Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köpråd kompaktkamera med lång zoom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils_Nils_Nils:

Man är väl inte för gammal för att lära sig något nytt.
Efter allt jag läst i era kommentarer så kanske jag tar och ändrar mig ang zoomen.

Nu har jag läst på en del om Sony Cybershot DSC-RX100 III, ingen billig kamera men verkar ju vara toppenbra.
Någon av er som har erfarenhet av den eller vet någon bra sida med bilder som denna kameramodell har tagit?

Det finns flera timmars video på Youtube om den kameran.
Bilder har du på Flickr tills du storknar.
Googlar du finns tester/omdömen tills du somnar.

Å ja, den är inte billig men du får vad du betalar för, finns inga superklipp typ "betala för en Skoda men få en Ferrari". Har bekanta som fotat med billiga skitkameror vilket dom djupt ångrat med åren - alla fina livsminnen med halvtaskiga (tekniskt sett) bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils_Nils_Nils:

Man är väl inte för gammal för att lära sig något nytt.
Efter allt jag läst i era kommentarer så kanske jag tar och ändrar mig ang zoomen.

Nu har jag läst på en del om Sony Cybershot DSC-RX100 III, ingen billig kamera men verkar ju vara toppenbra.
Någon av er som har erfarenhet av den eller vet någon bra sida med bilder som denna kameramodell har tagit?

Har du möjlighet så testa gärna dem i butik. RX100 har ju ganska kort brännvidd som längst. Det är en bra kamera men utifrån det du skrivit tidigare så tänker jag att du kanske ska testa iaf. TZ100 kan vara ett alternativ som, som sagt, ligger lite mitt emellan TZ90 och RX100. Den har samma storlek på sensorn som RX100 men en optik som har större zoomomfång och därför inte håller riktigt samma kvalitet.
Jag har en RX100 III själv. Jag har den som komplement till systemkameran som "ta-med-överallt-kamera". Det är väl eg två saker som jag tycker är lite sådär med den och det är sonys menyer som jag inte riktigt hittar någon logik i samt att det just på Mk III inte går att ta stillbilder samtidigt som man filmar.
Jag har inte jättemycket bilder att dela med mig av (ska se om jag kan skaka fram ett par) då det är mestadels familjebilder som tas med just den kameran, men det finns ju exempelbilder i recensionerna av kameran tex här:
https://www.dpreview.com/reviews/sony-cybershot-dsc-rx100-m3/...
Beroende på hur petig man är får man ju användbara bilder upp emot ISO6400.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag kunde måhända varit tydligare, men jag tycker ändå det är lite nivåskillnad på det jag skrev och

"Vad ska du med så mycket zoom till?

Jag vill inte låta taskig men, är det något fel på benen? Varför inte bara gå närmre?"

och

"Jisses...."

och

"Med en sån där.... ehh vad heter den typen av kamera nu... leksak?"

och en hel massa annat helt ovidkommande du hävde ur dig.

Det är dessutom helt uppåt väggarna att påstå att det skulle ge samma resultat att förflytta sig och att ändra brännvidden. Det finns inget som heter "zooma med fötterna".

Du lägger verkligen nivån lågt.
Varför tog du inte med resten av det citatet "Jisses"? Är det för att du såg att det var något vettigt?
Jag skrev "Jisses" och citerade vilken brännvidd kameran har. Men du kanske tycker det är "helt ovidkommande"?

Jag har också redan förklarat varför jag ser det som en leksak, samt backat upp det med faktiska beskrivningar om varför, samt visat med exempelbilder från kameran i fråga att den inte levererar.
Bara för du har en annan åsikt betyder inte det att du har rätt. Eller hur?

Men jag håller med om att det inte blir samma resultat när man zoomar och förflyttar sig.
Generellt får man mycket bättre bilder om man förflyttar sig.
Men självklart finns det begränsningar som man inte kan göra mycket åt. Till exempel att fotografera månen som vi sett bilder på ovan eller ta bilder på snabba lättskrämda djur, som fåglar.
Men detta var något som inte var känt vid tillfället då jag skrev att det är bättre att gå närmre.
TS frågade bara om en superzoom och om man inte har en faktisk anledning till superzoom så tycker jag det är bättre att ge alternativet att flytta sig närmre med en bättre kamera.

Skrivet av dumbo:

Ang. mitt förslag om större sensor så svarar jag dessutom eg på det i stycket ovanför i mitt inlägg där jag skriver:
"Som alltid med denna typ av kamera så är ju bildkvaliteten man får inte state of the art. Det är en kamera som har en liten sensor och som har väldigt kompakt format sett till det stora zoomomfånget så det blir lite kompromisser."

Ganska klen beskrivning, tycker du inte det själv?
Du skriver inget om varför eller hur man ser det. Bara ett ganska generiskt påstående som inte är särskiljt knutet till den specifika kamera.

Jag tycker faktiskt du ska lägga ner nu. Du tillför inget konstruktivt överhuvudtaget.