Datorn fryser, skickar felaktiga signaler till skärmar och startar om automatiskt

Permalänk
Medlem

Datorn fryser, skickar felaktiga signaler till skärmar och startar om automatiskt

Hej.

Sedan idag har min dator regelbundet fryst, skickat konstiga signaler till skärmarna och stänger av/startar om sig. Händer främst vid spelet Rocket League men även vid vanlig användning (internet etc)

Se bilder;

Specs;
MB Gigabyte fxa 990 ud3
CPU AMD FX8350
2X8 Ram
2 st gigabyte windforce 760

Gjorda åtgärder;
- Städat ur datorn fysiskt, dock inget damm att tala om.
- Tagit bort överklockningen
- Kört CCleaner och Antivirus
- Installerat om Rocket league
- Har kollat senaste drivrutiner för grafikkort
Inget skillnad ännu.

Temperaturerna är normala.

Nästa steg är att öppna datorn igen och kolla så att grafikkorten etc sitter fast ordentligt, men detta känns inte riktigt som den felande länken. Alternativt plocka ut ett av korten, sedan byta, för att prova dem individuellt.

Har ni varit med om detta själva? Min misstanke är att ett av, eller båda, grafikkorten börjar ge upp. Era funderingar?

Edit; Får inga felmeddelanden.

Permalänk
Medlem

antagligen ett eller båda grafikkorten som håller på att ge upp, kan även vara nätagget då ett felande nätagg verkligen kan påverka stabiliteten i ett system.

Nästa steg för dig är att testa dina grafikkort ett och ett (som du nämnt att du tänkt göra)
Steg 2 är att testa ett annat nätagg enligt mig.

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming, Amd Ryzen 5600x@4.4ghz, 32gb 3200mhz cl16 ddr4, Kingston Fury Renagade 2tb, Asus Strix 2080 ti 11gb, EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem

Japp, jag får ta och prova korten individuellt i em. Nätagg har jag inga extra men i så fall får jag ta och lämna in den.

Men visst känns det väl som hårdvaraproblem snarare än mjukvara?...

Permalänk
Medlem

Kan även vara kabel/kontakt problem!
Hdmi/dvi/displayport kablar är ju visserligen digitala och i dom allra flesta fall så funkar dom heller inte.
MEN det finns ett litet "område" inom signal styrkan som når fram till skärm/tv´n då errorcorrections tror att den kan hantera bit felen som uppstår men får gissa en hel del och därmed kan få störningar som kan se ut som snö/stjärnor.

Kanske även kan hända nåt liknande med sli/crossfire bryggorna (har dock ej sett nåt om detta, har och är dock inte intresserad av sli/CF och läser rätt lite om det).

Så vad har du för kabel/ till skärmen o hur lång är den? (3m+ är rätt ovanligt att dom kan ge bekymmer om vi talar 1080p@60hz men med 5m+ så är det rätt vanligt o talar vi mer än 1080p@60hz så ökar riksen för att kablar ej hänger med)

Vad kör du för upplösning och hz?
Vad händer om du minskar upplösningen/hz?
Prova att koppla/ta ur/i grafikkorten/kablar sli bryggan ett par gånger o se om det hjälper.

Kan även handla om värme bekymmer 'ven om tempen inte är så hög i form av en/några dåliga lödningar som får sämre kontakt när kortet har kommit upp lite i värme.

Om du provar att ställa in fläktarna på båda korten till 100% och provar händer det då med?
Detta kanske inte kyler tillräckligt om det är en dålig lödning dock men OM det hjälper så är risken stor att det är en lödning.

Sen kan det naturligvis vara nätagget med!
Så vad har du för nått? Dvs märke/modell/ålder (och JA ålder är en viktig aspekt då kondingar (särskilt skräp kondingar) åldras/torkar ut och tappar kraft med tiden/värmen).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Hej.

Agget är ett Thermaltake Toughtpower XT 775 W. Säkert 4 år gammalt.

- Jag provade att ta ur det nedre kortet, fortsatt samma problem.
- Tog ut det övre och satte i det jag först tog ut. Då verkade det fungera bra. Dock är ju datorn rätt slö med ett kort.
- Satte i det första igen, fast där nere. Således bytt plats på korten och bytt kort som kablarna sitter i. Då börjar det spöka igen, fast inte på samma sätt?!!?!! Nu hade jag inte problem med prickarna på skärmen, fast spelet verkade frysa och signalen till skärmarna försvann.

Så antingen är det det aktuella kortet (just nu på nedre plats utan kablar, endast som SLI) som är kass, eller så är det nätagget som inte orkar driva båda korten...

Your two cents?

Permalänk
Medlem

kanske ta och lämna in nätagget för kontrollmätning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonB:

Så antingen är det det aktuella kortet (just nu på nedre plats utan kablar, endast som SLI) som är kass, eller så är det nätagget som inte orkar driva båda korten...

Om jag förstår dig rätt så fungerar datorn korrekt med ett av korten, men inte med det andra. I så fall bör det ju vara ett grafikkort som är trasigt, för det är ju samma modell och därmed drar de lika mycket ström. Grafikfelen du visar på dina bilder är också typexempel på ett trasigt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Japp japp. Har tagit ut det misstänkta kortet igen. Skall prova några dagar och se om systemet är stabilt.

Får väl bli till att köpa ett bättre kort... Eller så smörar man för chefen, hävdar att det är dags att grabben får en egen dator och så blir det en ny till pappa.

Permalänk
Medlem

Enligt http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&... så är det ett helt ok nätagg (men fult).
Och det är en av dom bästa sidorna för nätaggs tester.

Testen är gjord mars 2010 så det kan vara 7år+ nångra mån gammalt i värsta fall.

Det använder en nippon konding på primär (240v sidan) sidan (som är den mest viktiga sidan när det handlar om kondingar).
Men Teapo på sekundär (12v o under sidan) Teapo är inte dom bästa kondingarna ej heller dom sämsta, dvs dom ligger i mitten.

Så det är inte helt uteslutet att en/några teapo konding/ar kan ha börjat tappa orken heller dött helt o hållet.
JAG hade bytt ut det för att vara på den säkra sidan!

Sen låter det ju som sagt som att ett grafikkort inte vill hänga med längre.
Det kan vu vara en lödning som med åren har börjat spricka och tappar kontakt med värme som jag sa tidigare vilket inte är ovanligt på grafikkort.
Det kan gå att fixa om du "bakar" kortet dvs plocka bort all plast/etc som kan smälta in i ung/liknande och baka kortet så lödningarna smälter så att eventuella lödningssprickor fixas.

Det kan lika gärna vara att just det kortet skadats av nätagget OM nätagget är dåligt och skickade ut skadlig ström.

Heller det har helt enkelt tagit skada på helt egen hand/med tiden.

Men prova gärna lite till med det kortet även i andra pcie portar så det inte handlar om skit/ärg/oxidering/dålig pcie port och då bara råkade få det nedre kortet rätt för att få det o funka.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Kan vara så att agget är så gammalt. Kanske plockade jag över det från förra datorn, minns ej riktigt.

Att baka kort i ugnen är nog över min kompetens men jag skall ta och testa lite mer med det.

Tack för din inputs!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Baka inget kort i en ugn du tänkt använda för matlagning. Giftiga kemikalier är inget man vill ha i maten. Även om bakningen fungerar så är det bara tillfälligt. Kortet kommer "gå sönder igen" om några månader. Men visst... du får ett kort till som fungerar okey ett tag till. Annars kanske det är dags för ett nytt kort? Eller beggat R9 290-390x/GTX 970?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Dom för störningarna i bilden har jag sett många gånger.
Samtliga gånger har det varit pga frlande grafikkort så ja jag tror det stort sett är endast grsfikkortet som är pajj

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc