Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Intel-6400 2.7GHz, Vad är fel??

SPECS
Intel Processor @ 2.70GHz ligger runt 40-50 grader vid spelande
8,00GB RAM
2047MB NVIDIA GeForce GTX 960 (MSI) ligger runt 60 grader vid spelande
111GB SAMSUNG MZ7LF120HCHP-000L1 (SSD)

Problemet är att när jag spelar overwatch (allting på absolut lägsta settings) så går både mitt ram och cpu direkt till 100% användning och jag fps droppar väldigt ofta, jag sitter på runt 120 fps. Alla delar är köpta i julas.

Fattar inte varför det presterar så dåligt? med min setup ska jag ju definitivt inte få bättre fps och inga fps drops när jag har allting på low?

Vet inte om ramen o cpun är helt körda eftersom de är konstant 100%

Permalänk
Medlem

Nytt betyder inte automatiskt att det är bra.
Har inte så bra koll på hur mycket RAM overwatch behöver, men 16GB är ju rekommenderat i en speldator även om 8GB funkar för de flesta spel.

Ligger cpu på 100% så är det den som är stora flaskhalsen. Overwatch gillar cpu frekvens så där ligger 6400 efter rätt rejält.

Vilket Windows kör du?
Installera MSI Afterburner och kolla på kurvorna hur CPU usage och GPU memory ligger till.

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

du bör hamna på runt 70 fps med allt på max (1080p)

https://www.youtube.com/watch?v=LxXEE08imw8

Men vill du har mera fps så är 6400 lite fel modell. Väldigt begränsat med bara 2.7ghz som max frekvens. Exempel är 6600(ej k) på 3.9ghz turbo så 44% snabbare

EDIT: 120 FPS är ganska bra skulle jag säga med din setup.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Min gissning är att du har saker som ligger i bakgrunden och tar kraft av processorn, för det är nog inte spelet i sig som kräver 8gb ram och 100% CPU. Webbläsare med en massa flikar är t.ex vanligt att folk lämnar uppe och inte inser hur mycket det egentligen äter minne.

Innan du startar upp spelet, kolla hur mycket utrymme som finns kvar i ram och hur hårt processorn jobbar vid idle. Det är lätt att identifiera i aktivitetshanteraren vilka program det är som tar kraft så du kan stänga av dem processerna. Stäng ner alla program som inte är nödvändiga helt enkelt och försök uppnå så lite användande av CPU och ram som det går. Testa att starta spelet sen utan något annat och kolla om det går bättre.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Nytt betyder inte automatiskt att det är bra.
Har inte så bra koll på hur mycket RAM overwatch behöver, men 16GB är ju rekommenderat i en speldator även om 8GB funkar för de flesta spel.

Ligger cpu på 100% så är det den som är stora flaskhalsen. Overwatch gillar cpu frekvens så där ligger 6400 efter rätt rejält.

Vilket Windows kör du?
Installera MSI Afterburner och kolla på kurvorna hur CPU usage och GPU memory ligger till.

Låter som det klassiska problemet med Killer NIC nätverkskort..
Men när man inte vet vad för moderkort blir det bara spekulation förstås..........

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Hur menar du att hans NIC skulle påverka prestandan? Jag tror dom flesta märker skillnad mellan frame-drops och hög/ostabil latens...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

@ggustavsson: Hur menar du att hans NIC skulle påverka prestandan? Jag tror dom flesta märker skillnad mellan frame-drops och hög/ostabil latens...

Ett av de program som följer med Killer NIC suiten har en minnesläcka som väldigt ofta orsakar otroligt hög CPU och minnesanvändning.
Det går bra att använda sig utav Killer NIC men man bör enbart installera drivrutinen och inga medföljande program.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7jd8a7k:

SPECS
Intel Processor @ 2.70GHz ligger runt 40-50 grader vid spelande
8,00GB RAM
2047MB NVIDIA GeForce GTX 960 (MSI) ligger runt 60 grader vid spelande
111GB SAMSUNG MZ7LF120HCHP-000L1 (SSD)

Problemet är att när jag spelar overwatch (allting på absolut lägsta settings) så går både mitt ram och cpu direkt till 100% användning och jag fps droppar väldigt ofta, jag sitter på runt 120 fps. Alla delar är köpta i julas.

Fattar inte varför det presterar så dåligt? med min setup ska jag ju definitivt inte få bättre fps och inga fps drops när jag har allting på low?

Vet inte om ramen o cpun är helt körda eftersom de är konstant 100%

Din CPU flaskar åtgärda det med en K-modell i samma generation och den får gärna ligga på minst 4ghz, sedan går du vidare med grafikkortet som inte är det kraftfullaste...tänk dock på att ju lägre upplösning och settings ju större risk att CPU:n flaskar:)

Ett förslag är att du byter ut grafikkortet mot ett beg gtx 970 och kör mellan till höga inställningar.

Visa signatur

|Intel I7 4790K / Corsair H80i GT/EVGA GTX 980 Ti / Gigabyte Z97 Gaming3 / EVGA 750 W / Fractal Design Define R4 / Kingston HyperX 8 GB / Kingston SSDnow v300 120GB /Western Digital HD1TB/