Kan man använda samma SATA kabel till Fractal Design Integra som man hade till FD Edison?

Permalänk

Kan man använda samma SATA kabel till Fractal Design Integra som man hade till FD Edison?

Köpte mig en SDHD nyligen från Inet. Tänkte skruva in och koppla in den igår men såg att SATA kabeln från min Fractal Design Integra nätaggregatet som hade en kontakt ledigt på kabeln, var för kort. Kollade om jag kunde skruva närmare grejerna så det skulle få plats men det funkade inte.

Men jag har en bror som fick göra av med sin Fractal Design Edison efter ett åsknedslag. Men han hade kvar några gamla reserv kablar som inte var i kopplad under åskan. Och en av dem ska ju vara en SATA Peripheral kabel. Frågan är om en Edison kabel kommer få plats i min Integra.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte göra det då det är olika tillverkare.
Edison ska vara seasonic som tillverkar det integra är inte jag hade inte chansat även om det kanske går. Risken är att du bränner halva burken.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Tänk också på att kablarna kan var olika kopplade även om de passar fysiskt. Är du inte 100% säker på att det är rätt så ska du aldrig använda kablar från ett annat nätagg.

Permalänk
Medlem

Passar kontakten så så ska det vara chill, brukar också stå på nätagget's uttag just vilken volt just den modul-kontakten har.
Du kan ju dubbelkolla innan du stoppar in något, men det ska vara okej om det är samma volt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Passar kontakten så så ska det vara chill, brukar också stå på nätagget's uttag just vilken volt just den modul-kontakten har.
Du kan ju dubbelkolla innan du stoppar in något, men det ska vara okej om det är samma volt.

Nej, det är just det man inte ska göra, kontakterna på nätaggssidan kan vara olika kopplade på olika nätaggsmodeller. SATA använder både 3.3V, 5V och 12V, så är det inte rätt kopplat kan du få ut t.ex. 12V på 5V-linan med en död hårddisk som resultat.