Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Garantiersättning på utgånget grafikkort?

Permalänk
Medlem

Garantiersättning på utgånget grafikkort?

Hallå

I söndags sa mitt kära Sapphire R9 390 hej då när det mitt i en online-match släckte alla skärmar, frös datorn & gav mig ett otrevligt ljud i hörlurarna, följt av udda error i boot och sedan en fet artefakt i BIOS som kvarstod genom CMOS-reset & när jag lyckades ta mig till Windows (bilder för den nyfikne: http://imgur.com/a/DVf6Y - det skimrade fint vid inloggningsskärmen).

Det var 6 mån kvar på fabriksgarantin, så kortet är nu på väg tillbaks till försäljaren för garantiersättning. 300-serien är ju dock något utgången, nu lanserad för nästan 2 år sedan och på Kompletts produktsida präglad med meddelandet "Den här produkten finns inte längre i vårt sortiment. Använd sökfunktionen." Vilka är oddsen att Komplett har just ett Sapphire Nitro R9 390 kvar i lager? Vad händer ifall detta inte är fallet? Får jag näst bästa motsvarande, eller måste jag sitta i flera veckor medan de kontaktar Sapphire för att få hem ett nytt?

Försökte hitta en tråd som ställde liknande fråga men lyckades ej.

Tack på förhand!

Dåligt ordval
Permalänk
Medlem

Vilket sammanträffande. Mitt 390x gav också upp för några dagar sedan.
Du kommer antagligen få pengarna tillbaka eller en ersättningsprodukt.

Mitt kort var med från Sapphire och höll i lite drygt ett år.
Köpte det på Cdon.

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Medlem

@KentBrack: Pengarna tillbaka hade ju inte suttit fel. Sapphires RX 580 Limited Edition går på en slant mindre än vad 390:t kostade mig. Håller tummarna för detta, eller alternativt en möjlighet att rakt av be Komplett om ett 580 LE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arry902:

@KentBrack: Pengarna tillbaka hade ju inte suttit fel. Sapphire's RX 580 Limited Edition går på en slant mindre än vad 390:t kostade mig. Håller tummarna för detta, eller alternativt en möjlighet att rakt av be Komplett om ett 580 LE.

Nä precis. Jag hade ett 660ti liggande. Så kan iallafall använda datorn
Har alltid upplevt komplett som väldigt bra. Tror det löser sig utan några större problem.
Jo ett 580 är ju ungefär samma kort prestandamässigt.

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Medlem

Mitt 390X gav upp för någon månad sen, fick pengarna tillbaka av Inet då de inte kunde erbjuda en ersättningsprodukt så gissningsvis får du pengarna tillbaka för kortet.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk
Hjälpsam

Normalt blir du ersatt med ett kort som presterar lika bra eller något bättre.

Att få åter inköpssumman eller få ett grafikkort som idag kostar som ditt grafikkort gjorde vid inköp är inte ett alternativ däremot.

Du kan alltid fråga återförsäljaren vilket kort du kommer bli ersatt med och fråga om du kan få lägga mellanskillnad för att få uppgradera till något bättre.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

@Zahedee: Tack!

@Fluf: Intressant att inom några minuter från varandra få 2 svar där en nämner liknande scenario där dom fick pengarna tillbaka och du säger att det inte är ett alternativ. Hehe. Optimalt i mina ögon vore att, som nämnt ovan, få ett Sapphire RX 580 Nitro+ Limited Edition, som enligt GPU User Benchmark ligger 5% över R9 390 och kostar en femhundring under 390:t. Får ta och fråga Komplett imorgon.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Arry902:

@Zahedee: Tack!

@Fluf: Intressant att inom några minuter från varandra få 2 svar där en nämner liknande scenario där dom fick pengarna tillbaka och du säger att det inte är ett alternativ. Hehe. Optimalt i mina ögon vore att, som nämnt ovan, få ett Sapphire RX 580 Nitro+ Limited Edition, som enligt GPU User Benchmark ligger 5% över R9 390 och kostar en femhundring under 390:t. Får ta och fråga Komplett imorgon.

Vid garanti, det brukar vara i följande ordning som butiken väljer, och det är upp till butiken i vilken ordning eller vad som passar bäst;
1. Reparera produkten
2. Ersätta med likadan eller likvärdig
3. Återbetala köpesumma minus nyttjandeavdrag beroende på hur gammal den är

Det som är mest kostnadseffektivt för butiken är det som oftast väljs. Grafikkort repareras väldigt sällan så den går oftast bort. Att ersätta ett flera år gammalt grafikkort med liknande prestanda är oftast det som är mest kostnadseffektivt.

Referens: jobbat som återförsäljare av datorkomponenter i olika butiker i ca 10 år.

Men prata bara med dem så brukar det lösas sig smidigt

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Vid garanti, det brukar vara i följande ordning som butiken väljer, och det är upp till butiken i vilken ordning eller vad som passar bäst;
1. Reparera produkten
2. Ersätta med likadan eller likvärdig
3. Återbetala köpesumma minus nyttjandeavdrag beroende på hur gammal den är

Det som är mest kostnadseffektivt för butiken är det som oftast väljs. Grafikkort repareras väldigt sällan så den går oftast bort. Att ersätta ett flera år gammalt grafikkort med liknande prestanda är oftast det som är mest kostnadseffektivt.

Referens: jobbat som återförsäljare av datorkomponenter i olika butiker i ca 10 år.

Men prata bara med dem så brukar det lösas sig smidigt

På en punkt har du fel här. Säljaren har under normala omständigheter inte rätt att välja alternativ 3 (alltså häva köpet). Det är endast ifall köparen går med på detta. Köparen kan kräva att säljaren gör något av alternativ 1 eller 2. Det ska till väldigt speciella omständigheter för att säljaren ska kunna kräva en hävning.

EDIT:
Kan även tillägga att om säljaren inte vill göra 1 eller 2, så har konsumenten rätt att gå till en annan återförsäljare för att göra ett så kallat "täckningsköp" och införskaffa en likvärdig vara. Säljaren är då skyldig att ersätta köparen med eventuell mellanskillnad, ifall den likvärdiga produkten är dyrare än vad köparen fått tillbaka av säjlaren.

Permalänk

Wall of text, man får en likvärdig grafikkort..
Men se till att vara påläst så det inte blir något junk, själv höll jag på att gå hem med en grafikkort med lägre bit, typ jag hade en med 300 något men fick en med 256.
Nej tack, tog tillgodo kvitto, konstigt nog samma summa som jag betalade för ett år sedan.
Så jag köpte en bättre med att lägga till någon hundring

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Jag blev tilldelad ett Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB, som jag för en faktura på 250:- kunde småuppgradera till ett Nitro+ Limited Edition. Kanske lite snålt då dom drog av 641:- på originalkostnaden (390 kostade 3690:- i Oktober 2015, vanliga Nitro+ nu 3049:- ), men vad vet jag. Är inte heller den argumenterande typen, och är oavsett vad nöjd!

Permalänk
Inaktiv

Fabriksgaranti ska i många fall gå direkt via tillverkaren. Men @Arry902 du har ju använt kortet i ett och ett halvt år. Skulle Komplett ha valt att återbetala summan med nyttjandeavdrag så hade du gått back på det. =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Fabriksgaranti ska i många fall gå direkt via tillverkaren. Men @Arry902 du har ju använt kortet i ett och ett halvt år. Skulle Komplett ha valt att återbetala summan med nyttjandeavdrag så hade du gått back på det. =P

Fast som jag tidigare skrev, Komplett kan inte "välja" att återbetala summan. Att det finns fabriksgaranti innebär egentligen bara att det är en möjlighet att kontakta tillverkaren direkt (och även att återförsäljaren kan få ersättning från tillverkaren vid fel). Köparen har fortfarande avtal med säljaren, inte tillverkaren. Så säljaren kan inte hänvisa till tillverkaren under de 3 första åren (reklamationsrätt).

Köparen har rätt till att få sin vara reparerad, alternativt en annan likvärdig vara. Kan inte säljaren leverera en sådan vara, så har köparen rätt att vända sig till en annan återförsäljare för att köpa en likvärdig produkt där. Detta ska ske utan extra kostnad för köparen.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett GeForce GTX 970 den 2016-07-01 för 2699 kr hos Inet. Fläkten gick sönder på det så jag skicka in det. Returanmälan godkännes 2017-04-04 och GTX 970 fanns ej längre till försäljning. Jag fick välja mellan ett kort för 2499 kr eller 2499 till godo vid köp av annat kort.

Nyttjandeavdrag brukar vara 10% per år så de 277 dagarna jag hade kortet borde ge nyttjandeavdrag på 7.59%. Det ger ett värde efter avdrag på 2494kr vilket är nästa exakt vad jag fick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Jag köpte ett GeForce GTX 970 den 2016-07-01 för 2699 kr hos Inet. Fläkten gick sönder på det så jag skicka in det. Returanmälan godkännes 2017-04-04 och GTX 970 fanns ej längre till försäljning. Jag fick välja mellan ett kort för 2499 kr eller 2499 till godo vid köp av annat kort.

Nyttjandeavdrag brukar vara 10% per år så de 277 dagarna jag hade kortet borde ge nyttjandeavdrag på 7.59%. Det ger ett värde efter avdrag på 2494kr vilket är nästa exakt vad jag fick.

Ah, ja 10% per år stämmer nästan på öret för mig också. Tack för infon!

Permalänk
Medlem

Lagen säger att de skall leverera en likvärdig vara. Att den likvärdiga varan råkar vara billigare än ursprungsvaran har inget med nyttjandeavdrag att göra (men är naturligtvis bra för säljaren). Om en likvärdig hade råkat vara vara dyrare (inom rimlighetens gränser) så hade de ändå fått se till att leverera.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD