Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ny dator för bildbehandling och spel - flexibel budget

Permalänk

Ny dator för bildbehandling och spel - flexibel budget

Haft samma dator sedan 2009, med byte av grafikkort vid jämna mellanrum, men nu börjar det lukta ålderdomshem så dags för nytt.

Behov
Jobbar mycket i Photoshop (ofta gigantiska filer) och till viss del i After Effects, försöker också lära mig Unity och planerar därmed att ta mig an någon 3d-programvara.

Spelar en del Overwatch för tillfället också, men det flyter på utan problem, i och med grafikkortet (1060 3GB).

Min nuvarande burk

  • Corsair TX 750W PSU
    ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard. 4x 6+2-pin PCIe, 8x SATA, 140mm Fläkt

  • Asus P6T Deluxe, X58, Socket-1366
    DDR3, ATX, SLI&CrossFireX, Firewire, 2xGbLAN, 3xPCI-Ex(2.0)x16

  • Intel Core i7-920 Processor
    Socket-LGA1366, Quad Core, 2.66Ghz, 8MB, 130W, QPI: 4,8GT/sec

  • Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9
    Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i7

  • Gainward GeForce GTX 1060 3GB
    Grafikkort, PCI-Express 3.0, 3GB GDDR5, DL-DVI, HDMI 2.0, 3xDP, Pascal

+ En massa terabyte mekaniska hårdiskar som jag inte vågar lita på längre. OS ligger på en 250 gb ssd som jag väl kan ta med mig, köper jag en till och kör en RAID 0 kan jag kanske spara lite pengar där? Vill nog ha mer utrymme i alla fall.

Graffekortet är relativt nyinköpt så det tänkte jag ta med mig. Har även en ny BeQuiet Pure Rock CPU-kylare som jag också hoppas kunna använda.

Vad gäller skärm så sitter jag just nu på två stycken 24" Dell U2412M Ultrasharp (8ms / 60hz / E-IPS ) som jag också gärna uppgraderar, åtminstone en av dem. Vore trevligt att bumpa upp några tum, med lite fler pixlar och högre hz. IPS känns väl som ett måste(?) i och med att jag bildbehandlar mycket, men jag vill ju gärna att den ska fungera för spel också, även om jag förmodligen inte är så kräsen eftersom jag spelat på en 8ms 60hz så länge.

  1. Hur funkar det med nätagg, kan jag använda mitt gamla? Vad skiljer äldre och nyare modeller åt?

  2. Hur står sig min i7 920 idag? Hur mycket gladare blir jag av en i7 7700K 4.2 GHz 8MB?

  3. Ny skärm? Mest prisvärda skärmen för bildbehandling OCH spel just nu?

  4. Övriga köptips gällande moderkort och RAM. Har ingen koll alls vad som gäller. Gissar att jag borde satsa på rejält med RAM eftersom Photoshop har en tendens att slurpa i sig en hel del.

Budget är flexibel, det viktigaste är bang-for-the-buck, men det absoluta taket är nog 20k för dator, ~5k för skärm.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@ankattack: Här har du en grund att uppgradera med som jag tror gör stor skillnad för dig.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10372085/