Hur rätar man ut chassit efter att ha tappat datorn i golvet?

Permalänk

Hur rätar man ut chassit efter att ha tappat datorn i golvet?

Tjena!

Det är så att jag har tappat datorn i golvet idag. Den verkar ha klarat sig undan några större tekniska fel. Men den har fått en ordentlig smäll. Den slog kanten när den träffade golvet. Jag hade den bara i ett tunt fodral.

Den måste ha slagit i med botten först, för att främre vänster hörn har vikt sig uppåt som en läpp, och i det vänstra övre hörnet har locket vikt sig lite grann och ramen hoppat ut i den kanten.

Hur mycket det skulle kosta att få det reparerat tror ni? Vad är er erfarenhet av sånt här? Jag tar alltid väl hand om mina saker, men idag hade jag verkligen otur. Så det känns extra surt, i och med att det aldrig har hänt mig förut. Men någon gång ska bli den första antar jag...

Hur ska man göra om man ska försöka sig på det här själv? Vad ska man använda för verktyg och liknande? Chassit är i aluminium, så det är väldigt tunt och lätt. Det borde ju vara lättarbetat då. Är det någon som har gjort sånt här förut som kan dela med sig av sin erfarenhet?

Jag har ju försäkring, men jag måste ändå betala en relativt hög självrisk. Samtidigt så känner jag att jag helst vill ha kvar datorn och fixa den om det går, istället för att slänga och skaffa en ny. Den lever ju som sagt, det är nog bara det yttre skalet som behöver bytas.

Om man skulle skicka in den på reparation, kan de då byta ut hela chassit? Jag förstår att det är relativt enkelt att byta ut en skruv eller två. Men vilken tillverkare håller extra chassin på lagret?

Det lutar tyvärr åt att jag försöker räta ut den själv, eller att jag försöker hitta ett annat chassi. Kanske till och med bygga ett eget chassi.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Bilder

Här kommer lite bilder!

La till bilder
Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Om du vill göra det gratis kan du ju alltid pröva med en tång... Blir kanske inte så fint, men gratis.

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Medlem

Om du ska använda en tång kanske det är bra att sätta nåt mjukt runt så du inte pressar metall mot metall

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Avstängd

Testa räta tillbaka med en tång, och ha tyg emellan för att hindra ''bitmärken''

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Tack för tipsen!

Vad händer tror ni om jag tillför värme? Ändras färgen då tror ni? Jag undrar just hur de sätter färg på de här. Det är ju inte ditmålat. Det måste vara någon kemisk process man använder.

Jag tänker att jag tar isär den helt, innan jag börjar jobba på den. Sedan går jag på värmepistol och spetstång inlindad i någon gammal tröja. Vad tror ni?

Det är en Asus Zenbook förresten! Jag har hittat ett botten till den för 600 kr från eBay. Men jag behöver ju övre delen också, och eventuellt lock också. Bara gångjärnen går på ca 250 kr. Styck! Tur att jag inte behöver byta dessa, för de går ju fint, det går att öppna och stänga. Men den går inte ner helt förstås för läppen.

Ingen som vet om Asus har chassin över som så att de kan byta kostym på den? Och vad skulle det kosta?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Har du en "drulleförsäkring" kan du nog få hela enheten utbytt, mot självrisk.
Har svårt att tro att den kan hänga med några längre tid efter att du böjt tillbaka den. Locket kommer troligtvis inte gå att stänga ordentligt t.ex. Men den kan ju funka bra som "stationär" dator om du kopplar skärm/tangentbord till den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Jag har ringt Asus! De vill ha 1000 kr bara för att "felsöka" den. Därefter tillkommer reparationskostnad. Vad exakt de kommer att göra med den vill de inte säga. De måste titta på den säger de.

Någon som vet om Asus har verkstad i Sverige? Eller måste den åka ner till Tyskland? Jag har för mig att Asus har sitt Europakontor där.

Skrivet av saturday_sun:

Har du en "drulleförsäkring" kan du nog få hela enheten utbytt, mot självrisk.
Har svårt att tro att den kan hänga med några längre tid efter att du böjt tillbaka den. Locket kommer troligtvis inte gå att stänga ordentligt t.ex. Men den kan ju funka bra som "stationär" dator om du kopplar skärm/tangentbord till den.

Ja, det har jag faktiskt. Men självrisken är på 1200 kr. De har sagt till mig att jag måste lämna in den för att se om den går att reparera. Så de verkar inte vara villiga att ersätta mig direkt om jag byter ut den mot en ny.

Kan försäkringen täcka den här felsökningskostnaden? Jag ska väl aldrig betala mer än 1200 kr, oavsett om jag byter ut den eller reparerar den? Jag tvingas ju försöka reparera först om jag ska se några pengar från försäkringen. Då borde de täcka saftiga felsökningsavgifter.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Otur!
Det är svårt att få till det bra när det är aluminium. Aluminium blir "större" så fort man börjar bända i det så försök bara trycka ihop det som fler varit inne på. Men det bästa och snyggaste vore ju reservdelar. Försök inte värma, det blir bara värre.

Lycka till

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Jag har ringt Asus! De vill ha 1000 kr bara för att "felsöka" den. Därefter tillkommer reparationskostnad. Vad exakt de kommer att göra med den vill de inte säga. De måste titta på den säger de.

Någon som vet om Asus har verkstad i Sverige? Eller måste den åka ner till Tyskland? Jag har för mig att Asus har sitt Europakontor där.

Ja, det har jag faktiskt. Men självrisken är på 1200 kr. De har sagt till mig att jag måste lämna in den för att se om den går att reparera. Så de verkar inte vara villiga att ersätta mig direkt om jag byter ut den mot en ny.

Kan försäkringen täcka den här felsökningskostnaden? Jag ska väl aldrig betala mer än 1200 kr, oavsett om jag byter ut den eller reparerar den? Jag tvingas ju försöka reparera först om jag ska se några pengar från försäkringen. Då borde de täcka saftiga felsökningsavgifter.

Du gör en skadeanmälan till ditt försäkringsbolag så tar de hand om det hela - de har avtal med serviceställen. Du behöver endast betala självrisken. Men en grej jag funderar på är hur gammal den här - beroende på ålder så kan de ersätta dig mindre, t.ex. 75% om den är så så gammal. Det är nog olika för olika försäkringsbolag. Men börja med att göra en skadeanmälan så kommer de att kontakta dig sen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

http://www.asusparts.eu/se har ju i stort sett alla reservdelar du behöver. Där kan du om inte annat leta upp artikelnumret/beskrivningen för att använda till att hitta rätt del på ebay.
Men du får räkna med att det kostar en slant att byta chassit, oavsett var du köper delarna. Skulle gissa på att det kostar 800-1500 för delarna.