Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Mitt 4870X2 håller på att dö, vad nu?

Permalänk

Mitt 4870X2 håller på att dö, vad nu?

Tjena!

har haft detta kortet i många år, dock ej alltid i min huvud dator. Nu dog grafikkortet som jag egentligen skulle haft och jag fick köra in detta.

Nu har jag dock en massa artefakter och har fått höja volten, nu går det inte att höja volten mer och kortet blir bara värre. Mer och mer strul.

Jag vet att jag är tvungen att köpa nytt, kortet är last gammalt(I know)

Men tror ni där finns ett sätt och fixa det? att stoppa det i ungnen funkar ju inte, Men vad är det som skapar artefakterna? min gissning är att minnet är problemet då det är textur fel? är inte helt hundra på hur man beskriver det. det är inte färg glada prickar och ränder utan saker och ting flippar. svarta sträck som ser ut som shader problem(om ni minns hur det såg ut när man kör ett spel som kräver shadermodel 4 och man bara hade 3 t.ex)

Smokes i counterstrike tex får grafikkortet att flippa ut helt och fryser.

hade ju gärna köpt nytt om det vore för att man är luspank. Att klocka ner kortet har hjälpt innan men kan nästan inte klocka ner det mindre.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Googlade och det verkar vara ett 10 år gammalt grafikkort? Lägg några timmar på att samla pant så borde du få ihop till ett lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qquality:

Googlade och det verkar vara ett 10 år gammalt grafikkort? Lägg några timmar på att samla pant så borde du få ihop till ett lika bra.

Inte för att vara sån men i optimala fall så presterar väl ett 4870x2 kanske lite sämre än ett 1050, så det blir en jävla massa pantburkar.

Sen har väl kortet en del andra problem och nackdelar men ändå...

Till TS:
Svårt att göra något åt artefakter om bakning ej fungerar. Vet inte om du provat klocka ner minnet också? Kan eventuellt hjälpa men det låter rätt mycket som att kortet är på god väg att kasta in handduken...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk

Kortet ligger just nu på 1.35V, 507 mhz och 64GB/s total minnesbandbredd och det är hyffsat stabilt.

Lite artefakter ibland men det går att lira. sitter på lan just nu så vill gärna att det rullar :/

hade det inte varit för att jag är 2500kr back denna månaden... Det blir jobbigt att få ihop ett nytt.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

Skicka mig ett PM med adress så ska jag skicka dig ett Sapphire Radeon HD 5770 1 GB som du kan använda tillfälligt tills du köper något annat. Älskade dina CS låtar du gjorde förut haha.

Permalänk

@Melinho2895: Allvarligt?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Inte för att vara sån men i optimala fall så presterar väl ett 4870x2 kanske lite sämre än ett 1050, så det blir en jävla massa pantburkar.

Sen har väl kortet en del andra problem och nackdelar men ändå...

Till TS:
Svårt att göra något åt artefakter om bakning ej fungerar. Vet inte om du provat klocka ner minnet också? Kan eventuellt hjälpa men det låter rätt mycket som att kortet är på god väg att kasta in handduken...

Skickades från m.sweclockers.com

326kr ifall man bor i bjuv, så några burkar blir det ju så klart..
http://www.tradera.com/item/341372/279316854/powercolor-radeo...

Permalänk
Medlem

Gamla kort kan det vara kondigarna som ger upp.

Inte lönt att kappa om heller. Bytte ut grannens referens GeFroce 8600GT förra året, han fick köpa ett 7800GTX av mig för en skit summa mot montering och testning.

La hans gamla 8600GT i en låda och kolla de det för ett tag sedan. Vart enda konding hade sprickigt och exploderat. Elektrolyten bryts ner med åren.

Syntes inte på kortet då när jag tog ut det men det var artifakter hela tiden på skärmen, blir gärna så när strömmen blir ostabil.

Tyvärr åldras skiten oavset vad man gör.

Sedan är det ju inte fel att byta pasta på grafikkorten efter 3 år om man behåller dom läge, i alla fall inte om dom går varmt.

Fick byta på mitt referens GTX570 efter 3 år, då var pastan torr och tempen började stiga.
Gör man inte det i tid så kan ju skadan tyvärr ske.

Permalänk
Medlem

Skaffa dig ett GTX 1050Ti.

Då smäller FPS'en uppåt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Tjena!

har haft detta kortet i många år, dock ej alltid i min huvud dator. Nu dog grafikkortet som jag egentligen skulle haft och jag fick köra in detta.

Nu har jag dock en massa artefakter och har fått höja volten, nu går det inte att höja volten mer och kortet blir bara värre. Mer och mer strul.

Jag vet att jag är tvungen att köpa nytt, kortet är last gammalt(I know)

Men tror ni där finns ett sätt och fixa det? att stoppa det i ungnen funkar ju inte, Men vad är det som skapar artefakterna? min gissning är att minnet är problemet då det är textur fel? är inte helt hundra på hur man beskriver det. det är inte färg glada prickar och ränder utan saker och ting flippar. svarta sträck som ser ut som shader problem(om ni minns hur det såg ut när man kör ett spel som kräver shadermodel 4 och man bara hade 3 t.ex)

Smokes i counterstrike tex får grafikkortet att flippa ut helt och fryser.

hade ju gärna köpt nytt om det vore för att man är luspank. Att klocka ner kortet har hjälpt innan men kan nästan inte klocka ner det mindre.

Lägg det i ugnen utan kylare/plastdetaljer/kylpasta/kuddar på 200c i 10min. Lägg det ej upp och ned!. Finns en chans att det kommer fungera igen. Och nej det är inget skämt. Låt kortet svalna i ugnen! Ta sedan ut det, lägg på ny pasta/(samma kuddar för minnena om dom sitter fast under kylaren, montera och testa.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd

Rengjort kortet, ny kylpasta osv?

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

Skaffa dig ett GTX 1050Ti.

Då smäller FPS'en uppåt.

FPS upp, och alla besvär ner!

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Lägg det i ugnen utan kylare/plastdetaljer/kylpasta/kuddar på 200c i 10min. Lägg det ej upp och ned!. Finns en chans att det kommer fungera igen. Och nej det är inget skämt. Låt kortet svalna i ugnen! Ta sedan ut det, lägg på ny pasta/(samma kuddar för minnena om dom sitter fast under kylaren, montera och testa.

Varför skulle det fungera?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maweric:

Varför skulle det fungera?

Har man tur fixar det ev. dåliga lödningar, se även Baka grafikkort-tråden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

@Klena: Yes kortet är helt rengjort från dam med kompressor, ny silver pasta och kuddar.

temperatur är där inga fel på, kortet låter som ett jetplan men håller sig runt 70 grader i spel.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

ska du baka kortet använd en termometer som du vet funkar den i ugnen är inte bra.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090