Rättighetsinnehavare går samman för att minska illegal nedladdning

Permalänk

Hahahahaha, hade de bara satsat på att låta oss få de vi vill ha och betala därefter hade detta inte varit ett problem, självklart laddas det ner saker när de inte ger oss bra tjänster.

"Men Netflix har massor!" "HBO har kvalité!"

Ja, men de saknar fortfarande massor, VR är det nya, minns ni det gamla? Ja de va 4k, 4K TVs säljs mer och mer och billigare och billigare, vart fan är all 4K streaming? HBO Nordic är ett skämt och sänker bitrate av någon mystisk anledning även när man tittar med en 250/100 lina till någon halvkass 720p. Självklart piratar folk när ni inte bara låter oss betala och titta enkelt och smidigt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Intressant att de tre kan gå samman mot piratkopiering, men de kan inte gå samman för slutkonsumenten och erbjuda EN abonnemangstjänst.

Detta, det börjar nästan vara löjligt nu att det inte finns ett "spotify" för TV/film när det klagas så gud-förbannat på hur mycket illegal nedladdning kostar. Musikbranschen fixade det hur kan inte film/tv branschen göra det?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Administrativ avgift

Ge mig alla TV-serier i en gemensamm bubbla så snackar vi , sedan kanske att vi betalade 39-50kr för att köpa rättigheter att streama filmen som bio isch. Enkelt fixat men näedå lycka till att sätta fast mig och åberopa att jag gjort eknomisk skada. Ojdå kunde ju bara startat netflix 1mån trial , vad har jag kostat dom?

Jag betalar TV-licens , abonnemangskostnad hos telia osv, men ingen jävel kan erbjuda mig bra kvalité GOT på morgonen när det släpps....

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Jag blir sugen på att avsluta mitt Netflix abonnemang efter att ha läst detta. Känns så bakåtsträvande hela grejen.

Permalänk
Medlem

Folk hade fortfarande piratkopierat musik om varenda jävla skivbolag hade haft en egen tjänst med ett eget abonnemang. Nu finns Spotify.

Tänk om den här Alliansen kunde skapa en gemensam tjänst istället för att jaga pirater?

Permalänk
Skrivet av Rorax:

Nu är jag dock inte Ozzed, men vart ifrån hans text fick du fram att han tyckte det var moraliskt berättigat att begå brott mot upphovsrättslagen? Allt han sa att dom borde kalla brottet för sitt rätta namn, vilket inte är stöld (vilket är ett ord du själv inte använde för att beskriva brottet) utan just brott mot upphovsrättslagen.

Vad är felet tycker du i att kalla brotten för sina rätta namn?

Det kan man inte läsa i just detta inlägg, men vi känner varandra sedan tidigare. Ozzed brukar i den inläggsstorm som följer efter i stort sett varje utspel från innehållsindustrin påpeka att han har Bahnhof som ISP och förklarar att innehållsindustrin kommer ha svårt att fånga honom. Det behöver inte vara så att Ozzed tankar ner saker han inte har rätt till, men man skulle kunna tro det.

För att svara på din andra fråga, det är klart att man skall använda en korrekt brottsrubricering

Skrivet av muSashi:

Tror du själv vet om, vad som är skillnaden på en digital-produkt och en fysisk-produkt? Och mervärdet av att äga en fysisk-produkt osv.

Menar du att det inte sker något inkomstbortfall för att du inte tar en fysisk produkt?

Är det OK att fildela för att du inte tar betalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Fast du är inte en kund förrän du har betalat. Vill kunden inte prenumerera så behöver den inte heller se materialet. Det är ingen mänsklig rättighet liksom. [/size]

Har sett detta argument många gånger, att det inte är nån mänsklig rättighet att se filmerna. Jag hade kunnat köpa det om det faktiskt handlade om stöld då det sker på bekostnad av någon annan. Men det gäller inte på saker som bara säljs i en viss region, eller väldigt gammal film som inte finns att hitta någonstans lagligt.

- Om rättighetsägarna INTE VILL sälja till mig, så förlorar de inte heller mig som kund för att jag laddar ner.
- Eftersom det hela är digitalt, så förlorar de inte heller sin produkt eftersom jag inte stjäl något.
- Om jag bara laddar ner det för eget bruk, så tjänar jag heller inget på det som någon annan har skapat. Inget som kan mätas i pengar, det jag tjänar är mest "glädjen" av att ha fått se något. Hela världen utom mig påverkas exakt noll av att jag har sett en film gratis som jag inte hade kunnat betala för.

Varför hindra mig från att göra något som inte påverkar någon negativt?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Menar du att det inte sker något inkomstbortfall för att du inte tar en fysisk produkt?

Nu är jag inte personen du citerade, men ja faktiskt.
Dels så kostar CD'n och fodralet några kronor när det kommer till den fysiska produkten, utöver det så kostar transporten och lagringen av produkten.

I fallet med en fysisk produkt så innebär det också att affären i fråga man stjäl den av redan har betalat ägaren till materialet. Alltså stjäl man från affären i fråga och inte skaparen av materialet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leoms:

Klassiska beteendet. Klagar på vad andra gör men ser inte varför dom gör så. Klassiskt mänsklig beteende. Vägrar se sig själv i spegeln.

Finns dokumentärer tjänsten netflix vägrar visa vilket gör att den tjänsten inte är lockande för mig.

Men... Mala TV-serier och filmer hela dagarna är fan inte ett liv. Det är mer zombie-människor. Som att spela spel hela dagarna eller jobba häcken av sig så man inte har någon ledig tid för att leva.

Stöd inte Hollywood - Se inte deras massproducerade hjärndöda skit. Piratkopiera den inte ens.

Samma sak som politiker. Stöd inte politiker och deras lögner. Rösta inte. Ge dom korrupta fingret. Var inte med på deras spelplan.

Jävligt bra skrivet!

Hollywood gör mest fantasilösa upprepningar med en politisk agenda nuförtiden. Själen i filmer är borta sedan länge tyvärr.

Skulle också hellre se större utbud av dokumentärer där intellektet och egna fantasin stimuleras.

Men eftersom det verkar vara en majoritet som underhålls av hjärndöd reklam, fredagsmys där man proppar i sig socker och fett inför effektfulla Hollywoodproduktioner, så kommer vi inte se någon förändring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Hej igen, Ozzed!

Piraterna trycker väldigt hårt på att piratkopiering inte är stöld utan ett brott mot upphovsröttslagen. Kan du inte förklara för mig (igen) varför du anser dig vara moraliskt berättigad att begå brott mot upphovsrättslagen medan det vore dig helt främmande att norpa en BluRay ur realådan på ICA? I båda fallen får du tillgång till material som du borde ha betalat för.

Stjäl du en blueray film stjäl du en fysisk vara som har producerats av en fabrik, det är stöld. Företaget lider en ekonomisk förlust. Kopierar du en film så stjäl du inte, du kopierar från din kompis, det är inte stöld, företaget förlorar inte pengar på det. Nästa argument är att företagen däremot inte tjänar pengar på hasse som kopierar från lars, frågan är dock om hasse hade köpt filmen av bolaget om kopiering inte var en möjlighet.

Hur som helst: Alla dessa upphovsrätts grejer känns förlegade och löjliga, att det är olagligt att kopiera digitala verk är rent nonsens och jag kan inte se det som ett brott. Det bör snarare vara en rättighet att få dela med sig av material till sina vänner, istället för att bli straffad.

Elementary OS app-store har betala vad du vill policy, laddar du ner ett program du finner användbart/gillar kan du välja att stödja utvecklaren med vad du tycker appen är värd, 5 kr eller 500kr, det är vägen att gå. Gillar du filmen du såg? betala valfri summa du känner passande efter att du har sett den.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Jävligt bra skrivet!

Hollywood gör mest fantasilösa upprepningar med en politisk agenda nuförtiden. Själen i filmer är borta sedan länge tyvärr.

Skulle också hellre se större utbud av dokumentärer där intellektet och egna fantasin stimuleras.

Men eftersom det verkar vara en majoritet som underhålls av hjärndöd reklam, fredagsmys där man proppar i sig socker och fett inför effektfulla Hollywoodproduktioner, så kommer vi inte se någon förändring.

Måste säga att jag har svårt att se hur detta skulle vara ett argument för att piratkopiering är ok, det är snarare ett argument för att inte titta på film/serier alls? Så länge man väljer att piratkopiera så visar man att man uppenbarligen vill konsumera det som produceras, men man är inte villig att betala för det.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Måste säga att jag har svårt att se hur detta skulle vara ett argument för att piratkopiering är ok, det är snarare ett argument för att inte titta på film/serier alls? Så länge man väljer att piratkopiera så visar man att man uppenbarligen vill konsumera det som produceras, men man är inte villig att betala för det.

*host*

Tillgängligheten är på tok för dålig över lag.

För övrigt så behöver ju tjänsterna erbjuda vettig kvalitet.
Kan jag få 720p som ser bra ut så är jag nöjd.

Problemet är att Netflix och andra komprimerar sönder sitt matrial så deras 1080p ser värre ut än en dammig VHS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

Måste säga att jag har svårt att se hur detta skulle vara ett argument för att piratkopiering är ok, det är snarare ett argument för att inte titta på film/serier alls? Så länge man väljer att piratkopiera så visar man att man uppenbarligen vill konsumera det som produceras, men man är inte villig att betala för det.

Du har svårt att se det eftersom det inte är ett argument för att piratkopiera. Det finns knappt några filmer/serier värda att se längre vare sig du piratkopierar eller köper.

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna betalat för HBO, men nu kan jag inte skaffa det för deras tjänst finns inte till Android TV.

Ärkenötterna kan väl lägga ner lite energi på att bredda deras tjänst, så att de som faktiskt vill betala och ta del av utbudet också kan göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Finns ingen anledning att stjäla något när den enklaste lösningen är laglig. Det är så fruktansvärt lätt att få tag i film och musik att det oftast är svårare att faktiskt få tag i den lagligt.
Varför göra det jobbigt för sig?

Det finns fortfarande många serier som inte finns tillgängliga alls eller blir tillgängliga väldigt mycket senare på streamingtjänster i Sverige.
Bland dom bästa exemplen är nog Marvel serier där dom har crossovers mellan serier där exempelvis ena serien kan ses dagen efter på HBO medans den andra får köpas på blu ray ett år senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Har sett detta argument många gånger, att det inte är nån mänsklig rättighet att se filmerna. Jag hade kunnat köpa det om det faktiskt handlade om stöld då det sker på bekostnad av någon annan. Men det gäller inte på saker som bara säljs i en viss region, eller väldigt gammal film som inte finns att hitta någonstans lagligt.

- Om rättighetsägarna INTE VILL sälja till mig, så förlorar de inte heller mig som kund för att jag laddar ner.
- Eftersom det hela är digitalt, så förlorar de inte heller sin produkt eftersom jag inte stjäl något.
- Om jag bara laddar ner det för eget bruk, så tjänar jag heller inget på det som någon annan har skapat. Inget som kan mätas i pengar, det jag tjänar är mest "glädjen" av att ha fått se något. Hela världen utom mig påverkas exakt noll av att jag har sett en film gratis som jag inte hade kunnat betala för.

Varför hindra mig från att göra något som inte påverkar någon negativt?

Så hur menar du att t.ex Netflix ska finansiera sina produktioner om (vi drar det till sin spets) ALLA laddar ner olagligt istället för att betala? Börja med reklam eller hur menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

Så hur menar du att t.ex Netflix ska finansiera sina produktioner om (vi drar det till sin spets) ALLA laddar ner olagligt istället för att betala? Börja med reklam eller hur menar du?

Öh, jag har inte sagt något om att man laddar ner *istället för* att betala.

En del av problemet är att det finns en hel del material som man helt enkelt inte kan köpa, antingen pga regionsbegränsningar eller för att filmen är väldigt gammal och okänd/"indie-". Om man då känner sig "tvingad" till att ladda ner, så får man ofta höra att "det är ingen mänsklig rättighet att ta del av materialet". Då hävdar jag att man inte gör någon skada överhuvudtaget om man laddar ner något som man ändå inte hade kunnat köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Öh, jag har inte sagt något om att man laddar ner *istället för* att betala.

En del av problemet är att det finns en hel del material som man helt enkelt inte kan köpa, antingen pga regionsbegränsningar eller för att filmen är väldigt gammal och okänd/"indie-". Om man då känner sig "tvingad" till att ladda ner, så får man ofta höra att "det är ingen mänsklig rättighet att ta del av materialet". Då hävdar jag att man inte gör någon skada överhuvudtaget om man laddar ner något som man ändå inte hade kunnat köpa.

Sorry jag som missförstod och du har en poäng

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Det finns fortfarande många serier som inte finns tillgängliga alls eller blir tillgängliga väldigt mycket senare på streamingtjänster i Sverige.
Bland dom bästa exemplen är nog Marvel serier där dom har crossovers mellan serier där exempelvis ena serien kan ses dagen efter på HBO medans den andra får köpas på blu ray ett år senare.

"det oftast är svårare att faktiskt få tag i den lagligt" vilket är att vi sitter på samma sida om detta Jag tror du missförstod mig lite

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
  • En tjänst till folket

  • Gratis vid äldre material och sämre kvalitet, 720p

  • Premium konto för 99 kr/mån där man får helt nya filmer i högsta upplösning och bitrate

Visa signatur

i7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3000mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | 700W | Asus | x | x | x |

Permalänk
Medlem

Dem kunde ju prova att erbjuda samma utbud till alla sina kunder istället, giriga jävlar.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av Wiggin:

Dem kunde ju prova att erbjuda samma utbud till alla sina kunder istället, giriga jävlar.

tänkte precis skriva detsamma
så många serier som går i usa 1år innan de ens når hit, om ens de gör det öht.
ska dom peta på europa och komma med pekpinnen får dom allt öppna utbudet.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Tror du själv vet om, vad som är skillnaden på en digital-produkt och en fysisk-produkt? Och mervärdet av att äga en fysisk-produkt osv.

Så istället för att köpa filmer och musik så köper du tomma dvd/cd -skivor och ställer upp i bokhyllan? För "mervärdet" menar jag, det är ju den fysiska produkten som är intressant, inte vad som finns på den...eller? Kalla det vad ni vill (ifall ni är osäkra), principen är densamma, man tar en produkt man inte har rätt till. Produkten är det digitala innehållet på skivan, inte skivan i sig. Vet inte varför det ska vara så svårt att medge.

Att det sedan finns väldigt många argument till varför det är en ringa stöld, eller att det inte ens behöver betyda en förlust för skaparen av den digitala produkten är något helt annat. För mig är skaparna eller rättighetshavaren till produkten lika illa då de försöker få det till att varje illegalt nedladdning av deras produkt är lika med ett inkomstbortfall. Det blir istället en omvänd stöld.
Som att åtala en förbipasserande attraktiv kvinna/man för stöld av ens uppmärksamhet som just i det ögonblicket var värt otroligt mycket för en själv, och kräva skadestånd därefter.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Vill man ha äkta 1080p med ljud utöver det vanliga så måste man ladda ner eller köpa på bluray. Lite trist att man är illa tvungen att köpa omoderna lagringsmedium för att kunna ta del utav det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

tänkte precis skriva detsamma
så många serier som går i usa 1år innan de ens når hit, om ens de gör det öht.
ska dom peta på europa och komma med pekpinnen får dom allt öppna utbudet.

Helt jäkla galet vad dem håller på med sina fördömda "upphovsrätter". Hade vi inte haft piratkopieringen så hade de gjort allt de kan för att krama ut varenda krona det går ur varje produkt. Tänk att du köpt "rätten" att lyssna på en låt, fast bara under vissa förhållanden. En lyssnarrätt för hemmet (paketerbjudande: lyssna i alla rum, nu till halva priset!), en för bilen, en utomhus, en på dagen, en på natten, passa på: lyssna 5 gånger till priset av 3!

Ifall någon tycker jag tar i, kolla på skämtet som kallas "micro transaktions" i många mobilspel. Vill du spela ett billigt skitspel i en veckas tid kan du få punga ut med tusentals kronor...bara för att göra om det ifall du vill spela en vecka till.
Utvecklarnas syfte är inte att locka nöjda konsumenter till att köpa deras välgjorda spel, syftet är att bygga ett lockande utseende kring en betalningsmodell. Finns hundratals "spel" som är små variationer av kulisser runt exakt samma betalningsmodell. "Best buy! 1000 diamonds/gems/crystals/metal/gold/mana/cards/ettorochnollor for only 1399 1099 SEK! Handlar det inte om pengar handlar det om din profil, dina köpvanor och/eller dina vänners köpvanor.

Och dagens ungdomar bara "aah, fan vad värt!"...utan att ha någon koll på hur det borde vara, eller hur det var förr, när man köpte en produkt som man senare ägde och kunde göra vad fan man ville med.

Det i sig är lika mycket "stöld" som piratkopieringen, så jag förstår att de som tankar en film som inte släppts än, eller som man aldrig skulle betalat för, eller inte skulle betalat för den igen efter att sett den på bio eller kanske en serie som går på en tjänst man betalar för, men ändå måste vänta ett år till innan den sänds i just ens eget land...jag förstår att de antagligen inte ligger och vrider sig i moralisk sömnlöshet om nätterna.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Nu är jag inte personen du citerade, men ja faktiskt.
Dels så kostar CD'n och fodralet några kronor när det kommer till den fysiska produkten, utöver det så kostar transporten och lagringen av produkten.

I fallet med en fysisk produkt så innebär det också att affären i fråga man stjäl den av redan har betalat ägaren till materialet. Alltså stjäl man från affären i fråga och inte skaparen av materialet.

Skrivet av sleepyoh:

Stjäl du en blueray film stjäl du en fysisk vara som har producerats av en fabrik, det är stöld. Företaget lider en ekonomisk förlust. Kopierar du en film så stjäl du inte, du kopierar från din kompis, det är inte stöld, företaget förlorar inte pengar på det. Nästa argument är att företagen däremot inte tjänar pengar på hasse som kopierar från lars, frågan är dock om hasse hade köpt filmen av bolaget om kopiering inte var en möjlighet.

Nu tar vi det här från början. Jag är helt med på att inte alla illegala nedladdningar resulterar i utebliven försäljning, men jag tror att några av de som tankar ner en rulle från nätet skulle vara beredda att betala för den. Kan vi enas om det?

I fall A, där en del av de illegala nedladdningarna gör att alla i kedjan från biografägare till filmbolaget blir av med inkomster. Dessa näringsidkare har satsat pengar på en verksamhet i hopp om att få tillbaka dessa pengar genom försäljning av biobiljetter. När Hasse väljer att kopiera Lars film istället för att gå på bio kommer dessa näringsidkare inte att få den inkomst de hoppats få.

I fall B, har ICA-handlaren satsat pengar och köpt in filmer som han hoppas sälja med vinst. När Hasse norpar en Blu-Ray på ICA kommer handlarn inte få den inkomst han hoppats få.

Varför är det OK att åsamka näringsidkarna i fall A ekonomisk skada, i form av utebliven inkomst, men inte i fall B? ICA-handlaren har på samma sätt som filmproducenterna gjort en ekonomisk bedömning att han kommer få tillbaka sina utlägg och göra vinst. Annars skulle han inte köpa in skivan och erbjuda den till försäljning i sin butik.

Permalänk
Inaktiv

Så länge företagen inte erbjuder det som folk faktiskt vill ha, så kommer man fortsätta att ladda ner, tycker det är korkat att dem fortfarande är inne på samma lina att det är folket det är fel på, och inte deras kassa utbud och korkade bakåtsträvande.

Sen att bolagen verkar tro att man skulle få för sig att betala för allt man laddat ner om det var ett bra pris...det kan dem glömma, har varigt mycket under åren som jag aldrig skulle få för mig att betala för som jag laddat ner bara för att det varigt tillgängligt, men inte haft något intresse för mer än "Ser ut som skit, men kanske överraskar".

Låt säga att folk blir tvingade till 100% att betala för allt, vad tror ni skulle hända? folk skulle bli mycket selektiva i vad dem betalar för, det skulle bara vara topskicket som folk bryr sig om och allt annat skulle inte tjäna ett öre.

Permalänk
Medlem

Tror att skurkarna kommer att gå över till betal-tjänster i takt med att streamingtjänsterna (Netflix/HBO) blir ännu bättre och fortsätter leverera kvalitet. Spotify har visat musikindustrin att folk vill och kan betala för en bra tjänst. Problemet med film/serier är att det saknas för mycket på varje tjänst. Men i slutändan kostar det inte skjortan att ha Netflix och HBO och sen skaffa sig övrigt material på annat vis om man saknar något.

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem

Enklast vore väl att bara skippa allt regionstrams.. Tror knappast någon inte betalar 79ish kronor i månaden om det vore något att betala för..

O har de inte råd så är det väl skitsamma om de laddar hem. Inga uteblivna förtjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

I fall A, där en del av de illegala nedladdningarna gör att alla i kedjan från biografägare till filmbolaget blir av med inkomster. Dessa näringsidkare har satsat pengar på en verksamhet i hopp om att få tillbaka dessa pengar genom försäljning av biobiljetter. När Hasse väljer att kopiera Lars film istället för att gå på bio kommer dessa näringsidkare inte att få den inkomst de hoppats få.

Jag har inga skyldigheter mot en biografägare, enbart på grund av det faktum att han har satsat pengar på ett företag och vill tjäna pengar, om han inte tjänar dom pengar han har hoppats på är det dags att förändra sin företagsplan, inte att försöka uppfostra människor till att betala pengar genom att kriminalisera ett beteende och tankesätt som en hel generation växer upp med.

Jag vet inte varför så många har svårt att se skillnaden mellan stöld av materiell egendom och kopiering av 'kod' så att säga.

När jag är i en Ica-butik och köper mat, är jag där för att jag väljer att gå dit. Butiken har arbetat och köpt in varor, placerat dom i hyllor och presenterat dom för mig. När jag är i kassan och betalar mina varor, är det ett avtal mellan mig och butiken, jag betalar det dom vill ha betalt för maten dom säljer. Om någon stjäl mat härifrån är det en direkt förlust, dels en kostnad i inköp, personalkostnad för att hantera varan, och allt runt omkring. Så gör man inte.

I det andra fallet med biografer som du frågar efter, vad är skillnaden?

Om jag går på bio, äter popcorn och tar med en kusin eller två, då är det ett jämförbart med scenariot ovan. Jag betalar för en tjänst biografen säljer.

Om jag delar med mig av en film, eller får en film tilldelad till mig, så ingår inte jag något avtal med någon biograf, tv-kanal, valfri intresse organisation eller liknande, det är mellan mig och den person som delar filmen i fråga. Tredje part har inte med det att göra. Tredje part har inte fått någon produkt stulen, det låter bara värre när man beskriver det så.

Om jag köper en produkt, är jag fri att göra vad jag vill med denna produkt. Om jag köper en stol, så får jag i mitt garage hemma göra stolar som ser likadana ut och ge till min granne, eller ställa på min bakgård. Den som tillverkade stolen jag köpte har inget att hämta, om denna vill få pengar av mig för att stolen jag ger bort ser likadan ut.

Alltså: Om jag köper en produkt som nu är en film, då vill jag påstå att samma gäller denna film som mitt exempel på en stol. Om jag vill så får jag göra en kopia till min granne, och hans kompisar. Jag har betalat pengar för denna produkt, och det bör vara en självklarhet att göra vad jag behagar med denna produkt.

Innan någon dömer nu : jag piratkopierar inte, men står fast vid min åsikt i frågan. Jag betalar för min musik, spel och film enligt gällande regler.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian