Windows 10 Creators Update nu tillgänglig för nedladdning

Permalänk

Jag uppgraderade redan 8/4 med hjälp av Windows 10 Update Assistant.
Innan upgradingen avinstallerade jag Avast och Malwarebytes då dessa i vissa fall kan orsaka problem vid uppgraderingen.
Allt gick bra. Inte mycket skillnad funktionellt men allt flyter på fint. Märker inte direkt nån prestandahöjning med spel läget på(Game Mode).

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 15TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk

Den som har Creators Update Version 1703 Build 15063.13 installerad får nu ikväll eftersom det är Patch Tuesday patchen KB4015583 som ger installationen nytt nummer Build 15063.138:
•Addressed issues with updated time zone information.
•Security updates to Scripting Engine, libjpeg image-processing library, Hyper-V, Windows kernel-mode drivers, Adobe Type Manager Font Driver, Internet Explorer, Graphics Component, Active Directory Federation Services, .NET Framework, Lightweight Directory Access Protocol, Microsoft Edge and Windows OLE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Läste tråden, men hittade inget svar om varför vissa inställningar nollställs.

Skrivet av SirMacke:

@tattis: Nu har jag läst tråden 2 ggr, jag kanske är trött men jag hittar ingen förklaring i denna tråd?

I så fall hjälper jag till. Saxat från ett bloginlägg om UUP:

"A differential download package contains only the changes that have been made since the last time you updated your device, rather than a full build. As we rollout UUP, this will eventually be impactful for PCs where users can expect their download size to decrease by approximately 35% when going from one major update of Windows to another. We’re working on this now with the goal of supporting this for feature updates after the Windows 10 Creators Update; Insiders will see this sooner."

Detta lär alltså vara den största featurn imo med CU där updateringsprocessen är omskrivet. Innan så laddade man ner rubbet, och fick installera om allt (därför inställningar ändrades) men iom den här senaste uppdateringen, så kommer Microsoft att börja rulla ut differentiella uppdateringar där man kollar vad som saknas och endast laddar ner detta. Det är här jag tror lösningen på att inställningar ändras kommer att ske

Skrivet av Hybinette:

Varför får inte jag vara med och uppdatera? Hos mig står det bara "Din enhet är uppdaterad. Kontrollerad: I dag, ‏‎16:22", och nedanför står fortfarande "Goda nyheter! Windows 10 Creators Update är på gång. Vill du vara bland de första att få det?"

Måste man göra något speciellt, eller är det bara att vänta? Jag är lite otålig eftersom jag vill formatera om datorn snart, och vill då med fördel ha uppdateringen på plats innan jag börjar installera annat.

Se nedan.

EDIT:
Bara så att alla vet så kan det vara värt att vänta tills ni får notis om att Creators Update finns tillgängligt för er, det har med kompabilitet att göra.

EDIT2:
För er som letar efter Kontrollpanelen så hittar man den som man alltid gjort genom WIN + "control panel" <ENTER>. Sedan kan ni pinna den till Taskbar eller Startmenyn.

Permalänk
Skrivet av Hybinette:

Varför får inte jag vara med och uppdatera? Hos mig står det bara "Din enhet är uppdaterad. Kontrollerad: I dag, ‏‎16:22", och nedanför står fortfarande "Goda nyheter! Windows 10 Creators Update är på gång. Vill du vara bland de första att få det?"
Måste man göra något speciellt, eller är det bara att vänta? Jag är lite otålig eftersom jag vill formatera om datorn snart, och vill då med fördel ha uppdateringen på plats innan jag börjar installera annat.

Om du inte löst problemet redan genom att ladda ned och köra Windows 10 Update Assistant så går det att forcera uppdateringen härifrån:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Gick smärtfritt på 4 datorer.

Väntar fortfarande på min uppdatering.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Så om jag i tex valfritt spel ja spelar går in i aktivitetshanteraren och väljer att den processen skall få högre prioritet än normal, har jag då skapat mig mitt egna gamemode montro ? :=)
Väldigt sällan det ger någon märkbar prestanda.

Permalänk
Avstängd

Verkar då funkar som den ska än så länge ..ta i trä kasta salt över axeln

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Ni som är rädda för att inte hitta den GAMLA kontrollpanelen. Den går fortfarande få fram genom att söka på "kontrollpanelen" när man tryckt på kugghjul inställnings knappen efter man tryckt på start.

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.679963/nu-kan-du-installera-... om ni ej fått updatering automatiskt.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Ni som är rädda för att inte hitta den GAMLA kontrollpanelen. Den går fortfarande få fram genom att söka på "kontrollpanelen" när man tryckt på kugghjul inställnings knappen efter man tryckt på start.

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.679963/nu-kan-du-installera-... om ni ej fått updatering automatiskt.

Yepp verkar så, samt att samtliga Kontrollpanelsfunktioner går att söka på direkt med:
WIN + <det du letar efter i kontrollpanelen>

Permalänk

Aldrig varit med om en sämre uppdatering. Ingenting fungerade efter uppdateringen. Ingenting. Windows Defender kunde inte starta sina tjänster, Edge kraschade oavbrutet och Nvidia insisterade på att använda dem gamla filerna (vilket gjorde så att jag inte kunde ta bort windows.old utan att avinstallera mina grafikdrivrutiner). Så jag fick helt enkelt göra som jag gjorde bara för någon månad sedan, återställa.

Mitt headset verkar också ha sprängt sin vänstra hörlursutgång (verifierat på 2 olika datorer nu), vill inte beskylla MS för det, men det hände just efter att jag uppdaterat och löst mina första drivrutins problem så misstänksamt är det ivf.

Permalänk
Medlem

Såja. Nu går AMD Ryzen ca 500% snabbare med Game mode.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

är "game mode" aktiverat hela tiden eller?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Så om jag i tex valfritt spel ja spelar går in i aktivitetshanteraren och väljer att den processen skall få högre prioritet än normal, har jag då skapat mig mitt egna gamemode montro ? :=)

Nej. Mycket av spekulationerna kring där Game Mode kan tjäna in prestanda är att det eliminerar Context Switches från spelets process. Att ändra Affinity och Prioritet gör inte detta.

Att optimera context switches betyder att CPU cache används mer effektivt, och i teorin ska detta ge bättre prestanda. Men speciellt ska det ge mer konsistent prestanda (mindre microstutter).

Permalänk
Medlem

Håller nu på att ladda ner Funktionsuppdatering för Windows 10 version 1703.
Äntligen. Vi får se sen hur det blir.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Geeks Gaming
Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem

Givetvis har man kontrollpanelen pinnad till start med små ikoner förvalt så man hittar den.
Kan rekommendera er som saknar den att pinna den.

Märker inga stora skillnader och 4 datorer uppdaterade utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk

Någon som vet hur stor uppdateringen är ? antar att den är på några gig?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Helt ärligt tror jag inte dom vågar eller ens tänker den tanken.
Och att det är deras målsättning ...... ja det vart det ju vid Windows 8 när dom ville göra allt "pekvänligt" och vi vet ju alla hur det gick, allt Pc folk gick ju i taket.

Så dom fixade en kombo @ W10.

Så jag tror inte att dom går tillbaka till 8:an tänket.

Men jag vill fortfarande veta vart kontrollpanelen är i den nya uppdateringen.

Jag är helt övertygad om att det är vad de redan håller på med. Min syn på Win10 är f.ö. den motsatta, de har gått MYCKET längre i Modern-riktningen än de gjorde i 8an.

I 8an var det två separata världar, som desktop-användare behövde man i princip inte röra Modern-grejer alls om man inte var intresserad.

I 10an har de tvingat in alla i Modern-gränssnittet genom att flytta viktiga inställningar dit och kommer säkerligen fortsätta i den riktningen. Jag förväntar mig helt att kontrollpanelen kommer försvinna när de bara hunnit flytta dess innehåll.

I nuläget så finns ju dock kontrollpanelen fortfarande att hitta i startmenyn t.ex. men just genvägen via win-x / högerklick på startknappen saknas.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har ni fått eran uppdatering redan via Windows Update? Jag testat tidigare köra manuellt in den men backade sen tillbaka och tänkte nu uppdatera via Windows Update men hittills rapporterar det bara att du är redan uppdaterad (kör med näst nyaste Build 1607 som bäst) (förutom texten att "Creators Update är på väg blabla..)

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Första gången jag inte gör en clean installation när en ny version av Windows släpps. Testade en normal uppgradering, och allt gick 100 % perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag är helt övertygad om att det är vad de redan håller på med. Min syn på Win10 är f.ö. den motsatta, de har gått MYCKET längre i Modern-riktningen än de gjorde i 8an.

I 8an var det två separata världar, som desktop-användare behövde man i princip inte röra Modern-grejer alls om man inte var intresserad.

I 10an har de tvingat in alla i Modern-gränssnittet genom att flytta viktiga inställningar dit och kommer säkerligen fortsätta i den riktningen. Jag förväntar mig helt att kontrollpanelen kommer försvinna när de bara hunnit flytta dess innehåll.

I nuläget så finns ju dock kontrollpanelen fortfarande att hitta i startmenyn t.ex. men just genvägen via win-x / högerklick på startknappen saknas.

Tyvärr finns inte kontrollpanelen under Win+X längre. Men går att hitta om man söker efter den i startmenyn.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Vilka spel har du testat?

Jag har främst testat med Unigine Heaven Benchmark 4.0.

I mina tester ligger även prestandan i Windows 10 Creators Update ca 5-10% under mina värden i Windows 8.1 Update 1.
Visst, detta är främst i OpenGL, DX9 samt DX11.

Det finns många tester på nätet som bekräftar vad jag själv såg:
http://www.pcgamer.com/windows-10-game-mode-tested/
https://www.pcgamesn.com/microsoft/windows-game-mode-performa...

Bland annat så får Gears of War 4, Division samt Hitman får sämre resultat med Game Mode påslaget.
Kör man Game Mode på en dator som drar igång över 200 processer vid uppstart, så kanske det gör skillnad, men på en redan optimerad maskin är det nog bäst att ha det avstängt tills vidare.

Razer Cortex gjort betydligt mer för prestandan för mig. Det är även lätt att anpassa för olika spel.

Skrivet av evil penguin:

I 8an var det två separata världar, som desktop-användare behövde man i princip inte röra Modern-grejer alls om man inte var intresserad.

Just detta som gör att jag fortfarande ser Windows 8.1 Update 1 som den bästa versionen av Windows i dagsläget.

Idag ser jag bara Windows Store, Xbox Streaming, Microsoft Edge samt DX12 som anledningar att välja 10:an. Då jag främst använder Steam för spel och DX12 inte tagit fart, så fungerar 8.1 fint för mig. Det är endast på en långsam Windows-platta, som Edge fungerar bättre än exempelvis IE, Chrome och Firefox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

Tyvärr finns inte kontrollpanelen under Win+X längre. Men går att hitta om man söker efter den i startmenyn.

Det är bara att skapa en Control Panel.lnk i C:/Users/användarnamn/appdata/Windows/WinX/Group3 med målet %windir%\system32\control.exe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returtony:

Någon som vet hur stor uppdateringen är ? antar att den är på några gig?

Tror den är på strax över 1 GB.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Tror den är på strax över 1 GB.

Jag har sett uppgifter om att uppdateringen är drygt 3 GB.
Det är storleken på iso-filen också vilket skulle betyda att den uppdatering som pushas ut
innehåller hela Windows 10.

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterade bara och allt fungerar klockrent inga som helst problem, känns som att det är lite rappare med.
Edge verkar ha tagit ett stort steg framåt också, jag väntar bara på att 1password skall komma med en exstantion till Edge så kommer jag gå över helt till Edge.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Du har redan fått frågan besvarad, men en fördel night light har gentemot f.lux är att du kan ställa in konkreta tider för när det ska aktiveras/avaktiveras. F.lux kan du bara välja att följa solens upp- och nedgång, själv hade jag satt tidzon på något land nära ekvatorn för att få så lite variation som möjligt. Nu med night light kan jag köra från 21:00 till 07:00 året runt.

Men varför? Man vill ju ha mysbelysningen när solen gått ner. Klockan 21 på vintern har den ju varit nere i väldigt många timmar.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Men varför? Man vill ju ha mysbelysningen när solen gått ner. Klockan 21 på vintern har den ju varit nere i väldigt många timmar.

Han kanske har missat gamma- och färginställningarna för grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Enklaste sättet att starta Kontrollpanalen är Win-R Control *Enter*. Den där jäkla sökfunktionen ger jag inte mycket för. Om jag använder sökfältet som Classicstart lagt till får jag upp control.exe. Förstoringsglaset på startmenyn visar dock bara en länk till Inställingar-skräpet och inställningar för UAC. Control.exe ger dock rätt resultat. Men det är nog mer tur än skicklighet från sökfunktionens sida...

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Ser att Barnacules har en del tankar om bla telemetri i win10 nu efter uppdateringen. Kan dra en länk nedan utifall att någon är intresserad.
https://www.youtube.com/watch?v=wPFbAqICUJo

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |