Intel förbereder Skylake-X med 12 upplåsta kärnor och 24 trådar för LGA 2066

Permalänk
Melding Plague

Intel förbereder Skylake-X med 12 upplåsta kärnor och 24 trådar för LGA 2066

Efter anklagelser om att ligga på latsidan reagerar Intel på AMD Ryzen genom att påskynda sina lanseringar, men även med att förbereda Skylake-X med fler kärnor än tidigare planerat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intel verkar känna av Ryzen från AMD annars skulle de inte stressa ut 4/6/8/10 och 12-kärninga prollar helt plötsligt. Det verkar som de ertappats med byxorna nere lite granna med tanke på Bulldozer floppen.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

Kan man gissa ett pris på ynka 25000kr för 12-kärniga varianten? Småpengar.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Intel verkar känna av Ryzen från AMD annars skulle de inte stressa ut 4/6/8/10 och 12-kärninga prollar helt plötsligt. Det verkar som de ertappats med byxorna nere lite granna med tanke på Bulldozer floppen.

Jag tror inte de ertappats med byxorna nere precis. De har länge haft ett brett sortiment med processorer med långt många fler kärnor.

Däremot anpassar de sig efter Ryzen med fler modeller och prisjusteringar. Något som däremot var väntat men också väldigt uppskattat för oss konsumenter

Min första tanke efter att Ryzen kom var att jag hade köpt en idag om jag skulle köpt ny dator. Men inte för deras enastående prestanda i spel utan snarare för att jag sitter mer och mer i bild/video-redigering. Däremot känner jag att ju längre tiden gått sedan lanseringen så känns Ryzen som ett mer prisvärt alternativ oavsett hur man vänder och vrider på myntet.

Men nej jag tror faktiskt inte Intel överraskats så mycket utan hela deras strategi har varit att anpassa sig efter Ryzen där de tror de kommer behöva täppa till luckor oavsett om det är med nya produkter eller prisjusteringar.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

AMD Naples ska väl fortfarande ha betydligt fler kärnor dock?

Permalänk

meep meep. 12 kärnor vore såå nice ! men vet inte om det är 19000+ nice presis.
Första processorn som igentligen ser intressant ut att faktiskt uppgradera min (överklockade) 3930k sen 2011.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Kan man gissa ett pris på ynka 25000kr för 12-kärniga varianten? Småpengar.

Du har nog inte helt fel. Intel har ju redan 12 kärniga processorer (i Xeon serien) från strax över 10 000kr. Men om man vill ha 3Ghz ligger de en bit över 20 000kr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Sätter kanske fart på multi tread revolutionen även inom spel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Aka_The_Barf:

Sätter kanske fart på multi tread revolutionen även inom spel

Skickades från m.sweclockers.com

Precis min tanke!

Som vanligt ser man en marknad utan konkurrens, ingenting händer, små hopp hit och dit. Så fort något mer kommer och rör om i grytan - POFF! Så sätter alla igång maskineriet och börjar koka nya soppor höger och vänster.

Tackar som vanligt AMD.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Sätter kanske fart på multi tread revolutionen även inom spel

Skickades från m.sweclockers.com

Är tyvärr inte så lätt. Har redan forskats väldigt mycke i det här och det är helt enkelt svårt. Som nån annan sa i en annan tråd: 9 kvinnor kan tillsammans inte föda ett barn på 1 månad.

Och delar man upp varje småprocess så får man för mycket overhead. Parallellism lämpar sig helt enkelt för en viss sorts beräkningar där spel sällan ingår.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv

Den vill jag ha två av i min lilla MacBook air. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Det var på tiden! 12 coren lär bli rejält överpriset, men en 10 core är intressant. Många appar stöder redan idag 16 core och utnyttjar dessa för fullt vid olika operationer. Och när folket får multicores cpuer, så blir nog stödet ännu bättre upp uppemot 32core.
Väldigt mycket som större program som som att läsa in och bearbeta filer skalar i princip linjärt, så det blir en bra prestandaökning.

Det enda negativa med detta är att lågt pris kanske är dåligt för AMD och då kommer Intel göra precis som innan och lägga sig på latsidan.

*edit*
För min del blir det att avvakta av flera saker. Försökskanin kan någon också vara och jag jobbar just nu med uppgifter där belastningen som är superlätt att sprida på flera datorer som jag har lediga och jag då inte behöver ha en enda kraftig.

Permalänk
Avstängd

Så nu är hastigheten på processorn helt utspelad, nu jobbas det endast på att ta fram fler kärnor i samma processor och på det sättet få den att jobba snabbare.
Problemet är när inte våra utvecklare hinner med och lär sig använda allt fler kärnor. Som många säger så utnyttjar fortfarande många spel endast en eller två kärnor och vissa kanske fyra. Ska vi spelare då behöva en ny processor med 10 kärnor så måste iallafall spelen också nyttja detta.

Kommer nog snart bli inne med två processorer i burken igen då som det var en sväng på värstingarna i början av 90-talet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Så nu är hastigheten på processorn helt utspelad, nu jobbas det endast på att ta fram fler kärnor i samma processor och på det sättet få den att jobba snabbare.
Problemet är när inte våra utvecklare hinner med och lär sig använda allt fler kärnor. Som många säger så utnyttjar fortfarande många spel endast en eller två kärnor och vissa kanske fyra. Ska vi spelare då behöva en ny processor med 10 kärnor så måste iallafall spelen också nyttja detta.

Kommer nog snart bli inne med två processorer i burken igen då som det var en sväng på värstingarna i början av 90-talet.

Det är ingen cpu ämnad för endast det. Följ konsument linjen om du vill ha nåt som är ämnat för spel och att dubbla cpuer skulle bli "inne" igen utanför professionelt tror jag absolut inte.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

det här visar ju bara att intel har verkligen legat på latsidan dom bara mjölkar sina äldre cpu modeller så dom kan pusha ut nya vid slutet av året, i alla fall så var nog det tanken med det hela.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

mer prollar åt folket!

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk

Trevligt, 2066 kanske blir nästa uppgraderingen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hur den är så har AMD tagit 6/12 cpuer till en prisnivå som "alla" kan köpa. 2500kr för en Ryzen 1600 svårt att hitta en bättre cpu under 3000kr Intel kommer inte välja att dumpa priserna på sina CPUer utan endast justera priserna något

ska du köpa en ny dator med ett AMD 570/580 eller 1060/1070 så kommer en Ryzen 1600 maxa dessa kort i 1920*1080 sedan att 1600 är ca50%snabbare i flertrådade applikationer mot 7700 är det ingen som gråter över.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

YEYE! Let the COREWAR begin!

Hade varit bättre om de kunde få bättre IPC & ELLER mer Mhz istället så den stora massan av användare kan dra nytta av detta istället.

Permalänk
Skrivet av sesese:

hur den är så har AMD tagit 6/12 cpuer till en prisnivå som "alla" kan köpa. 2500kr för en Ryzen 1600 svårt att hitta en bättre cpu under 3000kr Intel kommer inte välja att dumpa priserna på sina CPUer utan endast justera priserna något

ska du köpa en ny dator med ett AMD 570/580 eller 1060/1070 så kommer en Ryzen 1600 maxa dessa kort i 1920*1080 sedan att 1600 är ca50%snabbare i flertrådade applikationer mot 7700 är det ingen som gråter över.

Nej men köper man en dator för enbart gaiming så väljer man så klart Intel fortfarande. Finns ingen anledning att välja en Ryzen före Intel om du bara spelar.

Om några år har vi dock troligtvis spel som utnyttjar flera trådar bättre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det var på tiden! 12 coren lär bli rejält överpriset, men en 10 core är intressant. Många appar stöder redan idag 16 core och utnyttjar dessa för fullt vid olika operationer. Och när folket får multicores cpuer, så blir nog stödet ännu bättre upp uppemot 32core.
Väldigt mycket som större program som som att läsa in och bearbeta filer skalar i princip linjärt, så det blir en bra prestandaökning.

Det enda negativa med detta är att lågt pris kanske är dåligt för AMD och då kommer Intel göra precis som innan och lägga sig på latsidan.

*edit*
För min del blir det att avvakta av flera saker. Försökskanin kan någon också vara och jag jobbar just nu med uppgifter där belastningen som är superlätt att sprida på flera datorer som jag har lediga och jag då inte behöver ha en enda kraftig.

Tror faktiskt inte att det kommer bli så mycket latsida av från Intels håll, AMD är tillbaka i matchen med en arkitektur som kan stå sig mot Intels dito. Till skillnad mot AMDs förra arkitektur där de positionerade sina bästa CPU:er mot Intels i5 segment är det ett rejält skifte på fokus där de även tar sikte på serverplattformar.
Intel delar ju gärna in plattformarna i konsument/entusiast/enterprise/server segment, en dyr strategi som kanske får sig en törn i det långa loppet nu när de möter konkurrens även på högre nivåer av en mer enad plattform, framförallt när det gäller workstations/hemma-servrar.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Nej men köper man en dator för enbart gaiming så väljer man så klart Intel fortfarande. Finns ingen anledning att välja en Ryzen före Intel om du bara spelar.

Om några år har vi dock troligtvis spel som utnyttjar flera trådar bättre.

Om jag skulle köpa en dator för bara spel idag skulle jag köpt en Ryzen 1600. 6c/12t billigare än i5 7600K.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

AMD Naples ska väl fortfarande ha betydligt fler kärnor dock?

AMD Naples är server CPU och skall gå emot Intel Xeon, de har visat info om 32C/64T samt 64C/128T.

Sen har det även börjat gå rykten om CPU:er som inte blir Naples prollar strypts som 1500X/160071600X och kommer komma varianter på 12C/24T och 16C/32T. Dessa skall få en ny krets X390/X399 och skall gå gå just i HEDT klassen som dessa KB-X-/SL-X.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Så nu är hastigheten på processorn helt utspelad, nu jobbas det endast på att ta fram fler kärnor i samma processor och på det sättet få den att jobba snabbare.
Problemet är när inte våra utvecklare hinner med och lär sig använda allt fler kärnor. Som många säger så utnyttjar fortfarande många spel endast en eller två kärnor och vissa kanske fyra. Ska vi spelare då behöva en ny processor med 10 kärnor så måste iallafall spelen också nyttja detta.

Kommer nog snart bli inne med två processorer i burken igen då som det var en sväng på värstingarna i början av 90-talet.

hehe, "Opteron all over again". Kände en del som körde med dual uppsättningen av Opteron och de var riktigt nöjda.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

Alla rykten hittills har pekat på att Kaby Lake-X får tvåkanaligt minne, inte fyrkanaligt. (Men det låter förvisso ologiskt i mitt huvud.)

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

YEYE! Let the COREWAR begin!

Hade varit bättre om de kunde få bättre IPC & ELLER mer Mhz istället så den stora massan av användare kan dra nytta av detta istället.

Håller med. Har idag inget nytta med något över 4 kärnor med HT.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk

Ja, denna cpu blir inte billig. Men det var väl ingen som trodde det heller. Intel tar bra betalt för sina toppmodeller. 10-kärniga Intel Core i7 Extreme 6950X ligger på 19 000 kr.
Man får räkna med 2 000 kr per kärna och då hamnar vi i samma prisklass som
Intel Xeon 12-kärniga som ligger på 25 000 - 30 000 kr.
Men möjligt att Intel på grund av konkurrensen lägger sig lite under det pris de normalt skulle ta.
Kan vi hoppas på 20 000 kr jämt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Så nu är hastigheten på processorn helt utspelad, nu jobbas det endast på att ta fram fler kärnor i samma processor och på det sättet få den att jobba snabbare.
Problemet är när inte våra utvecklare hinner med och lär sig använda allt fler kärnor. Som många säger så utnyttjar fortfarande många spel endast en eller två kärnor och vissa kanske fyra. Ska vi spelare då behöva en ny processor med 10 kärnor så måste iallafall spelen också nyttja detta.

Kommer nog snart bli inne med två processorer i burken igen då som det var en sväng på värstingarna i början av 90-talet.

Många moderna spel kan absolut utnyttja fler än 4trådar, skalningen är hyfsad iaf upp till 8 (säg 20% i vissa spel). Problemet är att även om spelet utnyttjar 16trådar så är det i princip alltid 1-4 "huvudtrådar", övriga trådar verkar bara avlasta dessa när singeltrådprestandan blir flaskhalls (i bästa fall).

Problemet är ju också tvådelat när det kommer till spel, dels funkar det inte som så att trådarna kan arbeta individuellt (som i program där vi ser bra multitrådsskalning), utan de måste vänta och synka med varandra. Sen är det ju ett problem med skalning mellan olika system, det går absolut att designa spel som utnyttjar många trådar ordentligt, men till skillnad från GPU-grafik som är väldigt enkel att skala mellan olika prestandaklasser så är det ju svårt att "porta" ett spel som har spellogik byggd för 16trådar till säg en 4trådars i3:a (majoriten av PC användare sitter ju faktiskt bara på fyra trådar), eller t ex till PS4/Xbox som sitter på sex trådar (eller är det sju?) i ynka 1.8Ghz.

Permalänk
Skrivet av Knightmare:

Om jag skulle köpa en dator för bara spel idag skulle jag köpt en Ryzen 1600. 6c/12t billigare än i5 7600K.

/Knight

Grattis du har precis köpt en cpu som presterar sämre än i5 7600K i spel, bra val!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sådärja! Härligt att se att även intel verkat börja satsa på fler kärnor/trådar. Hoppas detta hårdtvingar utvecklare att börja tänka multitrådad utveckling istället för bara ipc ipc ipc hela tiden som varit melodin hittills!

Härligt om vi får ett "core-masterrace".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.