Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nytt objektiv till Canon? (Främst för bilfotografering)

Permalänk
Medlem

Nytt objektiv till Canon? (Främst för bilfotografering)

Hej!

Skaffade mig en Canon 550D för några år sedan som inte använts superflitigt då jag anser att mina ägda telefoner gjort jobbet hyfsat bra för vardagliga bilder. Har däremot nu på senare tid försökt använda kameran lite mer och har insett att det som oftast fastnar på bild är bilar och ibland landskap.

Idag har jag 3 st objektiv:
- Canon 18-55mm (som medföljde)
- Sigma 70-300mm
- Canon 50mm (1.8)

Ungefär 90% av tiden använder jag mitt 50mm objektiv då det utan tvekan blir skarpast och finast bilder med. Det gör jobbet rätt bra, men känner mig begränsad då jag måste stå på ganska långt avstånd för att få med hela objektet. Därav söker jag nu något att komplettera med.

Har kollat på två (kanske helt olika) objektiv som verkar prisvärda enl recensioner:
Nr 1: https://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/canon-objektiv/cano...
Nr 2: https://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/canon-objektiv/cano...

Efter att ha kollat bilder tagna med båda objektiv på Flickr så är min slutsats att det fasta 24mm ger lite skarpare och effektfulla bilder medan Canons 10-18mm ger en lite fler möjligheter som jag idag saknar, dvs "vidvinkel".
Varför jag står och funderar mellan båda är för att jag är lite rädd att 24mm inte blir väldigt stor skillnad från mitt fasta på 50mm och att 10-18mm ger mig som ovan nämnt fler möjligheter.

Har ni några tips att ge mig? Vad bör man tänka på? Finns det några andra objektiv för under 3000kr som ni tror skulle komplettera bättre?
Bomba med förslag då jag som sagt inte är supererfaren i detta!

Bjuder på en bild jag tagit med 50mm som liknar dom flesta jag tar med kameran:

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Har du fått testa ta bilder med 10-18mm objektiv? Tycker det är bland det roligaste att fota med

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Vidvinkelobjectiv kan du satsa på om du tex gillar landskapsfoto (vilket du skrev i din post) men det funkar inte speciellt bra till mycket annat. Fotona blir så pass förvrängda att dom oftast bara ser konstiga ut. När det gäller tex bilar och människor vill du undvika detta. Sen blir dom inte överdrivet skarpa heller och detta verkar vara viktigt för dig.

Möjligtvis kan du gå ner till 35mm om du vill få med lite mer yta utan att förvränga bilden för mycket. Canon har en bra 35-glugg men den går på runt 5 papp om jag inte minns fel.

Med din budget blir det lite lurigt att bocka av dina kriterier. Bra gluggar kostar pengar :(. Men åtminstone har dom bra andrahandsvärde om du vårdar dem väl, så det kanske kan gå att öka budgeten lite med detta i åtanke

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom du har en zoom som täcker in 24mm så kan du använda den för att testa om brännvidden passar dig, koncentrera dig bara på brännvidden och skit i de andra egenskaperna på den och funkar brännvidden så kommer övriga egenskaper att bli bättre med en fast optik.
Det borde vara ganska lätt att få en bra uppfattning om 24mm fastoptik passar dig om du provfotograferar med zoomen på 24mm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Canons EF-S 24 är väldigt skarp och har en nice brännvidd, tar man hänsyn till APS-C cropfactor motsvarar det 38mm på en gammal analog filmkamera. Mycket nära det klassiska 35mm som "alla" reportagefotgrafer körde med förr i tiden. Det skadar inte heller att objektivet är litet och platt, och billigt, samt har en modern STM-motor som passar video bra. Ett av Canons roligaste objektiv.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Proffsmobbare

Du kommer få det väldigt svårt att isolera förgrunden från bakgrunden med Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM, då fokusfältet i princip är oändligt. Väldigt bra för svepande vida landskap men blir snabbt problematiskt om man inte är i bergen, vid hav etc.

Någonstans 24-35mm med stor bländare låter mycket mer passande för bilfotografering med crop-sensor.

Vidvinkel och extrem vidvinkel kräver än väldigt stor "scen", något som är svårt att skapa utanför träffar i stil med Wörthersee.

Permalänk
Medlem

Sigma 18-35 1.8 är bland det bästa som finns till aps-c kameror. Överväg lite och se om du kan spara till ett sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:[A6-6400K 4,2GHz] RADEON HD6870] [8GB 1600MHz]
Foto:[CANON 1DMK3S] [CANON 7D] [CANON 7D Magic lantern] [CANON 50/1,8STM] [CANON 10-18/3,5-5,6] [SIGMA 18-50/2,8-4,0] [SIGMA 150-600 SPORT]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laine:

Du kommer få det väldigt svårt att isolera förgrunden från bakgrunden med Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM, då fokusfältet i princip är oändligt. Väldigt bra för svepande vida landskap men blir snabbt problematiskt om man inte är i bergen, vid hav etc.

Någonstans 24-35mm med stor bländare låter mycket mer passande för bilfotografering med crop-sensor.

Vidvinkel och extrem vidvinkel kräver än väldigt stor "scen", något som är svårt att skapa utanför träffar i stil med Wörthersee.

Håller med här. Båda objektiven du har plockat ut har högre bländarvärde än ditt 50mm. Om du bara vill kunna gå närmre så satsa på ett fast objektiv med 30-35mm och ett lågt bländarvärde. Då har du kvar egenskaperna hos ditt fasta objektiv som du uppenbarligen gillar, men kan gå närmre.
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=35mm12Ca
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=si30mmartca

Nu kan jag inget specifikt om de här objektiven, så du får läsa på själv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Håller med här. Båda objektiven du har plockat ut har högre bländarvärde än ditt 50mm. Om du bara vill kunna gå närmre så satsa på ett fast objektiv med 30-35mm och ett lågt bländarvärde. Då har du kvar egenskaperna hos ditt fasta objektiv som du uppenbarligen gillar, men kan gå närmre.
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=35mm12Ca
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=si30mmartca

Nu kan jag inget specifikt om de här objektiven, så du får läsa på själv.

EOS M passar inte EOS EF kameror. EOS M är för spegellösa modeller.
Den här passar.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=35mmCa

Visa signatur

Dator:[A6-6400K 4,2GHz] RADEON HD6870] [8GB 1600MHz]
Foto:[CANON 1DMK3S] [CANON 7D] [CANON 7D Magic lantern] [CANON 50/1,8STM] [CANON 10-18/3,5-5,6] [SIGMA 18-50/2,8-4,0] [SIGMA 150-600 SPORT]

Permalänk
Medlem

Kör på 10-18mm!
Du kommer inte bli missnöjd.

Du kan alltid lägga till oskärpa efteråt för att ge en känsla av att du plåtat med större ett bländartal än vad 10-18mm erbjuder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvs:

Kör på 10-18mm!
Du kommer inte bli missnöjd.

Du kan alltid lägga till oskärpa efteråt för att ge en känsla av att du plåtat med större ett bländartal än vad 10-18mm erbjuder.

I 9.5 fall av 10 ser detta dock väldigt fake ut. Inget jag skulle rekommendera.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Man ska heller inte glömma bort hur olika motiv beter sig (perspektivet) med olika brännvidder, tex med 10-18 kan tex bilar få lite underliga proportioner, skulle tro att 24 blir bästa valet av dessa två, man kan gå skapligt nära utan att få överdriven vidvinkeleffekt ..

Dock bäst bör vara att man kör med nästan samma objektiv som vid porträttfotografering, dvs det du redan har 50mm +

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tack för otroligt bra svar hittills!

Som det ser ut nu har jag nästan helt och hållet uteslutit 10-18mm efter att ha läst era svar. Känns som att det fasta Canon 24mm passar mig bättre i dagsläget. Har däremot öppnat upp ögonen för Sigma 18-35mm som nämnts här. Verkar vara otroligt bra kvalitet! Dock ligger det lite i gränsfall sett till budget i dagsläget.

Skulle ni påstå att man är "dum" om man köper ett fast Canon 24mm idag och eventuellt byter ut det mot Sigma 18-35mm senare? Eller bör man hellre vänta tills högre budget finns och nöja sig med 50mm så länge? Skiljer sig trots allt rätt mycket i pris.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

24:n är ju en "kort normal" eller vad man ska kalla det, så det är en ganska trevlig brännvidd på Canon APS-C. Nackdelen med just det objektivet är väl att det "bara" har f/2.8. När man kommer ner i de brännvidderna behövs det lite större bländare om bakgrunden ska "släppa". Om det inte är något som är viktigt är det, som sagt, ett trevligt objektiv annars.

Jag fotar mycket landskap och använder mina vidvinkliga objektiv främst för det, men det är inte nödvändigtvis så att de bara kan användas för landskap utan det kan användas till annat med.
På 10mm så kommer bilar att se lite knepiga ut, om du går nära. Man kan använda det för effekten, men det ser inte naturligt ut, men när man kommer närmare 18mm kan det nog bli användbart, lite beroende på vad man har för preferenser.

Ang. om 24mm blir tillräcklig skillnad jämfört med 50 så kan du ju, som sagt, testa med din normalzoom för att få en uppfattning om det funkar för dig. Du får ju in dubbelt så mycket på både höjden och på bredden, så det är ju rätt stor skillnad.

Edit:
Om Sigma 18-35 går att klämma in i budget så är det ju ett bättre och mer mångsidigt objektiv än 24/2.8. Nackdelen är ju att det är "rätt" stort.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar detta http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Sigma-17-50mm-f-2..... Jag hade det till min 550D på den tiden jag körde Canon och det var grymt.

Förvrängningen som folk verkar väldigt skraja för förvrängning kan inte ha gjort många timmar i Lightroom. Du kan bokstavligen ta bort det med ett klick (samt finjustera).

Canons crop-sensorer gör dessutom att du får räkna på brännvidd x 1.6 för att få den sanna brännviddsfaktorn. Ett 10-18mm på den kameran ger alltså resultatet av vad ett 16-25mm skulle göra på en småbildskamera - vilket verkar vara en ganska passande brännvidd för det du fotar.

En stor bländare (alltså låg siffra) kommer du värdesätta ett tag, för att sedan inse att det inte alls är allt som är viktigt. Visst kan det vara fint med kort skärpedjup, särskilt vid porträtt, men det blir lätt en trött kliché och något man skall passa sig för att fastna i.

Man brukar säga att en brännvidd på runt 50mm (för småbild) är ungefär vad ögat återger. Alltså känns bilder tagna på den brännvidden ganska naturliga. 50mm brännvidd får du med din kamera med ett objektiv runt 30mm.

Slutligen då: man kan köpa hur fina grejer som helst och fortfarande suga som fotograf. Akta dig för att gå vilse i köpträsket. Har man en för tajt eller för vid brännvidd får man helt enkelt röra på fötterna till det blir bra. Då blir du dessutom oftast mer kreativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Förvrängningen som folk verkar väldigt skraja för förvrängning kan inte ha gjort många timmar i Lightroom. Du kan bokstavligen ta bort det med ett klick (samt finjustera).

Det är ju skillnad på objektivets distortion, som oftast är hyfsat enkelt att ta bort i post om den inte är av en mer komplicerad typ, och att man får "vidvinkelperspektiv" pga kort av stånd till motivet. Det senare ger ju vid tex porträtt en stor näsa och öron som blir "slickade mot huvudet". Likadant blir ett porträtt taget med tele på långt avstånd lite som att huvudet blir lite avsmalnande mot kameran och vidare baktill. Den typen av förvrängning går inte att trolla bort i lightroom.
Sen måste man ju inte gå så nära som möjligt med så kort brännvidd som möjligt, bara för att man kan...

Permalänk
Medlem

Pankaks24an är riktigt trevlig, sett till vad man får är det grymt prisvärt.

10-18mm hade nog gett dig ett annat verktyg jmf ditt nuvarande 50mm, 24mm på en cropsensor är inte så vidvinkligt om man vill komma åt just det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpanax:

10-18mm hade nog gett dig ett annat verktyg jmf ditt nuvarande 50mm, 24mm på en cropsensor är inte så vidvinkligt om man vill komma åt just det

Å jo, motsvarar 16-30 på FF å det får anses som tillräckligt vv.
Har testat den å den e bra prisvärd. KÖP!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Å jo, motsvarar 16-30 på FF å det får anses som tillräckligt vv.
Har testat den å den e bra prisvärd. KÖP!

syftade på att 24mm som inte så vv på crop, inte 10-18mm (som definitivt är att bra alternativ!)

Permalänk
Medlem

Röstar hårt på 10-18mm du länkade. Använder den en del och fungerar superbra för bilfoto. Du kommer inte ångra dig en sekund. 10mm ger dit en enorm kreativ frihet när det kommer till sådant.

Enligt tester har också 10-18 rankats högre och mer prisvärd en Canons 10-22mm med USM motor.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Väldigt sent svar, men det blev Canon 24mm i alla fall. Känns helt okej med tanke på priset.
Funderar däremot på att i framtiden satsa på ett Sigma 18-35 1.8.

En annan tanke som slagit mig är om det är värt att spendera pengar på en Canon 550D? Bör man hellre uppgradera till någon bättre? Känner att jag ibland blir lite begränsad i kvaliteten.
Är det en stor skillnad mot en Canon 80D exempelvis?
Förstår ju att det där kan vara individuellt, men ni som har erfarenhet av flera modeller får gärna dela med sig.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Väldigt sent svar, men det blev Canon 24mm i alla fall. Känns helt okej med tanke på priset.
Funderar däremot på att i framtiden satsa på ett Sigma 18-35 1.8.

En annan tanke som slagit mig är om det är värt att spendera pengar på en Canon 550D? Bör man hellre uppgradera till någon bättre? Känner att jag ibland blir lite begränsad i kvaliteten.
Är det en stor skillnad mot en Canon 80D exempelvis?
Förstår ju att det där kan vara individuellt, men ni som har erfarenhet av flera modeller får gärna dela med sig.

Så länge du håller dig till samma tillverkare kan du ju använda optiken på senare modeller när du bestämmer dig för att uppgradera. Men det kan ju vara värt att köpa EF-glas istället för EF-S (EF passar både på Canons crop och fullformat). Det är generellt också bättre glas.

Over all brukar det ju rekommenderas att lägga pengar på bra objektiv istället för hus, i första hand. 550D är en utmärkt kamera. Begränsar 550Dn dig på något sätt idag? Vad skulle du önska av en bättre kamera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Väldigt sent svar, men det blev Canon 24mm i alla fall. Känns helt okej med tanke på priset.
Funderar däremot på att i framtiden satsa på ett Sigma 18-35 1.8.

En annan tanke som slagit mig är om det är värt att spendera pengar på en Canon 550D? Bör man hellre uppgradera till någon bättre? Känner att jag ibland blir lite begränsad i kvaliteten.
Är det en stor skillnad mot en Canon 80D exempelvis?
Förstår ju att det där kan vara individuellt, men ni som har erfarenhet av flera modeller får gärna dela med sig.

Det skulle så klart bli lite skillnad i bildkvalitet med en modernare kamera. Du skulle märka mest skillnad på höga isotal. Det är ju docka inte frågan om någon revolutionerande skillnad, så det är vettigare att lägga pengar på objektiv istället om du inte VET att du behöver något specifikt från något nyare hus.
En 80D skulle främst ge bättre autofokus, ljusmätning och snabbare sekvenstagning och bättre videofunktion men visst, lite bättre bildkvalitet blir det ju åxå.
Vill du ha mer än en marginell uppgradering i bildkvalitet får du nog kolla på småbild (fullformat).

Som izzie skrev kan det ju, om du ev har sådana tankar för framtiden, vara bra att inte köpa på sig för mycket optik för APS-C-sensor. Brännvidderna beter ju sig lite annorlunda dock, så det är kanske inte att rekommendera att köpa bara utifrån att ev använda på småbild senare heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Så länge du håller dig till samma tillverkare kan du ju använda optiken på senare modeller när du bestämmer dig för att uppgradera. Men det kan ju vara värt att köpa EF-glas istället för EF-S (EF passar både på Canons crop och fullformat). Det är generellt också bättre glas.

Over all brukar det ju rekommenderas att lägga pengar på bra objektiv istället för hus, i första hand. 550D är en utmärkt kamera. Begränsar 550Dn dig på något sätt idag? Vad skulle du önska av en bättre kamera?

Ja det har du ju rätt i.
Problemet är nog att jag själv inte riktigt kan sätta fingret på vad som begränsar mig. Troligtvis saknar jag helt enkelt ett "riktigt bra" objektiv. Det blir nog steg 1!

Skrivet av dumbo:

Det skulle så klart bli lite skillnad i bildkvalitet med en modernare kamera. Du skulle märka mest skillnad på höga isotal. Det är ju docka inte frågan om någon revolutionerande skillnad, så det är vettigare att lägga pengar på objektiv istället om du inte VET att du behöver något specifikt från något nyare hus.
En 80D skulle främst ge bättre autofokus, ljusmätning och snabbare sekvenstagning och bättre videofunktion men visst, lite bättre bildkvalitet blir det ju åxå.
Vill du ha mer än en marginell uppgradering i bildkvalitet får du nog kolla på småbild (fullformat).

Som izzie skrev kan det ju, om du ev har sådana tankar för framtiden, vara bra att inte köpa på sig för mycket optik för APS-C-sensor. Brännvidderna beter ju sig lite annorlunda dock, så det är kanske inte att rekommendera att köpa bara utifrån att ev använda på småbild senare heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja nej, får nog hålla i min 550D ett tag till. EF-glas känns ju dock vettigt i så fall

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Tänkte posta lite bilder som jag tagit med objektivet jag köpte (24mm).
Blev väldigt nöjd med detta objektivet som sagt. Passar mycket bättre som allround objektiv än mitt 50mm. Autofokusen är betydligt bättre dessutom!

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"