Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

BOOTMGR saknas utan förklaring, kan ej hitta lösning

Permalänk
Medlem

BOOTMGR saknas utan förklaring, kan ej hitta lösning

Hej,

Som titeln föreslår så är mitt problem att BOOTMGR tydligen saknas. Jag kan inte för mitt liv lista ut vad som är fel eller ens varför det hände. För de flesta verkar det vara när de ska starta upp datorn och då plötsligt inte fungerar. För mig var jag mitt i att spela Skyrim när ljudet först började lagga och låta konstigt och "burkigt", tabbade ur, försökte öppna task manager, sedan bluescreen.

Jag har två hårddiskar på min dator, en SSD på vilken OS:et är installerat, och en mekanisk hårddisk. Har tappat räkningen på hur många gånger jag startat om datorn, har öppnat upp den för att kolla att allt sitter som det ska två gånger, och har testat allt jag kan hitta utan några som helst resultat.

Har kollat inställningar i BIOS, den hade prioriterat den mekaniska hårddisken före SSD:n, vilket gick att ändra och sedan faktiskt få datorn att komma till skärmen där man kan välja felsäkert läge eller normal uppstart. Notera "gick" då SSD:n av okänd anledning har slutat synas i BIOS nu över huvud taget.

Lyckades iallafall få upp inloggningsskärmen första gången tror jag det var, loggade in, skärmen helt svart men kunde öppna task manager och den betedde sig som att skrivbordet bara inte var där. Sedan utan förvarning frös den och gav mig en bluescreen igen.

Jag är helt lost och har ingen jävla aning om vad jag ska göra, eller varför detta ens hänt.

Finns det någon som har någon aning om vad det är som pågår? Kan bifoga mer info på hård- och/eller mjukvara etc. om det behövs.

Permalänk
Medlem

Luktar trasig hårddisk, Sata-kabel/port eller virus. Något som gör att det inte går att läsa disken i alla fall.
Hade först testat med annan sata-kabel och annan port. Hjälper inte det, testa annan ssd/hårddisk. Kanske testat installera om Windows först fast om disken inte ens kommer fram i bios går det nog inte så bra.

Det kan såklart vara något helt annat som orsakar felet men det är så jag hade börjat.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@Storage Jar:

Tack för att du tog tid att svara!

Testade annan kabel, ingen skillnad, men när jag bytte port (SSD i SATA2, HDD i SATA1 istället för tvärtom), öppnade BIOS, SSD:n dök upp igen, bytte prio till SSD före HDD och lyckades komma fram till skärmen för att välja felsäker eller normal uppstart. Startade i felsäkert med kommandotolk, men det verkar vara som tidigare med avsaknad av start bar och sånt. Men frågan då är just om jag kan göra något från "insidan", och i så fall vad. Är själv inte superbekant med hur man navigerar i Windows genom kommandotolken. Några tips om vad jag kan göra?

Edit:
Tog bild på skärmen utifall det på något sätt skulle kunna hjälpa. :/

Edit2:
Jo, ville lägga till att något som gör det ännu knepigare är att jag inte har tillgång till någon skiva för Windows. Det installerades av en vän till min morsas man utan att jag ens bad om det, när han kollade på den för att jag inte kunde få den att starta. (Första datorbygge, hade bara installerat RAM-minnena i fel slots. ) Vilket förstås är skitdrygt när sånt här händer, speciellt eftersom 99% av lösningarna man hittar på just detta problemet föreslår att köra reparation genom Windows-skivan. Inget man riktigt har råd att punga ut till bara sådär heller. :/

Mer info
Permalänk
Medlem

@Navigatr: Vilket Windows har du?

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Där har du verktyget som laddar ned Win 10 och låter dig välja mellan DVD, USB, ISO mm.
Trycker du på Windows knappen längst upp på sidan kan du välja Win 7 och 8.1

Kanske finns det något kommando som fixar men felet kan ofta komma tillbaka om några månader. Bättre att ta bort alla partitioner på SSD och installera om allt. Det fixar flera fel där det inte räckte att bara formatera, installera om, reparera.

Testa att bara ha SSD kopplad för att utesluta andra diskar. Dessutom ska bara 1 disk vara kopplad när man installerar om. Annars lägger/använder Win installations skivan något på andra disken så att Windows vägrar starta om något händer andra disken. När man har SSD vill man också att datorn start så snabbt som möjligt. När man installerar klart kan man koppla in andra diskar.

Permalänk
Medlem

@panpo98:

Tack! Jag har Windows 7 Ultimate, och jo, jag misstänkte att det skulle vara så pass att det skulle behöva wipas helt så jag ska ta och kolla på det där. Tack även för infon om installationen, det var precis vad jag hade tänkte fråga om om du inte hade sagt det. Just nu är jag rätt så tacksam att jag har det mesta av spel och filer som foton och sånt på den andra hårddisken. Jag tar och kikar på det, så får jag återkomma sedan.

Edit:
Nu är ju problemet att jag inte har licensnyckeln till mitt Windows. :/ Har suttit och försökt få fram det genom kommandoprompten, utan resultat. "slmgr /xpr" ska vad jag förstår ge en pop-up med info, dock dyker ingen pop-up upp, utan jag tror faktiskt att det gör att datorn flippar ur och bluescreenar igen... Kan komma åt EFI shell, men har ingen aning om hur jag skulle hitta något genom den, om det ens går.

Edit2:
För att vara ärlig, jag har ingen aning om vad EFI och UEFI är eller om det är någon skillnad, och isåfall vad dessa skillnader är.

Mer info
Permalänk
Medlem

@panpo98:

Okej, så efter att ha faktiskt tänkt efter lite extra och kopplat ut alla diskar utom SSD:n precis som du sa, så kom jag lite, lite längre... tror jag. Kunde få upp kommandoprompten och powershell i felsäkert läge, men de kommandon jag hittat online ger inga resultat.

"wmic path softwarelicensingservice get OA3xOriginalProductKey" i kommandoprompten ger bara ett error att WMIC.exe inte gick att starta.

"powershell "(Get-WmiObject -query ‘select * from SoftwareLicensingService’).OA3xOriginalProductKey"" i powershell resulterade bara i en bluescreen. Vet inte riktigt hur jag ska tolka detta.

Permalänk
Medlem

@Navigatr: http://windowstips.nu/hitta-serienummer-windows-7/
https://www.lifewire.com/free-product-key-finder-programs-262...

Prova först länken. Jag hörde nått rekommendera programmet i forumet. Funkar inte det finns flera program nästa länka som hittar nyckel.

#16753983
#16400926
Dom här trådarna nämner ett alternativ för dom som inte har nån skiva. Sidorna har länkar, info, omdöme.

Permalänk
Medlem

@panpo98:

Tack för besväret, men problemet är ju just att jag inte kan köra några program alls. :/ Det mesta jag fått att funka är task manager, kommandotolken, och powershell. That's it.

Vill bara göra så mycket jag kan för att försöka få tag på nyckeln till det windows jag har just nu eftersom jag inte riktigt har råd att investera i en ny licens just nu...