Kan inte välja maxupplösning (1920x1080 visas som rekommenderad)

Permalänk

Kan inte välja maxupplösning (1920x1080 visas som rekommenderad)

Hej,

Har en Dell Precision m4600 med quattro 2000m som har kopplat till en AOC Q2770 via en dockstation (PR030X) med en DVI dual link kabel. Dock kan jag inte välja maxupplösningen (2560x1440). Jag har installerat drivrutiner för skärmen men det fungerar ändå inte. Kan inte heller skapa en custom resolution. Har testat att välja alla alternativ under tidsinställningslås, minskad CVT, CVT, DMT etc. Den enda jag inte har testat är manuellt men jag vet ändå vad jag ska fylla i. När jag trycker på "prova" så står det att upplösningen inte stöds av min bildskärm, men det fungerar ju med den stationära (använder till och med samma DVI kabel).

När jag kollar i enhetshanteraren så kan jag även se att intel hd graphics finns installerat. Kan det vara det som spökar?

Tyvärr vet jag inte var DisplayPort kabeln för skärmen är, om jag nu fick med någon.

Tack.

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla att dockningsstationen har en Dual Link DVI-utgång. Om det är den här du har till exempel, så har den enbart en Single Link-utgång och då går det som mest att ställa in 1920x1200 som upplösning.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Permalänk
Bildexpert 📺

@kangarooster: Det där är endast kontaktens utformning. Säger tyvärr inget om elektroniken eller trådarna inuti kabeln. Och ditt symptom är typiskt för just single-link-problemet.

Felet kan alltså ligga i dockan/hur dockan kopplas, såväl som i DVI-kabeln du använder. Testa också med Displayport eller HDMI.

Min gissning är att du inte kommer få det att fungera via DVI eftersom det inte finns något sätt att generera en Dual-Link-signal till att börja med.

Permalänk

@Laxpudding: tack för svar. Det är nog som du säger, att elektroniken är som för en single link. Jag lyckades få det att fungerar om jag sänker uppdateringsfrekvensen till 40 Hz och kör med "minskad cvt". Det får duga tills jag skaffat en DP kabel. Kommer ändå inte spela så uppdateringsfrekvensen kommer inte påverka så mycket antar jag.

Skickades från m.sweclockers.com