Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

OSSC DIY kit

Så efter diskussionen i
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1458685-snes-upscaling-...
kunde jag inte hålla mig utan var tvungen att testa, själva bygget är inte extremt svårt dock uppstod lite problem när kitet de skickat ut innehöll fel FPGA ^^
Men efter att ha sourceat en ny av rätt modell och så är nu min OSSC up and running =D

Kitet är små delar ja och lite pill men det är faktiskt inte så svårt och går att göra med en ordentlig lödstation eller en varmluftspistol om man föredrar det. Jag har ingen remote just nu så den kör på standard line doubling och kan växla mellan scanlines och inte, min TV gillar dock inte alla upplösningar iom att det är en ren doubler så när playstationet pressar ut 314p säger TVn ifrån att den inte stödjer formatet.

Men den kör iaf ;D

Nu väntar jag bara på min audio board PCB från OSHpark så är den snart helt komplett

EDIT:
Fördelen med DIY kitet är även att det är direkt HDMI och inte DVI till HDMI pga att de inte behöver betala licensen för DIY kit

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Så efter diskussionen i
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1458685-snes-upscaling-...
kunde jag inte hålla mig utan var tvungen att testa, själva bygget är inte extremt svårt dock uppstod lite problem när kitet de skickat ut innehöll fel FPGA ^^
Men efter att ha sourceat en ny av rätt modell och så är nu min OSSC up and running =D

Kitet är små delar ja och lite pill men det är faktiskt inte så svårt och går att göra med en ordentlig lödstation eller en varmluftspistol om man föredrar det. Jag har ingen remote just nu så den kör på standard line doubling och kan växla mellan scanlines och inte, min TV gillar dock inte alla upplösningar iom att det är en ren doubler så när playstationet pressar ut 314p säger TVn ifrån att den inte stödjer formatet.

Men den kör iaf ;D
https://youtu.be/IsFnZ0ob9GQ

Nu väntar jag bara på min audio board PCB från OSHpark så är den snart helt komplett

EDIT:
Fördelen med DIY kitet är även att det är direkt HDMI och inte DVI till HDMI pga att de inte behöver betala licensen för DIY kit

Hejsan! Funderar också på att beställa ett kit. Är dock lite förvirrad, fattar de som att man kan beställa själva kretskortet på videogamperfections. vart beställde du resten av komponenterna? vad behöver man? Tack för dig!

Visa signatur

Intel I7 3770K . Extreme 4. 16GB Chorsair DDR3, GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av groomer:

Hejsan! Funderar också på att beställa ett kit. Är dock lite förvirrad, fattar de som att man kan beställa själva kretskortet på videogamperfections. vart beställde du resten av komponenterna? vad behöver man? Tack för dig!

Hej sorry för sent svar, jag köpte alla delar från mouser men du kan även använda typ digikey men mouser skickar gratis över 400 kr till dörren på er par dagar.
Det finns listor med alla delarna betäckning etc länkat i forumet på VGP

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Hej sorry för sent svar, jag köpte alla delar från mouser men du kan även använda typ digikey men mouser skickar gratis över 400 kr till dörren på er par dagar.
Det finns listor med alla delarna betäckning etc länkat i forumet på VGP

Skickades från m.sweclockers.com

Tack En fråga bara skall man beställa Open Source Scan Converter (OSSC) advanced DIY kit eller kan man hitta dom delarna lätt på annat håll?

Visa signatur

Intel I7 3770K . Extreme 4. 16GB Chorsair DDR3, GTX 970

Permalänk
Medlem

@groomer:
Lättaste är från dem, det går att hitta men ofta utspritt m.m. men du kan ju kolla mouser innan, ibland finns det.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Fick hem min 1.6 igår. Fasen vad bra det funkade nu när det är HDMI och ADC för ljud inbyggt. I princip plug n' play SCART 240p till HDMI 480p. För intresserade så har de färdigbyggda på lager nu.
https://www.videogameperfection.com/products/open-source-conv...

Edit: Har nu lekt mer med den idag. Jädrar vilken crisp bild jag klämmer ur mitt 1-chip SFC nu. 5x 1080p-läget är amazing. Min LG plasma verkar även svälja varenda konstigt format jag slänger på den

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Fick hem min 1.6 igår. Fasen vad bra det funkade nu när det är HDMI och ADC för ljud inbyggt. I princip plug n' play SCART 240p till HDMI 480p. För intresserade så har de färdigbyggda på lager nu.
https://www.videogameperfection.com/products/open-source-conv...

Edit: Har nu lekt mer med den idag. Jädrar vilken crisp bild jag klämmer ur mitt 1-chip SFC nu. 5x 1080p-läget är amazing. Min LG plasma verkar även svälja varenda konstigt format jag slänger på den

Har också en beställt en OSSC. Behöver man köpa till en fjärrkontroll eller klarar man sig bra utan?

Visa signatur

Intel I7 3770K . Extreme 4. 16GB Chorsair DDR3, GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av groomer:

Har också en beställt en OSSC. Behöver man köpa till en fjärrkontroll eller klarar man sig bra utan?

Man måste ha fjärren för att göra de flesta inställningarna. Det går att para ihop med andra fjärrar tror jag. Jag skulle nog rekommendera att beställa med fjärr ändå.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

@Nioreh83: Nej du måste inte ha den men det gör ditt liv mycket enklare. Alla inställningar går att göra direkt via knapparna på enheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arebokert:

@Nioreh83: Nej du måste inte ha den men det gör ditt liv mycket enklare. Alla inställningar går att göra direkt via knapparna på enheten.

Jaså? Hur då? Jag försökte ett tag innan jag orkade pallra mig iväg till affären för att köpa batterier till fjärren. Men jag lyckades inte komma in i menyerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

@Nioreh83: Jag vet ej om det beror på firmware version men jag har den senaste v1.6 med senaste firmware och kan gå igenom menyerna med de två existerande knapparna och byta inställningar. Det är däremot väldigt osmidigt. Minns nu inte vilken av de två knapparna som tar en in i meny-systemet men det gick för mig vid första uppstart i alla fall. Tills jag började använda fjärren dvs.