Använda gammal com hem router till ny-installerat iTux fiber nät?

Permalänk

Använda gammal com hem router till ny-installerat iTux fiber nät?

Tjena!

Hade Com Hem förut och fick då en router på köpet men nu har jag fiber installerat i lägenheten och har en dosa i vardagsrummet med två ethernet kontakter (Dator/TV) och undrar helt enkelt om jag kan använda min com hem router på nåt sätt så jag får trådlöst igen?

Kan jag köra nätverkskabel från fiberdosan, in i com hem-routern och sen köra trådat/trådlöst från den?
Kontakten jag använde för att koppla in routern till Com Hems nät ser ut som en gammal antennkabel man hade till TV förr fast med en nål i typ.

Kanske finns nån adapter att köpa eller liknande? Tacksam för tips!

Permalänk
Inaktiv

Tror inte det då WAN porten på comhem routrarna är en coax hona.

Permalänk
Skrivet av anon176726:

Tror inte det då WAN porten på comhem routrarna är en coax hona.

Ok tack.

Tror du jag klarar mig med en sån här?
Ska ju egentligen bara ha trådlöst när jag surfar med mobilen så behöver inte vara nåt avancerat direkt.

https://www.komplett.se/product/818513/datorutrustning/natver...

Permalänk
Medlem

Jo det går, är bara använda någon av lan-portarna. Har själv kopplat ihop 3 comhemroutrar i rad och fått wifi från alla :^)

Permalänk
Skrivet av MarcusHuddinge:

Jo det går, är bara använda någon av lan-portarna. Har själv kopplat ihop 3 comhemroutrar i rad och fått wifi från alla :^)

Du menar alltså att det bara är att köra en nätverkskabel från fiberdosan på väggen rätt in i lan 1 porten?
Sen om jag vill ha trådat så kör jag helt enkelt en kabel från LAN 2 porten och in till min dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralRushHour:

Ok tack.

Tror du jag klarar mig med en sån här?
Ska ju egentligen bara ha trådlöst när jag surfar med mobilen så behöver inte vara nåt avancerat direkt.

https://www.komplett.se/product/818513/datorutrustning/natver...

Den duger fint till ändamålet. Du kopplar port 1 från fiberboxen till WAN på routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Jo det går, är bara använda någon av lan-portarna. Har själv kopplat ihop 3 comhemroutrar i rad och fått wifi från alla :^)

Men då är din "router" inte längre en router utan endast en accesspunkt.

Skrivet av GeneralRushHour:

Du menar alltså att det bara är att köra en nätverkskabel från fiberdosan på väggen rätt in i lan 1 porten?
Sen om jag vill ha trådat så kör jag helt enkelt en kabel från LAN 2 porten och in till min dator?

Inte om du vill ha en router med NAT och firewall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Men då är din "router" inte längre en router utan endast en accesspunkt.

Inte om du vill ha en router med NAT och firewall.

Han hade ju redan en router och vill ha comhem routern bara som accesspunkt lol

Permalänk
Medlem

Nvm, verkar som att det bara var en fiberkonverterare? Då behöver du en router med RJ45 wan-port

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Jo det går, är bara använda någon av lan-portarna. Har själv kopplat ihop 3 comhemroutrar i rad och fått wifi från alla :^)

Nej det går inte (bra) om det inte går att konfa om den för det kommer att skapa problem att koppla lansidan mot wan tex adresseringen kommer inte att fungera som den ska.
En del modeller har wanport, en del går att konfa om så att man kan ta en port som normalt är för lan till wan, en del är helt olämpliga.
De flesta gateways går att konfa om så de agerar switch och accesspunkt men det går ändå inte att säga nått säkert om hur det fungerar då utan att veta hur många publika ip man tilldelas och hur många klienter som ska anslutas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe
Ändrade mig ju sen ovan. Missuppfattade det som att "dosan" han pratade om var en router fast det var tydligen en fiberkonverterare.

Permalänk

Tack för alla svar! får bli till att handla en ny router helt enkelt.