Kemikalieskatten träder i kraft 1 juli

Permalänk
Medlem

Kommer handla all elektronik från utlandet nu. Det har hänt att jag beställt en del grejer tidigare från utlandet men alltid försökt köpa från sverige ifall det funnits i lager. Den här skatten är absurd och jättedålig. Jag kommer tomgångsköra extra mycket med bilen i sommar för att få upp kemikaliehalten igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Så ett par ganska billiga men maffiga högtalare i MDF på 30KG stycket kostar 9000:- extra i bara skatt. För att de innehåller lika mycket kemikalier som 400 smartphones? Och för att sänka detta till i bästa fall 900:- så måste pelles ljud AB söka dispans för varje modell och variant?

Nej. skatten är max 400 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Det kommer bli så extremt mycket billigare att köpa en färdig dator jämfört med att sätta ihop en från många delar. Det är väldigt dåligt för oss som tycker det är roligt att bygga datorer.

Varför kommer det att bli extremt mycket billigare att köpa en färdig dator?

Permalänk
Medlem

Fan vad irriterande, dom fortsätter bara att skatta. Det börjar komma till en punkt när det inte lönar sig att arbeta i Sverige. Min äldre bror sökte jobb utomlands just på grund av den svenska skatten. Han fick jobbet och kommer att tjäna DUBBLA, något som fick mig att fundera och göra det samma.

Visa signatur

Gamer: AMD RYZEN 1800,MSI X370 Gaming Pro, DDR4 32gb 2666Mhz, Vega 56 8GB,OCZ Trion 240GB, Samsung SSD 830 128gb, 2TB HD, WD HD 650GB, XFX 850W HTPC: i5 2500, 16gb ram, samsung ssd 500gb, Gefroce 1030

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BigganD:

Fan vad irriterande, dom fortsätter bara att skatta. Det börjar komma till en punkt när det inte lönar sig att arbeta i Sverige. Min äldre bror sökte jobb utomlands just på grund av den svenska skatten. Han fick jobbet och kommer att tjäna DUBBLA, något som fick mig att fundera och göra det samma.

Kemikalieskatten är desperat greppande efter halmstrån. Flygskatten har redan visat sig få motsatt effekt med arbetslöshet för 30.000. Det är en liten del som är högutbildade och även dom har stor konkurens om dom vill flytta utomlands. USA the land of low wages överlag. Dom flesta kan inte ta och flytta från Sverige och förvänta sig bättre. Automatisering av industrin sker med stormfart. I Kina har många redan drabbats. Det kommer bli medborgarlön inom en snar framtid för att lösa många som blir permanent arbetslösa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sänkta skatter leder till sänkta skatteintäkter, det har vår finansminister själv sagt. Lafferkurvan, den är mest högerextrem.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/protokoll...
Se: Anf. 36

Permalänk
Medlem

2.1+ miljarder/år till statskassan av ett redan max skattat folk...kaching!

Jag är allt för miljötänk men tycker synd om Svenska leverantörer för detta innebär enbart att försäljningen går utanför gränserna.

Permalänk
Medlem

Nåja, denna skatt blir inte långlivad. Handeln kommer ju helt klart anmäla detta till EU-domstol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigganD:

Fan vad irriterande, dom fortsätter bara att skatta. Det börjar komma till en punkt när det inte lönar sig att arbeta i Sverige. Min äldre bror sökte jobb utomlands just på grund av den svenska skatten. Han fick jobbet och kommer att tjäna DUBBLA, något som fick mig att fundera och göra det samma.

Lutar mot samma sak, ogillar utvecklingen. Vilket land kommer din bror jobba i, om man törs fråga?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

@Constantine: Tja! Om du klickar på länken och faktiskt läser så ser du att dem räknar med arbetsgivaravgiften. Detta är inte en skatt på den som arbetar (som namnet i sig själv bör säga). Om man räknar om lite snabbt utan denna (dryga 9 000 SEK) så får man en skatt på typ 30%, vilket är rimligt i Sverige.

Tack för mig!

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Avstängd

En annan grej är att begagnad/återanvänd elektronik, som säljs av företag alltså t ex Inrego, också omfattas av skatten. Det är bara så fantastiskt korkat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

De påverkar inte mandatfördelningen, men vad jag förstår så räknas de iallafall.

Kikade på dessa: http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/valsedlar_och_perso...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Blankr%C3%B6st

http://www.val.se/val/val2014/slutresultat/R/rike/index.html som du ser på denna länken finns det ett nummer för hur många blanka röster som kommit in, därför måste de ju räknas.

Där ser man
Då är jag felinformerad.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Det kommer bli så extremt mycket billigare att köpa en färdig dator jämfört med att sätta ihop en från många delar. Det är väldigt dåligt för oss som tycker det är roligt att bygga datorer.

Skatten tas inte ut på delar i en dator utan för komplett dator...sätter du ihop dator själv undviker du skatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Rätta mig där jag tänkte fel (jag är här för att lära mig, inte agera som en trångsynt 50-åring):

Kemikalieskatt ökar kostnaden för konsumenter ->
fler konsumenter slutar handla hos svenska företag ->
många svenska företag måste skära ned på arbetskraft ->
fler blir arbetslösa & måste börja gå på bidrag ->
SKV måste få in ännu mer skattepengar då ->
kokar ihop fler skatter ->
den onda cirkeln fortsätter ->

Att öka mängden bidragsberoende har väl iofs vart (S) strategi rätt länge, enklaste sättet att göra valboskapet beroende av dem.

On topic så kan man undra vad alternativkostnaden är, dvs att ta bort flamskyddsmedel från produkter. EU inför tvärt om krav på alla material i offentliga byggnader skall utvärderas och brandklassas och uppfyller det inte kraven (var land kan sätta sin egen av 5 olika klasser) så kan de inte användas. Vad som händer i en värld som vår regering vill ha fick vi tyvärr ett väldigt bra exempel på i london-branden där alldeles för många dog; en byggnad som definitivt höll med om att flamskyddsmedel är vidriga.

I slutändan är det bra att ämnen så som bromerade flamskyddsmedel ersätts, men här är vi långt fram i Europa medan tex USA är efter, men Europa trycket på utvecklingen även där numera och mer och mer brom ersätts. Hade vi vart smarta som land hade vi utnyttjat skatten och gett till de företag i Sverige som jobbar med denna typ av substitution för att stärka deras konkurrenskraft men det hade vart för logiskt.

Mest spännande blir väl nu hur många dumskatter som en eventuell opposition kan gå till val på att ta bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Nej. skatten är max 400 kr.

Missade det. Tack för klargörandet. Bra det i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Missade det. Tack för klargörandet. Bra det i alla fall.

Det är inte kemikalieskatt på högtalare. Så skatten blir 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dolesen:

Skatten tas inte ut på delar i en dator utan för komplett dator...sätter du ihop dator själv undviker du skatten.

Kemikalieskatt tas inte heller ut för en komplett dator, såvida den inte säljs med en inenhet (tex ett tangentbord) OCH en utenhet (tex en bildskärm).

Vilket innebär att det blir kemikalieskatt på bärbara datorer, men inte på de flesta ihopsatta datorer som säljs.

Vill regeringen/riksdagen ha kemikalieskatt på sådana system så krävs det att man ändrar i lagen.

Permalänk
Medlem

"kan få skatten reducerade med mellan 50 och 90 procent på varor, förutsatt att de är fria från de farliga kemikalier"

Varför skulle inte 100% av skatten försvinna om varorna inte innehöll de farliga ämnena? Tanken var väll att man ville gynna produkterna som inte hade farliga kemikalier i sig??

Permalänk
Medlem

Jag kommer att fortsätta att köpa precis som jag gjort tidigare, jag väljer vad jag handlar beroende på pris, hur snabbt jag behöver det, och hur enkelt jag kan reklamera om det skulle behövas.

Jag köper billiga små prylar som jag kan vänta på från ebay till ett pris långt längre än vad samma pryl skulle kosta direkt från en svensk handlare som importerat dessa, såvida då jag inte behöver dem snarast.

Jag kommer att fortsätta att köpa datorkomponenter från svenska handlare så länge jag inte hittar dessa till tillräckligt lägre priser från tex tyska Amazon, detta då dessa inte kommer att tas ut någon kemikalieskatt för. Skulle jag behöva ett extra nätverkskort, så väger ju dessa inte särskilt mycket heller, så jag kan klara av att betala någon tia extra eller så...

Och jag kommer att fortsätta att köpa bildskärmar från svenska handlare då det är mycket enklare att returnera dem om det visar sig ha några som helst döda pixlar eller andra artifakter än om jag köper dem från någon ställe i Tyskland eller Frankrike...

Vill andra vara dumdristiga och skjuta sig själva i foten genom att fullständigt vägra handla från svenska handlare så är det upp till dem, jag väljer att vara informerad och göra det bästa valet vid varje köp.

Permalänk
Medlem

Ska köpa all elektronik från utländska butiker framöver.
Mitt mål är att betala så lite skatt som möjligt till detta land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Jag kommer att fortsätta att köpa precis som jag gjort tidigare, jag väljer vad jag handlar beroende på pris, hur snabbt jag behöver det, och hur enkelt jag kan reklamera om det skulle behövas.

Jag köper billiga små prylar som jag kan vänta på från ebay till ett pris långt längre än vad samma pryl skulle kosta direkt från en svensk handlare som importerat dessa, såvida då jag inte behöver dem snarast.

Jag kommer att fortsätta att köpa datorkomponenter från svenska handlare så länge jag inte hittar dessa till tillräckligt lägre priser från tex tyska Amazon, detta då dessa inte kommer att tas ut någon kemikalieskatt för. Skulle jag behöva ett extra nätverkskort, så väger ju dessa inte särskilt mycket heller, så jag kan klara av att betala någon tia extra eller så...

Och jag kommer att fortsätta att köpa bildskärmar från svenska handlare då det är mycket enklare att returnera dem om det visar sig ha några som helst döda pixlar eller andra artifakter än om jag köper dem från någon ställe i Tyskland eller Frankrike...

Vill andra vara dumdristiga och skjuta sig själva i foten genom att fullständigt vägra handla från svenska handlare så är det upp till dem, jag väljer att vara informerad och göra det bästa valet vid varje köp.

Varför skulle det vara svårare med garanti ärende i andra länder, iaf inom eu om du handlar online? Du skickar ett mail, får en fraktsedel och skickar paketet, precis som med en svensk återförsäljare. Den största skillnaden är väl att man inte får någon ångerätt t ex.

Permalänk
Inaktiv

För varje år som går växer min övertygelse om att det är en god idé att flytta från Sverige. Ett land där poliitker inte värnar om företagande och tillväxt, utan är besatta av ideologiska tankar och värderingar där vad som är "moraliskt rätt" går före det sunda förnuftet.

Permalänk
Medlem

Det är nog få regeringar som vill lägga till procent på inkomstskatten, och bli ihågkomna för det varje år när deklarationen landar i befolkningens brevlådor. Mycket smartare att istället dra in pengarna via en punktskatt på en produktkategori alla behöver, och kunna säga "vi höjde inte skatten" under nästa valrörelse.

Det vore synnerligen intressant att om några år reda ut hur stor andel av dessa kemikalieskattepengar som faktiskt återinvesterats i miljöarbete. Min gissning är att den blir ganska låg.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

En totalt tandlös skatt. Det räcker för tillverkarna att skriva på att de börjat arbetet med att begränsa användandet av flamskyddsmedel så är det okej i EU. Då slipper de straffbeskattning.

Permalänk
Medlem

Fick köpa mitt ljudsystem idag istället xD tänkte vänta tills slutet av Juli men nähe.. hade kostar 400kr extra

Permalänk
Medlem

Den som är intresserad av att läsa själva utredningen hittar den här:
http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utr...

En nätt liten rapport på 300 sidor Finns en hel del intressant information där för den som är intresserad av varför man gjort som man gjort.

Permalänk
Medlem

Tänk hur många miljarder kronor det här kommer kosta Sverige enbart för administrationen per år.... Kommer nog inte att gå bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Timergu:

Tanken var väll att man ville gynna produkterna som inte hade farliga kemikalier i sig??

Vore tanken med skatten att man faktiskt ville gynna produkter utan farliga kemikalier i sig så hade man skattat produkterna efter hur mycket kemikalier det var i dem...

Det finns väldigt lite samband mellan hur mycket något väger och hur mycket farliga kemikalier som finns i en vara - kör du t.ex. ett laptopchassi i metall så kommer det väga mer än ett plastchassi, och alltså skattas mer, trots att ett metallchassi är betydligt lättare att återvinna och innehåller betydligt mindre kemikalier än ett i plast.

Plast blir inte lättare ju mindre kemikalier man har i. En router som är gjord av "bra" plast väger ungefär lika mycket som en router gjord av "dålig" plast - de kommer skattas likadant. Den här skatten kommer på inget sätt få kunder att köpa mer miljövänliga varor, för de miljövänliga varorna kommer skattas lika hårt som de miljöovänliga.

Det enda sättet detta minskar mängden kemikalier är om tillverkarna börjar använda mindre plast i sig - men det skulle innebära att man t.ex. gör plastchassin tunnare och på andra sätt försöker skala ner mängden material som används - men frågan är om inte det leder till betydligt skörare produkter som kommer gå sönder och alltså ännu större sopberg och slit-och-släng...

Nä, det här är en ren elektronik-skatt - där tanken är att staten ska få in extra klirr i kassan, inte att det ska bli mindre kemikalier. Att man döpt det till en "kemikalieskatt" handlar bara om att det är så mycket lättare att sälja in det till allmänheten och media, och att Miljöpartiet får nått de kan peka på och säga "Titta vi får igenom vår miljöpolitik!" till sina medlemmar. Går man ut och säger "Jo vi tänkte ta in extra skatt på elektronik, vi tycker att mobiler, datorer, tv-spel osv är lyxkonsumtion och ska skattas extra" så hade det tagit hus i helvete och journalister hade börjat ställa knepiga frågor och ledarsidor och krönikor hade skrivits om hur idiotiskt detta var, men trycker man dit "kemikalieskatt" istället och bullshittar lite om miljö så får man ett fikonlöv att gömma sig bakom och det ser mycket bättre ut i media.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Har du någon form av belägg för detta? Spontant känns det som om man hade fått samma lön men företaget hade tjänat mer pengar och det hade kommit bolagstoppen till gagn. Jag ser ju hellre att staten får de pengarna än höga chefter som mest sitter på möten känns det som.

Från Wikipedia.
"I Sverige uppgår arbetsgivaravgiften till 31,42 procent för alla anställda. Tidigare har vi i Sverige under perioder haft olika storlek arbetsgivaravgifterna baserat på ålder. Arbetsgivaravgiften baseras alltid på löntagarens bruttolön[2]. Drygt 21% av arbetsgivaravgifterna är en form av löneväxling där arbetsmarknadens parter gemensamt kommit överens om att en del av lönepotten (löneökning) skall betalas in till statskassan för att täcka delar av de sociala kostnaderna."

Arbetsgivaravgiften har ett lustigt namn när det egentligen är en del av din lön som förhandlats bort till förmån för bl.a. pensionsinbetalningarna. Du får aldrig se den biten av lönen eftersom den ändå går direkt som skatt.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timergu:

"kan få skatten reducerade med mellan 50 och 90 procent på varor, förutsatt att de är fria från de farliga kemikalier"

Varför skulle inte 100% av skatten försvinna om varorna inte innehöll de farliga ämnena? Tanken var väll att man ville gynna produkterna som inte hade farliga kemikalier i sig??

Nej, tanken är att
1 - Visa att man gör något för miljön
2 - Få in mer pengar till statskassan

Precis som skrivits ovan så är en apparats vikt en mycket dålig indikator på hur miljöfarlig den är. De som har beslutat denna lag är antingen totalt dumma i huvudet eller tror att vi konsumenter är det. Vilket som är värst vet jag inte.
Att våra politiker vill ha mer miljövänliga produkter och med skatter försöker styra produktionen dithän är bara att applådera. Bort med alla gifter så långt det går, det vinner vi alla på. Men denna elektronikskatt är så otroligt klantigt konstruerad så man tror inte det är sant. En mobiltelefon väger ett par hundra gram och innehåller lika mycket elektronik som en tvättmaskin - men tvättmaskinen får mångdubbelt högre skatt beroende på sin vikt. Och ändå säljs det 100-tals gånger fler mobiltelefoner än tvättmaskiner. Hur tänkte man här? Det känns som man inte tänkt alls, om ni frågar mig.