Permalänk
Skrivet av Trött:

@Travhäst:
När jag beställde min Simucube så fanns det möjlighet att köpa till en Quick release för Fanatec sen beställde jag en sån här som jag monterade inne i ratten för att alla knappar och paddlar skulle fungera.

Häftigt!

Permalänk

Fanatec CSL Elite ratt och pedaler
Thrustmaster växelspak
940 stol som råkade passa i ett FIA-godkänt fäste.

Permalänk
Medlem

Thrustmaster T300 Alcantara Edition
T3PA pedaler med fjäder modd
Ferrari F1 wheel
Next Level racing wheel stand lite

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem

Skrotad bilstol

Ni som kör med bilstolar från skroten, vad betingar en sådan i pris ungefär?

Sugen på att skapa en egen rigg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dazzi:

Ni som kör med bilstolar från skroten, vad betingar en sådan i pris ungefär?

Sugen på att skapa en egen rigg

Skrotpriser i sverige är helt galna om man går via skrotdatabaser. Men på blocket hittar man stolar för så lite som 3-400 kr. Finns nya sportstolar på amazon från ca tusenlappen, dock utan glidskenor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem

Livar upp tråden med min rigg, hoppas ni gillar den

Ratten är en Fanatec esports. Pedalerna är fanatec csl elite loadcell. VR headset är ett HP reverb G2. Joysticken är från Virpil. Pedalerna används både för racing och flygsim.

Funkar bra både att flyga och att köra bil. Störs inte direkt av dom andra instrumenten oavsett om jag flyger eller kör. Själva riggen är en Simlabs P1X med en Simlab stol.

Rattbasen är en Fanatec DD1, till höger på bilden nedan syns även ett gashandtag från saitek (övertäkt med tyg), används sällan

På vänster sida om stolen finns en så kallad stigspak (engelska Collective) för helikopterflygning. Den är från Virpil.

Har även ett trådlöst bluetooth tangentbord från logitech och en logitech mx ergo trackball mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Livar upp tråden med min rigg, hoppas ni gillar den

Ratten är en Fanatec esports. Pedalerna är fanatec csl elite loadcell. VR headset är ett HP reverb G2. Joysticken är från Virpil. Pedalerna används både för racing och flygsim.
https://i.imgur.com/iKi7tYd.jpg
Funkar bra både att flyga och att köra bil. Störs inte direkt av dom andra instrumenten oavsett om jag flyger eller kör. Själva riggen är en Simlabs P1X med en Simlab stol.
https://i.imgur.com/DOSLQ4q.jpg
Rattbasen är en Fanatec DD1, till höger på bilden nedan syns även ett gashandtag från saitek (övertäkt med tyg), används sällan
https://i.imgur.com/DaNq2zD.jpg
På vänster sida om stolen finns en så kallad stigspak (engelska Collective) för helikopterflygning. Den är från Virpil.
https://i.imgur.com/cmuBVzn.jpg

Har även ett trådlöst bluetooth tangentbord från logitech och en logitech mx ergo trackball mus.

Fungerar den riggen om man är rätt lång? (195cm). Funderar på den eller deras enklare variant.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Fungerar den riggen om man är rätt lång? (195cm). Funderar på den eller deras enklare variant.

Du kan ju alltid köpa rails och montera stolen på.
Edit: typ såna här

Länk
Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Fungerar den riggen om man är rätt lång? (195cm). Funderar på den eller deras enklare variant.

Det ska nog inte vara några problem alls. Jag är 186 och har stolen på rails men jag har stolen relativt långt fram trots att jag ändå är ganska lång. Du ser på bild nummer 2 hur mycket skena som finns kvar bakom där man kan flytta bak skenorna, skulle säga att jag har en decimeter till godo där.
Så länge du har plats i längsled (framför och bakom riggen) bör det funka fint

Permalänk
Medlem

Någon form av rigg är det allt! Fanatec CSL DD 5 Nm, McLaren GT3 V2 och CSL Pedals. Avser uppgradera till aluminiumrigg + CSL loadcell pedal + diy boost kit till sommaren. Force feedback-motorn är monterad med försänkta skruvar i plywoodskivan.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

https://i.imgur.com/05qgvWp.jpg

https://i.imgur.com/bk7q17r.jpg

Någon form av rigg är det allt! Fanatec CSL DD 5 Nm, McLaren GT3 V2 och CSL Pedals. Avser uppgradera till aluminiumrigg + CSL loadcell pedal + diy boost kit till sommaren. Force feedback-motorn är monterad med försänkta skruvar i plywoodskivan.

Har du inte problem med att stolen flyttar sig när du kör?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Har du inte problem med att stolen flyttar sig när du kör?

Har en matta under, man kan se några fransar som sticker fram. Det är tillräckligt för att förhindra rörelse i djupled, rotation är inget problem än då motorn inte är särskilt stark. Pedalerna måste jag göra något åt, antingen använda en klibbig gummimatta under eller bygga ett stöd mot väggen.

Jag låser ryggstödet i ett svagt bakåtlutande läge och kan spela några timmar i sträck. Men en riktig bilstol vore förstås mer ergonomisk.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Livar upp tråden med min rigg, hoppas ni gillar den

Ratten är en Fanatec esports. Pedalerna är fanatec csl elite loadcell. VR headset är ett HP reverb G2. Joysticken är från Virpil. Pedalerna används både för racing och flygsim.
https://i.imgur.com/iKi7tYd.jpg
Funkar bra både att flyga och att köra bil. Störs inte direkt av dom andra instrumenten oavsett om jag flyger eller kör. Själva riggen är en Simlabs P1X med en Simlab stol.
https://i.imgur.com/DOSLQ4q.jpg
Rattbasen är en Fanatec DD1, till höger på bilden nedan syns även ett gashandtag från saitek (övertäkt med tyg), används sällan
https://i.imgur.com/DaNq2zD.jpg
På vänster sida om stolen finns en så kallad stigspak (engelska Collective) för helikopterflygning. Den är från Virpil.
https://i.imgur.com/cmuBVzn.jpg

Har även ett trådlöst bluetooth tangentbord från logitech och en logitech mx ergo trackball mus.

Snyggt! Vad tycker du om reverb G2? Funderar på att införskaffa nya revisionen, köpte en Rift CV1 när det begav sig men blev inte särskilt imponerad av de lågupplösta panelerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagge:

Snyggt! Vad tycker du om reverb G2? Funderar på att införskaffa nya revisionen, köpte en Rift CV1 när det begav sig men blev inte särskilt imponerad av de lågupplösta panelerna.

Jag är nöjd med den, har inte haft några speciella problem med den. Vad man bör tänka på är att den är lite ljuskänslig då den använder kameror för tracking. Är det för mörkt i rummet får den problem och är det soljus i rummet eller stora fönster får den också problem. Men så länge man kan anpassa det funkar det helt okej för simulator. Har inte spelat jättemycket "vanliga" VR-spel men det jag provat så är handkontrollerna lite sådär, det funkar men inte alls som andra system då kamerorna i headsetet måste se handkontrollerna för att det ska fungera.
Upplösningen är bra i headsetet och det går bra att läsa det mesta i menyer och även i bilen.

Permalänk

Såhär har jag det!

Permalänk
Medlem

Bilderna fungerar inte, prova https://imgur.com

Permalänk
Medlem

Jag har inga bra bilder på nuvarande trippel setuo (49" + 27") men en liten film på motion riggen finns.
Ljudet ut är från skärmen så det låter skräp men man får ett hum om hur tyst SR1 verkligen är.

Motion är inte satt till 100% o i slutet när jag kraschar så ser man verkligen hur rörelse man kan få ut.
Och mjukvaran som styr ger oanade möjligheter samtidigt så är den busenkelt.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Hittade lite bilder men dom är inget bra, man ser iaf hur stort spann man når.
Är bara testat i iRacing och lite editering i app.ini krävs.
Sittandes 580mm från centerskärm så maximerar jag nästan FoV.
Första bilden är allt uppsatt i ghettostil för att kunna ta mått på trippel stativ, ett vanligt räcker inte till..

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Hittade lite bilder men dom är inget bra, man ser iaf hur stort spann man når.
Är bara testat i iRacing och lite editering i app.ini krävs.
Sittandes 580mm från centerskärm så maximerar jag nästan FoV.
Första bilden är allt uppsatt i ghettostil för att kunna ta mått på trippel stativ, ett vanligt räcker inte till..

https://i.imgur.com/hT5JzSD.jpg

https://i.imgur.com/nXj4KcI.jpg

Är det 49" skärmar?

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem
Skrivet av T-Fork:

Är det 49" skärmar?

Det är två 27" på varsin sida av en 49".
Med 75° vinkel är det trångt nog så med 49" hade man fått köra med mindre invinkling bara för att ta sig in/ur stolen.
Vilket i sin tur minska Fov

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Jag har inga bra bilder på nuvarande trippel setuo (49" + 27") men en liten film på motion riggen finns.
Ljudet ut är från skärmen så det låter skräp men man får ett hum om hur tyst SR1 verkligen är.

Motion är inte satt till 100% o i slutet när jag kraschar så ser man verkligen hur rörelse man kan få ut.
Och mjukvaran som styr ger oanade möjligheter samtidigt så är den busenkelt.

https://www.youtube.com/watch?v=rvE5OEYOGOE

Tycker du att det är värt med motionrigg? Kör du bättre med det eller är det mer känslan som gör det värt och roligare?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Tycker du att det är värt med motionrigg? Kör du bättre med det eller är det mer känslan som gör det värt och roligare?

Bra fråga!

Då jag kör en hel del track days så saknade jag känslan rörelse så valet att köpa var främst för inlevelsen.
Men ganska omgående märkte jag att man lätt kan känna när det är på väg att gå överstyr.
Så jag skulle säga att jag har blivit jämnare o säkrare - absolut värt varenda krona
Enda nackdelen är att det kan gå ganska våldsamt till om man krockar...

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Motionrigg och VR är suveränt. Kör själv med SR2 och Vive Cosmos. Tyvärr får jag stänga av riggen sena kvällar för jag blir stressad av att kanske störa grannen nedanför. Min SR2 skramlar rätt mycket i ACC speciellt när man dundrar igenom curbs och chikaner.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Motionrigg och VR är suveränt. Kör själv med SR2 och Vive Cosmos. Tyvärr får jag stänga av riggen sena kvällar för jag blir stressad av att kanske störa grannen nedanför. Min SR2 skramlar rätt mycket i ACC speciellt när man dundrar igenom curbs och chikaner.

När du kör med motion och vr, flyttas inte huvudet i spelet runt när riggen rör sig?

Permalänk
Medlem

Nej de har smart programvara som kompenserar för det. Man kan även komplettera med en extra trackingpuck i Vive systemet men jag har inte behövt det än.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Motionrigg och VR är suveränt. Kör själv med SR2 och Vive Cosmos. Tyvärr får jag stänga av riggen sena kvällar för jag blir stressad av att kanske störa grannen nedanför. Min SR2 skramlar rätt mycket i ACC speciellt när man dundrar igenom curbs och chikaner.

Har du också problem med att riggen kan dansa runt på golvet?
Min står på ett lite ojämnt trägolv så jag satte ihop 2 plywood skivor o borrade sen hål för fötterna på den övre.
Jag kör med ganska låg setting på bumps.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Har du också problem med att riggen kan dansa runt på golvet?
Min står på ett lite ojämnt trägolv så jag satte ihop 2 plywood skivor o borrade sen hål för fötterna på den övre.
Jag kör med ganska låg setting på bumps.

Den står stabilt på de inbyggda gummikuddarna så det är lugnt. Skramlet uppkommer då motordreven hoppar på benens kuggar. Låter ungefär som när G29 ratten skramlar på raksträckor. Gummikuddarna ska ha bra dämpning men jag blir lite svettig ändå. Har ställt riggen på staplar av böcker och skumplast-packmaterial Tillverkarna av SR2 och SRD rekommenderar att köpa tunga betongplattor på Bauhaus att lägga under benen. Ska göra det så snart som möjligt.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Den står stabilt på de inbyggda gummikuddarna så det är lugnt. Skramlet uppkommer då motordreven hoppar på benens kuggar. Låter ungefär som när G29 ratten skramlar på raksträckor. Gummikuddarna ska ha bra dämpning men jag blir lite svettig ändå. Har ställt riggen på staplar av böcker och skumplast-packmaterial Tillverkarna av SR2 och SRD rekommenderar att köpa tunga betongplattor på Bauhaus att lägga under benen. Ska göra det så snart som möjligt.

Tur man bor i hus
SR1 är annars riktigt tyst o för sällan väsen, riggen är en modell som inte finns längre.
Ser ut som en SRD Sprint med med extra profiler under sätet.
Sen har jag tagit bort hela fotdelen o byggt upp med mindre lättare profiler för att hålla vikten nere.
Men mina 85Kg så har ca 30kg till godo.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Jag hade tur att de just kom ut med den starkare SR2 när jag tänkte lägga ordern. Tror min rigg plus stol, pedaler och DD motor blir för tungt för SR1. Känns iallafall bättre att ha mer marginal.

Pedalerna är förövrigt Spanska SRP med extraplatta för hängande montering.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Jag hade tur att de just kom ut med den starkare SR2 när jag tänkte lägga ordern. Tror min rigg plus stol, pedaler och DD motor blir för tungt för SR1. Känns iallafall bättre att ha mer marginal.

Pedalerna är förövrigt Spanska SRP med extraplatta för hängande montering.

2:an fanns inte när jag köpte så det blev lite räknande för att vara 100 på slutvikten.
OSW 20Nm, Heusinkveld sprint och Bimarco cobra 2 som jag har stoppat om så man kan sitta i den flera timmar.
Riggen ska enligt SRD väga 35kg sen har jag plockat av ca 4kg.

Min längsta session var 4h o varken motor, kontrollenhet eller nätdel var ens ljumna.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??