Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Har diskanten på en av mina 2 CW AT100 gett upp?

Permalänk

Har diskanten på en av mina 2 CW AT100 gett upp?

Hej! Hemma har vi två stycken Cerwin-Vega AT100.
Jag har alltid tyckt att den ena låter lite tråkigare och lite mörkare. Har nu när jag lyssnat lite närmare insätt att diskanten? är helt död på den ena högtalare, vad jag kan höra kommer det inte en ton där ifrån. Men det gör det från den andra högtalare.

Är det möjligt att diskanten? bara helt har dött och inget annat på den ena högtalaren när dom alltid har spelat tillsammans? Eller är det något som är kopplat fel?

Det är denna del av högtalaren jag menar:
http://imgur.com/M0WbsNV

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Avstängd

Trasiga diskanter är inget ovanligt, så det är den mest troliga orsaken.

Permalänk
Medlem

Spela (för) högt och lite för klena förstärkare är ett bra sätt att bränna diskanter.

När förstärkare bottnar och det börja klippa i topparna på vågformerna så blir det mycket övertoner (som kan vara inom ultraljud-regionen och inte hörs med mänskliga öron) med mycket energi som kanaliseras till diskanten via högtalarens delningsfilter, och diskanten som i sin tur är väldigt liten (i jämförelse med de andra elementen) och med minimal termisk massa, bränns väldigt fort, på några sekunder i många fall i något ljudlig passage i någon musikstycke och förstärkaren distar.

Bränd diskant är nog den absolut vanligaste felet på trasiga högtalare.

Du får kolla om det finns reservdiskanter att köpa till dina högtalare, Cerwin Vega är ju inte direkt några finsmakarhögtalare så förmodligen drivs/spelas den ganska burdust...