Kemikalieskatten träder i kraft 1 juli

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Världens högsta skatter och ändå stängs 70 polisstationer under sommaren trots rekordhög kriminalitet eftersom polisen inte har råd att hålla öppet?

Vad tror du det beror på då? Sedan 2015 har vi blivit avsevärt fler människor i Sverige och detta kostar rejält med kapital och kommer göra ett bra tag framöver, hur tror du det bekostas, via skatter..

Skatteverket har troligtvis i uppdrag att gräva fram så många alternativ som möjligt för att hitta skatteintäkter till "välfärden" bara för att den inte skall kollapsa.

Polisstationer stängs ner
Räddningspersonal får tampas med sämre villkor och längre arbetstid/mer stress
Skolan sparar in på resurser och det blir större barngrupper/klasser per pedagog och lärare
Sjukhusen har bemanningsproblem under semesterperioder och klarar knappt att svara upp till vårdgarantin överhuvudtaget längre.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mahkizmo:

Vi köper väldigt mycket extra nätverkskort på jobbet då det behövs för att kunna kommunicera med alla datorer och separerade nätverk som går mot olika databaser med mera.

SÅ för oss blir det en extra kindklapp.

Apropå moms, kemikalieskatt etc på produkter så får ni inte glömma bort om det finns lagringsmedia heller.....telefon, ssd etc, då tillkommer några extra kronor där också utöver denna nya hittepåskatt som t o m grundskolebarn hade kunnat utforma på ett bättre sätt.

Jag brukar undvika att prata politik men oavsett vilket parti som gjort vad som kommer folk alltid att vara missnöjda. Vad man än röstar på idag så är det mellan pest eller kolera

Varför inte använda de inbyggda nätverkskorten på moderkorten?

Jag kommer definitivt se om mig för andra alternativ utanför Sverige.

Tack politikerna! Ni har förtstört väldigt mycket i Sverige de senaste tio åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Varför inte använda de inbyggda nätverkskorten på moderkorten?

Jag kommer definitivt se om mig för andra alternativ utanför Sverige.

Tack politikerna! Ni har förtstört väldigt mycket i Sverige de senaste tio åren.

Fast objektivt sett är dom "tvungna" att hitta på den här typen av skatter eftersom att höja inkomstskatten rakt av(mest "rättvist") skulle cementera ett nederlag i nästa val. Tricky.

Oavsett, i det här fallet, det suger för den Svenska hemelektronik branschen. Nog tycker jag att dom kunde kommit på någon mer elegant metod för att få in pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Sverige är rikt och har råd, detta har man hört från politiker länge. Alltså, politiker tror verkligen att alla människor i Sverige är dumma i huvudet och naiva. De statliga kassorna skramlar och det märks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Det är oavsett ett panikdrag för att verka miljömedvetna, men så länge vi har fri handel i Europa så måste sånt här komma från centralt håll annars drabbar det bara svenskt näringsliv.

Skrivet av anon56869:

Tycker det verkar helsnurrigt att de som inte har några kemikalier ändå måste betala skatt? Så genomskinligt det hela.

Det är just detta som gör det ett helt världsfrånvänt beslut. En miljöskatt på faktiskt mängd skadliga kemikalier istället för varans vikt hade varit betydligt vettigare, men detta ratades säkerligen pga problematiken att få fram denna information för varje produkt, vilket hade kostat massvis med resurser. Istället vägs produkterna vilket är mycket enklare men enormt missvisande mot faktisk miljöpåverkan. Det enda vettiga hade varit att skrota förslaget helt.

Förslagsvis hade de istället kunnat införa skattelättnader på produkter som blivit "miljöcertifierade" som en morot att driva det åt rätt håll. Ge tillverkarna av produkterna en chans att spara pengar så kanske saker börjar hända.

Med foliehatten på tror jag att enda anledningen till att detta gick igenom var att i annat fall hade oppositionen kunnat klaga på att regeringen inte alls har en miljöprofil då den ratar oppositions förslag. Så nu har vi en lag som ska gynna miljön, men som i bästa fall är inte har påverkan och i värsta fall leder till att miljöfarligare produkter blir billigare för att de väger mindre...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon259415:

Alla vet vad pengarna går till, men ingen vill säga något.

Ingen som ens vågar gilla ditt inlägg .. hahah Sverige är en bananrepublik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Varför inte använda de inbyggda nätverkskorten på moderkorten?

Jag kommer definitivt se om mig för andra alternativ utanför Sverige.

Tack politikerna! Ni har förtstört väldigt mycket i Sverige de senaste tio åren.

Vi använder dessa också, vi behöver dubbla nätverkskort på flertalet datorer Kan vi köra med enbart 1 kort så kör vi självfallet med det integrerade ^^

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon259415:

Alla vet vad pengarna går till, men ingen vill säga något.

jag kan säga det. Bidrag till menskonst, bidrag, bidrag, politiker löneförhöjningar och invandrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Och dessa pengar går till ?

Mångkultur!

Permalänk

320:- skatt + 25% moms (omsättningsskatt) på skatten.. Det är helt ju jävla bizarrt och det finns ingen som helst logik i att betala omsättningsskatt på en inbetalning av skatt till staten!!!

https://www.heise.de/preisvergleich/

Fyfan, nu känner jag att tjurgubben kryper fram i mig. Dags att gå och köpa en kasse öl (och slanta MER skatt) och lugna ner mig lite..

Permalänk
Medlem

Straffbeskattning av konsumenter trots att den disponibla inkomsten inte ökar, rätt uppenbart att BNP kommer få en rejäl törn ---> ökad arbetslöshet bl.a etc

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Alla vet vad pengarna går till, men ingen vill säga något.

Exakt, ALLA VET. Hoppas nästa val resulterar i att svensk politik förändras kraftigt i en riktning som är bra för Sveriges framtid. Helt sanslöst absurd politik Sverige har haft väldigt länge nu, både med M och S.

Permalänk

Skatten är inget annat än ytterligare sätt att täta hål i statens finanser. Att de riktar in sig på elektronik med flamskyddsmedel är bara en lam ursäkt då just elektronik inte avger dessa kemikalier förrän de ska återvinnas vilket görs under kontrollerade former.

Produkter som INTE innehåller någon av de angivna kemikalierna kan max få 50% avdrag från denna skatt. De produkter som innehåller mest flamskyddsmedel per viktenhet omfattas inte alls: vissa textilier och möbler. I möbler är skumgummit den stora boven även polyester kan innehålla flamskyddsmedel.

Hursomhelst, detta är ingen skatt för att primärt skydda medborgarna utan till för att dra in cash till staten.

Visa signatur

TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 3900X | EVGA 3080 Ti FTW3 ULTRA GAMING | 32GB DDR4 3200MHz | 3 x M2 2TB | Corsair 850W

Permalänk
Medlem

Uppdatering 12:35: Datorkomponenter omfattas inte av kemikalieskatten.

Skönt. Det har varit ett orosmoln. Datorkomponenter är det jag köper mest av så det skulle blivit kännbart. Övrigt som omfattas köper jag väldigt sällan så det kommer inte märkas av så mycket.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Mångkultur!

Kostar säkert en del, men:

Polisen har ont om pengar
Sjukvården har ont om pengar
Skolan har ont om pengar
Försvarsmakten har ont om pengar
SJ/Banverket har ont om pengar
Transportstyrelsen har ont om pengar
osv osv osv osv osv osv

Det kostar att driva ett land, självklart skall pengar in, men sen kan man diskutera från vad och hur det skall fördelas.

Just den här skatten känns mer klantig än vanligt, eller är den det, privatkopiering lär inte vara det enda klantiga exemplet. Dåligt är det i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Maysay:

Observera att det beslutades 2013. Alltså under Alliansens period.

Skickades från m.sweclockers.com

Beslutet om kemikalieskatt på elektronik, fattades av nuvarande regering.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

När man köper en datorkomponent betalar man den med skattade pengar, sen ska man skatta igen på de pengarna (moms), och nu ska man skatta en tredje gång med "kemikalieskatt".

Politikerna fortsätter att hitta på sätt att dammsuga våra plånböcker. Inte billigt med deras politik...

Arbetsgivaravgift, pengar som annars hade kunnat gå rakt ner i din egen ficka i form av högre lön
Direkt skatt på din lön
Moms på allt du köper
Copyswede-avgift
Kemikalieskatt
Säkerligen missat här någonstans

Nog för att dessa skatter och så har sina fördelar men jag tror de flesta har någon slags övre gräns innan de tröttnar.

Permalänk
Medlem

"Vi sänker inkomstskatten så att de svenska hushållen ska få bättre ekonomi, och när de har mer pengar och konsumerar mer så inför vi fler skatter och avgifter på produkterna de köper mest" - Regeringen och Alliansen

Så jävla idiotiskt att beskatta produkternas vikt och inte kemikalierna i sig. Att en produkt väger mycket säger ju ingenting om hur mycket kemikalier det är i den. Elektronik av högre kvalité där man t.ex. väljer metall som material framför plast blir ju orättvist beskattade.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Kostar säkert en del, men:

Polisen har ont om pengar
Sjukvården har ont om pengar
Skolan har ont om pengar
Försvarsmakten har ont om pengar
SJ/Banverket har ont om pengar
Transportstyrelsen har ont om pengar
osv osv osv osv osv osv

Det kostar att driva ett land, självklart skall pengar in, men sen kan man diskutera från vad och hur det skall fördelas.

Just den här skatten känns mer klantig än vanligt, eller är den det, privatkopiering lär inte vara det enda klantiga exemplet. Dåligt är det i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Att många myndigheter som till exempel polisen och skolan har ont om pengar är det jag tycker är själva problemet.

Migrationsverkets kostnader har ökat explosionsartat de senaste åren...

Polismyndighetens budget för 2017 beräknas vara endast 22,3 miljader, alltså inte ens hälften av Migrationsverkets budget. Vi får se om drygt ett år vad svenska folket tycker om detta!

Källor:
https://www.migrationsverket.se/download/18.4100dc0b159d67dc6... sida 20
https://polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Budgetunderl... sida 6

Permalänk
Medlem

"möjligt med reducering mellan 50 och 90% Det är däremot inte möjligt att helt slippa skatten"

Så oavsett om varan framställs helt utan miljöfarliga kemikalier så tillkommer en kemikalieskatt. Smart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Att många myndigheter som till exempel polisen och skolan har ont om pengar är det jag tycker är själva problemet.

Migrationsverkets kostnader har ökat explosionsartat de senaste åren...
http://i.imgur.com/s9V4AWz.png

Polismyndighetens budget för 2017 beräknas vara endast 22,3 miljader, alltså inte ens hälften av Migrationsverkets budget. Vi får se om drygt ett år vad svenska folket tycker om detta!

Källor:
https://www.migrationsverket.se/download/18.4100dc0b159d67dc6... sida 20
https://polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Budgetunderl... sida 6

Det behövs ingen raketforskare för att räkna ut vad opinionen står i denna frågan, dock lite OT.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Endast Sverige svenska skatter har

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Hjälpsam

Det jävliga är att jag tror att Sverige på lite sikt kommer att gå back på detta, administrationen är tungarbetad och konsumenter kommer att handla mer från utlandet.
Så i slutändan staten ger ut pengar, för att jävlas med medborgarna, hus smart är det?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Arbetsgivaravgift, pengar som annars hade kunnat gå rakt ner i din egen ficka i form av högre lön

Har du någon form av belägg för detta? Spontant känns det som om man hade fått samma lön men företaget hade tjänat mer pengar och det hade kommit bolagstoppen till gagn. Jag ser ju hellre att staten får de pengarna än höga chefter som mest sitter på möten känns det som.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

"Importörer, som distributörer och återförsäljare, kan få skatten reducerade med mellan 50 och 90 procent på varor, förutsatt att de är fria från de farliga kemikalier. Däremot är det inte möjligt att helt slippa den nya kemikalieskatten."

Visar att staten främst är ute att förbättra sina dåliga finanser och ökade kostnader med ytterligare fler skattepålagor och avgifter. Trots att vi redan är världsledande på området.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Hmmm, det här är ju väldigt spännande. Högtalare ska inte beskattas. Datorskärmar ska.

En högtalare med skärm jämfört med en datorskärm med högtalare. Borde ju egentligen räknas som samma? Det enda som egentligen skiljer dessa två produkter åt är ju proportionerna på högtalare samt skärm?

Dessutom.. hela grejen med att lägga kemikalieskatt på vikt är nått som en 3 åring skulle kunna få för sig. Åter igen visar regeringen vilka otroligt inkompetenta människor de är.
Sätt in folk med utbildning motsvarande det deras arbetsuppgifter kräver!!!! Härre gud...

Permalänk
Medlem

Hade hela EU haft denna skatt skulle jag faktiskt stödja det, främst eftersom då hade produkter verkligen blivit mer miljövänliga.
Men eftersom det endast är Sverige så kommer ju knappast nån tillverkare ändra sina produkter till enbart oss.
Och jag tycker det är fel att skatten inte kan undvikas med 100% om man är miljövänlig.

edit: Va skönt att datorkomponenter inte beskattas iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraxx:

Hmmm, det här är ju väldigt spännande. Högtalare ska inte beskattas. Datorskärmar ska.

En högtalare med skärm jämfört med en datorskärm med högtalare. Borde ju egentligen räknas som samma? Det enda som egentligen skiljer dessa två produkter åt är ju proportionerna på högtalare samt skärm?

Dessutom.. hela grejen med att lägga kemikalieskatt på vikt är nått som en 3 åring skulle kunna få för sig. Åter igen visar regeringen vilka otroligt inkompetenta människor de är.
Sätt in folk med utbildning motsvarande det deras arbetsuppgifter kräver!!!! Härre gud...

Utredaren som kom fram till att man skulle lägga kemikalieskatt på vikt valdes av Alliansen när den tillsatte utredningen. Så det skulle i såfall vara ett tecken på Alliansregeringens inkompetens.

Permalänk
Hedersmedlem

+15% på ett tangentbord. Snyggt. Snyggt. Kan de inte bara höja den vanliga skatten istället? Nu punktmarkerar de ju folk som gillar elektronik..

Men positivt är väl att nu kan polisen, vården, trafikverket etc få mer pengar.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Grattis ni som har röstat på Socialdemokraterna.

Tänk riktigt noga till nästa val.

Nu är nog detta snarare miljöpartiklarnas påhitt. Hoppas dom kommer under 4% spärren i nästa val.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.