Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Överklockningsresultat Intel Core i9 7900X

Permalänk

Överklockningsresultat Intel Core i9 7900X

Hej forumet!

Tänkte jag skulle dela med mig av mina initiala resultat gällande överklockning av min Core i9 7900X. Jag är ingen expert på överklockning, så se inte detta som en guide.

Utrustning som använts:
Cpu: Intel Core i9 7900X
Moderkort: Gigabyte Aorus Gaming 7
Kylning: EKWB vattenblock + EKWB 360mm-vattenkylare med 3x120mm fläktar
Case: Fractal Design Define R5

BIOS-inställningar:
VCore: 1.18V
Multiplier: 47X på alla cores
Load line calibration: Medium (3)
En massa strömbegränsningsinställningar: Uppskruvade högt

Intressant är att om man *inte* justerar upp strömbegränsningen, så fungerar allting ändå väldigt snyggt. Man hamnar på kanske 4.0 eller 4.1 GHZ när alla kärnor kör, marginellt högre än stock, men ändå användbart, inte så att det throttlar hårt ner till lägre än stock, det verkar som att trottlingen ("strypningen?") griper in väldigt mjukt.

Temperaturer i Prime95 "Small FFT" blir lite obehagligt höga (se bild). Dessutom skiljer temperaturen rätt mycket mellan varmaste och svalaste kärnan. Nån som har nån idé varför?

I "Blend"-läget i Prime95 är temperaturerna mycket svalare. Även Cinebench verkar vara en mycket lättare last för CPU:n, varmaste kärnan blir 73 grader under en körning.

Då jag var inställd på att 7900X skulle vara svår att överklocka, hade jag inte väntat mig några jätteresultat. Så jag blev glatt överraskad med 4.7 GHz på alla kärnor - det är ju egentligen en ganska fet överklock mot stock. Stock är ju endast 4.0 GHz när alla kärnor används. Jag vet inte, andra kanske väntar sig mer, men jag är nöjd i alla fall

Cinebench R15 score landar på 2520 vilket jag är nöjd med.

Permalänk
Medlem

Blir processorn så där varm med din egna custom loop -.-
Jag som funderar på en Intel processor i framtiden... Dock är min tanke att gå på en av deras högre kärnantal. Jag får hoppas att den kommer vara lödad.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

Tycker inte temperaturerna ser jättefarliga ut. Prime95 är trots allt det hårdaste testet och processorn kommer inte komma upp så högt vid normal användning. Måste säga att det är rätt imponerande med 4,7 GHz på 10 kärnor, knappt så jag får upp min 6600k i de frekvenserna.

Permalänk
Medlem

@Semenra: Ett generellt spann mellan 72-82 grader på kärnorna med riktig vattenkylning tycker jag personligen är rätt högt. Sedan så är hela hans CPU package på 88 grader, och det är hela CPUn. Problemet med de nya Intel processorna är att värmeöverföringen från processorn till vad kör kylning man nu använder inte är tillräckligt effektiv.

Jag kan tänka mig att trådskaparens vattenloop är relativt svalt i relation till processorn. Det vill säga att både vattnet och radiatorerna är svalare än de skulle vara vid en bättre överföring.

Som jämförelse kan man ta mitt vattenkylda 1080 Ti som dumpar ur sig minst lika värme som en överklockad processor. Men tack vare direkt kontakt mot vattenblocket så ligger GPU kärnan på 45 grader i de tyngsta spelen. Då vattenkyler blocket också VRAM och VRM.

Min processor ligger på 4.4 GHz vid 1.4 volt. Nu är det visserligen en gammal dinosarie, första generationens 6-kärniga 980X. Men den är lödd och har en kärn och CPU package temperatur på 60 grader Prime95. Vid vanlig Handbrake H.265(HEVC) transcoding så ligger min processor på 45-55 grader. Trådskaparens 7900X skulle troligtvis ligga på runt 65-75 grader i Handbrake, och det kan jag mig veterligen tycka är högt för Handbrake som skulle kunna klassas som mer vanligt uttnyttjande av processorn.

Trådskaparen kör sin processor på 4.7 GHz och 1.18v. Jag har för mig att 7900X kan boosta upp sig till 4.5 GHz på 1.15 volt, så rent spekulativt kan jag tänka mig att en boostande stock 7900X ligger på rätt höga temperaturen också. Och når man sådana där temperaturen så kan man ju undra om en stock 7900X någonsin skulle välja att boosta upp sig. Eller om man får en medel och effektiv hastighet på 3.5 till 4 GHz.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

För en customloop med 360rad tycker jag det ser ut att vara rätt så höga temps, sen vet jag inte hur varma nya INTELs blir men så hög temp vi 1.18Vcore tycker jag känns lite högt, sen undrar jag hur hans VRM mår som väll är lite kända för att ha undermålig kylning, hur blir det när man vattenkyler CPUn på dessa moderkort, ärman tvungen att sätta fläkt vid VRM osv då?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@BM-Mods: Jag skulle vilja påstå att CPU fläktarna inte har någon absolut betydelse för kylningen av VRM. Visst, de flyttar bort varmluften från området omkring moderkortet, men det gör redan din bakre fläkt och toppfläktarna.

VRM på moderkortet brukar generellt gå rätt varma men samtidigt så värmer de inte upp luften runtomkring säg något märkbart. Däremot gör grafikkortet det, men att lösa det problemet har vi just chassifläktarna till. Att försöka någon extra fläkt över själva moderkortet skulle inte göra någon så stor skillnad, tror jag. Däremot tror jag att det istället skulle förhindra luftflödet något genom att skapa en extra "pull" force innuti chassit.

Men har man också ett vattenkylt grafikkort så kan chassit bibehålla samma inre temperatur vid load som vid idle, och då påverkas VRM ännu mindre av t.ex. en helt vattenkyld dator.

Är man ändå orolig över VRM så finns det monoblock som täcker både VRM, CPU och PCH.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk

Tack för feedback!

@Nephitis: Jag provade även med stock-inställningar. Körde Prime95 på 4GHz (max boost på alla kärnor). Temperaturer runt 55-60 grader i Prime95 (4GHz, utan AVX).

Det stämmer helt att vattenloopen är sval. Så fort man tar bort lasten går CPU:n ner till typ 27 grader. Jag kan tänka mig att jag kanske skulle kunna få upp vattentemperaturen till 30-40 grader max, om jag stängde av AC:n och körde ett längre stresstest. Jag har ännu inte kört Prime95 längre än ca 15 minuter, så jag kanske borde tillägga att jag inte vet säkert att maskinen egentligen är stabil på 1.18V och 4.7GHz. Men ett längre stresstest kommer!

Men det är lite intressant att nästan hela temperatur-deltat troligtvis ligger över Intels TIM mellan die och heat-spreader, något som Toms Hardware visade väldigt bra i sin 7900X-test.

@BM-Mods: Jag har satt en fläkt över VRM. Dock har ju detta moderkort en Heat-pipe från VRM-heatsinken till heatsinken vid bakpanelen. Så moderkortet har nog bättre VRM-kylning i grunden än korten som Der8auer testat med (om du sett hans "VRM-disaster"-video). Jag har sett som högst ca 75 grader temperatur på VRM, rapporterat från HwInfo, men det är klart, det svårt att veta exakt vad den applikationen egentligen mäter och om siffrorna är jämförbara med Der8auer's siffror. Jag tror inte VRM-överlast är ett problem alls på mitt moderkort, i varje fall om man inte deliddar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

Blir processorn så där varm med din egna custom loop -.-
Jag som funderar på en Intel processor i framtiden... Dock är min tanke att gå på en av deras högre kärnantal. Jag får hoppas att den kommer vara lödad.

Dessa är ju inte lödade, tvivlar på dem kommer löda de andra som kommer senare. Men man kan hoppas.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av avl_sweden:

Hej forumet!

Tänkte jag skulle dela med mig av mina initiala resultat gällande överklockning av min Core i9 7900X. Jag är ingen expert på överklockning, så se inte detta som en guide.

Utrustning som använts:
Cpu: Intel Core i9 7900X
Moderkort: Gigabyte Aorus Gaming 7
Kylning: EKWB vattenblock + EKWB 360mm-vattenkylare med 3x120mm fläktar
Case: Fractal Design Define R5

BIOS-inställningar:
VCore: 1.18V
Multiplier: 47X på alla cores
Load line calibration: Medium (3)
En massa strömbegränsningsinställningar: Uppskruvade högt

Intressant är att om man *inte* justerar upp strömbegränsningen, så fungerar allting ändå väldigt snyggt. Man hamnar på kanske 4.0 eller 4.1 GHZ när alla kärnor kör, marginellt högre än stock, men ändå användbart, inte så att det throttlar hårt ner till lägre än stock, det verkar som att trottlingen ("strypningen?") griper in väldigt mjukt.

Temperaturer i Prime95 "Small FFT" blir lite obehagligt höga (se bild). Dessutom skiljer temperaturen rätt mycket mellan varmaste och svalaste kärnan. Nån som har nån idé varför?

http://79.99.1.88/p95temps.PNG

I "Blend"-läget i Prime95 är temperaturerna mycket svalare. Även Cinebench verkar vara en mycket lättare last för CPU:n, varmaste kärnan blir 73 grader under en körning.

Då jag var inställd på att 7900X skulle vara svår att överklocka, hade jag inte väntat mig några jätteresultat. Så jag blev glatt överraskad med 4.7 GHz på alla kärnor - det är ju egentligen en ganska fet överklock mot stock. Stock är ju endast 4.0 GHz när alla kärnor används. Jag vet inte, andra kanske väntar sig mer, men jag är nöjd i alla fall

Cinebench R15 score landar på 2520 vilket jag är nöjd med.

http://79.99.1.88/cinebench.PNG
http://79.99.1.88/cpuz.PNG

Hur många watt drog den vid 4.7 i prime small fft ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

gillar att du får bättre överclock på en 10 kärnig än jag får på min 6700k, kanske borde kika lite på x299, varit lite småsugen på den åttakärniga varianten, ryzen känns lite smått tråkigt pga hur dålig den är på att överklocka!

Permalänk
Medlem

min 7820x kör jag på 4,5ghz och 1,1v temps ej över 69 grader i custom loop

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nephitis:

Blir processorn så där varm med din egna custom loop -.-
Jag som funderar på en Intel processor i framtiden... Dock är min tanke att gå på en av deras högre kärnantal. Jag får hoppas att den kommer vara lödad.

Varm blir den, men det är ju inte så farligt som jag trodde. Min 5960X blir lite över 70C i 4.5Ghz med dubbla 360-radiatorer.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB