Vilken Windows 10 version ska man köpa?

Permalänk
Inaktiv

Vilken Windows 10 version ska man köpa?

Ska köpa Windows till päronen men vet ej vilken Windows som passar dem. Är det nödvändigt med Pro versionen eller klarar man sig med Home versionen? Var får man tag på Windows 10 billigast?

Permalänk
Hedersmedlem

Vet du inte om att du behöver Pro så köp Home.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Billigast är Kinguin, där köper man enbart koden för 300kr med köpgaranti. Sen laddar man ner Win 10 från Microsofts hemsida och skapar en DVD/usb enhet och installerar därifrån. Dock så är de inget krav att skriva in nyckeln vid installationen, man kan skippa det steget och göra det senare.

Är man sån som har moralpanik och klagar på folk som kör 51km/h på 50 sträcka, ja då kanske du ska köpa den i butik för hutlösa 1100-2600kr beroende på version. De flesta klarar sig med 1100kr versionen (win 10 home 64bit)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SpeedRebirth:

Billigast är Kinguin, där köper man enbart koden för 300kr med köpgaranti. Sen laddar man ner Win 10 från Microsofts hemsida och skapar en DVD/usb enhet och installerar därifrån. Dock så är de inget krav att skriva in nyckeln vid installationen, man kan skippa det steget och göra det senare.

Är man sån som har moralpanik och klagar på folk som kör 51km/h på 50 sträcka, ja då kanske du ska köpa den i butik för hutlösa 1100-2600kr beroende på version. De flesta klarar sig med 1100kr versionen (win 10 home 64bit)

Skickades från m.sweclockers.com

Hur vet jag att nyckeln från Kinguin inte är en MSDN-version som kan gå ut när som helst? Är Kinguin som G2A där många nycklar är olagliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Hur vet jag att nyckeln från Kinguin inte är en MSDN-version som kan gå ut när som helst? Är Kinguin som G2A där många nycklar är olagliga?

Det är därför man använder Kundskydd när man köper nyckeln så man är skyddad ifall MS avaktiverat den.
Så här ser de ut i "Kassan":
Delsumma 249,93 kr
Kundskydd 48,08 kr

Exakt var nycklarna kommer ifrån kan vara svårt att veta. Men du kan ju kolla vad säljarna på Kinguin har för Feedback. Ju högre % ju säkrare köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Ska köpa Windows till päronen men vet ej vilken Windows som passar dem. Är det nödvändigt med Pro versionen eller klarar man sig med Home versionen? Var får man tag på Windows 10 billigast?

Hur länge man kan skjuta upp Windows uppdateringar har jag hört skiljer sig. Åtminstone före Creator Uppdate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Hur vet jag att nyckeln från Kinguin inte är en MSDN-version som kan gå ut när som helst? Är Kinguin som G2A där många nycklar är olagliga?

Baserat på priset så vet du att de inte är riktiga/lagliga.
Home räcker till hemma datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Inaktiv

Som vanligt inom datorteknik så finns det en enkel regel.
Vet man ej vilken version man behöver så duger konsument/svensson-versionen. Detta g'ller både mjukvaror, nätverksutrustning, cpu/gpu/hårddiskar o.sv.. (även om nu ssd och moderkort felaktigt enligt mig kallar vissa för pro)

Windows Pro har 2st stora fördelar som är Remote desktop och domänstöd, behöver man ha dessa två så är det ej mycket pengar att bråka om utan skaffa Windows pro.
Vet man inte ens vad en domän med Active Directory Domain Services är för något, ja då lär då lär man inte ens få behovet av att ansluta sin dator dit innan man har köpt en ny.

Som jag har förstått får man idag ha windows 10 väldigt länge och då kan man kalla det för prisvärt.

Permalänk
Inaktiv

Den enda vettiga versionen är Enterprise LTSB. Har man inte möjlighet att köra den så skulle jag starkt rekommendera Windows 8.1 som har det mesta av den moderna koden i grunden, men som ger mer kontroll åt användaren.

Installera Classic shell för att få en bra startmeny och lite andra småtweaks.

Permalänk
Medlem

Varför LTSB?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Inaktiv

@spawnstah:

Kontroll över uppdateringar, möjlighet att stänga av telemetri, ingen bloat med appar, ingen reklam i startmenyn, explorer eller annanstans, ingen Cortana, inga "feature upgrades" som sabbar till saker varje halvår, endast buggfixar och säkerhetsuppdateringar.

Bland mycket annat.

Permalänk
Medlem

Wikin för Windows 10 listar namnen på vilka "features" som skiljer. Man kan av att bara läsa vad funktionerna heter oftast göra rimliga antaganden om det är någonting man kunde tänka sig behöva. Även googla namnen och se vad det är för trevligt.

Grovt förenklat: "Home" räcker gott och väl och är inte på något vis stympad för alldagligt bruk.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

@Crockett: hmm intressant. Både Johan Arwidmark, Mikael Nyström m.fl av världens kanske bästa och mest erfarna windows deployment experter förordar INTE ltsb av ett flertal skäl.
Bl.a pga detta; https://mobile.twitter.com/jarwidmark/status/8457742190782545...
Dvs LTSB kommer inte fungera med all ny hårdvara innan nästa LTSB kommer ut. Inte heller för man nya features när de släpps eller stabilitetsuppdateringar etc. LTSB ska enligt rekommendationerna endast användas i typ system som aldrig får uppgraderas, läs: Kärnkraftverk, sjukhussystem, JAS 39 Gripen, osv.

Men det är väl egentligen en smaksak.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Kundskydd 48,08 kr

Men har du betalat Ej Smekt Av Konduktören-tillägget (endast 25 kr)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Billigast är Kinguin, där köper man enbart koden för 300kr med köpgaranti. Sen laddar man ner Win 10 från Microsofts hemsida och skapar en DVD/usb enhet och installerar därifrån. Dock så är de inget krav att skriva in nyckeln vid installationen, man kan skippa det steget och göra det senare.

Är man sån som har moralpanik och klagar på folk som kör 51km/h på 50 sträcka, ja då kanske du ska köpa den i butik för hutlösa 1100-2600kr beroende på version. De flesta klarar sig med 1100kr versionen (win 10 home 64bit)

Skickades från m.sweclockers.com

Varför betala 300kr för något som är lika giltigt som "gratis" variant?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spawnstah:

Baserat på priset så vet du att de inte är riktiga/lagliga.
Home räcker till hemma datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack! Nej Kinguin känns förbaskat oseriöst! Men slog till på Home-versionen. Jag tror det räcker för dem!

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Tack! Nej Kinguin känns förbaskat oseriöst! Men slog till på Home-versionen. Jag tror det räcker för dem!

har för mig G2a, kinguin, g2play å en hel hög andra har i botten samma ägare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rouge of Darkness:

har för mig G2a, kinguin, g2play å en hel hög andra har i botten samma ägare.

Skulle inte förvåna mig. Köpte en MalwareBytes Anti-Malware nyckel hos G2A som slutade fungera efter ett tag. Dock fick jag pengarna tillbaka men jag betalar hellre lite mer för riktiga nycklar.