Du har 3 års lagstadgad reklamationsrätt.
Reklamationsrätten täcker ursprungsfel, dvs fel som fanns redan från början. Det är inte samma sak som att felet visade sig från början. En kvalitetsbrist som gör att varans livslängd blir kortare än vad som är normalt för sådana varor räknas absolut som ett ursprungsfel. I princip kan man säga att har inte du (eller någon annan med tillgång till datorn) orsakat felet genom felanvändning/oaktsamhet så är det ett ursprungsfel.
Har mer än 6 månader passerat sedan köpet så ligger bevisbördan för att det är ett ursprungsfel på kunden. Generelltär dock kraven på konsumenters bevisbörda lågt ställda. Om ingen yttre åverkan förekommer (som exempelvis visar på att skärmen klämskadats, datorn tappats etc.), samt att du vittnar om att du använt datorn i linje med vad instruktionerna säger och hur en dator normalt används, så brukar det anses att kraven är uppfyllda.
Så hör helt enkelt av dig till säljaren och meddela att datorn slutat fungera som den skall och att konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera den. Kan du visa, exempelvis genom att referera till andra dokumenterade fall med samma fel, så är detta till stor fördel för dig.
Hursomhelst, ge dig inte. Om de avslår reklamationen så ta det vidare till allmänna reklamationsnämnden (www.arn.se) så får deras experter titta på ärendet, det kostar inget.