Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hjälp med att felsöka dator som åskan tagit.

Permalänk

Hjälp med att felsöka dator som åskan tagit.

Tjenare!
Nu är det så att det åskade här igår, och en polare hade oturen att datorn gick sönder.
-Jag undrar då ifall det kan vara så att bara nätaggregatet har gått sönder (eller bara annan del)?
-Sen undrar jag då även ifall det är säkert att prova att starta datorn med ett annat fungerande nätaggregat?
-Eller om det finns något annat bra sätt att kolla vilka delar som klarade sig? T.ex. skulle en ohm mätare fungera?

Specs på datorn i fråga:

  • Processor: Intel Core i5-6400 Skylake

  • Grafikkort: Nvidia GeForce gtx 1060

  • Lagring: 250GB SSD, samsung EVO-serien

  • Minne: Corsair VENGEANCE LPX 8GB DDR4

  • Nätaggregat: 400W FD, Effekt

Tack på förhand!

Permalänk
Vila i frid

Betänk att åskan lyckas ta sig flera hundra meter från ett moln ned till marken. Att tro att bara nätaggregatet är skadat...

Kontakta försäkringsbolaget och anmäl skadan på hemförsäkringen. På min tid på Koneo hanterade jag försäkringsärenden åt LF. Vätska och åska är alltid full avskrivning.

Permalänk

@hasenfrasen: Jo, tack så mycket! Jag vet inte varför men tänkte inte alls på att man kunde kontakta försäkringsbolag (eller att de ens existerade) av någon anledning.

Permalänk
Medlem

Det varierar väldigt mycket hur skadorna blir beroende på hur mycket och vilken väg strömmen tagit.

Nätaggregatet är oftast det första som går och även om i princip allt i datorn kan gå sönder så är det nätaggregatet som brukar ta mest stryk. Nätverkskortet kan också vara känsligt om något kommer in den vägen även om det var värre på den tiden man satt med telefonmodem som ofta ledde åskan rätt in i datorn.

Annars är det lurigt med åska, hade själv ett åsknedslag som slog ut den switchade nätdelen i min gamla SX-64 (en tung allt i ett bärbar eller snarare släpbar C-64) på 80-talet.

Det luriga var att allt annat som satt i samma uttag (stereo,tv,klockradion)klarade sig under det att kontakten till datorn var sotsvart så datorn tog hela smällen. Efter byte av nätdel fungerade den igen så just där var det bara nätdelen som dog.

Hade din dator varit lite äldre och därmed haft lågt värde hos försäkringsbolaget hade jag nog provat en annan nätdel då det med lite tur skulle kunna vara så att det bara är den som gått. Eftersom självrisk + avskrivning då gett liten ersättning om ens någon. Möjligen kanske det gett något mera om man har annat som gått sönder vid blixtnedslaget som man åker på att betala självrisk för eftersom man bara betalar en självrisk.

Men i och med att datorn nu är så pass ny är det bästa nog ändå här att betala självrisken och få ersättning av försäkringsbolaget, detta därför att även om den skulle starta med en ny nätdel så kan den ändå ha fått ta stryk så att andra komponenter kommer gå sönder i förtid.

Det är svårt att veta då datorn lika gärna kan gå i tio år som paja imorgon av latenta skador då det är så lurigt med blixtnedslag.
Därav brukar totalavskrivning gälla vid blixtnedslag då ingen kan veta hur länge den håller och hur mycket stryk den har fått.

Kolla också upp alla andra elprylar som var inkopplade att de fungerar för det kan ha varit mer än datorn som fått stryk.