Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Av/på-switch för HDD-kabinett

Permalänk

Av/på-switch för HDD-kabinett

Har en server snurrande här med ett internt 5-diskars hotswap hårddisk-kabinett, tror det är nån modell från Icy Box. Kabinettet matas via MOLEX 4-pin (två kontakter, men det verkar räcka med en inkopplad). Det sitter små sketna högljudda fläktar i kabinettet, så det väsnas klart märkbart när den är inkopplad. Har redan bytt till tystare fläktar, men det låter för mycket ändå. Man kan inte ta bort fläktarna, då vägrar kabinettet fungera för det har övervakning av att fläktarna faktiskt går.

Jag leker med tanken på att skaffa en tvåpolig strömbrytare så jag kan slå på kabinettet när jag vill använda det, vilket bara kommer ske sporadiskt, och kunna stänga av det för övrigt. Tvåpolig förstås eftersom det är både 12V och 5V i 4-pinkabeln. Vad tror Sweclockers samlade kompetens? Är det en dum idé?

Permalänk
Medlem

Jag hade nog låtit bli den approachen. Hotplug och sånt i all ära, men kan tänka mig att det kan bli märkliga fenomen om man lämnar datakabeln ipluggad i en stillastående disk. Det ska dock påpekas att jag inte vet säkert.

Du kanske kan slänga in någon lämplig resistor på serie med fläktarna, och få ner varvtalet lite? Förutsätter förstås att övervakningen inte är av modellen lägsta tillåtet varvtal, som ändå är för högt för att ljudnivån ska komma under din preferens.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Om du är lite händig med elektronik så är det annars ganska enkelt att fejka fläktsignaler, t.ex. med en 555-krets.

Permalänk

Bra synpunkter, tack. Elegant med 555-lösning, det ser klart överkomligt ut.