Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Datorn startar inte (bara surrar till 1/4 sekund)

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte (bara surrar till 1/4 sekund)

Hej!
Har precis köpt en begagnad dator. När jag kopplar i sladden och kör startar fläktar och lampor en bråkdels sekund och sen blir allt tyst.
Försöker jag igen händer inget. Våäntar jag och försöker igen kör den nån bråkdels sekund igen (laddas kondensatorer upp eller nåt?)

Vad kan vara fel? Nätagget? Har försökt kontakta säljaren men inte fått svar än.

Lite specs:
Procesor: Intel Core i5 6600K 3.5 GHz turbo 3.9 Ghz Socket 1151 Skylake
Moderkort: ASUS Z170-E - ATX / Z170 Socket 1151- NY
Grafikkort: Sapphire Radeon RX 470 Nitro+ OC 8 Gb DDR5
RAM Minne: KIT 16 Gb (4x4gb) DDR 4 - Crucial Ballistix 2400 Mhz - NY
vattenkylning: Corsair Hydro H55
Hårddisk:SSD M.2 Sata LITE-ON 128GB 6GB/S
Nätagg: EVGA 600W- 80 Plus- NY
Chassi: Fractal Design Core 2500 plats för 4 hårddiskar l

Tack för hjälpen!
Mvh
Erik

Permalänk
Medlem

Om du har precis köpt den så kanske det skett något under frakten, förutsatt att du såg att den funkade när du köpte den? Kollat alla sladdar? Allt ser okej ut på moderkortet/kontakterna bak? Prova koppla ur alla extra enheter, diskar etc. Lite svårt att säga vad som är/kan vara fel, i princip alla fel ger den symptomen Det jag skulle gjort är att kopplat ur allt som sagt. Bara an 1 ram i, strömmen till moderkortet + cpun. Sedan kopplat ur allt annat, alla kontakter bak (förutom strömmen då tagit ur graffekort (inbyggt?) å diskar/dvd etc.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Om det fragwolf föreslår inte räcker så prova med något annat nätaggregat. Kan ju vara moderkortet också, men du skriver att det är nytt?

Förresten skriver du ju att nätaggregatet är nytt också. Varför undrar du då om det är fel på det? Är det nytt eller säger bara säljaren så?

Hursomhelst om alla sladdar sitter i och du provat med minimalt med komponenter för start då bör du börja med att prova ett annat nätaggregat.

Permalänk
Medlem

Har nu testat med att ta utt grafikkort och alla minnen och testat ett minne i taget. Samma sak.

Vet inte om jag klarar att byta ut nätagget och koppla i allt. Mitt nätagg till min gamla är en helt annan generation dessutom. Funderar på att bara skicka tillbaka grejerna i sin helhet.

Permalänk
Medlem

Hej igen!
Den gick igång nu, vet inte varför. Körde 10 min lugnt och fint. Sen stängde jag av och försökte igen, och nu är den helt död igen.

Detta låter som någon skada eller? Kan det vara glapp nånstans? Jag rörde ingenting efter att jag stängde av och körde igen i och för sig, så alla kablar borde ju ha samma "läge". Har ochså kollat alla kontakter och det ser rätt ut.

Måste bestämma om jag ska skicka tillbaka eller tror att det går att lösa.

Permalänk
Medlem

Låter som att strömmen till CPU/moderkort inte sitter i korrekt, dra ut och sätt in igen och se om det går bättre.

Permalänk
Medlem

Nu funkar den "många gånger i rad". Stänger av och sätter på. Har fel kabel till monitorn så kan inte se mer, men den startar upp bra nu. Har inte ändrat nåt med kablarna, så tror inte det är det.

Kan det vara glapp i "fläktkontrollen" på chassit? På baksidan finns en omkopplare som kan vara i tre lägen (L, M, H) som påverkar hastigheten på chassits fläktar. Jag tror det var när jag började laborera med denna som den började funka.

Även på H (high) funkar det bra så tror inte det är för lite kräm i PSU:n. Kan glapp i detta reglage göra att den inte vill starta alls tror ni?

Permalänk
Medlem

Att den försöker starta upp och fläkten går igång 1/4 sekund, tyder på att CPUn skickar signal till moderkortet att starta, men sen kommer det inte mer pga moderkortet inte får ström.
Det låter som att någon kontakt inte sitter i ordentligt när det beter sig så.

Fläktkontroller bör inte kunna påverka det, då den bara reglerar strömmen som fläktarna får och på så sätt ändrar varvtalet på fläktarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av herrerik:

Nu funkar den "många gånger i rad". Stänger av och sätter på. Har fel kabel till monitorn så kan inte se mer, men den startar upp bra nu. Har inte ändrat nåt med kablarna, så tror inte det är det.

Kan det vara glapp i "fläktkontrollen" på chassit? På baksidan finns en omkopplare som kan vara i tre lägen (L, M, H) som påverkar hastigheten på chassits fläktar. Jag tror det var när jag började laborera med denna som den började funka.

Även på H (high) funkar det bra så tror inte det är för lite kräm i PSU:n. Kan glapp i detta reglage göra att den inte vill starta alls tror ni?

PSU kan alltid vara värt att undersöka i din situation, kapaciteten på nätagg kanske är mer än tillräckligt dock kan någon kondensator vara på väg att ge sig när du får sådana problem oregelbundet.
Hade själv ett Deluxe nätagg på 1250W som var helt nyinköpt från butik, som bara efter någon månad började bete sig konstigt, exakt som du beskriver, startade fint ibland, ibland inte, ibland gjorde livstecken ifrån sig men man kunde aldrig vara säker på att den skulle starta.
Fick dra ur strömkontakten mellan varje tillfälle för att kunna ha en chans till att den startade, olyckligtvis hör ju det till rutinen när man felsöker (att dra ut strömkabeln) och därför tog det ytterligare ett tag innan jag satte det i relation till att det enbart var nätaggregatet som spökade.
Kastade bort massor av felsökningstimmar bara för att landa i att nätagget var boven som orsakat det hela.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

PSU kan alltid vara värt att undersöka i din situation, kapaciteten på nätagg kanske är mer än tillräckligt dock kan någon kondensator vara på väg att ge sig när du får sådana problem oregelbundet.
Hade själv ett Deluxe nätagg på 1250W som var helt nyinköpt från butik, som bara efter någon månad började bete sig konstigt, exakt som du beskriver, startade fint ibland, ibland inte, ibland gjorde livstecken ifrån sig men man kunde aldrig vara säker på att den skulle starta.
Fick dra ur strömkontakten mellan varje tillfälle för att kunna ha en chans till att den startade, olyckligtvis hör ju det till rutinen när man felsöker (att dra ut strömkabeln) och därför tog det ytterligare ett tag innan jag satte det i relation till att det enbart var nätaggregatet som spökade.
Kastade bort massor av felsökningstimmar bara för att landa i att nätagget var boven som orsakat det hela.

Extremt orimlig logik då nätagget är helt nytt (dvs att en konding skulle vara dålig), dessutom går det att prova nätagget helt separat för att eliminera detta som orsaksfaktor.

TS: Vad kör du för matningar till CPU och MOBO? Kör du full 24 pin till mobo eller bara 20? 4, 6 eller 8 pin till CPU? Du kör inte någon konstig 6 pin till 8 pin "adapter" eller något du kan prova ersätta?

Permalänk
Medlem

Den funkar till och från igen, samt att jag får färgränder över skärmen när den väl kommer igång, samt att den blir svart efter bios.

För mycket potentiella skador / fel. Kommer heller inte kunna lita på den framöver. Jag har bestämt att det säkraste är att packa ihop och skicka tillbaka.

Tack för hjälpen alla!
Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Extremt orimlig logik då nätagget är helt nytt (dvs att en konding skulle vara dålig), dessutom går det att prova nätagget helt separat för att eliminera detta som orsaksfaktor.

TS: Vad kör du för matningar till CPU och MOBO? Kör du full 24 pin till mobo eller bara 20? 4, 6 eller 8 pin till CPU? Du kör inte någon konstig 6 pin till 8 pin "adapter" eller något du kan prova ersätta?

Ah, missade att det stod "NY" för PSU:n
Utgick ifrån att hela paketet var begagnat, därav konding-teorin.
Dock kan som sagt även nya nätagg. drabbas av diverse skumma fel, som jag också ville påpeka med mitt inlägg.
Garantin löser dock ersättning av nätagg. men inte tiden man lagt ner.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.