Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

11600kr - Billig speldator för photoshop, illustrator mm.

Permalänk
Medlem

11600kr - Billig speldator för photoshop, illustrator mm.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10475349/

Så här har jag tänkt. Funkar prylarna ihop och går det att överklocka processorn med den kylaren? Vad tycker ni om mitt fina paket?

Permalänk
Avstängd

Ser ut att bli bra!

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Du kan få ner priset ganska mycket. Montera ihop datorn själv och köp Windows 10-licens från annat ställe för under 200 kr. Här har du sparat 1500 kr. Lägg dessa på större kylare och större SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Du kan få ner priset ganska mycket. Montera ihop datorn själv och köp Windows 10-licens från annat ställe för under 200 kr. Här har du sparat 1500 kr. Lägg dessa på större kylare och större SSD.

Montera själv orkar jag inte den här gången. Det med windows licensen tåls att fundera på. Får man bara en nyckel då?

Jag har en mekanisk sata-hårddisk på 1tb som jag tänkte flytta över från gamla datorn. Att ha till lagring. Använda SSDn till system och spel. Vilken fläkt ska jag ha för överklockningen? Jag är rätt lost på det. Fanns någon på typ 600w. Klarar nätagget att driva en sån?

Jag verkar inte ha ett nätagg i första vagnen. La till ett

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10475463/

Permalänk
Medlem

Med en lite finare cpu-fläkt. Jag behåller montering och windows, får ju testkörning av den då.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10475578/

Har jag tänkt rätt med dessa prylar?

Permalänk
Medlem

Aja ingen som svarar mer. Tack ändå till er som tog er tid att kolla på mina prylar. Bytte cpu-fläkt. Tror allt ska passa och att den ska va bra att överklocka mer. Mest pga att den kostar dubbelt så mycket. La till en usb-dongel för Wifi och la beställningen. De säger väl i alla fall till när de bygger den om det är något som är helt knas. Inte passar t ex, eller är väldigt olämpligt.

Såhär blev det:

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz 19MB
I lager
2 339 kr
1 st
2 339 kr

Fractal Design Focus G Svart
I lager
579 kr
1 st
579 kr

ASUS PRIME B350-PLUS
I lager
999 kr
1 st
999 kr

Windows 10 Home Svensk 64-bit OEM
I lager
1 089 kr
1 st
1 089 kr

Montering och test av dator med valfria
I lager
699 kr
1 st
699 kr
- På köpet till Montering och test av dator med valfria komponenter

Inet Infoblad
Bokad
0 kr
1 st
0 kr
-

Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666MHz CL16 Vengeance
I lager
1 499 kr
1 st
1 499 kr

Fractal Design EFFEKT 600W
I lager
599 kr
1 st
599 kr

be quiet! Shadow Rock TF 2
I lager
699 kr
1 st
699 kr

ASUS GeForce GTX 1060 6GB OC 9Gbps
I lager
3 699 kr
1 st
3 699 kr
- På köpet till ASUS GeForce GTX 1060 6GB OC 9Gbps

Spelkupong - Rocket League
Bokad
0 kr
1 st
0 kr
-

WD Green SSD 240GB 2.5"
I lager
949 kr
1 st
949 kr

TP-Link USB TL-WN823N Mini N300
I lager
129 kr
1 st
129 kr

Summa 13 279 kr
Frakt 199 kr
Exp.Avg 0 kr
Varav moms 2 696 kr
Totalt, inkl. moms 13 478 kr

Permalänk
Medlem

Hjälp mig bullen.

En fråga. har ju en gammal mekanisk disk på 1tb som jag ska ha till lagring vill helst inte behöva köra program eller spel från den alls. Kommer 240gb SDn räcka för mig med en windows 10 installering, adobe paketet, 10 småprogram eller medelstora program, word, excel, fruity loop (med en handfull feta plugin i gb-klassen) steam, skype, spotify. Samt 10 moderna spel i fps-klassen? NU BLEV JAG OROLIG SÅ JAG SKRIKER GENOM CAPSLOCK'S KRAFTER. Hjälp mig bullen. Annars vet jag inte vad jag gör.

Som vanligt är inte brevet skrivet av tjejen i filmen.

Permalänk
Medlem

240gb är rätt litet om du ska ha en en massa program. Köp en 500gb istället.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av glasklar:

En fråga. har ju en gammal mekanisk disk på 1tb som jag ska ha till lagring vill helst inte behöva köra program eller spel från den alls. Kommer 240gb SDn räcka för mig med en windows 10 installering, adobe paketet, 10 småprogram eller medelstora program, word, excel, fruity loop (med en handfull feta plugin i gb-klassen) steam, skype, spotify. Samt 10 moderna spel i fps-klassen? NU BLEV JAG OROLIG SÅ JAG SKRIKER GENOM CAPSLOCK'S KRAFTER. Hjälp mig bullen. Annars vet jag inte vad jag gör.

Som vanligt är inte brevet skrivet av tjejen i filmen.

Nej är det enkla svaret. Allt utom de där 10 spelen kommer du få in men sen är det nog kört. Man bör aldrig pressa in saker på en disk då den behöver arbetsutrymme också. Spel nu för tiden är inte som förr på Amigans tid då ett bra spel tog 10 st 1,44 mb disketter tyvärr. Köp en begagnad SSD till och sätt in så har du spelen på den.
Brukar dyka upp bland annonserna lite då och då.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nej är det enkla svaret. Allt utom de där 10 spelen kommer du få in men sen är det nog kört. Man bör aldrig pressa in saker på en disk då den behöver arbetsutrymme också. Spel nu för tiden är inte som förr på Amigans tid då ett bra spel tog 10 st 1,44 mb disketter tyvärr. Köp en begagnad SSD till och sätt in så har du spelen på den.
Brukar dyka upp bland annonserna lite då och då.

Tack för hjälpen.

Började kolla t ex vad windows snor för utrymme och lite spel på måfå. Allt från 20 - 80 gb verkar vara fullt normalt. Har inte spelat på 10 år typ.

Det blir en till hårddisk en sån där 500gb m2-ssd. (visste inte att sånt fanns) Det ska tydligen vara bättre än sata. den sätter jag på den slangen. Har bara en sån plats på moderkortet. Sen behåller jag 240gb ssd'n på sata. Kommer även ha en 1 tb mekanisk för lagring på den andra sataplatsen. Hade två av dessa platser med moderkortet.

750gb ssd totalt varav 500gb på m2-platsen. 1000gb mekaniskt. Blir bra detta.

Permalänk
Medlem

Kommer jag klara mitt mål att clocka upp kärnorna till 4,2ghz/kärna med den här cpu-kylaren och chassits fina 2 kylare i fronten. Fint nätagg som sprutar luft och har sig.

Permalänk
Medlem

Läste en intressant grej angånde SSDS

SSDs har begränsad livslängd. Ett visst antal cykler och skrivningar. Det är en bra idé att inte fylla hårddiskarna helt. När man har för lite utrymme måste datan konstant flyttas runt för att skapa utrymme vilket sliter på SSDn. Det finns verktyg som gör detta automatiskt.

Permalänk
Medlem

Köp inte WD green. Den är riktigt slö. Du kan få samsung evo 850 för samma pris hos någon annan butik och den är bokstavligen dubbelt så snabb som WD green i generell prestanda. Att köpa windows retail är dessutom slöseri med pengar.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Köp inte WD green. Den är riktigt slö. Du kan få samsung evo 850 för samma pris hos någon annan butik och den är bokstavligen dubbelt så snabb som WD green i generell prestanda. Att köpa windows retail är dessutom slöseri med pengar.

Önskar du hade sagt det innan jag lagt ordern. :,(

Jaja någon kanske läser det här och undgår att göra samma misstag.

Det här är förresten första gången jag köper windows. Har alltid byggt dator själv och använt crackat windows. Blivit lite lat och nu vill jag ha den monterad och testad av proffs. Min gamla är en quad core och borde vara helt ok men den har haft mystiska problem med lagg och skit som jag inte lyckats fixa trots formateringar. 1 sekunds fördröjning i worms clan wars när man rör musen eller gör något alls. Vill helst inte ha windows 10 spyware edition alls men vad ska man göra. Orkar inte med äppeldatorer eller ubuntu.