Bottleneckar min gpu min cpu?

Permalänk

Bottleneckar min gpu min cpu?

Hej!

Jag har nyligen byggt en ultra budget "gaming" pc. Allt är självklart relativt men så här ser bygget ut. Jag har 1 gtx 750 grafikkort 1 gb, en intel core 2 duo e5300, ett OEM wg43m moderkort som suger riktigt hårt och inte kan överklocka något, 4 gb ddr2 asgammalt skitminne. Det kostade mig endast 800kr med en helt ny dator låda och grafikkortet samt nätaggregatet så jag kan inte klaga så sett men när jag läser recensioner om grafikkortet så ska det klara 60 fps på ultra settings i bf 3 när man har anti aliasing helt avstängt och endast fxaa på.

När jag kör campaign vilket alla vet att man inte skaffar bf3 för men iaf vid campaign så får jag dom där 60 fps och det pendlar mellan 45-60 fps beroende på bana och situation. Jag skulle vilja påstå att det flyter skitbra i campaignen.

Däremot när jag kör multiplayer så är det en helt annan femma.

På ultra settings och 64 player maps så får jag ca 10 fps, seriöst, 10 maddafakkin fps o det gör lagom ont i hjärtat att beskåda.
När jag sänker till high så börjar det åter flyta på igen, i 25 - 30 fps, det duger dock med 25-30 fps när man kör drunken gaming med ett par öl, det är nästan lättare så än med 60 men åter till sagan.

När jag kör 32 player maps på high settings så flyter det på skitbra runt 40-45 fps.
När jag kör 26 player maps exempelvis noshar channels så ligger det stabilt på 50-60 fps hela tiden.

Jag kan alltså inte spela 64 player maps, inte ens på medium, det kämpar för att nå 30 fps och grejen är den att jag gillar verkligen conquest large banorna där man glider helikoptrar osv.

Jag har provat att sänka upplösningen till 900 p men det förändrar inget.

Kan det vara så att vid 64 player maps så klarar min skitprocessor helt enkelt inte av att driva skiten? Det går att spela men det käns som diabilder och yrseln kryper sig på efter ett tag. Det funkar utmärkt att köra 32 player maps men allra bäst är 26 och 16 player maps, ex team deathmatch, det är aldrig problem där.

Ursäkta felskrivningar eller eventuella stavfal det blev ett par öl efter maten o när man väl tagit en finns de väl ingen anledning att inte ta två. Tacksam för hjälp. Är jag för evigt låst vid teamdeatchmatch 32-24 player maps eller kan man avlasta processorn? Den ligger på 100procent hela tiden medans gpu ligger på 80 procent.

Permalänk
Skrivet av Lowspecgaming:

Hej!

Jag har nyligen byggt en ultra budget "gaming" pc. Allt är självklart relativt men så här ser bygget ut. Jag har 1 gtx 750 grafikkort 1 gb, en intel core 2 duo e5300, ett OEM wg43m moderkort som suger riktigt hårt och inte kan överklocka något, 4 gb ddr2 asgammalt skitminne. Det kostade mig endast 800kr med en helt ny dator låda och grafikkortet samt nätaggregatet så jag kan inte klaga så sett men när jag läser recensioner om grafikkortet så ska det klara 60 fps på ultra settings i bf 3 när man har anti aliasing helt avstängt och endast fxaa på.

När jag kör campaign vilket alla vet att man inte skaffar bf3 för men iaf vid campaign så får jag dom där 60 fps och det pendlar mellan 45-60 fps beroende på bana och situation. Jag skulle vilja påstå att det flyter skitbra i campaignen.

Däremot när jag kör multiplayer så är det en helt annan femma.

På ultra settings och 64 player maps så får jag ca 10 fps, seriöst, 10 maddafakkin fps o det gör lagom ont i hjärtat att beskåda.
När jag sänker till high så börjar det åter flyta på igen, i 25 - 30 fps, det duger dock med 25-30 fps när man kör drunken gaming med ett par öl, det är nästan lättare så än med 60 men åter till sagan.

När jag kör 32 player maps på high settings så flyter det på skitbra runt 40-45 fps.
När jag kör 26 player maps exempelvis noshar channels så ligger det stabilt på 50-60 fps hela tiden.

Jag kan alltså inte spela 64 player maps, inte ens på medium, det kämpar för att nå 30 fps och grejen är den att jag gillar verkligen conquest large banorna där man glider helikoptrar osv.

Jag har provat att sänka upplösningen till 900 p men det förändrar inget.

Kan det vara så att vid 64 player maps så klarar min skitprocessor helt enkelt inte av att driva skiten? Det går att spela men det käns som diabilder och yrseln kryper sig på efter ett tag. Det funkar utmärkt att köra 32 player maps men allra bäst är 26 och 16 player maps, ex team deathmatch, det är aldrig problem där.

Ursäkta felskrivningar eller eventuella stavfal det blev ett par öl efter maten o när man väl tagit en finns de väl ingen anledning att inte ta två. Tacksam för hjälp. Är jag för evigt låst vid teamdeatchmatch 32-24 player maps eller kan man avlasta processorn? Den ligger på 100procent hela tiden medans gpu ligger på 80 procent.

ja ligger processorn på 100% när du spelar så är den ju för svag för att spela det spelet.
så gammal dator. C2DE5300 är från 2008 du kan inte behålla kakan och äta den samtidigt.
även gtx 750 1gb är i svagaste laget.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Lowspecgaming:

Hej!

Jag har nyligen byggt en ultra budget "gaming" pc. Allt är självklart relativt men så här ser bygget ut. Jag har 1 gtx 750 grafikkort 1 gb, en intel core 2 duo e5300, ett OEM wg43m moderkort som suger riktigt hårt och inte kan överklocka något, 4 gb ddr2 asgammalt skitminne. Det kostade mig endast 800kr med en helt ny dator låda och grafikkortet samt nätaggregatet så jag kan inte klaga så sett men när jag läser recensioner om grafikkortet så ska det klara 60 fps på ultra settings i bf 3 när man har anti aliasing helt avstängt och endast fxaa på.

När jag kör campaign vilket alla vet att man inte skaffar bf3 för men iaf vid campaign så får jag dom där 60 fps och det pendlar mellan 45-60 fps beroende på bana och situation. Jag skulle vilja påstå att det flyter skitbra i campaignen.

Däremot när jag kör multiplayer så är det en helt annan femma.

På ultra settings och 64 player maps så får jag ca 10 fps, seriöst, 10 maddafakkin fps o det gör lagom ont i hjärtat att beskåda.
När jag sänker till high så börjar det åter flyta på igen, i 25 - 30 fps, det duger dock med 25-30 fps när man kör drunken gaming med ett par öl, det är nästan lättare så än med 60 men åter till sagan.

När jag kör 32 player maps på high settings så flyter det på skitbra runt 40-45 fps.
När jag kör 26 player maps exempelvis noshar channels så ligger det stabilt på 50-60 fps hela tiden.

Jag kan alltså inte spela 64 player maps, inte ens på medium, det kämpar för att nå 30 fps och grejen är den att jag gillar verkligen conquest large banorna där man glider helikoptrar osv.

Jag har provat att sänka upplösningen till 900 p men det förändrar inget.

Kan det vara så att vid 64 player maps så klarar min skitprocessor helt enkelt inte av att driva skiten? Det går att spela men det käns som diabilder och yrseln kryper sig på efter ett tag. Det funkar utmärkt att köra 32 player maps men allra bäst är 26 och 16 player maps, ex team deathmatch, det är aldrig problem där.

Ursäkta felskrivningar eller eventuella stavfal det blev ett par öl efter maten o när man väl tagit en finns de väl ingen anledning att inte ta två. Tacksam för hjälp. Är jag för evigt låst vid teamdeatchmatch 32-24 player maps eller kan man avlasta processorn? Den ligger på 100procent hela tiden medans gpu ligger på 80 procent.

Synd att det inte går att klocka cpu för det hade varit en snabb lösning.

Låter som att cpu är lite av svagaste laget, om den redan nu arbetar 100% på ett GTX 750 1gb grafikkort.

Jag sitter åt andra hållet, har ett HD5870 2gb och en Xeon cpu och den går på ca 50-60% om jag inte cappar vid 60fps, då går det på 10-13% med 1080p i SkyRim medans grafikkortet är på 90-100% hela tiden.

Tror du kan hitta ett HD5870 billigt här i Sweclockers marknad eller på tradera/ebay. Då skulle du få en fart ökning men din cpu går troligen även då på knäna så vet inte hur mycket öning du skulle få, bara ett tips

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem

Även en klockad Q9550 får kämpa i Battlefield 3 på 64 player maps. Särskilt på Ultra. Dessutom ska du helst ha 8 GB RAM.

Du måste byta upp dig om du ska spela moderna spel, om du inte lirar Stardew Valley typ.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det är nog nästintill garanterat att processorn din är boven. Den pallar helt enkelt inte med mer. Se om du kan få tag i någon 4-kärnig som passar i ditt moderkort så kommer det bli ett ganska bra lyft. BF3 kan utan problem dra nytta av fler kärnor än två.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Lowspecgaming:

Hej!

Jag har nyligen byggt en ultra budget "gaming" pc. Allt är självklart relativt men så här ser bygget ut. Jag har 1 gtx 750 grafikkort 1 gb, en intel core 2 duo e5300, ett OEM wg43m moderkort som suger riktigt hårt och inte kan överklocka något, 4 gb ddr2 asgammalt skitminne. Det kostade mig endast 800kr med en helt ny dator låda och grafikkortet samt nätaggregatet så jag kan inte klaga så sett men när jag läser recensioner om grafikkortet så ska det klara 60 fps på ultra settings i bf 3 när man har anti aliasing helt avstängt och endast fxaa på.

När jag kör campaign vilket alla vet att man inte skaffar bf3 för men iaf vid campaign så får jag dom där 60 fps och det pendlar mellan 45-60 fps beroende på bana och situation. Jag skulle vilja påstå att det flyter skitbra i campaignen.

Däremot när jag kör multiplayer så är det en helt annan femma.

På ultra settings och 64 player maps så får jag ca 10 fps, seriöst, 10 maddafakkin fps o det gör lagom ont i hjärtat att beskåda.
När jag sänker till high så börjar det åter flyta på igen, i 25 - 30 fps, det duger dock med 25-30 fps när man kör drunken gaming med ett par öl, det är nästan lättare så än med 60 men åter till sagan.

När jag kör 32 player maps på high settings så flyter det på skitbra runt 40-45 fps.
När jag kör 26 player maps exempelvis noshar channels så ligger det stabilt på 50-60 fps hela tiden.

Jag kan alltså inte spela 64 player maps, inte ens på medium, det kämpar för att nå 30 fps och grejen är den att jag gillar verkligen conquest large banorna där man glider helikoptrar osv.

Jag har provat att sänka upplösningen till 900 p men det förändrar inget.

Kan det vara så att vid 64 player maps så klarar min skitprocessor helt enkelt inte av att driva skiten? Det går att spela men det käns som diabilder och yrseln kryper sig på efter ett tag. Det funkar utmärkt att köra 32 player maps men allra bäst är 26 och 16 player maps, ex team deathmatch, det är aldrig problem där.

Ursäkta felskrivningar eller eventuella stavfal det blev ett par öl efter maten o när man väl tagit en finns de väl ingen anledning att inte ta två. Tacksam för hjälp. Är jag för evigt låst vid teamdeatchmatch 32-24 player maps eller kan man avlasta processorn? Den ligger på 100procent hela tiden medans gpu ligger på 80 procent.

Vilket moderkort använder du?
Märke och modell?

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem

GTX 750 är fortfarande dugligt för moderna spel om man nöjer sig med lägre inställningar. Om moderkortet stöder Core 2 Quad skulle det göra susen för Battlefield 3, men i moderna spel är till och med Q9550 i minsta laget.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lowspecgaming:

Bottleneckar min gpu min cpu?

Det är din CPU som flaskar din GPU.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

GTX 750 är fortfarande dugligt för moderna spel om man nöjer sig med lägre inställningar. Om moderkortet stöder Core 2 Quad skulle det göra susen för Battlefield 3, men i moderna spel är till och med Q9550 i minsta laget.

Nja, knappt. Det är inte ens tillräckligt för 1080p.

Visa signatur

It’s more fun to compute.