Fläktproblem med ASUS GTX980Ti MATRIX

Permalänk
Medlem

Fläktproblem med ASUS GTX980Ti MATRIX

Hej!

Jag här kört med ovan nämnda grafikkort nytt sedan slutet på augusti 2016, nu har dock fläktarna börjat bete sig väldigt skumt.
I idle spinner dom upp med cirka 10-20 sekunders intervall för att sedan avta. Otroligt störande och de hjälper inte heller att styra dem via en mjukvaru-fläktkontroller.

Har någon här haft samma problem månne?

Har sökt runt lite på nätet och eventuellt verkar dem som att chippet som kontrollerar fläktarna lagt av och då måste man byta ut hela kortet. Tror ni att det är så?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tachy13:

Har sökt runt lite på nätet och eventuellt verkar dem som att chippet som kontrollerar fläktarna lagt av och då måste man byta ut hela kortet. Tror ni att det är så?

Om det är styrchippet som har lagt av, ja hela kortet måste bytas.
Eftersom kortet fortfarande har garanti, kontakta butiken/företaget där du har köpt det för reklamation.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Om det är styrchippet som har lagt av, ja hela kortet måste bytas.
Eftersom kortet fortfarande har garanti, kontakta butiken/företaget där du har köpt det för reklamation.

Done! Hoppas Dustinhome inte krånglar.

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem med mitt ASUS GEFORCE GTX 1070 DUAL OC, men det var så dirket när när jag köpte kortet. Dessutom så slutade den ena fläkten aldrig att spinna.

Köpte kortet från Dustin.

Reklamerade det för en månad sen men har ännu int fått höra något av dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antte:

Hade liknande problem med mitt ASUS GEFORCE GTX 1070 DUAL OC, men det var så dirket när när jag köpte kortet. Dessutom så slutade den ena fläkten aldrig att spinna.

Köpte kortet från Dustin.

Reklamerade det för en månad sen men har ännu int fått höra något av dom.

Aj. Det låter hemskt. Jag reklamerade via hemsidan och fick ett autosvar att en handläggare kommer återkomma inom en till två arbetsdagar. Hur gjorde du?

Permalänk
Medlem

@tachy13:

Jag reklamerade via deras hemsida, och för att snabba på ärendet så ringde jag åt dom efteråt.

Dom skickade då redan samma dag en bekräftelse på att dom har mottagit mitt ärende och bifogade till mejlet en returfraktsedel så jag kunde skicka tillbaka produkten.

Dom beklagade förstås att det var något fel på produkten men skrev också att jag först själv kunde kontakta tillverkarens support och kolla med dom ifall ärendet kunde fixas över telefon. Men om jag vill skicka det direkt till Dustin så kan jag göra det så skickar dom det till verkstad för felsökning.

Men om det då inte är ett tillverkningsfel så skickar dom en faktura på fraktkostnad + kostnad för servicearbete.

Edit: Då jag skrev att jag inte har hört något från dom så menade jag att det enda jag har fått veta är att dom har mottagit produkten, men inte hur ärendet fortskrider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antte:

@tachy13:

Jag reklamerade via deras hemsida, och för att snabba på ärendet så ringde jag åt dom efteråt.

Dom skickade då redan samma dag en bekräftelse på att dom har mottagit mitt ärende och bifogade till mejlet en returfraktsedel så jag kunde skicka tillbaka produkten.

Dom beklagade förstås att det var något fel på produkten men skrev också att jag först själv kunde kontakta tillverkarens support och kolla med dom ifall ärendet kunde fixas över telefon. Men om jag vill skicka det direkt till Dustin så kan jag göra det så skickar dom det till verkstad för felsökning.

Men om det då inte är ett tillverkningsfel så skickar dom en faktura på fraktkostnad + kostnad för servicearbete.

Edit: Då jag skrev att jag inte har hört något från dom så menade jag att det enda jag har fått veta är att dom har mottagit produkten, men inte hur ärendet fortskrider.

Jag förstår. Hm, låter inte bra hur än detta blir. Har egentligen ingen lust att lägga ut pengar för ett äldre grafikkort.

Jag vet att felet måste vara ursprungligt, hurusom behöver ett ursprungligt fel inte nödvändigtvis visa sig direkt. Det kan ju även vara ett ursprungligt fel även om det visar sig efter en viss tid.

Får vänta och se, tack för info!

EDIT: Fick just en fraktsedel från Dustin. Får se hur detta går.

Permalänk
Medlem

@tachy13:

Update: Har varit i kontakt med Dustins kundtjänt och det verkar som att det nog kommer ta ett tag ännu innan mitt ärende blir löst.
Dessutom verkar det som att dom skyller på mig för att det tar länge eftersom jag själv inte var i kontakt med tillverkaren (Asus) och försökte lösa problemet innan jag skickade det till Dustin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antte:

@tachy13:

Update: Har varit i kontakt med Dustins kundtjänt och det verkar som att det nog kommer ta ett tag ännu innan mitt ärende blir löst.
Dessutom verkar det som att dom skyller på mig för att det tar länge eftersom jag själv inte var i kontakt med tillverkaren (Asus) och försökte lösa problemet innan jag skickade det till Dustin.

Det låter ju jävla dåligt! När jag upprättade anmälan beskrev jag problemet och sa att jag ville reklamera varan. Fick en retursedel tillbaka, ingen sa att jag bör kontakta tillverkaren.

De vill bara komma undan extrajobb och slippa hanteringen. Återförsäljaren är skyldig att ta in produkten så länge det är garanti på den.

Permalänk
Medlem

@tachy13:

Uppdatering:

Nu har dom svarat från Dustin och dom säger att det inte är något fel på mitt grafikkort.

Dom skriver att dom har testat att köra Valley och Furmark och hittade inga fel. Det här tog dom då en månad att testa.

Att jag beskrev i mitt ärende att det är vid idle som dom spinner på 100% verkar dom inte ha testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antte:

@tachy13:

Uppdatering:

Nu har dom svarat från Dustin och dom säger att det inte är något fel på mitt grafikkort.

Dom skriver att dom har testat att köra Valley och Furmark och hittade inga fel. Det här tog dom då en månad att testa.

Att jag beskrev i mitt ärende att det är vid idle som dom spinner på 100% verkar dom inte ha testat.

Det var det värsta. Vad ska man säga, går ju bara att kratta åt det. Uruselt.
Jag har ännu inte hört något, men hoppas synnerligen det går fortare och att de testar fläktarnas hastighet i idle.

Permalänk
Medlem

Väldigt trist att det ska behöva ta så lång tid. Är du säker på att problemet sitter i grafikkortet dock, har du t.ex testat det i en annan dator? Motsvarar fläktkurva vid belastning det du ställt in i mjukvara, alltså finns det någon kontakt över huvud taget med fläktkontrollern?

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

@Niczo:

Jo jag har testat det i en annan dator. Exakt samma problem där.

Har testat att ställa in fläktkurvan och det hjälper inte. Vid belastning börjar den andra fläkten att snurra och bete sig enligt den inställda fläktkurvan men den fläkten som inte fungerar snurrar för fullt hela tiden, fastän allting visar att det borde vara okej.

Permalänk
Medlem

@tachy13:

Hur går det med ditt ärende vid Dustin? Har du hört något ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antte:

@tachy13:

Hur går det med ditt ärende vid Dustin? Har du hört något ännu?

För min del har jag inget att klaga på, reklamationen hanterades hyfsat snabbt och effektivt.
Grafikkortet konstaterades trasigt och kasserades. Jag fick välja om jag ville ha ett nytt kort eller pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem

@tachy13:

Roligt att höra att det funkade för dig

För min del så är ärendet ännu under behandling..