Vad för delningsfilter behöver jag och vilken frekvens är bäst att delas vid? Och lite allmäna frågor om bygget

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jeffan97:

Högtalargaller för basen, köpte en tillsammans med allt annat men glömde likförbannat den där klämmorna som man monterar fast gallret med. Så är ute efter nåt provisoriskt som jag kan fästa gallret med, men kan inte komma på mer än de jag sa i mitt senaste inlägg :/

Det brukar oftast gå att skruva fast gallret direkt i lådan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det brukar oftast gå att skruva fast gallret direkt i lådan.

Jorå visst går de men då får jag ta bort gummiramen som är runt gallret och fästa både basen och gallret i samma skruvar i och med att gallret är exakt lika stor som basen, men de bör inte va ett problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Jorå visst går de men då får jag ta bort gummiramen som är runt gallret och fästa både basen och gallret i samma skruvar i och med att gallret är exakt lika stor som basen, men de bör inte va ett problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du fästa basen inifrån och gallret utifrån med genomgående skruv och mutter kanske? Eller är det liksom limmat och klart?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Kan du fästa basen inifrån och gallret utifrån med genomgående skruv och mutter kanske? Eller är det liksom limmat och klart?

Nej det går tyvärr inte då jag redan har själva lådan klar

Så här ser fronten ut just nu. Allt är redan limmat så jag hade vart tvungen att riva allt om jag ska få det att funka

Jag ska skaffa mig 12mm spånskiva och montera det utanpå den nya lådan så att det blir som en enhet utan att delningen mellan högtalren och batterilådan syns som den gör tydligt på bilden samt att den får ett mer stilrent utseende. Slutsteget ska monteras i nån utav lådorna. Men angående gallret så har jag löst hur det ska monteras

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Nu är konstruktionen och eldragningen färdig, det är bara några få saker som ska göras först Jag har testat systemet och allt funkade som planerat. Men jag märkte att basen överröstade diskanten, kan de bero på de 30 ohms motståndet jag har i serie med diskantens pluspol? Läste att man kan ta bort och köra utan motstånd överhuvudtaget är de nåt som är värt att testa? Det är inga stora effekter de handlar om så de borde väl funka utan att den går sönder?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Nu är konstruktionen och eldragningen färdig, det är bara några få saker som ska göras först Jag har testat systemet och allt funkade som planerat. Men jag märkte att basen överröstade diskanten, kan de bero på de 30 ohms motståndet jag har i serie med diskantens pluspol? Läste att man kan ta bort och köra utan motstånd överhuvudtaget är de nåt som är värt att testa? Det är inga stora effekter de handlar om så de borde väl funka utan att den går sönder?

Skickades från m.sweclockers.com

Motståndet är där för att skydda fötstärkaren, inte tvärt om.
Förmodligen mer mot missljud än skador.

Dela basen lägre i frekvens kan också vara en väg att gå. Då får du ju lite mer skjuts i basen men en bättre övergång mot diskanten.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Motståndet är där för att skydda fötstärkaren, inte tvärt om.
Förmodligen mer mot missljud än skador.

Dela basen lägre i frekvens kan också vara en väg att gå. Då får du ju lite mer skjuts i basen men en bättre övergång mot diskanten.

Hmm vågar man testa utan då? För jag lär höra om de blir missljud. Men de är ju lite onödigt att ta bort den om man nu skulle riskera att stärkaren går sönder. Fast du sa ju att de förmodligen är mot missljud så är osäker.

Jag får fundera på detta, kanske tycker de låter bättre allt som när tiden går

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

@jeffan97: Kom att tänka på en grej..

Om du kör högtalarna på olika kanaler på steget, och dessutom har möjlighet till att använda en eq-app där du kan justera balansen på t.ex. mobilen, då har du ju en möjlighet att därigenom justera nivåerna mellan bas och diskant.

Hänger du med?

T.ex, basen är på vänster och diskanten på höger. Diskanten låter för högt. Dra över balansreglaget till vänster, och vips så dämpas ju diskanten därefter.

Super-budget, men borde ju funka!

Testa det här också som jag skrev tidigare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Testa det här också som jag skrev tidigare

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, hade de i tankarna så ska bara hitta nån lämplig EQ app och experimentera lite

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Nu är den färdig Jag tycker den matchar mina förväntningar, ljudet blev bättre så även utseendet. Så jag är mer än nöjd. Det enda negativa är att den väger ca 40+kg.

Balansen mellan diskanten var de ingen skillnad på de va bara mina öron som var trötta haha

https://imgur.com/a/dbPEM

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Nu är den färdig Jag tycker den matchar mina förväntningar, ljudet blev bättre så även utseendet. Så jag är mer än nöjd. Det enda negativa är att den väger ca 40+kg.

Balansen mellan diskanten var de ingen skillnad på de va bara mina öron som var trötta haha

https://imgur.com/a/dbPEM

Klart lyft där med filtmattan!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Ja visst blev det

Men jag har en sak som jag funderar på, Vad är detta för ljud som uppstår från högtalaren när jag trycker på strömbrytaren, det blir ett hyfsat kraftigt poppande ljud. Är detta nåt som kan skada systemet? Problemet beskriv i videon nedan.

Och är det värt att limma fast spolen och motståndet så att dem inte dinglar omkring i lådan?

https://www.youtube.com/watch?v=s-KoxQhjF44

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jeffan97:

Ja visst blev det

Men jag har en sak som jag funderar på, Vad är detta för ljud som uppstår från högtalaren när jag trycker på strömbrytaren, det blir ett hyfsat kraftigt poppande ljud. Är detta nåt som kan skada systemet? Problemet beskriv i videon nedan.

Och är det värt att limma fast spolen och motståndet så att dem inte dinglar omkring i lådan?

https://www.youtube.com/watch?v=s-KoxQhjF44

Ljudet uppstår för att förstärkaren inte är stabil när den startas och stoppas, bättre förstärkare har ofta skydd av nån sort tex ett relä som kopplar in högtalarutgång först när förstärkaren är i normalt driftläge och bryter omedelbart när man bryter strömmen så man slipper höra tjuten som ofta uppstår vid avstängning.
Ljudet är mer irriterande än skadligt.

Om du har komponenter hängande i kablarna är det naturligtvis mycket större risk att de kan gå sönder eller skapa oljud om de rör sig så det är ingen jättebra lösning att ha det så.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ljudet uppstår för att förstärkaren inte är stabil när den startas och stoppas, bättre förstärkare har ofta skydd av nån sort tex ett relä som kopplar in högtalarutgång först när förstärkaren är i normalt driftläge och bryter omedelbart när man bryter strömmen så man slipper höra tjuten som ofta uppstår vid avstängning.
Ljudet är mer irriterande än skadligt.

Om du har komponenter hängande i kablarna är det naturligtvis mycket större risk att de kan gå sönder eller skapa oljud om de rör sig så det är ingen jättebra lösning att ha det så.

Ja det var mer ett störmoment än nåt som jag oroade mig med att gå sönder, men det är bättre att ta det säkra före det osäkra.

Och det där med lösa komponenter har jag fixat nu med lim och vanlig pakettejp så det ska inte vara ett problem nu

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Argh varför ska det va så omöjligt att hitta kantskydd för högtalare, har letat men verkar inte hitta nåt vettigt på nån vettig sida, vill helst köpa de från fysisk butik och helst i plast då jag inte har verktyg föratt kunna såga metall.

Är det nån som vet vart man kan få tag i 90 gradiga svarta plastlister? För det kan va bra att ha för att öka hållbarheten på boomboxen mot kantstötar m.m

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Argh varför ska det va så omöjligt att hitta kantskydd för högtalare, har letat men verkar inte hitta nåt vettigt på nån vettig sida, vill helst köpa de från fysisk butik och helst i plast då jag inte har verktyg föratt kunna såga metall.

Är det nån som vet vart man kan få tag i 90 gradiga svarta plastlister? För det kan va bra att ha för att öka hållbarheten på boomboxen mot kantstötar m.m

Tror jag har några såna hemma som är över. Kan kolla.
Annars brukar väl bauhaus ha bra metallhörn? Thomann finns det garanterat på också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Tror jag har några såna hemma som är över. Kan kolla.
Annars brukar väl bauhaus ha bra metallhörn? Thomann finns det garanterat på också.

Skickades från m.sweclockers.com

Oj var nog otydlig, jag har hörnskydd av plast redan (dessa http://www.hifikit.se/tillbehor/beslag-handtag/horn-stapelbar... ochhttp://www.hifikit.se/tillbehor/beslag-handtag/hornskydd-p... Det är såna där långa lister som man har på varje kant som jag behöver utöver hörnskydden som jag redan har somsagt

Edit: Hittade faktikt lister https://www.thomann.de/se/adam_hall_4071_ext.htm hoppas dem är av hållbar tjock plast så att dem inte inte går sönder lätt då det ska tåla en hel del

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk

@jeffan97: Den typen av profil finns ju garanterat på en bygghandel. Brukar vara av aluminium. Kanske lite dyrare per meter dock.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jeffan97:

Oj var nog otydlig, jag har hörnskydd av plast redan (dessa http://www.hifikit.se/tillbehor/beslag-handtag/horn-stapelbar... ochhttp://www.hifikit.se/tillbehor/beslag-handtag/hornskydd-p... Det är såna där långa lister som man har på varje kant som jag behöver utöver hörnskydden som jag redan har somsagt

Edit: Hittade faktikt lister https://www.thomann.de/se/adam_hall_4071_ext.htm hoppas dem är av hållbar tjock plast så att dem inte inte går sönder lätt då det ska tåla en hel del

Besök en bygghandel, det finns många olika storlekar där, typ
https://www.byggmax.se/virke/lister/h%C3%B6rnlist

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Besök en bygghandel, det finns många olika storlekar där, typ
https://www.byggmax.se/virke/lister/h%C3%B6rnlist

Tack så mycket, så krångligt med alla dessa sökord så man blir galen. Men de blir nån utav dessa trä eller plast och lite svart sprayfärg så att de matchar så blir de nog bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /