Bygga egna 3-vägs högtalarlådor

Permalänk

Bygga egna 3-vägs högtalarlådor

Tjenare Sweclockers!

Semester är på ingång och vill då köra igång med ett projekt jag har haft i tankarna ett tag, jag vill bygga mina egna "HiFi Torn" Men det är så mycket information att ta in >.< elementen jag tänkt att använda mig utav är :
Bas : https://www.ljudia.se/produkter/hogtalarelement/bas-mellanreg...
Mellanregister : https://www.ljudia.se/produkter/hogtalarelement/bas-mellanreg...
Diskant : https://www.ljudia.se/produkter/hogtalarelement/diskant/rila-...

Till detta behövs ett filter och där blir det lite utav en djungel. Ska bygga det själv måste bara veta vad som är bäst för denna setup. Jag har tänkt mig delning vid 400Hz/4000Hz (eller om någon har bättre förslag) Alltså Bas - 0-400Hz Mid - 400-4000Hz och Diskant - 4000Hz+

Design på lådan så har jag tänkt en hel skiva som Front,Sidor och Bak och inuti lådan göra som en avdelare så att Basen blir som i en egen låda så den inte sabbar för Mellanregistret. Men behöver man göra likadant för Mellanregister > Diskant också eller är det inget som kan påverka varandra?

Storlek på låda vet jag hur jag ska bygga och även längd på basreflexrör det jag känner lite osäkerhet om är delningsfiltret. Har använt mig utav https://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/ApcSpeakerCrossov... och där kan man välja hur avancerat filtret ska vara men vet inte vad som kan vara bäst. Tänker att jag nöjer mig med tråden där sålänge tills lite feedback trillar in.

Tack på förhand!

Permalänk

Hur har du kommit fram till val av element?

Basen du tittar på är byggd för att kunna användas i små lådor, ca 12 l, men du ska bygga en låda av en hel skiva vad jag förstår. Det blir ju långt större.

Varför inte dra nytta av det och välja en bas som kanske behöver mer plats, men i gengäld har högre känslighet?

Samma med mellanregistret. Låg känslighet.
Piezodiskanten kommer behöva dämpas mycket för att det ska lira ihop.

Vidare, hur djupt ska dom spela? Hur djupt måste dom kunna spela?

Ett tips är att du laddar ner apo equalizer till datorn och laborerar lite med det. Stryp bort vissa frekvenser i den musik du spelar så märker du att basen ofta ligger högre än du tror.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Hur har du kommit fram till val av element?

Basen du tittar på är byggd för att kunna användas i små lådor, ca 12 l, men du ska bygga en låda av en hel skiva vad jag förstår. Det blir ju långt större.

Varför inte dra nytta av det och välja en bas som kanske behöver mer plats, men i gengäld har högre känslighet?

Samma med mellanregistret. Låg känslighet.
Piezodiskanten kommer behöva dämpas mycket för att det ska lira ihop.

Vidare, hur djupt ska dom spela? Hur djupt måste dom kunna spela?

Ett tips är att du laddar ner apo equalizer till datorn och laborerar lite med det. Stryp bort vissa frekvenser i den musik du spelar så märker du att basen ofta ligger högre än du tror.

Skickades från m.sweclockers.com

Sant att basen KAN användas i små lådor men den arbetar optimalt i en låda runt 60l

Mellanregister har jag inte tänkt så mycket om och inte heller diskant.
Basen så nöjer jag mig runt 30Hz resten velar jag lite om så inget spikat

Ska definitivt ta en titt på programmet du nämnde, men det får bli efter jobbet. Tack för feedback!

Edit:
Angående låda så blir slutmåttet runt 80 hög och 28 bred djup ej spikat. Och den kommer vara avdelad invändigt med dubbla 19mm mdf så att basen får sin egen del.

Permalänk
Skrivet av lundell318:

Tjenare Sweclockers!

Semester är på ingång och vill då köra igång med ett projekt jag har haft i tankarna ett tag, jag vill bygga mina egna "HiFi Torn"

Hur ser kravspecen ut i övrigt? Lyssningsavstånd, spridning, hur mycket effekt vill du mata högtalarna med?

Skrivet av lundell318:

Till detta behövs ett filter och där blir det lite utav en djungel. Ska bygga det själv måste bara veta vad som är bäst för denna setup. Jag har tänkt mig delning vid 400Hz/4000Hz (eller om någon har bättre förslag) Alltså Bas - 0-400Hz Mid - 400-4000Hz och Diskant - 4000Hz+

Det låter väl lagom (baserat på mina killgissningar om elementens spridningskarakteristik), om målet är att inte få stora variationer i spridningen. Om det dessutom är bra val för att hålla distortionen låg vid höga ljudtryck är omöjligt att uttala sig om utan betydligt mer data om elementen.

Skrivet av lundell318:

Design på lådan så har jag tänkt en hel skiva som Front,Sidor och Bak och inuti lådan göra som en avdelare så att Basen blir som i en egen låda så den inte sabbar för Mellanregistret. Men behöver man göra likadant för Mellanregister > Diskant också eller är det inget som kan påverka varandra?

Nej. Diskanten har kapslat bakstycke, så den sitter redan i en egen "låda".

Skrivet av lundell318:

Storlek på låda vet jag hur jag ska bygga

Har du funderat på storleken på högtalarens framsida och hur den påverkar högtalarens frekvensgång? Du vill kanske google på "baffelsteg"? Har du tänkt använda något dämpmaterial i högtalarlådan?

Skrivet av lundell318:

och även längd på basreflexrör

Nej, lämplig längd på basreflexröret vet du inte.
Toleranserna för Thiele/Small-parametrarna är typiskt ±10% för högtalarelement från välrenommerade tillverkare. Utan att mäta dina högtalarelement går det inte att på förväg gissa sig till en bra basreflexavstämning. Bygg lådan så att du kan ändra basreflexportens längd.

Skrivet av lundell318:

det jag känner lite osäkerhet om är delningsfiltret. Har använt mig utav https://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/ApcSpeakerCrossov... och där kan man välja hur avancerat filtret ska vara men vet inte vad som kan vara bäst.

Du behöver veta vilken impedans bas- och mellanregisterelementen har i den punkt där du tänkt dela. Det räcker inte att veta om högtalaren är på 4, 6, eller 8 ohm. Diskantelementet är av piezotyp, så där hjälper inte filterberäkningsverktyget dig.

Skrivet av lundell318:

Sant att basen KAN användas i små lådor men den arbetar optimalt i en låda runt 60l

Så är det nog, men hur har du kommit fram till att just den kompromiss mellan frekvensomfång, ljudtrycksförmåga, känslighet, grupplöptid och distorsion som 60 liter medför är optimal?

Permalänk
Medlem

Vad är målet?
Att få ett projekt att pilla på, att få en billig högtalare eller att få en bra högtalare?

Första jag hade gjort hade varit att byta ut diskanten mot en soft dome-diskant.
Jag hade nog byggt en sluten högtalare också, då får du dock inte lika mycket djupbas.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Inte för att vara tråkig, men jag tycker att det låter som att din erfarenhet av att bygga högtalare är begränsad, så jag skulle nog satsa på att köpa ett "kit" där alla element, filter etc ingår och bygga lådan själv. Då får du iaf grunden rätt, någon som har tänkt ut lämpliga element som spelar bra ihop och ett vettigt filter. Det medföljer också en byggritning på hur lådan bör se ut.

Finns ju ett par olika att välja mellan:

https://www.ljudia.se/produkter/hogtalare/hifi-hogtalare/bygg...
http://www.hifikit.se/hembio/frdigbyggda-hgtalare/hogtalarbyg...

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Hur ser kravspecen ut i övrigt? Lyssningsavstånd, spridning, hur mycket effekt vill du mata högtalarna med?
Det låter väl lagom (baserat på mina killgissningar om elementens spridningskarakteristik), om målet är att inte få stora variationer i spridningen. Om det dessutom är bra val för att hålla distortionen låg vid höga ljudtryck är omöjligt att uttala sig om utan betydligt mer data om elementen.
Nej. Diskanten har kapslat bakstycke, så den sitter redan i en egen "låda".
Har du funderat på storleken på högtalarens framsida och hur den påverkar högtalarens frekvensgång? Du vill kanske google på "baffelsteg"? Har du tänkt använda något dämpmaterial i högtalarlådan?
Nej, lämplig längd på basreflexröret vet du inte.
Toleranserna för Thiele/Small-parametrarna är typiskt ±10% för högtalarelement från välrenommerade tillverkare. Utan att mäta dina högtalarelement går det inte att på förväg gissa sig till en bra basreflexavstämning. Bygg lådan så att du kan ändra basreflexportens längd.
Du behöver veta vilken impedans bas- och mellanregisterelementen har i den punkt där du tänkt dela. Det räcker inte att veta om högtalaren är på 4, 6, eller 8 ohm. Diskantelementet är av piezotyp, så där hjälper inte filterberäkningsverktyget dig.
Så är det nog, men hur har du kommit fram till att just den kompromiss mellan frekvensomfång, ljudtrycksförmåga, känslighet, grupplöptid och distorsion som 60 liter medför är optimal?

Har en förstärkare som har 2 kanaler med 125W vardera, den klarar 4-16Ohm. Lådans framsida så har jag utgått ifrån vad jag läst mig till genom google dvs att det ska vara "x" yta fritt utöver högtalarelement. Dämpmaterial kommer att användas i lådan ja och tänker även köra 45 graders vinklar i hörn få bort så många "skarpa kanter" som möjligt. Att 60 liter är optimalt kom jag fram till genom detta. Som sagt inget är spikat och detta är ett projekt för att jag vill, dels lära mig och dels för det är roligt.

Skrivet av Rydisen:

Vad är målet?
Att få ett projekt att pilla på, att få en billig högtalare eller att få en bra högtalare?

Första jag hade gjort hade varit att byta ut diskanten mot en soft dome-diskant.
Jag hade nog byggt en sluten högtalare också, då får du dock inte lika mycket djupbas.

Målet är att jag ska få lite roligt att göra och då ser jag hellre att jag försöker mig på allt själv kvittar om det finns "bättre" paket att köpa. Sluten är inget jag är intresserad av då jag vill nå de djupare tonerna också. Mellanregistret blir ju en sluten del har jag tänkt.

Skrivet av Schluug:

Inte för att vara tråkig, men jag tycker att det låter som att din erfarenhet av att bygga högtalare är begränsad, så jag skulle nog satsa på att köpa ett "kit" där alla element, filter etc ingår och bygga lådan själv. Då får du iaf grunden rätt, någon som har tänkt ut lämpliga element som spelar bra ihop och ett vettigt filter. Det medföljer också en byggritning på hur lådan bör se ut.

Finns ju ett par olika att välja mellan:

https://www.ljudia.se/produkter/hogtalare/hifi-hogtalare/bygg...
http://www.hifikit.se/hembio/frdigbyggda-hgtalare/hogtalarbyg...

Kan inte minnas att jag sagt att min erfarenhet av högtalarbygge är stark så helt rätt slutsats från din sida. Kit är som sagt inget som intresserar mig då jag hellre har resan och lär mig. Grunden må vara fel just nu men det är ju därför jag är här och frågar efter feedback

Edit :
Ni ville visst ha mer specs om högtalarelementen också och det finns på ljudia. Må vara lite snålt på mellanregistret men ge gärna förslag på vad som skulle passa bättre, basen känner jag mig ändå rätt nöjd med. Men förslag mottages som sagt.

Permalänk
Medlem

Och du är inte sugen på att "bara" bygga en subwoofer?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Ja det känns ju som att bas-elementet är tänkt till att spela i en subwoofer. Kanske blir bäst att bygga egen låda till den, sen en egenbygd 2-vägs högtalare som du ställer ovanpå?

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Inaktiv

Får jag låna tråden för en liten snabb fråga?

Jag har ett par äldre högtalare som jag vill bygga om. Planen är att bygga ett högre och smalare torn istället för en svart låda. Jag ska använda samma element (en bas och två olika diskanter) och även samma delningsfilter och övriga komponenter som satt i ursprungslådan.

Min fråga är då ifall jag bara kan förvränga proportionerna av originallådan, så att de blir grundare, smalare och högre, eller måste jag räkna ut proportionerna för en helt ny låda, istället för att bara använda samma innervolym som originallådan? Eftersom det är en basreflex, kan jag använda samma storlek på hålet eller måste det också räknas om?

Målet här är inte att få ett par grymma högtalare, jag gör det för att det är ett roligt byggprojekt.

Permalänk
Medlem

@lundell318: Du väljer "skitelement" och vill fasa av kanter 45grader? Du har nog 100 saker du bör fundera på INNAN du fasar av några kanter

Mitt tips är att skippa trevägs och istället bygga en 2vägs. Mycket "lättare" att få bra

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Och du är inte sugen på att "bara" bygga en subwoofer?

Det är såklart ett alternativ men då jag bara har 2 kanaler på förstärkaren (A+B) så vill jag gärna få dessa 2 till att endast ta upp 1 kanal då kanal 2 används till utehögtalare på verandan. Hade jag nöjt mig med det kunde jag likaväl följt rekommendationen på basen

Och basen kanske är mer ämnad för en sub men det är ju också lite därför jag är här. Kom gärna med förslag isf om det nu är så att ni inte tycker något passar in osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av niclasc:

@lundell318: Du väljer "skitelement" och vill fasa av kanter 45grader? Du har nog 100 saker du bör fundera på INNAN du fasar av några kanter

Mitt tips är att skippa trevägs och istället bytta en 2vägs. Mycket "lättare" att få bra

Och detta är grund problemet på SweClockers verkar det som, "allt det där fungerar inte *insert spydig kommentar* ger inget konkret för att hitta bättre alternativ"

Vad jag kunnat läsa mig till så är inte 90 gradiga hörn bra då ljudet studsar runt för mycket i lådan och kan ge ett kasst ljud. Detta är ju då på insidan av lådan men det antar jag att du förstod. Vill ha en klarare ljudbild så 3-vägs håller jag fast vid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundell318:

Och detta är grund problemet på SweClockers verkar det som, "allt det där fungerar inte *insert spydig kommentar* ger inget konkret för att hitta bättre alternativ"

Vad jag kunnat läsa mig till så är inte 90 gradiga hörn bra då ljudet studsar runt för mycket i lådan och kan ge ett kasst ljud. Detta är ju då på insidan av lådan men det antar jag att du förstod. Vill ha en klarare ljudbild så 3-vägs håller jag fast vid.

Skickades från m.sweclockers.com

Klar ljudbild har INGET med 2 eller 3vägs att göra. Det är HELA konstuktionen som avgör om du får ett bra ljud

Mitt tips var ju att bygga 2vägs istället eftersom det är mycket lättare. Mycket färre delar som ska passa ihop. Om du inte har 90grader hörn inne i lådan kanske ger max 0,5% bättre ljud. Finns massor av saker som påverkar ljudet mycket mera. Kolla upp och köp bra element som passar ihop från kända tillverkare.

Men framförallt tänk igenom vad för ljud du vill ha.

Permalänk
Medlem

Kika in Troels Gravesens projekt, de kanske kan ge dig lite inspiration.
http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm

Permalänk
Rekordmedlem

TS, om det är ditt första bygge så kan det vara vettigt att följa nått färdigt projekt om det ska bli bra för att dimensionera och räkna ut allt själv kräver en hel del jobb och att du lär dig en del teori för att det ska bli bra, det kanske blir en lite för övermäktig uppgift om du är ute efter att få en spelbar högtalare som inte tar flera månader att få ihop. Troels Gravesens site är som sagt ett bra ställe att kolla på.

Skrivet av anon235564:

Får jag låna tråden för en liten snabb fråga?

Jag har ett par äldre högtalare som jag vill bygga om. Planen är att bygga ett högre och smalare torn istället för en svart låda. Jag ska använda samma element (en bas och två olika diskanter) och även samma delningsfilter och övriga komponenter som satt i ursprungslådan.

Min fråga är då ifall jag bara kan förvränga proportionerna av originallådan, så att de blir grundare, smalare och högre, eller måste jag räkna ut proportionerna för en helt ny låda, istället för att bara använda samma innervolym som originallådan? Eftersom det är en basreflex, kan jag använda samma storlek på hålet eller måste det också räknas om?

Målet här är inte att få ett par grymma högtalare, jag gör det för att det är ett roligt byggprojekt.

Det beror på vilka krav du har, ändrar du lådformen så ändras även ljudet och är man seriös så innebär det att man behöver designa om filtret men så länge du har samma volym på lådan så lär inget gå sönder om du byter form på den och använder samma filter.även om högtalaren kommer att låta annorlunda pga den ändrade lådformen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kör på en färdig design och "lär dig" genom att försöka förstå designvalen. En högtalare är ett system där allt måste passa ihop, det är inte riktigt som att bygga Lego. Att konstruera ett bra delningsfilter kräver att man kan mäta upp respektive elements frekvensgång och impedans när de är monterade på lämpligt vis. Det som ses i datablad är bara en fingervisning.

Har du lägre ambitionsnivå och/eller för liten budget (Troels har definitivt inga superbilliga trevägskonstruktioner)så finns nog allt du behöver här: http://www.drkrupp.se/hifi/

Permalänk

Okej, då ska vi se. Alla dessa kit, känns inte som om dom är något att ha. Men jag kanske har stirrat mig blind?

Ny plan då eventuellt, är Symfoni något som kan låta trevligt? Tanken är just nu att man kan börja sig där och känner jag senare att jag saknar lite umpf i låt oss säga bas område så kan man ju alltid köpa baselementet jag tänkt och bygga en låda enligt rekomendation på ljudia? Alltså denna.

Där landar jag just nu iaf, känner att då det endast förekommer klagomål och inte så många lösningar eller beskrivningar på hur man löser sagda problem. Känns lite som "Behöver hjälp att laga min Volvo" och svaret är "Köp en BMW!" Men det är ganska vanligt här på Sweclockers har jag märkt. Sen finns det några svar som har uppskattats mycket!

För övrigt det som dessa nya lådor ska ersätta är ett par Pioneer CS-797 som körs på sina sista dagar. Har varit hyffsat nöjd med dom kan ju dock bero på att jag köpte dom för 50kr. Har läst om dom och folk säger att dom är skräp så där någonstans ligger mina krav på högtalare haha.

Ville bygga allt från grunden då jag tycker om utmaningen men då det inte finns jätte gott om hjälp att hitta så får jag nog skippa det för stunden, har hittat mängder med sidor där "guider" är typ "Ja men ta högtalarelement X och Y och sedan Z och så bygg en låda, sätt in delningsfilter och voila" Det ja saknar är förklaringar till varför, och lite den känslan är det med ett Kit, kommer hem ett papper som det står "gör X,Y och Z och en låda i mått BxHxD"

Men avslutningsvis tack! Lite bitter men det går över.

Edit :
Med detta kit så måste jag köpa till dämpmaterial, ska man fylla hela lådan eller endast fästa på alla sidor? Detta är då en sluten låda.

fråga
Permalänk

@lundell318: Vill du att det ska låta högt eller att det ska låta bra? Eller är det mest bara roligt att bygga något oavsett?

Jag tänkte annars på ett elementkit som säljs på hifikit till hyggligt pris, där du i så fall får bygga lådan själv.
http://www.hifikit.se/bil-marin/bilhogtalare/kit/saab-9000

Det är ett kit som suttit i Saab 9000, och eftersom det är en bil som varit en del av min uppväxt vet jag att det faktiskt är ett helt ok ljud i dom högtalarna. Det skulle jag vilja rekommendera, och så en väl anpassad låda till. Kanske kan du till och med kosta på dig en fin plyfa och få en riktigt läcker finish.

Anledningen till att jag tidigare frågade om hur du kommit fram till dina val av högtalare är just att det kan vara bra att tänka efter lite före man beställer.

Basen du tittat på verkar vara just en bas som kanske trivs bäst som just subwoofer. Både den och ditt tilltänkta mellanregister har låg känslighet i förhållande till den diskant du kikat på. För att reglera nivån på en piezo-diskant måste du läsa på lite, och det blir ett lite mer avancerat filter. Annars blir ljudet inte speciellt balanserat tyvärr.

Ang. dämpning och hörn i lådorna. Dämpning använder du i en sluten låda för att lura elementet att tro att lådvolymen är större. I en portad låda kan du använda dämpning för att släcka ut resonanser som i värsta fall kan studsa först mot en lådvägg, och sedan tillbaka mot elementet i sig eller höras ut genom porten. Däremot brukar man inte dämpa en portad låda fullt ut.
Porten behöver en del luft runt omkring sig så det kommer påverka måtten på lådan lite.

Att ha fasade hörn inne i lådan kan nog vara viktigt i vissa fall, men när det gäller låga frekvenser så kommer det nog inte påverka så värst mycket. Däremot kan det ibland påverka att ha fasade kanter på utsidan av lådan. Det viktiga är dock att du undviker att ha flera likadana mått i den del där basen sitter (och mellanregistret för den delen). Uppstår stående vågor så vill du givetvis inte att alla dessa ska uppstå vid samma frekvens, utan det är bättre att få en liten resonans vid tre olika frekvenser i så fall.

Bredden och höjden på baffeln kommer påverka förstärkning av basen ned till en viss frekvens. När bredden eller höjden inte längre räcker till, dvs ljudvågorna blir längre än dessa mått, kommer den förstärkningen försvinna. Har du räknat på en låda som ska ge en rak frekvensgång kommer du i så fall få en ojämn kurva pga det. Kan kompenseras t.ex. med extra filterkomponenter.

Sedan angående att spela djupt. Det finns en risk att du får problem med placeringen av högtalarna ifall dom spelar alltför djupt. Har du ett mindre rum att spela i kan du få stående vågor där. Vissa frekvenser kommer i så fall höras mer tydligt medan andra släcks ut. En separat subwoofer är riktigt bra på det sättet att den kan flyttas runt fritt från övriga högtalare. Med två högtalare som spelar de lägsta frekvenserna själva kan det bli ett bekymmer. Min tanke med en lite enklare högtalare, typ baserad på philips-kitet, är att du kanske får lite mindre bas, men antagligen en spelglad högtalare som du nog inte blir trött av att lyssna på.

Mycket musik idag är dessutom anpassad för att fungera bra även på bluetooth-högtalare osv och även om basen låter väldigt djup så är det många gånger en produkt av övertoner, varför du kommer uppleva ljudet som väldigt fullt ändå.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

@lundell318: Hej!

Vad kul att du vill bygga högtalare, det är roligt och man lär sig en hel del på vägen. Jag har lite erfarenhet i ämnet och kan kanske hjälpa till om det behövs.

Att börja konstruera en högtalare själv är mycket svårt och kommer ta lite tid. Det hjälper otroligt mycket om man har tillgång till mätutrustning och simuleringsprogram. Sen behövs också verktyg, saker som överhandsfräs, lödpenna, stora tvingar m.m.

Av dom första elementen du länkade, samt den byggsatsen från hifikit du fråga om, så förstår jag att en fysiskt stor högtalare inte är några problem.

Hur mycket effekt har du att tillgå ?
Vilken budget kan du tänka dig ?
Hur starkt vill du kunna spela ?

Mvh Doof

Permalänk

Skriver från mobilen så orkar inte citera, alla verktyg som behövs har jag, det enda jag får slänga ihop är en jig men de e inte så svårt.
Rummet som detta kommer stå i är cirka 3x6m.
Hur mycket effekt jag har att tillgå, det enda jag kan komma på är då min förstärkare som har 2x125w det är det enda jag vet om den i nuläget. Vet att det är av märket NEC och original så är det 2x80w men den är upprustad för 3 år sedan.
Budget som det ser ut just nu är oklar men för att vara första projekt så tänker ja runt 4 tusen (element,filter material) vill inte lägga allt för mycket då det är mitt första bygge inom högtalare.
Hur starkt? Ja som vi säger här i Sverige, lagom. NE men vet inte riktigt vad förstärkaren pallar så är väl lite den man får gå efter kanske?

Och Björn ditt inlägg får tittas närmre på efter jag slutat för dagen.

Tror nog som sagt att det får bli "Symfoni" som blir mitt första projekt. MDF skivor kommer att mått beställas på millimeter precision när det blir aktuellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Symfoni låter som ett bra projekt, men om du vill kan jag jobba fram ett förslag med simulering. Det är kul tycker jag !

Permalänk
Skrivet av Doofus:

Symfoni låter som ett bra projekt, men om du vill kan jag jobba fram ett förslag med simulering. Det är kul tycker jag !

Ja de får du gärna göra fler alternativ skadar ej

Permalänk
Medlem

Så nu har jag pysslat lite här hemma. Jag bifogar bilder på inköpslista och simulerad tonkurva.

Mål från TS:
-Nå 30 hz -3dB i rum.
-budget under 4000 kr.
-Kunna spela lagom starkt med sin nuvarande reciever.

Jag har också lite önskningar, saker som jämn spridning som smalnar av lite mot stigande frekvens och jämn tonkurva i direktljudet.
Givetvis kan jag inte göra något fantastiskt med endast simulering, element brukar i regel ligga +/- några procent från sina specar.
Basen och mellanregistret har jag använt tidigare med goda resultat och dom har inte diffat mycket, diskanten har jag inte personligen testat men jag tycker seas alltid har gjort bra element som presenteras med korrekt data.

Högtalaren blir in så jättestor, 80 cm hög, 21,5 cm bred och 31 cm djup.

Kostnad för alla komponenter: 3490 SEK
Då har du 510 kvar till lite 19mm MDF jag har dock inte räknat med lim/skruv/kablage och färg.

Respons för elementen i baffel med room-gain.

Inköpslista från hifikit för 2 st högtalare, delningsfilter, terminaler och basreflexrör.

Jag kan givetvis göra ritningar för delningsfilter och hur elementen ska placeras på baffeln om intresse finnes.
Det går heller inte att spela lika starkt med dessa som det kit du tidigare länkade.

Mvh Doof

Permalänk
Medlem

Även om det "bara" är simulerat så är det fasen bra jobbat på så kort tid! @Doofus

Kan vi få se ett schema på filtret också? Om det finns några tior extra i spargrisen så har jag läst att polyester-kondingar är att föredra framför elyter i delningsfilter. Eftersom det rör sig om småpengar i extrakostnad så har jag bara svalt det med hull och hår.

Permalänk
Medlem

@Olegh: Du har helt rätt, alla seriekondingar kan bytas ut och det skulle nog bara kosta någon hundring extra. Vet inte varför jag fick för mig att snåla där...

Permalänk
Medlem

Här kommer filterritning, så vackert gjort i paint

Permalänk
Skrivet av Doofus:

Respons för elementen i baffel med room-gain.
http://i.imgur.com/WT5b0LP.png

Mvh Doof

Ids du beskriva kurvorna lite?

Jag kostar på mig en gissning till dess,

Heldragna mörka linjer = de olika elementens frekvenskurvor
Streckade gröna linjer = fas per element
Heldragen lite vågig grön linje = fas i helhet
Heldragen ljusblå linje = impedanskurva
Prickad ljusblå linje = grupplöpt..... group delay

Observera att jag kan ha fått färgerna fel. Sitter på en laptop med sådär bra bildskärm, så det kan lika gärna vara röda, orange och gula linjer som blå, gröna och "mörka"

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

@bjorn_m_eriksson: Jag slänger inte lite förklaringar här och en ny bild.

Svart linje är systemets tonkurva.
Grön linje är systemets impedanskurva (snittimpedans runt precis över 4 ohm, ganska snäll last).

Blå linje är baselementets tonkurva.
Blå streckad linje är portens bidrag.

Röd linje är mellanregistrets tonkurva.
Röd streckad är mellanregistrets impedansförlopp.

Rosa linje är diskantelementets tonkruva.
Rosa streckad linje är diskantens impedansförlopp.

(Detta gäller det stora fönstret, det är 50 dB på y-axeln mikrofonavståndet ställt till 0,5m på denna bild).

Dom två fönster ovanför visar fasvridning och ovanför det har du grupplöptid, som för övrigt ligger under det hörbara. (Streckad vinröd linje i översta fönstret visar gränsen).

Permalänk

@Doofus
Riktigt grymt jobbat i mina ögon Väldigt snabbt dessutom! Blev lite utspritt med alla inlägg du gjorde och känns som att jag fattar kanske 50% av allt, filter ritningen var gullig tycker jag, och helt klart godkänd.
Ser ut som det skulle kunna bli ett gediget bygge med bra ljud.
Lim/skruv/kablage och färg tror jag är fixat redan. Om det nu inte är typ något specifikt man borde använda sig utav, färg löser jag genom jobbet och kommer få dom sprut lackerade.

Lite frågor bara :
- Fattar jag rätt om delningsfiltret är cirka 400/4000 (bara för att jag vill förstå)
- Lådans storlek är det i åtanke med att MDF skivorna är 19mm tjocka?
- Behöver jag avskärma "mellanregistret" från basen för att de inte ska störa varandra?
- Dämpningsmaterial ska fortfarande användas eller?
- Hur tror du att dessa kommer kunna fylla rummet med ljud vs kitet? (Kommer användas till film och musik)
- Om jag köper kitet som jag länkat tidigare hur är det då med dämpningsmaterial vilken mängd ska man använda osv? Och hur ska det placeras i lådan. (Vill veta då jag vill jämföra lite vad slutpriset landar)

Det är ju inte jätte matigt med information på kitet jag tittat på, finns inga simuleringar gjorda på dom men vad skulle du tro om kurvorna på dom i jämförelse med vad du simulerat fram?

Det är nog alla frågor för stunden, jättestort tack återigen!