Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Några nackdelar med mITX/mATX?

Permalänk
Medlem

Några nackdelar med mITX/mATX?

Funderar på att bygga en ny dator, och det känns som att mITX/mATX är det mest intressanta. Framförallt för att jag vill kunna ha datorn ovanpå skrivbordet för att slippa få så sjukt mycket damm i den.

Men vad finns det egentligen för nackdelar med dessa mindre datorer? Det mest uppenbara är ju självklart att man endast kan ha ett grafikkort, vilket jag är helt okej med.
Finns det några andra nackdelar som jag behöver tänka på? Är moderkorten för mITX/mATX begränsade på något sätt? Kommer ljudnivån bli avsevärt högre när chassit står ovanpå skrivbordet?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

För min del är det inget jag saknar på mitt mATX moderkort. Dock vet jag inte hur t.ex. Z170/Z270 eller B350 mATX mobos är men nuförtiden borde det vara ungefär likt med atx (någon får gärna rätta mig om jag är fel).
När det kommer till ljud är det framför allt upp till dig. Vilka ljud du tolererar och vad du använder dig av för komponenter.
Personligen har jag kört med en NH-D14 som cpu kylare (som är knäpptyst) men kommer att gå över till en AIO snart då ljudet av pumpande vatten inte stör mig speciellt.
När det kommer till chassifläktar är det samma där, personlig preferens.
Det enda jag skulle säga egentligen är väl att en hel del SFF (small form factor) chassin inte huserar 300> mm grafikkort vilket kan vara något att tänka på om du har/vill ha ett grafikkort med mer effektiv och tyst biffig kylare.
Om man då istället hamnar med en referenskylare kan ljudet säkert bli mer av ett problem.

Om plats finns kan du testa att ställa din rigg på skrivbordsnivå och se hur du tolererar ljudet med nuvarande komponenter.

Edit: Alla SFF chassin huserar inte ATX nätagg eller vissa tjocklekar på radiatorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Molijoxer och mojänger

Permalänk
Medlem
Skrivet av 165Hz:

För min del är det inget jag saknar på mitt mATX moderkort. Dock vet jag inte hur t.ex. Z170/Z270 eller B350 mATX mobos är men nuförtiden borde det vara ungefär likt med atx (någon får gärna rätta mig om jag är fel).
När det kommer till ljud är det framför allt upp till dig. Vilka ljud du tolererar och vad du använder dig av för komponenter.
Personligen har jag kört med en NH-D14 som cpu kylare (som är knäpptyst) men kommer att gå över till en AIO snart då ljudet av pumpande vatten inte stör mig speciellt.
När det kommer till chassifläktar är det samma där, personlig preferens.
Det enda jag skulle säga egentligen är väl att en hel del SFF (small form factor) chassin inte huserar 300> mm grafikkort vilket kan vara något att tänka på om du har/vill ha ett grafikkort med mer effektiv och tyst biffig kylare.
Om man då istället hamnar med en referenskylare kan ljudet säkert bli mer av ett problem.

Om plats finns kan du testa att ställa din rigg på skrivbordsnivå och se hur du tolererar ljudet med nuvarande komponenter.

Edit: Alla SFF chassin huserar inte ATX nätagg eller vissa tjocklekar på radiatorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för input!
Ja, givetvis beror ljudnivån på vad för komponenter man har i datorn.
Bra tips att prova ställa upp den nuvarande datorn. Ska nog prova det. Måste bara skaffa ett större skrivbord först...
Kommer köra luftkylning då jag inte klarar av akvariepumpen.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Sålänge du har schyssta fläktar i chassit och tredjepartskylare så kommer det att fungera galant tror jag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Molijoxer och mojänger