Flytta Windows 10 till en annan hårddisk utan installation

Permalänk
Medlem

Flytta Windows 10 till en annan hårddisk utan installation

Godkväll!

Nu med långhelgerna på ingång så gav min SSD upp och då jag är beroende kan jag inte va utan dator i upp till hela 336 timmar, det går bara inte. Gick i tankar att panikköpa en ny men den skulle ändå inte komma före helgerna så då kom jag på idén att man kanske kan flytta Windows till en annan disk på något enkelt sätt eftersom Windows nuförtiden tydligen ska vara bundet till moderkortet. (Har ingen installations CD).

Men hur då? Har försökt hittat någon vettig information på webben men att hitta rätt information är inte så lätt. Speciellt inte när datorn fryser var tredje sekund. -----> Video som visar problemet

Samsung SSD EVO 850 250GB
Windows 10 Home 64 bit

Permalänk
Medlem

Tanka winusb-tool från microsofts hemsida och fixa ut det på en usb? Installera på hårddisken du pratar om och sedan kopiera de filer du önskar behålla till denna?

Permalänk
Medlem

@ono: Ska pröva detta, tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Uppdatera drivarna för din sata-kontroller.

edit: Kolla latency på dina processer, så får du reda på vilken det är som orsakar lagget. Men jag slår vad om att det är sata-drivaren.
http://www.resplendence.com/latencymon

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Uppdatera drivarna för din sata-kontroller.

edit: Kolla latency på dina processer, så får du reda på vilken det är som orsakar lagget. Men jag slår vad om att det är sata-drivaren.
http://www.resplendence.com/latencymon

Ska pröva men ja behöver en paus. Har inte nå mer problem med lagg och trasigt ljud i alla fall så det var antingen SSD,n eller något med SATA, men det är ju bra om man reklamerar rätt komponent så ja måste ju pröva om det är sata-drivaren. Microsoft som företag ger en hjärnblödning på hjärnblödning i jakt på att tjäna pengar, ominstallationen gick inte direkt smärtfritt och som grädde på moset fick man svart skärm efter omstart. Först kom jag inte in i BIOS eller någonting, tydligen ville Windows skicka signalerna till en skärm som inte fanns.