Tips på bra fantasy böcker!

Permalänk
Medlem

Jag måste, efter att själv läst i princip enbart fantasy de senaste 30 åren, tipsa om Glen Cooks The Black Company

Jag har läst många serier, men denna är i mitt tycke jävligt bra och har satt sig på ett sätt som ingen annan gjort.
Jag rekommenderar den till alla som gillar bra fantasy på engelska.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Black_Company

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Medlem

Joe Abercrombie First Law trilogy och sedan de 3 följande böckerna i den världen. Den sista (6e) boken (Red Country) i den världen är den bästa boken jag läst.

Wheel of Time och Sword of truth ger jag inte mycket för. WoT funkar kanske om du är i mitten/sena tonåren. SoT har extremt mycket amerikanska/politiska undertoner (jobba hårt så lyckas du, kapitalism är överlägsen kommunism osv osv).

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Karen Miller's böcker gillar jag. Kingmaker, kingbreaker och god speaker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Surpuppa:
Anders Blixt sade att han skulle skriva Svavelvinter som bokserie, men jag har inte sett den än. Det borde vara en bra Fantasy serie om du hittar den.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

https://www.sfbok.se/produkt/the-chronicles-of-conan-54352

Berättelserna jag alltid faller tillbaka på när jag tröttnar på all annan fantasy.
Conan må vara stark och stor, men han är också smart som fasiken och nitar onda trollkarlar och räddar kvinnorna samtidigt. Oslagbart.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Paksenarrion av Elizabeth Moon?
Kan vara svår att hitta på svenska nu för tiden, men den brukar finnas på biblioteket. Stora krig, magi, trupper, strategier och karaktärsutveckling.

Första boken är väldigt bra och helt sönderläst. Tyvärr finns det ett parti i mitten (typ andra halvan av andra boken om jag minns rätt) som är rätt seg. Men jag vet vad som händer så jag brukar hoppa över den biten när jag läser om den serien

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Skrivet av Anaii:

Första boken är väldigt bra och helt sönderläst. Tyvärr finns det ett parti i mitten (typ andra halvan av andra boken om jag minns rätt) som är rätt seg. Men jag vet vad som händer så jag brukar hoppa över den biten när jag läser om den serien

Första boken är grym, håller med dig om truppförflyttningarna i halva andra, tredje börjar ta sig ordentligt mot slutet

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Älskade hela Arvtagaren (Eragon böckerna) kvadrologin som liten, kanske kan vara nåt?

Visa signatur

-Citera för svar-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Synd att du inte gillade Robin Hobbs Assassins Apprentice. Testa hennes Liveship Traders trilogi istället. Tror det är mer för dig.

Annars rekommenderar jag också Raymond E Feist böcker.

Joe Abercrombie med hans First Law böcker var riktigt bra. Riktigt bra karaktärer och inte för många.

Peter V Brett sista bok i hans serie Demon Cycle kommer i slutet av året så börja läsa nu. Riktigt bra.

Jag har läst en del av den första boken ur First Law, slutade ganska snabbt då jag hatar böcker där huvudkaraktärerna inte "hör ihop", när det känns som att man läser tre separata böcker. Funderar dock på att börja igen, men behöver då svar på min fråga. Kommer de tre huvudkaraktärernas historier att "gå samman" senare i boken? Träffar de varandra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pandemon:

Jag måste, efter att själv läst i princip enbart fantasy de senaste 30 åren, tipsa om Glen Cooks The Black Company

Jag har läst många serier, men denna är i mitt tycke jävligt bra och har satt sig på ett sätt som ingen annan gjort.
Jag rekommenderar den till alla som gillar bra fantasy på engelska.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Black_Company

Ja denna serien verkar mycket intressant. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

@Surpuppa: För det första, om du inte vill läsa böcker på engelska så behöver du kanske inte fortsätta läsa detta inlägg, eftersom dessa böcker bara finns på engelska.

Om du gillar detaljerade svärdsstrider etc. så kan jag rekommendera böckerna om Drizzt Do'Urden av R.A. Salvatore. Om du är bekant med Neverwinter Nights-spelen, eller Baldur's Gate, så är också antagligen världen som dessa böcker utspelar sig i bekant.

R.A. Salvatore har fått generellt mycket positiv kritik för att beskriva action mycket väl och detaljerat. Hans berättelser innehåller dessutom sin beskärda del av trollkarlar och magi (vilket bara är förväntat med tanke på världen). Storslaget blir det, och ganska så "gott mot ont" också, utan att bli fullständigt svartvitt.

Du kan ju läsa lite mera här https://en.wikipedia.org/wiki/Drizzt_Do%27Urden, men under Publication History kan du råka ut för mindre spoilers, som enligt mig inte är så farliga, men vissa människor kan vara noga med sånt...

Jag har läst varenda bok om Drizzt och kommer att läsa varenda bok om Drizzt...

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera "The Black Magician"-trilogin av Trudi Canavan.

Gott om magi (och en hel del drama), men kanske för lite action för TS smak.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Surpuppa:

Jag har läst en del av den första boken ur First Law, slutade ganska snabbt då jag hatar böcker där huvudkaraktärerna inte "hör ihop", när det känns som att man läser tre separata böcker. Funderar dock på att börja igen, men behöver då svar på min fråga. Kommer de tre huvudkaraktärernas historier att "gå samman" senare i boken? Träffar de varandra?

Ja de kommer mötas. Men näe inte boken för dig då.
James Barclay Chronicles of the Raven kan vara något för dig. Sen fortsätter bokserien i en till trilogi och en sista bok som utspelar sig långt efter som avslutning. Handlar om ett gäng mercenaries typ. Alver, demoner och magier. Det är High Fantasy med en hel del action.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Klassiker är Moorcocks Elric-böcker, men jag har ingen aning om hur de står sig idag (det var länge sedan jag läste dem).

Permalänk
Medlem

Även jag slår ett slag för First Law av Joe Abercrombie. Det är närgånget, blodigt och gråskalorna är fler. Allt är inte svart eller vitt

Gillade också Kings of the Wyld av Nicholas Eames. Handlar om ett gäng gamla legoknektar som ut på ett sista uppdrag. Har stora likheter med ett splittrat rockband som återförenas för en sista turné med blandat resultat. Helt klart läsvärd

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Raymond E. Feist som nämnts tidigare har skrivit många bra böcker. Själv tycker jag mycket om "Imperiets dotter" som är lite feodala Japan inspirerat.

Visa signatur

MSI B450 Mortar, AMD Ryzen 7 5700x, Phantek PH-TC12DX, Corsair Vengeance 32GB, KFA2 GTX1080 8GB, Crucial P1 1TB, Corsair RM850W, Fractal Design mini C.

Permalänk
Medlem

Mina absoluta favoritböcker är The Artefacts of Power av Maggie Furey (Magikerns saga på svenska). Mycket magi och strider, och sanslöst bra och välutvecklade karaktärer. Det är verkligen en dold pärla som märkligt många aldrig hört talas om.

Även Wheel of Time är bra, men jag rankar Artefacts of Power högre än den, LOTR, Harry Potter, The Farseer Trilogy (Assassin's-böckerna), A Song of Ice and Fire och allt annat jag läst under årens lopp (vilket är en hel del).

The Chronicles of Malus Darkblade (från Warhammer-universumet) har också stor fokus på strider och detaljbeskrivningar av senor som trasas sönder och ögon som spetsas

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

@Frazeur: Serien om Drizzt verkar mycket intressant, dock så känns 30 böcker som en ofantligt stor mängd att ge sig in på. Men man måste börja någon gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Paksenarrion av Elizabeth Moon?
Kan vara svår att hitta på svenska nu för tiden, men den brukar finnas på biblioteket. Stora krig, magi, trupper, strategier och karaktärsutveckling.

Jag läser på engelska och på min Kindle, men är för snål för att köpa böcker, brukar ladda ner pdf filer istället. Hittade dock ingen gratis pdf fil ur denna serien men den verkar vara så pass bra att jag faktiskt funderar på att köpa en ebok. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surpuppa:

Jag läser på engelska och på min Kindle, men är för snål för att köpa böcker, brukar ladda ner pdf filer istället. Hittade dock ingen gratis pdf fil ur denna serien men den verkar vara så pass bra att jag faktiskt funderar på att köpa en ebok. Tack för tipset!

Ett tips är att Paksenarrion-serien ges ut av Baen, ett riktigt grymt förlag som säljer alla sina e-böcker utan kopieringsskydd. Du hittar första boken här, men man kan också köpa hela trilogin för inte mycket mer.

Permalänk
Medlem

@Surpuppa: Jo, jag tänkte säga att man inte måste läsa alla ^^ Dom är för det mesta skrivna i trilogier bestående av tre relativt korta böcker. Du kan riktigt bra läsa den (in world) kronologiskt sett första trilogin och kolla vad du tycker. Notera att den kronologiskt sett första trilogin skrevs efter den andra, som Star Wars typ ^^ Själv tycker jag att dom två-tre första trilogierna är bland dom absolut bästa!

Permalänk
Skrivet av Hoggaforfan:

Terry Pratchett - allt om Discworld
The Chronicles of Thomas Covenant dock lite skitstövel
Sagan om Belgarion

The Chronicles of Thomas Covenant gillade jag men jag har alltid gillat antihjältar :D. Sen var Sagan om Belgarion helt ok dvs bra och sammanhållen mytologi över hela de tusentals åren av historien som serien spänner över fast dom är lite väl kraftfulla som att lira ett spel i "godmode" i slutet av serien.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Bibeln

Permalänk
Medlem

Konstigt att ingen tipsat om triologin "Maktens vägar" av Bertil Mårtensson.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Maktens_v%C3%A4gar
Riktigt bra fantasy av svensk författare!

De blå regnens tid av Björn Holm, också svensk fantasy, rolig.

Astra och Flondrix av Seamus Cullen, Rolig och tokig, kan tro att det är Pratchett som skrivit den.

Anubisportarna av Tim Powers.

glömde
Visa signatur

Racing to the limit , and beyond !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

@Surpuppa:
Anders Blixt sade att han skulle skriva Svavelvinter som bokserie, men jag har inte sett den än. Det borde vara en bra Fantasy serie om du hittar den.

jag tror du menar erik granström

och fjärde och sista delen i serien gavs förövrigt ut tidigare i år.

Permalänk
Medlem

Med de kriterierna så tycker jag absolut att du borde ge Terry Goodkind en chans, Wizard's first rule är första boken. Det blir lite spretigare ju längre in i serien man kommer men är bra mycket bättre än Jordan i mina ögon och inte massor med karaktärer att hålla reda på.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

@helmet: TACK ops exalterad caps

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Har någon rekommenderat discworld?
Literära forum om fantasy på nerdsiter blir lite stora, så jag har faktiskt inte hunnit läsa allas kommentarer.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Som sagts tidigare Wheel of Time, det enda tråkiga med den serien är att efter man läst klart dom så finns det tyvärr ingen annan bokserie kapabel till att fylla det tomrum dom lämnar efter.
Med andra ord, dom är magiska!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Avstängd

Wheel of Time, är ljusår bättre än game of throne serien, synd att det inte var den de filmade först bara...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number