Vilken processor ligger steget över G4560?

Permalänk
Medlem

Vilken processor ligger steget över G4560?

Tjena Sweclockers!

Har beställt en G4560 till morsan men nu ökades budgeten med 700 kr så funderar på om det är värt att uppgradera processorn till steget över? Har dock hört att G4560 ska vara otroligt prisvärd, så undrar om det är värt att uppgradera till en i3 7100/7300/7350k sett till budget? Den ska användas med den integrerade grafiken för vanligt surfande, inget spelande.

Permalänk
Inaktiv

@Saddl3r:

Jag har den processorn, och den är mer än tillräcklig för det mesta. Ska du videoredigera eller koda om saker, så finns det bättre alternativ dock.

Nästa steg upp blir i3 om du vill ha Intel. Den är dyr sett till prestanda, men har AVX, högre frekvens samt mer cache.

Ta de extra 700 kronorna och investera i en bra ssd disk är mitt råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Tjena Sweclockers!

Har beställt en G4560 till morsan men nu ökades budgeten med 700 kr så funderar på om det är värt att uppgradera processorn till steget över? Har dock hört att G4560 ska vara otroligt prisvärd, så undrar om det är värt att uppgradera till en i3 7100/7300/7350k sett till budget? Den ska användas med den integrerade grafiken för vanligt surfande, inget spelande.

Hur ser resten av datorn ut?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

Tjena Sweclockers!

Har beställt en G4560 till morsan men nu ökades budgeten med 700 kr så funderar på om det är värt att uppgradera processorn till steget över? Har dock hört att G4560 ska vara otroligt prisvärd, så undrar om det är värt att uppgradera till en i3 7100/7300/7350k sett till budget? Den ska användas med den integrerade grafiken för vanligt surfande, inget spelande.

Med tanke på att G4560 har hyperthreading så är nästa steg en i5. Enligt de flesta tester sköt Intel sig lite i foten när dom aktiverade HT på Pentium. Det gjorde att det är så liten skillnad mellan i3 och pentium att det i de allra flesta fall inte är värt pengarna att gå på i3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

@Saddl3r:

Jag har den processorn, och den är mer än tillräcklig för det mesta. Ska du videoredigera eller koda om saker, så finns det bättre alternativ dock.

Nästa steg upp blir i3 om du vill ha Intel. Den är dyr sett till prestanda, men har AVX, högre frekvens samt mer cache.

Ta de extra 700 kronorna och investera i en bra ssd disk är mitt råd.

Låter bra, då sparar hon nog hellre pengarna!

Skrivet av Litenskit:

Hur ser resten av datorn ut?

ASUS PRIME B250M-K
Samsung 850-Series EVO 250GB
Fractal Design Core 1300 Svart
Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2400Mhz CL16 Vengeance
Fractal Design Integra M 450W

Skrivet av Swerkelina:

Med tanke på att G4560 har hyperthreading så är nästa steg en i5. Enligt de flesta tester sköt Intel sig lite i foten när dom aktiverade HT på Pentium. Det gjorde att det är så liten skillnad mellan i3 och pentium att det i de allra flesta fall inte är värt pengarna att gå på i3

Låter även på dig som att den är mer än duglig för mamma!