Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Får inte ut någon bas när jag kopplar in 2 högtalare till en hemmabioförstärkare?

Permalänk

Får inte ut någon bas när jag kopplar in 2 högtalare till en hemmabioförstärkare?

Tjenare! Har en äldre liten hemmabioförstärkare eller vad det nu kallas, nu ville jag endast koppla in 2 lite större högtalare istället för det vanliga 5.1 som denna hemmabio är byggd för. Men när jag kopplar in båda högtalarna i te.x R Front och L Front så får jag inte ut någon som helst bas? Jag har kollat i inställningarna och det verkar inte gå att ändra till 2.0?
För några månader sedan så fungerade det med enbart 2 högtalare utan sub, men inte nu? Nån som har lite hjälp i bakfickan och dela med sig med?
Hemmabioförstärkaren är en LG HT805TH

//Jonathan

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Vad händer om du bara kopplar in dina 2 fronthögtalare från 5.1-systemet som ett 2.0 system? Kommer det någon bas då?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Förmodligen har du kopplat högtalarna i olika fas. Dubbelkolla att + på förstärkaren går till + och att - på förstärkaren går till - på respektive högtalare.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av Cloudstone:

Vad händer om du bara kopplar in dina 2 fronthögtalare från 5.1-systemet som ett 2.0 system? Kommer det någon bas då?

Inte utan en dedikerad sub svar nej

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Förmodligen har du kopplat högtalarna i olika fas. Dubbelkolla att + på förstärkaren går till + och att - på förstärkaren går till - på respektive högtalare.

Detta är trippelkollat, det är kopplat rätt

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Vad menar du med ingen bas då? Att du inte hör nå låga frekvenser eller att det inte blir "dunka dunka"?
När du skriver 2st större front högtalare, märke/modell? Med tanke på vad du har för reciver så kanske den helt enkelt inte orkar driva ur nå bas ur dem "större" frontarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Lär väl sitta ett delningsfilter inbyggt i förstärkaren. Den skickar nog inte ut någon bas till dom vanliga högtalarna utan endast till stubben.
Har inte kollat modellen, men visst är det ett paketsystem med högtalare och förstärkare i ett?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av Vendin:

Vad menar du med ingen bas då? Att du inte hör nå låga frekvenser eller att det inte blir "dunka dunka"?
När du skriver 2st större front högtalare, märke/modell? Med tanke på vad du har för reciver så kanske den helt enkelt inte orkar driva ur nå bas ur dem "större" frontarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Det blir ingen dunka dunka Det påminner om ljudet ur en surfplatta typ Platt.

Jag har spelat med dessa högtalare förr ur denna förstärkare utan problem. Men nu så bara vägrar det att fungera, ska kolla modell när jag kommer hem.

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Lär väl sitta ett delningsfilter inbyggt i förstärkaren. Den skickar nog inte ut någon bas till dom vanliga högtalarna utan endast till stubben.
Har inte kollat modellen, men visst är det ett paketsystem med högtalare och förstärkare i ett?

Japp det var ett paket

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Ibland får man ändra i inställningarna på förstärkaren, te.x ändrar jag från small till large speakers så slår subben av.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jonathan0101:

Tjenare! Har en äldre liten hemmabioförstärkare eller vad det nu kallas, nu ville jag endast koppla in 2 lite större högtalare istället för det vanliga 5.1 som denna hemmabio är byggd för. Men när jag kopplar in båda högtalarna i te.x R Front och L Front så får jag inte ut någon som helst bas? Jag har kollat i inställningarna och det verkar inte gå att ändra till 2.0?
För några månader sedan så fungerade det med enbart 2 högtalare utan sub, men inte nu? Nån som har lite hjälp i bakfickan och dela med sig med?
Hemmabioförstärkaren är en LG HT805TH

//Jonathan

Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Lär väl sitta ett delningsfilter inbyggt i förstärkaren. Den skickar nog inte ut någon bas till dom vanliga högtalarna utan endast till stubben.
Har inte kollat modellen, men visst är det ett paketsystem med högtalare och förstärkare i ett?

Skrivet av Jonathan0101:

Det blir ingen dunka dunka Det påminner om ljudet ur en surfplatta typ Platt.

Jag har spelat med dessa högtalare förr ur denna förstärkare utan problem. Men nu så bara vägrar det att fungera, ska kolla modell när jag kommer hem.

Ja det är en dvdspelare med inbyggd förstärkare och saknar annat än högtalaranslutningar på utgången, antagligen så är det inga filter man kan justera och det stöds av manualen >
Since the speaker settings are fixed, you cannot change the settings.
Basen lär bara komma ut på utgången till den passiva subben och har man inget anslutet där blir det tyst, möjligen kan man gå runt det hjälpligt bra om man absolut vill om man har en högtalare som stödjer biwiring genom att köra en bas som "sub" men allt i ett system är inte tänkta för att man ska byta högtalare.
Vad har hänt med basen som följde med ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad händer om du matar den med 2.0-ljud?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

@giplet: Hur matar jag med 2.0 ljud?

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonathan0101:

@giplet: Hur matar jag med 2.0 ljud?

Om du kollar på en film kan du tex välja 2.0-ljudspåret. Det beror helt på vad du spelar upp för källa. Stoppar du i en musik-cd så bör den gå på 2.0 direkt.

En annan grej du kan prova är att köra en högtalare och koppla ur den andra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Vad är det för högtalare du kör med?

Min spontana tanke är att systemet helt enkelt inte är anpassat till något annat än de medföljande högtalarna. Dock låter det lite märkligt om du tidigare fått ett bra ljud med kombinationen av nya högtalare och ditt system.

Som det påpekats tidigare i tråden så låter det lite som att problemet är att förstärkaren matar ut ljud motsvarande small-inställningen på frontarna så att basfrekvenserna du behöver i stort filtreras bort. Hur blir ljudet om du kör det som 2.1?