Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Permalänk
Melding Plague

Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Windows XP är inte det vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer. Istället är det Windows 7 som utgör majoriteten av dessa, avslöjar ny statistik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det ska bli väldigt intressant att se hur det här påverkar folks inställning till Windows 10. Det visar ju att Windows 10 är säkrare än Windows 7, och jag har läst att diverse analysfirmor nu tror att det kommer bli en slags "rusning" till Windows 10 som alltså visat sig mer motsåndskraftigt mot sådanna här gisslanattacker eller vad man skall kalla det.

Sen finns det ju såklart andra sidan av myntet. Jag har också läst att många tror att Microsoft gjort Windows 7 mer sårbart med flit för att de vill se att folk går över till 10:an men det tror jag är skitsnack. Dock är det väl såklart en fjäder i hatten för dem att nyare faktiskt är bevisat bättre när det kommer till kritan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Wannacry är i hemlighet sponsrat av Microsoft själva som en del av sitt migrera _allt_ till SkyNet 10 projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det ska bli väldigt intressant att se hur det här påverkar folks inställning till Windows 10. Det visar ju att Windows 10 är säkrare än Windows 7, och jag har läst att diverse analysfirmor nu tror att det kommer bli en slags "rusning" till Windows 10 som alltså visat sig mer motsåndskraftigt mot sådanna här gisslanattacker eller vad man skall kalla det.

Sen finns det ju såklart andra sidan av myntet. Jag har också läst att många tror att Microsoft gjort Windows 7 mer sårbart med flit för att de vill se att folk går över till 10:an men det tror jag är skitsnack. Dock är det väl såklart en fjäder i hatten för dem att nyare faktiskt är bevisat bättre när det kommer till kritan.

Finns nog en korrelation mellan att sitta på Windows 7 och att vara efter med uppdateringar/uppgraderingar.

Permalänk

nä det enda rätta är att bara sluta helt med windows 7 folk fattar inte windows 10 är bättre o säkrare

Permalänk
Avstängd

Tur man gått i från detta förlegade operativsystem som på alla sätt är sämre än windows 10 och finns en hel del bakåtsträvare där en stor del antagligen kör piratkopierat då windows 7 är lättare att gå runt än 8an och 10an sen kör det utan uppdateringar som sprider wannacry vidare som pesten

Förstår mig inte heller på dom som inte böt upp sig till 10an gratis som var en sweet deal och ganska snällt av microsoft att erbjuda gratis uppdatering till 10an faktiskt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Finns nog en korrelation mellan att sitta på Windows 7 och att vara efter med uppdateringar/uppgraderingar.

Ja det kan du ha rätt i. Windows 7 tillåter ju (tyvärr) att man skjuter på säkerhetsuppdateringar och då kan det ju bli så att man blir sårbar för en attack av det här slaget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det finns antagligen också en mängd företagsdatorer och företagssystem som är Windows 7. Företag byter inte bara så fort något nyare finns.
MS erbjudanden gällde dessutom bara privatpersoner väl?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Som vanligt, de som kör OS X riskerar ingenting...

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Det finns antagligen också en mängd företagsdatorer och företagssystem som är Windows 7. Företag byter inte bara så fort något nyare finns.
MS erbjudanden gällde dessutom bara privatpersoner väl?

Det handlar inte om licenskostnad, det är kaffepengar i sammanhanget.

Testa så all mjukvara mm fungerar korrekt i windows 10 däremot.
Vi håller på med det och jag tror planen är att börja rulla ut win10 tidigt nästa år.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VinceAkStyle:

Som vanligt, de som kör OS X riskerar ingenting...

Osx och Linux är båda säkrare men finns väll ransomware där med så dom är ju inte imun
http://techworld.idg.se/2.2524/1.642362/ransomware-till-mac-och-linux

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av r3mpuh:

Wannacry är i hemlighet sponsrat av Microsoft själva som en del av sitt migrera _allt_ till SkyNet 10 projekt. http://i.imgur.com/2IGEruO.png

Vem kan Windows bäst NSA eller Microsoft själva och vem kärna på att bygga en mask.

NSA har gjort ett hackerverktyg om man ska tro källan.

Microsoft själva bodde veta om vilka säkerhetshål dom har och vad kärna dom på detta jo att tro att Windows 7 är sämre än Windows 10 för att få alla att uppdatera till 10:an och efter ett tag när licens går ut så måste alla förnya den och det är då pengar kommer in som dom har väntat på.

Och varför Windows 10 inte är så många är ett enkelt svar för att inte många företag använder sin av det utan dom använder sig av Windows 7 och då båda använder sig av samma protocol (SMB) och då Windows 10 har support för den äldre version så kan den med blir smittad av masken.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det kan du ha rätt i. Windows 7 tillåter ju (tyvärr) att man skjuter på säkerhetsuppdateringar och då kan det ju bli så att man blir sårbar för en attack av det här slaget.

Tyvärr? Att ge en människa valfrihet är aldrig "tyvärr". Om den människan sedan får konsekvenser för sitt val är dennes problem och hen får tänka igenom sina beslut innan de tas, men det är aldrig tyvärr att ge människan ett fritt val i sina egna produkter.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@Json_81: Precis. Det är inte licenskostnaden som är problemet, utan att alla program man använder stöds och fungerar bra. I mer kritiska tillämpningar så byter man inte förrän programmen/systemen osv man använder stödjer nytt OS. Sen är det såklart en annan men relevant fråga varför en hel del verksamheter kör Windows när de kanske skulle göra Linux eller någon variant av Unix.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det ska bli väldigt intressant att se hur det här påverkar folks inställning till Windows 10. Det visar ju att Windows 10 är säkrare än Windows 7, och jag har läst att diverse analysfirmor nu tror att det kommer bli en slags "rusning" till Windows 10 som alltså visat sig mer motsåndskraftigt mot sådanna här gisslanattacker eller vad man skall kalla det.

Sen finns det ju såklart andra sidan av myntet. Jag har också läst att många tror att Microsoft gjort Windows 7 mer sårbart med flit för att de vill se att folk går över till 10:an men det tror jag är skitsnack. Dock är det väl såklart en fjäder i hatten för dem att nyare faktiskt är bevisat bättre när det kommer till kritan.

Windows 7 och Windows 10 är lika säkra på den här punkten. Men de som haft Windows 7 med automatiska uppdateringar aktiverat har ju redan drabbats av Windows 10 oavsett om de vill eller inte. Så därför syns alla Windows 7 användare med automatiska uppdateringar numera under W10-spalten.

Du gör ju dock ingen hemlighet av att du aktivt försöker vrida på saken för att det ska passa din fanatiska övertygelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det ska bli väldigt intressant att se hur det här påverkar folks inställning till Windows 10. Det visar ju att Windows 10 är säkrare än Windows 7, och jag har läst att diverse analysfirmor nu tror att det kommer bli en slags "rusning" till Windows 10 som alltså visat sig mer motsåndskraftigt mot sådanna här gisslanattacker eller vad man skall kalla det.

Sen finns det ju såklart andra sidan av myntet. Jag har också läst att många tror att Microsoft gjort Windows 7 mer sårbart med flit för att de vill se att folk går över till 10:an men det tror jag är skitsnack. Dock är det väl såklart en fjäder i hatten för dem att nyare faktiskt är bevisat bättre när det kommer till kritan.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Visst vill Microsoft ragga nya/gamla användare till Windows 10, men så pass mycket att köra varumärket i botten!? Windows är viktigt, sure, men Microsoft är mycket mer än bara Windows idag (oberoende idag). När jag läser vad folk har för teorier så bör man ta det med en stor skopa salt i bakhuvudet. Tro inte på allt du läser.

Jag vet inte ens varför jag svarade på detta. Frustrerad.
Edit: Fick lite troll-varningar av inlägget, men äsch det är ju ändå måndag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VinceAkStyle:

Som vanligt, de som kör OS X riskerar ingenting...

Varför ödsla tid på obefintliga OS när man kan anfalla guldgruvan direkt?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Det ska bli väldigt intressant att se hur det här påverkar folks inställning till Windows 10. Det visar ju att Windows 10 är säkrare än Windows 7, och jag har läst att diverse analysfirmor nu tror att det kommer bli en slags "rusning" till Windows 10 som alltså visat sig mer motsåndskraftigt mot sådanna här gisslanattacker eller vad man skall kalla det.

Sen finns det ju såklart andra sidan av myntet. Jag har också läst att många tror att Microsoft gjort Windows 7 mer sårbart med flit för att de vill se att folk går över till 10:an men det tror jag är skitsnack. Dock är det väl såklart en fjäder i hatten för dem att nyare faktiskt är bevisat bättre när det kommer till kritan.

MS har genom sitt beteende mot 7 och 8.1 användare, fått dem att stänga av uppdateringar helt sedan tjatet om uppgradering till 10 förekom. Då är det inte konstigt att folk blir infekterade. Skillnaden är att de slipper bli infekterade av Microsoft...

7 och 8.1 skulle nog vara lika säkert som 10 om användarna kände tillit till Microsoft.

Denna grav har de grävt åt användarna utan att ens förstå det.

Permalänk
Inaktiv

Drabbade Wannacry även privatpersoners datorer? Jag fick för mig att det var riktade attacker emot företag och myndigheter.

Kaspersky Lab hur kan de ha fått statistiken? Liksom på många servrar kör man kritiska saker och då kan man ej bara installera något antivirusprogram hur som helst. Det går an för dem som ej gör något, men har man saftiga viten vid strul så får inte vilken opålitligt dritt som helst installeras på en server.

Annars självklart är Windows 10 mer uppdaterad än windows 7 och och för majoriteten av användarna som enbart har datorn till att besöka facebook och liknande så är Windows 10 nu säkrare.

Men statistik kring Windows 7 vs Windows 10 tycker jag är missvisade. För det finns i huvudsak 2 typer av användare som kör windows 7, de som inte bryr sig om sin dator och professionella användare. Där den första grupp består av många som helst förstör statistiken.
Professionella användare, så är många på full gång att uppgradera, en windows uppgradering är inget man gör på ett år. Och när man är klar så får man ändå köra de äldre windows virtuellt.
Sedan finns det de som enbart kör windows 10 för allt, men jag ser dem lite som de som säger att man ej behöver ha en persondator idag för man kan göra allt på mobiltelefonen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lord_vasagos:

Förstår mig inte heller på dom som inte böt upp sig till 10an gratis som var en sweet deal och ganska snällt av microsoft att erbjuda gratis uppdatering till 10an faktiskt

Många förstår inte att gratis inte bara betyder att slippa betala pengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Tur man gått i från detta förlegade operativsystem som på alla sätt är sämre än windows 10 och finns en hel del bakåtsträvare där en stor del antagligen kör piratkopierat då windows 7 är lättare att gå runt än 8an och 10an sen kör det utan uppdateringar som sprider wannacry vidare som pesten

Detta kan mycket väl vara en stor orsak, tyvärr. Då piratade versioner stänger folk av autouppdateringar. Personligen har inga Win 7 maskiner för mig, eller någon jag har service med haft problem dock. Så jag ser inte problemet?

Betyder dock inte att inget problem finns... utan mer att jag har koll nog på det för att inte behöva oroa mig

Naturligtvis ska inte en okunnig person stänga av WU... men en som vet vf de gör, och vet vilka updates man vill och bör ha... är det inga problem.

Jag har sluppit "malware Windows 10" iaf... det är det största spridande viruset just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Tyvärr? Att ge en människa valfrihet är aldrig "tyvärr". Om den människan sedan får konsekvenser för sitt val är dennes problem och hen får tänka igenom sina beslut innan de tas, men det är aldrig tyvärr att ge människan ett fritt val i sina egna produkter.

I det här fallet är det väl gnaks uppenbart en fördel för användarna, detta säkerhetshål täpptes till automatiskt i w10 i mars, hur tror du stapeln hade sett ut om det inte hade vart så? Hade mindre datorkunniga (som är mer i riskzonen) brytt sig om eller ens vetat att man bör uppdatera? De flesta som har lite större krav på att man ska kunna ändra själv kör väl iaf minst pro

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det här "verktyget" som nämns sist i artikeln, alltså att kunna låsa upp infekterade datorer
- detta gör mig nyfiken på om det även fungerar med äldre versioner utav "viruskärnan". Alltså andra ransomware som baseras på samma kod, likt "PostNord -viruset" och "Telia Faktura -viruset" som härjade förra året...

Har en anställds dator som är låst, och denna blev urkopplad nätverksmässigt och disken lagd i en låda till framtiden när ev. lösning fanns... kanske är nu?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Tur man gått i från detta förlegade operativsystem som på alla sätt är sämre än windows 10 och finns en hel del bakåtsträvare där en stor del antagligen kör piratkopierat då windows 7 är lättare att gå runt än 8an och 10an sen kör det utan uppdateringar som sprider wannacry vidare som pesten

Förstår mig inte heller på dom som inte böt upp sig till 10an gratis som var en sweet deal och ganska snällt av microsoft att erbjuda gratis uppdatering till 10an faktiskt

Dock så kan kan man aktivera windows 10 med samma som man kunde på windows 7 där har de inte ändrat nått så många kör nog pirat på win10 med

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Drabbade Wannacry även privatpersoners datorer? Jag fick för mig att det var riktade attacker emot företag och myndigheter.

Visrus diskriminerar ingen. Däremot så är WannaCry en mask som sprider sig över nätverk via smb 1.0 varpå företag är mer utsatta av förklarliga skäl.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Känns riktigt skönt att Kaspersky har lyckats knäcka hotet och därmed fixat ett skydd mot det för oss Kaspersky-användare

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Håll alltid era system uppdaterade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

En bidragande orsak kan ju vara alla windows update till W7 som MS lyckats få icke fungerande samt som konstant maxade ut en av processorkärnorna och enda sättet att bli av med det resursläckaget var att stänga av tjänsten. Vilket också var det generella tipset på nätet för alla drabbade.

Detta drabbade alla mina tre W7-system. (ett är kvar i drift, med endast på lanet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Får du betalt av Microsoft? Det borde du få så som du håller på så fort du får chansen..
Sluta försök dumförklara alla som inte vill migrera till MS10. Du låter bara påstridig och löjlig.. Som en troende som försöker få en att konvertera till din religion.
Tack men nej tack

TBH ... det han säger stämmer. Man får skylla sig själv ifall man sitter på förlegad mjukvara. Sluta blunda för det.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Det ska bli väldigt intressant att se hur det här påverkar folks inställning till Windows 10. Det visar ju att Windows 10 är säkrare än Windows 7, och jag har läst att diverse analysfirmor nu tror att det kommer bli en slags "rusning" till Windows 10 som alltså visat sig mer motsåndskraftigt mot sådanna här gisslanattacker eller vad man skall kalla det.

Sen finns det ju såklart andra sidan av myntet. Jag har också läst att många tror att Microsoft gjort Windows 7 mer sårbart med flit för att de vill se att folk går över till 10:an men det tror jag är skitsnack. Dock är det väl såklart en fjäder i hatten för dem att nyare faktiskt är bevisat bättre när det kommer till kritan.

Det ända det visar är att statistik är inte så enkelt som vissa vill tro.

Med tanke på att wannacry använder SMBv1 för att infektera datorer kan man vara säker att det kommer inte slå mot privatanvändare då de flesta sitter bakom NAT. Den kommer slå mot stora organisationer där den kan sprida sig på de interna nätverket. Det finns anledning att brittiska NHS blev så hårt drabbat då de har förmodligen väldigt svårt att byta OS och även att installera patchar snabbt då man måste vara säker att de inte påverkar viktiga system.