Rättighetsinnehavare går samman för att minska illegal nedladdning

Permalänk
Melding Plague

Rättighetsinnehavare går samman för att minska illegal nedladdning

HBO, Netflix och Amazon med flera går nu samman för att bilda en förening kallad Alliance for Creativity and Entertainment, vilken ska arbeta för att motverka illegal nedladdning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Om de bara hade gått samman och gjort en gemensam tjänst för att se deras serier och filmer så hade jag gärna betalat 300-500:- / mån för det. Är så lite som tilltalar mig på respektive tjänst, men sammanslaget hade det kanske varit värt det - för bökigt med 3 olika abonnemang och appar...

Permalänk
Medlem

Schysst koppling till prisjakt. Scooby-Doo Pirater i Sikte.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning att stjäla något när den enklaste lösningen är laglig. Det är så fruktansvärt lätt att få tag i film och musik att det oftast är svårare att faktiskt få tag i den lagligt.
Varför göra det jobbigt för sig?

Fixa det problemet så kan ni sitta hyfsat lugnt.

@Adrenochrome: och man vet inte vilken tjänst som har vad. För ingen har ju det den andre har (om man bortser 10 år gamla saker)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag vet att det kan vara ett enda stort gissel när det kommer till rättigheter i olika länder, men om vi kunde få samma utbud som amerikanerna hade nog piratkopierandet minskat ännu mer. Se dessutom till att vi får nya avsnitt av serier samtidigt som amerikanerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Hjälpsam

Bruket av fosilt bränsle kommer inte minska på grund av lagstiftning, utan att grönare alternativ blir mer attraktiva i pris och funktion.

Bruket av illegal fildelning av film med ojämn kvalitet kommer inte minska förrän smidigare och bättre enhetliga tjänst erbjuds.

Bruket av illegal fildelning av musik med ojämn kvalitet kommer inte minska förrän smidigare och bättre enhetliga tjänst erbjuds. Någon som har bra stats på vad som skett med musiks fildelning sedan Spotify slog igenom globalt? Ett företag omsätter bra pengar på att lösa det jurister som kostar attan inte kunde lösa.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Intressant att de tre kan gå samman mot piratkopiering, men de kan inte gå samman för slutkonsumenten och erbjuda EN abonnemangstjänst.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Om de verkligen hade velat stoppa illegal nedladdning så hade de snarare gått ihop om utbudet och erbjudit kunden en samlad tjänst för hela utbudet.
En anledning till att titta på streamar eller laddar ner material som sker utan rättighetsinnehavarens medgivande är just för att kunden omöjligt kan prenumerera på alla dessa tjänster för att komma åt det fulla utbudet.

Permalänk
Medlem

Ja de kan ju börja med att göra sina tjänster regionsfria. Och när de ändå redan har ett samarbete så kan de ta nästa steg och skapa en gemensam tjänst där man kan välja paket, t.ex. Netflix+HBO eller HBO+Prime Video etc. Det är dags att de inser att de själva är en del av problemet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag tror att problemet är i bolagsledningen hos alla stora rättighetsinnehavare. Denna bolagsledning består uteslutande av äldre män. Att få äldre män att fatta bra beslut om något de inte förstår är en omöjlighet. Således är det omöjligt att komma upp med en bra lösning på detta problem så länge personerna som faktiskt sitter på makten behöver hjälp med att förstå hur de enklaste funktionerna i en mobiltelefon fungerar.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Hoppas de kommer fram till att det bästa sättet att motverka fildelning är att ta fram paraplytjänster som innefattar ett utbud så omfattande att ingen längre finner någon vinst i att ladda ner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrenochrome:

Om de bara hade gått samman och gjort en gemensam tjänst för att se deras serier och filmer så hade jag gärna betalat 300-500:- / mån för det. Är så lite som tilltalar mig på respektive tjänst, men sammanslaget hade det kanske varit värt det - för bökigt med 3 olika abonnemang och appar...

Precis, det är inte priset som är problemet utan att utbudet och tillgängligheten på tjänsterna. Vill gärna ha hulu då jag gillar 80-90 tals serier som dom har med text men det är så extremt meckigt att gå runt regionspärrar och allt så man pallar bara inte. Vissa av serierna är svåra att få tag i på dvd och liknande. Nu struntar jag iof att se dem istället men hade gärna betala om jag fått... Här ta mina pengar please !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Jag tror att problemet är i bolagsledningen hos alla stora rättighetsinnehavare. Denna bolagsledning består uteslutande av äldre män. Att få äldre män att fatta bra beslut om något de inte förstår är en omöjlighet. Således är det omöjligt att komma upp med en bra lösning på detta problem så länge personerna som faktiskt sitter på makten behöver hjälp med att förstå hur de enklaste funktionerna i en mobiltelefon fungerar.

Det sitter flertalet kvinnor med i styrelsen för båda tjänsterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Jag tror att problemet är i bolagsledningen hos alla stora rättighetsinnehavare. Denna bolagsledning består uteslutande av äldre män. Att få äldre män att fatta bra beslut om något de inte förstår är en omöjlighet. Således är det omöjligt att komma upp med en bra lösning på detta problem så länge personerna som faktiskt sitter på makten behöver hjälp med att förstå hur de enklaste funktionerna i en mobiltelefon fungerar.

Skrivet av ormey:

Det sitter flertalet kvinnor med i styrelsen för båda tjänsterna.

Vissa är för härliga... kommer dragandes med det utslitna "patriarket" som alla elitfeminister använder sig av för att få en inkvoterad gräddfil till olika poster. Foliehatt på

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Hmm... Aaah.... De kallar det "stöld"... Det låter ju hemskt, men det är ju inte stöld. Ska vi börja kalla misshandel för mord också för att göra billiga poänger? Jag ser hellre att saker har sitt rätta namn.

Jag tycker det tyder på att de vet att "upphovsrättsintrång" inte är ett så allvarligt brott så de måste hitta på falska rubriceringar för att de skall låta värre än vad det är.

Tramspellar. Som kulturarbetare skäms man ju ögonen ur sig att sådanna här svin ska försöka mena att de agerar i kreatörers intressen. Fy fan!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Och dom har fortfarande inte fattat varför folk laddar ner? Ge oss en tjänst med "nya" filmer!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

De kunde kanske lagt pengarna på bättre betaltjänster istället. Sedan är som bekant upphovsrättsbrott och stöld inte samma sak.

Fin förkortning de klurat ut i alla fall. Varför inte Association against Sharing Stuff (ASS) istället?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrenochrome:

Om de bara hade gått samman och gjort en gemensam tjänst för att se deras serier och filmer så hade jag gärna betalat 300-500:- / mån för det. Är så lite som tilltalar mig på respektive tjänst, men sammanslaget hade det kanske varit värt det - för bökigt med 3 olika abonnemang och appar...

Det är inte illegal fildelning man vill komma åt, man vill helt enkelt slippa behöva skapa bra tjänster till vettiga pengar samt istället kunna suga ut kunderna precis som man vill. De vill inte på något vis att marknaden ska styra, de vill styra själva.

Men jag håller med dig, hade lätt pröjsat 500kr i månaden för en tjänst där jag får all film, serier och musik jag vill ha. Hade kunnat binda upp mig i 24 månaders perioder t om.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Hmm... Aaah.... De kallar det "stöld"... Det låter ju hemskt, men det är ju inte stöld. Ska vi börja kalla misshandel för mord också för att göra billiga poänger? Jag ser hellre att saker har sitt rätta namn.

Hej igen, Ozzed!

Piraterna trycker väldigt hårt på att piratkopiering inte är stöld utan ett brott mot upphovsröttslagen. Kan du inte förklara för mig (igen) varför du anser dig vara moraliskt berättigad att begå brott mot upphovsrättslagen medan det vore dig helt främmande att norpa en BluRay ur realådan på ICA? I båda fallen får du tillgång till material som du borde ha betalat för.

Permalänk
Medlem

Film är för billigt idag så fildelning måste bort för att slippa konkurrens, då kan filmerna kosta skjortan oberoende av kvalitet som dom borde ha gjort hela tiden.......

Men allvarligt talat så håller jag med föregående om att tjänsterna måste bli bättre.
Netflix och Spotify är ett steg i rätt riktning men dom hade aldrig funnits utan piratkopiering.

Själv kör jag Netflix och youtube men jag tycker inte det är svårt att förstå dom som fildelar, det är inte så kul att konstant ligga efter sina internationella vänner när man t.ex vill se på doctor who(bara som ett exempel).

Permalänk
Avstängd

Kan säga att jag har Netflix, Viaplay och HBO som jag betalar för men nu är det dags att säga upp 2 av dom iaf! Nya släpp är en pinsamt långsam process! När man sett allt och bara sitter och väntar och betalar så känns det helt okej att dom drar igång en allians för att jaga pirater när dom inte klarar av att släppa material, Som sagt man söker efter en serie,Den dyker upp på Netflix men bara i USA , Gör om och gör rätt för helv..e!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Laddar sällan ner, men det är dock jävligt tråkigt att behöva ha abonnemang på amazon, viaplay och netflix för man skall kunna se nått vettigt, och fast jag betalar för alla tre så är utbudet skrämmande dåligt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Hej igen, Ozzed!

Piraterna trycker väldigt hårt på att piratkopiering inte är stöld utan ett brott mot upphovsröttslagen. Kan du inte förklara för mig (igen) varför du anser dig vara moraliskt berättigad att begå brott mot upphovsrättslagen medan det vore dig helt främmande att norpa en BluRay ur realådan på ICA? I båda fallen får du tillgång till material som du borde ha betalat för.

Nu är jag dock inte Ozzed, men vart ifrån hans text fick du fram att han tyckte det var moraliskt berättigat att begå brott mot upphovsrättslagen? Allt han sa att dom borde kalla brottet för sitt rätta namn, vilket inte är stöld (vilket är ett ord du själv inte använde för att beskriva brottet) utan just brott mot upphovsrättslagen.

Vad är felet tycker du i att kalla brotten för sina rätta namn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Hej igen, Ozzed!

Piraterna trycker väldigt hårt på att piratkopiering inte är stöld utan ett brott mot upphovsröttslagen. Kan du inte förklara för mig (igen) varför du anser dig vara moraliskt berättigad att begå brott mot upphovsrättslagen medan det vore dig helt främmande att norpa en BluRay ur realådan på ICA? I båda fallen får du tillgång till material som du borde ha betalat för.

Tror du själv vet om, vad som är skillnaden på en digital-produkt och en fysisk-produkt? Och mervärdet av att äga en fysisk-produkt osv.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd

Piratkopiering är dött

Piratkopiering är dött. På 90-talet och sent 2000-talet så var det stort och var något som gemene man sysslade med.
Numera så är piratkopiering dött. De flesta har gått över till lagliga alternativ som Spotify och Netflix.

Dom som fortfarande piratkopierar är ofta dom som redan har Netflixkonto men inte kan se något pga regionslås och att den serie dom tittar på släpps i olika tider beroende på region.

Så jag tycker dom kan sluta whina om piratkopiering när det ändå är dött.

Alliance for Creativity and Entertainment är antonym och betyder tvärtom vad det heter. Lite som att dom mest repressiva, odemokratiska och totalitära regimerna ofta har något i stil med "Demokratiska Republiken" i sitt namn. Exempel Demokratiska republiken Kongo.

Hade dom varit för kreativitet, då hade dom varit för fair use och att fans ska få ladda upp småklipp och remixar på YouTube utan att dom hela tiden skickar in DMCA krav till YouTube att plocka ner dom.

Ett mer rättvisande namn hade varit Protectionist Alliance Against Creativity.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Hej igen, Ozzed!

Piraterna trycker väldigt hårt på att piratkopiering inte är stöld utan ett brott mot upphovsröttslagen. Kan du inte förklara för mig (igen) varför du anser dig vara moraliskt berättigad att begå brott mot upphovsrättslagen medan det vore dig helt främmande att norpa en BluRay ur realådan på ICA? I båda fallen får du tillgång till material som du borde ha betalat för.

Enkelt förklarat i en bild

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Man kan betala 1500:- per månad och få tillgång till hälften av alla filmer på diverse tjänster. Å andra sidan har en enstaka tracker allt, och man behöver inte diverse drm klienter etc. och kvaliten är högre.

Att de väljer att göra en allians för att slåss mot fildelning... men totalvägrar att göra en allians där de har en gemensam plattform som folk kan köpa filmer/tillgång till TV-serier etc på. Titta på Steam till exempel, folk piratkopierar hellre spel som är på andra tjänster då de inte orkar skaffa ytterligare en till klient. Men steam samtidigt är mycket smidigare än piratkopiering så finns det på steam så orka ladda ned och krångla.

Folk som fildelar kommer aldrig någonsin köpa filmer/tv serier på nuvarande plattformar och tjänster. Stängs trackers ned kommer de helt enkelt sluta att konsumera filmer/tv serier. Det blir mindre snack om dem, och i slutändan färre folk som köper då ord inte sprids runt bland vänskapskretsar längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Om de verkligen hade velat stoppa illegal nedladdning så hade de snarare gått ihop om utbudet och erbjudit kunden en samlad tjänst för hela utbudet.
En anledning till att titta på streamar eller laddar ner material som sker utan rättighetsinnehavarens medgivande är just för att kunden omöjligt kan prenumerera på alla dessa tjänster för att komma åt det fulla utbudet.

Fast du är inte en kund förrän du har betalat. Vill kunden inte prenumerera så behöver den inte heller se materialet. Det är ingen mänsklig rättighet liksom.

Dock håller jag med om att en tjänst too rule them all hade varit Nice.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Klassiska beteendet. Klagar på vad andra gör men ser inte varför dom gör så. Klassiskt mänsklig beteende. Vägrar se sig själv i spegeln.

Finns dokumentärer tjänsten netflix vägrar visa vilket gör att den tjänsten inte är lockande för mig.

Men... Mala TV-serier och filmer hela dagarna är fan inte ett liv. Det är mer zombie-människor. Som att spela spel hela dagarna eller jobba häcken av sig så man inte har någon ledig tid för att leva.

Stöd inte Hollywood - Se inte deras massproducerade hjärndöda skit. Piratkopiera den inte ens.

Samma sak som politiker. Stöd inte politiker och deras lögner. Rösta inte. Ge dom korrupta fingret. Var inte med på deras spelplan.

Permalänk
Medlem

Jeg skal ikke si så mye om hvorvidt jeg noengang har lastet ned film via torrent filer på internett, men her om dagen så var det tydeligvis slik at noen i en epost til meg forsøkte fiske etter mitt personnummer, dette i forbindelse med en nylig eBay ordre av alle ting. Sjangsen for at dette var en reell epost fra eBay er tilnærmet null i min mening. Og jeg handler mye på eBay.

Så en liten advarsel, som jeg fra tid til annen gir til alle bedrifter med tvilsom praksis. Den som samarbeider med en statsmakt i krig vil bli ansett som en trussel på linje med fientlig stridende. Dette som sivil vel å merke.

Amazon har hvis jeg husker riktig et samarbeid med selveste CIA.