Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Problem med ikon till min SSD

Permalänk
Medlem

Problem med ikon till min SSD

Satte precis in en ny SSD men ikonen ser ut såhär i utforskaren http://prntscr.com/fm395k
Går detta att ändra på något sätt? Tog sata kabeln som jag tidigare använde DVD spelare. (Rätt säker på att det forfarande är en sata 3 6gb kabel)

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700k
GPU: Zotac GTX 1080
MK: Asus Z170-A
RAM: Corsair 16GB DDR4
SSD: Samsung 850 Pro 256GB / 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Du har säkert nån fil i roten på disken som den plockar som ikon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Du har säkert nån fil i roten på disken som den plockar som ikon.

Den är ju helt ny, tycker den borde ha samma icon som de andra diskarna.. Du vet inte om det går att ändra på något smidigt sätt?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700k
GPU: Zotac GTX 1080
MK: Asus Z170-A
RAM: Corsair 16GB DDR4
SSD: Samsung 850 Pro 256GB / 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

@Xzazer: Finns inga sådana kablar, alla kablar är SATA. Hastigheten finns bara på det chip som hanterar disken och disken själv så kabeln kan inte påverka.

Skulle kunna vara något i registret som spökar om du tidigare hade en spelare på samma bokstav / port på moderkortet. (Kabeln spelar ingen roll här.) I så fall koppla ur disken från moderkortet och starta om några gånger så ska det försvinna. Annars får du ta bort det manuellt från registret.

Enda alternativet annars är att det ligger en dold ikon på disken. Alternativt en .inf-fil som pekar på en standardikon. För att se dessa aktivera att se dolda ikoner och skyddade systemfiler.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@Xzazer: Finns inga sådana kablar, alla kablar är SATA. Hastigheten finns bara på det chip som hanterar disken och disken själv så kabeln kan inte påverka.

Skulle kunna vara något i registret som spökar om du tidigare hade en spelare på samma bokstav / port på moderkortet. (Kabeln spelar ingen roll här.) I så fall koppla ur disken från moderkortet och starta om några gånger så ska det försvinna. Annars får du ta bort det manuellt från registret.

Enda alternativet annars är att det ligger en dold ikon på disken. Alternativt en .inf-fil som pekar på en standardikon. För att se dessa aktivera att se dolda ikoner och skyddade systemfiler.

Okej tack! Jag hittade inga dolda filer så jag får testa koppla ur den imon och se ifall det löser sig.
Men finns det inte olika typer av SATA kablar? 3Gb/s och 6Gb/s?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700k
GPU: Zotac GTX 1080
MK: Asus Z170-A
RAM: Corsair 16GB DDR4
SSD: Samsung 850 Pro 256GB / 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xzazer:

Okej tack! Jag hittade inga dolda filer så jag får testa koppla ur den imon och se ifall det löser sig.
Men finns det inte olika typer av SATA kablar? 3Gb/s och 6Gb/s?

Nej inte olika kablar bara olika kontakter på moderkortet. Kabeln spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

Nej inte olika kablar bara olika kontakter på moderkortet. Kabeln spelar ingen roll.

Ah okej tack

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700k
GPU: Zotac GTX 1080
MK: Asus Z170-A
RAM: Corsair 16GB DDR4
SSD: Samsung 850 Pro 256GB / 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på att disken sitter på en hotswap-aktiverad port. Går det göra säker urkoppling på enheten så som man annars gör med ett usb-minne?

edit: Alternativt att något spökar i windows då porten tidigare använts för optisk enhet.

Permalänk
Medlem

Okej så nu har jag testat att koppla ur ssd:n och starta om datorn några gånger vilket inte fungerade. Jag testade även att byta till ett annat uttag vilket inte heller gjorde någon skillnad.
Någon som har en annan idé?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700k
GPU: Zotac GTX 1080
MK: Asus Z170-A
RAM: Corsair 16GB DDR4
SSD: Samsung 850 Pro 256GB / 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Ställ in ikonen via regedit eller återuppbygg ikon-cachen (vet dock inte om det kan skapa problem med andra ikoner).

Regedit:
https://www.howtogeek.com/291674/how-to-change-drive-icons-in...

Ikon-cache:
https://www.tenforums.com/tutorials/5645-rebuild-icon-cache-w...

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

@Xzazer: Ja, kolla så att sata-porten enheten sitter kopplad på inte har hot plug/hot swap/removable aktiverat, jag frågade om det i min förra post.