Speldator itx för återfallande senior, runt 10000 kr inklusive tillbehör

Permalänk
Hedersmedlem

Speldator itx för återfallande senior, runt 10000 kr inklusive tillbehör

Varit utan speldator ett tag nu och det har gått hjälpligt men blev lite sugen igen när jag såg Quake Champions, det måste bara testas.

Plockade ihop ett paket, är dock inte så insatt i vad som gäller utan skummade bara snabbt igenom lite tester.

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3360878&view=l

Har diskar sen tidigare så det behöver inte köpas.

Ser det bra ut..?

Edit: Gärna itx då jag vill ha en dator som inte är så iögonfallande.

Lade till önskemål.
Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Välj ett moderkort med 200 seriens chipset. Annars finns det risk för att du behöver uppdatera bios innan kabylake fungerar.
Överväg att välja ett gtx 1060 6gb eller RX 580 båda är snabbare och går få in i budget.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Dustin kör en kampanj på corsair sf 450 för 549:- nu. Skulle byta till det nätagget utan att tveka. Helt modulärt och 80+ guld certifierat. Dessutom semi passivt så det är tyst också.

Permalänk

Byt ut processorn, gärna en i3 eller i5 utav senaste generationen. Finns säkert någon annan som borde kunna hjälpa till med vilken modell specifikt.

Jag tycker inte det är värt att betala ca 2700 spänn för en bildskärm. Jag tycker att den här är bättre: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3405521
Den är större och har HDMI. Dock ingen DisplayPort.

Antar att du har Windows-licens liggande? Annars 1100 kr för det också.

// sparkar_boll

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Hedersmedlem

Uppdaterat med moderkort och nätaggregat. Grafikkortet verkar inte lönt med 6Gb om jag bara ska köra 1080p, missar jag något här?

Är lite osäker på skärmen också. Är sen tidigare "allergisk" mot dåliga TN-paneler så undviker gärna det men hög uppdateringsfrekvens känns onekligen lockande. Finns det bättre för små pengar?

Tack för all hjälp

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk

Jag tror du får välja lite där.
1. Hög uppdateringsfrekvens och dålig TN-panel + lågt pris
ELLER
2. Dålig uppdateringsfrekvens och bra IPS-panel + högt pris

// sparkar_boll

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Hedersmedlem

Ser riktigt bra ut, onekligen mer prestanda och godis än mitt paket. Vill dock gärna köra itx då jag vill ha en burk som inte är så iögonfallande.

Skrivet av sparkar_boll:

Jag tror du får välja lite där.
1. Hög uppdateringsfrekvens och dålig TN-panel + lågt pris
ELLER
2. Dålig uppdateringsfrekvens och bra IPS-panel + högt pris

// sparkar_boll

Kanske är en vettig då den jag har i mitt paket, VA och hög uppdateringsfrekvens för rimliga pengar..?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Ser riktigt bra ut, onekligen mer prestanda och godis än mitt paket. Vill dock gärna köra itx då jag vill ha en burk som inte är så iögonfallande.

Kanske är en vettig då den jag har i mitt paket, VA och hög uppdateringsfrekvens för rimliga pengar..?

Kan nog vara så. Jag personligen skulle inte lägga 2700 spänn på en bildskärm, men jag är en fattig student så...

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

@ilstallione: Ah okej missade att du ville ha itx. Modekortet + cashbacken är en väldigt bra deal.
Tror inte det ingick några itx kort i Asus kampanj.

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KentBrack:

@ilstallione: Ah okej missade att du ville ha itx. Modekortet + cashbacken är en väldigt bra deal.
Tror inte det ingick några itx kort i Asus kampanj.

Onekligen vaknar snåljåpen i mig, rätt mycket mer prestanda för samma pengar om jag prioriterar om. Beslutsångest...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Uppdaterat med moderkort och nätaggregat. Grafikkortet verkar inte lönt med 6Gb om jag bara ska köra 1080p, missar jag något här?

3 gb korten har en något nerskalad gpu jämfört med 6gb och det skadar inte att säkra upp sig lite. Vem vet vad kommande spel behöver. Kostar 400kr extra så värt det enligt mig. Så tänkte jag när jag köpte mitt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@ilstallione: Fanns ett mATX kort på kampanjen.
Fanns itx med. Fast korten är rätt dyra.

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3384045&view=l blir något dyrare än den förra.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2084008 itx, ännu lite dyrare :/

Asus cashback ligger på 775kr på båda dessa också.

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KentBrack:

@ilstallione: Fanns ett mATX kort på kampanjen.
Fanns itx med. Fast korten är rätt dyra.

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3384045&view=l blir något dyrare än den förra.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2084008 itx, ännu lite dyrare :/

Asus cashback ligger på 775kr på båda dessa också.

Totalt sett blir i5 och moderkort från kampanjen ganska mycket dyrare än en 4560 trots cashbacken. Frågan är om jag som amatör märker någon skillnad på en 4560 och en i5, är det värt skillnaden?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Totalt sett blir i5 och moderkort från kampanjen ganska mycket dyrare än en 4560 trots cashbacken. Frågan är om jag som amatör märker någon skillnad på en 4560 och en i5, är det värt skillnaden?

Du kommer absolut märka skillnad om du inte bara nyttjar 2 trådar. Men en 4560 räcker kanske väl för dig just nu, du kan ju alltid uppgradera till en i5 eller i7 om behoven uppstår i framtiden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kollade lite reviews med speltester och onekligen presterade 4560 väldigt bra. Som det ser ut i nuläget är det Quake Champions jag kommer att spela online sen betar jag säkert av lite spel i single player också.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Totalt sett blir i5 och moderkort från kampanjen ganska mycket dyrare än en 4560 trots cashbacken. Frågan är om jag som amatör märker någon skillnad på en 4560 och en i5, är det värt skillnaden?

Har faktiskt inte så mycket koll på G4560.

https://www.youtube.com/watch?v=TtpSiYFFjbI

Där har du lite benchmarking i olika spel.
Både G4560, i3 och i5an är med.

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=KFsrSCVgbCQ En video där de har just g4560 och GTX 1060. Inte hunnit se den men de ska testa 14 spel då du får nog en bra bild av hur det presterar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att titta på Raijinteks Metis chassi (gärna "plus" versionen för bättre kylning av grafikkortet): https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4088210

Då Lian-Li chassit du valt från början kräver en del planering för att kyla på ett bra sätt utan hög ljudnivå, har motsvarande fast med ODD slot på min, och efter att ha satt dit ett SFX nätaggregat och gjort en avgränsare för att styra luftflödet så fungerar min rätt bra, men då har jag inget kraftfullt grafikkort som avger ännu mer värme.

Permalänk
Inaktiv

Då du har valt en Freesync skärm så tycker jag det är ganska självklart att du borde ta ett AMD graffe. I just prisklassen runt 2000kr så är RX480/580 4GB bättre än 1060 3GB

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3855811

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av loefet:

Kan vara värt att titta på Raijinteks Metis chassi (gärna "plus" versionen för bättre kylning av grafikkortet): https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4088210

Då Lian-Li chassit du valt från början kräver en del planering för att kyla på ett bra sätt utan hög ljudnivå, har motsvarande fast med ODD slot på min, och efter att ha satt dit ett SFX nätaggregat och gjort en avgränsare för att styra luftflödet så fungerar min rätt bra, men då har jag inget kraftfullt grafikkort som avger ännu mer värme.

Tack för input! Har en del erfarenheter då jag kört både passivt, semi-passivt och vatten i små lådor tidigare så jag hoppas jag får till det. Min tidigare favorit var PC-Q11 som jag har ett bygge på i mitt galleri. Kikade även på det du tipsade om men valde dock Lian Li då det tidigare var bland det bästa. Ska kika en runda till på ditt tips.

Skrivet av anon12433:

Då du har valt en Freesync skärm så tycker jag det är ganska självklart att du borde ta ett AMD graffe. I just prisklassen runt 2000kr så är RX480/580 4GB bättre än 1060 3GB

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3855811

Låter onekligen vettigt. Har dock lite tvångstankar så intel/nvidia eller AMD/AMD.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Tack för input! Har en del erfarenheter då jag kört både passivt, semi-passivt och vatten i små lådor tidigare så jag hoppas jag får till det. Min tidigare favorit var PC-Q11 som jag har ett bygge på i mitt galleri. Kikade även på det du tipsade om men valde dock Lian Li då det tidigare var bland det bästa. Ska kika en runda till på ditt tips.

Q11 är ju att föredra jämfört med Q04/Q07 om du skall ha lite kraft i datorn då den har klart mycket bättre kylmöjligheter, men annars finns ju även Q27 modellen istället om du vill ha Lian-Li, har även den klart bättre kylmöjligheter då man kan sätta en 140mm fläkt i botten för extra luftflöde jämfört med Q04/Q07, dock har den ODD och bara en expansions slot, men det går ju att fixa så man får dit dubbel slot kort om man vill. Finns på Webhallen som beställningsvara: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1779416

Men visst kvaliteten är väl kanske inte perfekt på Raijintek, men sett till vad man får om man ser till slutlig kylning/ljudnivå så bör den bli bättre då tyvärr många av Lian-Lis chassin har jobbiga begränsningar i luftflöde och storlek på kylflänsarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

...

Låter onekligen vettigt. Har dock lite tvångstankar så intel/nvidia eller AMD/AMD.

Men vafan Kör då på en Ryzen 1500X och ett billigt moderkort till. Påtagligt dyrare CPU, men moderkortet går att få billigare, så det stannar inom budget. Eftersom du varit med på Swec ett tag antar jag att överklockning inte är så främmande för dig, så då får du det mervärdet Det enda abert är att det fortfarande inte finns ITX-moderkort för sockel AM4. Det ska komma typ nu sägs det, kanske dröjer till en bit in på sommaren innan det landar i Sverige.
Tillägg: vid närmare eftertanke så kan du för all del snåla och köra på en Ryzen 1400. Samtidigt är steget inte så långt till en 1600 och då får du en riktig pangprocessor.

Här är en najs genomgång hur 1060 3GB står sig mot RX 570 4GB.

Med det sagt säger jag att du bör satsa på ett RX 580 4GB, det ger mest pang för pengen vill jag påstå.

En ren AMD-uppsättning kan bli väldigt fördelaktigt i Quake champions eftersom Bethesda ingått partnerskap med AMD i syfte att optimera alla sina kommande spel för AMD:s produkter.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GilbertG:

Men vafan Kör då på en Ryzen 1500X och ett billigt moderkort till. Påtagligt dyrare CPU, men moderkortet går att få billigare, så det stannar inom budget. Eftersom du varit med på Swec ett tag antar jag att överklockning inte är så främmande för dig, så då får du det mervärdet Det enda abert är att det fortfarande inte finns ITX-moderkort för sockel AM4. Det ska komma typ nu sägs det, kanske dröjer till en bit in på sommaren innan det landar i Sverige.

Här är en najs genomgång hur 1060 3GB står sig mot RX 570 4GB.
https://www.youtube.com/watch?v=i8kXpUQVs7Q

Med det sagt säger jag att du bör satsa på ett RX 580 4GB, det ger mest pang för pengen vill jag påstå.

En ren AMD-uppsättning kan bli väldigt fördelaktigt i Quake champions eftersom Bethesda ingått partnerskap med AMD i syfte att optimera alla sina kommande spel för AMD:s produkter.

Det blir ganska mycket dyrare med ett AMD Ryzen-system mot det Intel jag satt ihop. Plus 200 kr på moderkort och plus 17-1800 på cpu.
580 verkar tyvärr inte finnas i små modeller som passar grunda itx-lådor. Känns inte som AMD är med på itx-fronten och budget än.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

@ilstallione
Plus 1200 CPU och minus 300-400 på moderkortet om jag får be

Och måste du ha ett chassi som inte kan ta ett vanligt grafikkort? De flesta ITX-chassin tar normalstora grafikkort numer. Verkar förresten tveksamt om din listade Lian Li PC-Q04 går att köpa i Sverige.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Hedersmedlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4264977

Enda jag hittar som är itx..?

Chassit finns hos någon dist, Liontech listar 12 i lager och jag har förmånen att kunna handla från dist.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

@ilstallione: Jag gillar hur du tänker och är ganska mycket inne på att bygga ett liknande system. Har länge funderat på vilken GPU som bäst matchas mot G4560 och för min del faller det till slut på 1050 Ti, då jag dels vill ha ett passivt kort och dels vill slippa strömsladd från PSU. Dessutom är det ungefär där brytpunkten ligger innan G4560 blir en flaskhals sett till mer kraftfulla GPU:er.

Chassimässigt har jag spanat mycket på Raijintek Metis, Dan Cases A4-SFX och senast Louqe Ghost S1, men alla dessa lämnar något att önska. När jag nu snubblade över din tråd så är Q04:an som klippt och skuren för mina ändamål. Ett kompakt chassi med anspråkslös design och utformat för ett naturligt luftflöde. Bara sätta en 140mm fläkt i botten på behagligt varvtal så är det guld sedan.

Hur har du tänkt med CPU-kylare? Funderar på om inte Noctua NH-L12 är ett bra alternativ om man monterar bort den övre fläkten och låter PSU:n dra luft igenom flänsen(blir ett litet gatt på 4mm som kanske medför att det blir missljud, men isf får man lösa det med en inramning för att styra flödet).

Skärmen är onekligen trevlig, men då bör du som @anon12433 nämner ovan välja ett AMD-grafikkort. Om du inte väntar litet får du åsidosätta dina tvångstankar något för att få den troligen mest prisvärda budget gamingdatorn i dagsläget. Kanske eventuellt inväntar en passiv modell av RX560 och ser vart den hamnar prestandamässigt i kontrast till 1050 Ti(som är vansinnigt energieffektiv). RX460 har en passiv modell som ser trevlig ut, men där lackar prestandan efter för mycket och de blir gärna varmare så kanske kommer RX560 lida av samma problem.

Jag är troligtvis en användare som tillhör absolut minoritet och hänger upp mig på petitesser som sällan efterfrågas i jakten på det omöjliga: liten, tyst och kraftfull!

Permalänk

Skulle valt GPU från Nvidia, då energieffektivitet är eftersträvansvärt i ITX-byggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Qn1f3:

@ilstallione: Jag gillar hur du tänker och är ganska mycket inne på att bygga ett liknande system. Har länge funderat på vilken GPU som bäst matchas mot G4560 och för min del faller det till slut på 1050 Ti, då jag dels vill ha ett passivt kort och dels vill slippa strömsladd från PSU. Dessutom är det ungefär där brytpunkten ligger innan G4560 blir en flaskhals sett till mer kraftfulla GPU:er.

Chassimässigt har jag spanat mycket på Raijintek Metis, Dan Cases A4-SFX och senast Louqe Ghost S1, men alla dessa lämnar något att önska. När jag nu snubblade över din tråd så är Q04:an som klippt och skuren för mina ändamål. Ett kompakt chassi med anspråkslös design och utformat för ett naturligt luftflöde. Bara sätta en 140mm fläkt i botten på behagligt varvtal så är det guld sedan.

Hur har du tänkt med CPU-kylare? Funderar på om inte Noctua NH-L12 är ett bra alternativ om man monterar bort den övre fläkten och låter PSU:n dra luft igenom flänsen(blir ett litet gatt på 4mm som kanske medför att det blir missljud, men isf får man lösa det med en inramning för att styra flödet).

Skärmen är onekligen trevlig, men då bör du som @veckans nämner ovan välja ett AMD-grafikkort. Om du inte väntar litet får du åsidosätta dina tvångstankar något för att få den troligen mest prisvärda budget gamingdatorn i dagsläget. Kanske eventuellt inväntar en passiv modell av RX560 och ser vart den hamnar prestandamässigt i kontrast till 1050 Ti(som är vansinnigt energieffektiv). RX460 har en passiv modell som ser trevlig ut, men där lackar prestandan efter för mycket och de blir gärna varmare så kanske kommer RX560 lida av samma problem.

Jag är troligtvis en användare som tillhör absolut minoritet och hänger upp mig på petitesser som sällan efterfrågas i jakten på det omöjliga: liten, tyst och kraftfull!

PC-Q11 i mitt galleri har en paasivt kyld 3220 som verkar ha en TDP på 55w. Nätagget i den som drog ut luften genom cpu-fläkten då den låg nästan helt mot nätagget. G4560 ligger på 54w så den borde också gå att kyla med någon liknande lösning.
Använde en Cooler Master Gemini som jag plockade bort fläkten på. Den gick tyst den datorn
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=333442
Den burken hade ju ingen stor chassifläkt som det verkar gå att trycka i PC-Q04, borde ju vara positivt för temperaturerna.
Jag kommer att börja med Intels originalkylare. Blir det för stökigt ljudmässigt får jag kolla in alternativen.

1050Ti verkar onekligen trevligt, men är det inte värt en styv femhundring upp till ett 1060? Blandade känslor i reviews, men jag får intrycket att det är vägen att gå.

Skrivet av AntiChrist:

Skulle valt GPU från Nvidia, då energieffektivitet är eftersträvansvärt i ITX-byggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, så lite effekt som möjligt som spillvärme tack

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

@ilstallione: Du har säkert rätt i det avseendet. För min egen del handlar det om att jag spelar enklare spel och är mer ute efter en passiv kyllösning och avsaknad av extra strömförsörjning från PSU.

Avseende om det blir en flaskhals eller ej, så finns det oerhört många jämförelser med allehanda grafikkort på YouTube med just G4560 som processor. Så det är bara att speja litet.

Jag är säker på att GTX 1060 är ett bra val, om det är tillräckligt starkt för att driva det du har i tankarna.