Kommer detta nätaggregat att räcka för min dator?

Permalänk
Medlem

Kommer detta nätaggregat att räcka för min dator?

Hallå. Jag tänker bygga min första dator och jag undrar om detta nätaggregat som jag har i listan kommer att räcka för datorn?

https://pcpartpicker.com/list/RR2HZ8

Jag tänker använda datorn för videoredigering, photoshop och en del spelandet. Är 550W nog med kraft? Från vad jag har hört så har Corsair fått dålig kritik några år sedan om deras nätaggregat, så jag vet inte om jag ska lita nätaggregatet eller byta för någonting annat.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Ja det räcker alldeles utmärkt, och angående Corsair så är det först och främst deras RM och CX serier som fått kritik. Mitt eget TX agg körde jag i 6 år men bytte ut det för att jag ville ha ett fullt modulärt agg.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Nog är det nog med kraft för systemet du tänker bygga men med TX550M men för endast ~200/300 kronor mer ( lite beroende på ÅF) så kan du faktiskt köpa ett RM750X. Ett superbt nätaggregat för det priset. Semi-passivt = tyst, modulärt samt mycket effektiv drift. Rekommenderar det eftersom jag själv använder det. Ett tips till dig är att inte snåla på nätaggregatet, för det är det som levererar spänning till ditt system, dvs till alla komponenter i hela datorn. Går det i värsta fall sönder, eller presterar dåligt så riskerar du inte bara själva nätaggregatet utan också i klartext datorns alla komponenter. Angående Corsairs nätaggegat så gäller det nog som föregående inlägg beskriver; "RM och CX". I alla fall framför allt CX. Men det var då och det har säkerligen förbättrats idag. För att förtydliga; RMx är ett ypperligt nätaggregat. Se bara till att det står X på slutet.

Här är en recension: Corsair RM750x. Orkar du inte läsa hela så hoppa direkt till punkt 5.

Edit *** Såg nu lite snabbt att grafikkortet du ämnar använda har rek. watt på 450W. Tråkigt om du framöver vill byta det eller andra komponenter och behöver mer kraft. Då får du köpa nytt nätaggregat.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Ryzen 1800x drar ca 160W under load.
RX 580 drar ca 230W, och 570 gissningsvis mindre.

Jag skulle säga att allt över 400W borde klara det fint, så det är över taket.. MSI rekommenderar på sin hemsida att använda minst 450W psu.
Den PSU'n du har valt har 7 års garanti. Jag anser att det är gott och väl tillräckligt(inet).
Om du är rädd för att din PSU inte kommer ge tillräckligt mycket juice i framtiden så borde 650w räcka långt som kostar 100kr mer på inet.
230+230(rx580) =460. 460 + 160(ryzen) = 620(w).

Källor:
Tomshardware.com RX580
Ryzen 1800x Power Consumption
Inet TX550m
Inet TX650m

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.