Vad krävs för att klocka min i7 2600K? Vilket minne/CPU-kylare bör jag köpa?

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag bara bytte grafikkort var för att jag bytt till Ultrawide skärm där 970 kortet inte riktigt hängde med. Det känns som att 1070 var ett bra budget val men visst hade jag gärna velat komma upp i 100 fps så att skärmens refreshrate kom till nytta. Det går säkert att göra genom att stänga av lite eye candy så jag ska prova det men troligen föredrar jag eye candy framför 40 fps till ;P

CPUn har jag egentligen fortfarande nöjd med men det var en del som sa att min CPU lär bli flaskhals i systemet och då tänkte jag att klocka upp den kanske skulle ge mig de där extra FPS:en, kanske inte upp till 100 men 80-90 kanske.

Efter par dagars testande så verkar det dock som att FPS:en påverkas så gott som inte alls trotts att CPUn klockas + 1 Ghz vilket får mig att misstänka att CPUn inte är en flaskhals utan det är faktiskt 1070 kortet som sätter stopp för mer FPS.

Lite tråkigt att inse det först efter att jag fått byta CPUn vilket kanske inte behövts egentligen. Frågan är ju då om minnena ens gör någon skillnad, får nog plocka ut dem och kontrollera, har egentligen lite svårt för att se att man skulle behöva merän 8GB för dagens spel.

Ang testerna så har jag kört exakt samma slinga i singelplayer i båda spelen, ingen online och inga avvikelser. Men visst, jag tror absolut att 3D Marks hade givet mig ett mer exakt svar om vad hur skillnaderna ser ut rent syntetiskt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Folk på forumet här har en tendens att skrika flaskhals omedelbart om äldre processorer utan att egentligen se till användningsområde, hade du kört en 1080p upplösning så skulle processorn kunna flaska i vissa specifika spel och inställningar men på UW-WQHD är den inte i närheten av att göra det i de flesta fall. Mer och högre klockat minne är inte fel och 16GB är klart användbart, kör jag ultra inställningar på en del moderna titlar så kan dom käka en hel del internminne, betydligt mer än vad 8GB kan erbjuda. Just minnesbandbredden vid 1333-1600Mt på sandybridge är en akilleshäl med dagens kraftiga GPU'er och det är därför det ger så stor effekt numer att köra 2133Mt, detta märks i första hand på minimum fps & frametime men även en del på medel fps.

Om du märker att du är helt gpu limiterad i alla lägen så kan du i princip köra oklockat så länge och när behov uppstår så har du väldigt enkelt att få fram extra prestanda, under tiden har du ett svalt & tyst system.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

När du överclockade stängde du då av HT? Det kan vara anledningen till att du tappat prestanda

Detta fanns i din "det här är gjort lista"
Advanced\ CPU Configuration > Hyper-threading: Disabled, unless you're 100% certain that you need it. Disabling it helps allow for a higher overclock, it reduces temperatures, and it results in the CPU needing a lower core voltage

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

@the_speed: Ja första gången var det precis enligt todo listan, andra gången var ju allt annat på auto precis som någon tyckte jag skulle testa.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Blir inte klok på detta, har nu köpt en Noctua NH-D15S och satt allt på default i bios. När jag kör Prime 95 blend test så når 2 CPU kärnor upp till 97-98 grader efter 5 min!? Vad kan vara fel med systemet?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide