Permalänk
Medlem

Aluminiumprofiler? Tips?

Har suttit och planerat och skissat på en ny idé till ett chassi. Grundstommen kommer vara uppbyggd av alu-profiler.

Har googlat lite (läs: vartenda sökord jag kan komma på) när det gäller aluminium profiler och svenska återförsäljare som säljer kompletta lösningar / system men har ännu inte hittat någon som inte tar överdrivet mycket pengar.

Har hittat ett jättesmidigt verktyg (designer-verktyg på framexpert.com) där man kan välja EU (och skickar från UK tror jag?).

Men vill dubbelkolla om det finns någon som har ett bra tips på en svensk återförsäljare för liknande? Behöver inte vara exakt samma sorts "system" så länge det är ungefär lika simpelt att bygga en ram av alu-profiler.

Glad påsk!

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

easysystems.se
alucon.se
aluflex.com

Sökte på vagnsystem aluminiumprofiler och hittade ovanstående och en hel drös andra.
Finns nog något som kan passa men har ingen egen erfarenhet av butikerna.

Visa signatur

Ryzen 5800X|Noctua NH-D15 Chromax Black|Sapphire Radeon 7900 XT|MSI MAG X570 Tomahawk Wifi|32GB G.skill Trident Z Neo 3600 MHz|Corsair RM850X V2|WINDOWS 10|Gigabyte M32U

Permalänk
Medlem
Skrivet av WackWack:

easysystems.se
alucon.se
aluflex.com

Sökte på vagnsystem aluminiumprofiler och hittade ovanstående och en hel drös andra.
Finns nog något som kan passa men har ingen egen erfarenhet av butikerna.

Har varit inne på samtliga av de sidorna:

  • Easysystems verkar bra, men deras hemsida är katastrof när det gäller information om tillbehören. Erbjuder inte kapning av profiler.

  • Alucon.se har också otroligt dåligt med tillbehör, de har inte såna typer av fästen jag länkade bild på, hög frakt

  • Aluflex.com har ingen webbshop men när jag kollade deras lösning "x-line" så hade de inte tillgång till 20x20 profiler.

Någon som har mer erfarenhet av dessa eller andra återförsäljare?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Värt att ha i beaktande är att de har olik spår. De som säljs i Sverige har ofta t-slot 5 medan man använder t-slot 6 internationellt. Hammarmutrar osv som man köper på eBay/aliexpress passar generellt inte i de "svenska" profilerna.

Jag köpte 6m uppkapade 20x20 profiler från motedis (.se domän men de är tyskar) för ~600kr inklusive leverans till dörren. Tog cirka 10 arbetsdagar.

Även om min upplevelse var bra så är deras omdömen väldigt negativa överlag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Värt att ha i beaktande är att de har olik spår. De som säljs i Sverige har ofta t-slot 5 medan man använder t-slot 6 internationellt. Hammarmutrar osv som man köper på eBay/aliexpress passar generellt inte i de "svenska" profilerna.

Jag köpte 6m uppkapade 20x20 profiler från motedis (.se domän men de är tyskar) för ~600kr inklusive leverans till dörren. Tog cirka 10 arbetsdagar.

Även om min upplevelse var bra så är deras omdömen väldigt negativa överlag.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra tips att tänka på, tack! Körde motedis med 5 eller 6 då?

Edit:
Ser att de har båda sorter verkar det som

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------