Krokigt Define R5 + trasig kabel.

Permalänk
Medlem

Krokigt Define R5 + trasig kabel.

Jag brukar ha otur när jag beställer saker och granskar därför extra noga.

Denna gången var det ett chassi och resetkabeln var klämd och uppskavd i isoleringen så att ledaren är blottlagd. Spelar kanske ingen roll, men det känns ändå inte rätt, eltejp duger ej och att byta http://www.fractal-design-shop.de/index.php?a=496 själv är jag inte jättepigg på.

Tappade direkt sugen på att bygga in min dator i nya chassit. Är orolig att det ska vara trasiga kablar i de andra i/o kablarna på fronten på ställen där jag inte kan komma åt att se, inte så kul att upptäcka strul med usb eller mikrofon senare.

Jag fortsatte sen att leta fel, märkte att chassit ej stod jämt på golvet, det vippade lite. Tänkte golvet var ojämnt, men har nu provat ställa chassit på en helt plan yta(glasskiva på skrivbord) och mätt runt om. Chassit är 2mm högre i ena hörnet och i det hörnet hänger foten i luften... Chassit är alltså krokigt.

Rättar det till sig när alla komponenter är monterade i chassit tror ni? Yttre hörnet som nätaggregatet monteras i.

Kan jag montera ihop datorn, göra en vettig kabeldragning, få en ny i/o-panel till resetknappen skickad till mig och byta den i efterhand utan att riva isär allting? Är det fler än jag som alltid får måndagsex?

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem

Nej ditt chassi är skadat, med tanke på att postnord är ett skämt beställ inte såna saker över nätet, vill du kolla att kablar är ok köp en multimeter då kan du testa kabelbrott

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

Nej ditt chassi är skadat, med tanke på att postnord är ett skämt beställ inte såna saker över nätet, vill du kolla att kablar är ok köp en multimeter då kan du testa kabelbrott

Skickades från m.sweclockers.com

Chassit ska alltså inte vara krokigt? Hehe, fan vad dumt att ens fråga egentligen

Det finns inget synligt kabelbrott, enbart en kabel som är uppskavd. Ska jag plocka av hela fronten och skruva isär i/o panelen för att sedan sitta och mäta på den så får allt FD betala mig för det arbetet lika mycket som de betalar sina anställda + kostnad för tur och returfrakt.

Paketet hade inga synliga skador, jag var faktiskt riktigt förvånad över att se ett paket i så gott skick.

Har skickat mail till försäljningsstället med info om kabel och krokigheten och att jag vill ha chassit utbytt.

Riktigt tråkigt då jag såg fram emot chassit och processorfläkt mycket och bygget jag hade framför mig i helgen.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem

Be om en ny kabel och bänd till chassit så det blir rakt, plåt är formbart. 2mm skillnad bör vara ett enkelt handtag att åtgärda, men svårt att bedöma över internet och alla är olika. .

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Be om en ny kabel och bänd till chassit så det blir rakt, plåt är formbart. 2mm skillnad bör vara ett enkelt handtag att åtgärda, men svårt att bedöma över internet och alla är olika. .

Skickades från m.sweclockers.com

Kabeln utbytes med i/o panelen för audio och resetknappen, kablarna är lödda däruppe och kontakterna på kabeln klämda med en elektroniktång jag inte har så det blir en ny sån i/o panel om det ska bytas. Inte sätter jag mig och löder, och ska jag byta ut delen så vill jag ha betydligt sänkt pris för chassit med tanke på att någon i andra änden sparar in på frakt och arbetstid.

Tror däremot som du att det går att bocka till chassit, samt tror jag att det blir stadigare med komponenter i, framförallt nätaggregat då det är i den änden som chassit lyfter från golvet.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nexim:

Kabeln utbytes med i/o panelen för audio och resetknappen, kablarna är lödda däruppe och kontakterna på kabeln klämda med en elektroniktång jag inte har så det blir en ny sån i/o panel om det ska bytas. Inte sätter jag mig och löder, och ska jag byta ut delen så vill jag ha betydligt sänkt pris för chassit med tanke på att någon i andra änden sparar in på frakt och arbetstid.

Tror däremot som du att det går att bocka till chassit, samt tror jag att det blir stadigare med komponenter i, framförallt nätaggregat då det är i den änden som chassit lyfter från golvet.

Om du inte tycker det är värt att vänta strunta i att byta då,
däremot ken det ju bli problem senare, konsumentköplagen §22/23.
lycka till bocka till en plåt så fyra hörn så det står ok kan du fota av hur det ser ut innan & efter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skickade tillbaka chassit som "återköp" och åkte och köpte ett på Netonnet.

Men vilket jävla skitchassi alltså!? Vad är Fractal Design för skojarföretag?

Det tog fem dagar, sen började frontfläkten ticka på ett sätt som gör mig tokig!

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Skrivet av Nexim:

Jag skickade tillbaka chassit som "återköp" och åkte och köpte ett på Netonnet.

Men vilket jävla skitchassi alltså!? Vad är Fractal Design för skojarföretag?

Det tog fem dagar, sen började frontfläkten ticka på ett sätt som gör mig tokig!

Sicken otur du har! Kollat så fläkten sitter ordentligt? Går ju att byta ut original fläktarna mot bättre.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@septembro: Jag har alltid otur vad jag än köper Känner mig som sämsta kunden i världen många gånger Ibland funderar jag på att ha en målvakt att beställa saker jag köper till :S

Jadå, fläkten sitter fast ordentligt. Det finns inga sladdar eller kablar som ligger emot fläktbladen heller.
Stannar jag fläkten helt med "våld" dvs håller fast den så blir den tyst. När jag släpper och den går igång igen så är den tyst ett tag även när den uppnått fullt varvtal, men sen börjar tickandet eller klickandet igen.

Fläktarna är kopplade på den inbyggda fläktkontrollern, men det borde inte vara orsaken eftersom den bakre fläkten är tyst. Tickar på alla tre hastigheterna, ljudet följer varvtalet.

Ska åka förbi netonnet imorgon och fråga vad dem tycker jag ska göra.

Ett smakprov av hur det låter: https://www.youtube.com/watch?v=nj-SUPf9n3g
Det låter dock ett par meter ifrån...

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem

Du har nog en liten tråd från dammfiltret som tar i, ta ur filtrer och se om det tystnar. Är pyttesmå, jag höll på i timmsr innan jag förstod.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

@sleepyoh:

Har kollat, det var min tanke också. Har lyst och letat med ficklampa, finns inget som ligger emot eller tar i varken framifrån, bakifrån eller på sidorna.

Håller jag fläkten stilla är den tyst ett tag när den gått igång igen, det är först efter en-två minuter som klickandet börjar, men när det väl börjat då jäklar klickar det :/

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Skrivet av Nexim:

@septembro: Jag har alltid otur vad jag än köper Känner mig som sämsta kunden i världen många gånger Ibland funderar jag på att ha en målvakt att beställa saker jag köper till :S

Jadå, fläkten sitter fast ordentligt. Det finns inga sladdar eller kablar som ligger emot fläktbladen heller.
Stannar jag fläkten helt med "våld" dvs håller fast den så blir den tyst. När jag släpper och den går igång igen så är den tyst ett tag även när den uppnått fullt varvtal, men sen börjar tickandet eller klickandet igen.

Fläktarna är kopplade på den inbyggda fläktkontrollern, men det borde inte vara orsaken eftersom den bakre fläkten är tyst. Tickar på alla tre hastigheterna, ljudet följer varvtalet.

Ska åka förbi netonnet imorgon och fråga vad dem tycker jag ska göra.

Ett smakprov av hur det låter: https://www.youtube.com/watch?v=nj-SUPf9n3g
Det låter dock ett par meter ifrån...

Låter inget kul alls. Så ska det inte höras överhuvudtaget. GP-14 är relativt tystgående med sitt vätskelager ändå, förutom då på högsta varvtal Föreslår att du byter ut fläktarna till NF-A14. Byt så du har 1-2 in i front och 1 bak ut.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Jag har mailat till FD, de svarade riktigt snabbt och de skickar förstås en fläkt på posten till mig omedelbums utan behov av djupare förklaring.

Jag tvivlar inte på att FD i grunden är ett toppenföretag och gör bra produkter, men jag stämmer inte in i sången med Jonas http://www.sweclockers.com/test/19649-fractal-design-define-r... eller resten av de på sweclockers som lovsjunger FD så högt

De gör dock snyggast chassin och det kommer säkert bli fler FD i framtiden om inte andra tillverkare tar sig i kragen.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |