Av allt att döma var Steves syfte att göra ett medelvärde över alla spel. Sättet han faktiskt gör detta på ger matematiskt sett ett nonsensvärde, det sättet att definiera medelvärde finns liksom ingenstans.
Nu är han är inte ensam om att göra fel i sina statistiska beräkningar. GamersNexus gör lysande tester men deras 1% och 0,1 % low är inte percentiler som de lyfter fram dem som då percentiler är en form av median och GN tar medelvärdet av de 1 % och 0,1 % scener med lägst FPS vilket åter igen är ett värde normalt aldrig används i statistik). SweClockers lägsta FPS är däremot korrekt, de är verkligen 1 % percentilen.
Så om man ska ha en seriös (hur seriös nu en diskussion kring spelprestanda kan bli ) diskussion där man jämför olika CPU-modeller bör man väl ändå använda den korrekta definitionen av aritmetisk medelvärde. Tycker du inte det är något form av minikrav i alla fall?
20 % är genomsnittet. Man kan diskutera om det är signifikant eller ej, vissa här på SweC ryggar inte tillbaka för att använda ordet "krossar" i vissa lägen där produkt A är ~10 % snabbare än produkt B (är inte riktigt med på den beskrivningen själv).
Vad man ändå kan konstatera är att bland de 30 spel som testades finns det specifika fall där i7-7700K är över 50 % bättre i både genomsnittlig och lägsta FPS. TechPowerUp har också enstaka fall där skillnaden når denna nivå, de har också ungefär samma genomsnittliga skillnad (vilket styrker trovärdigheten i bådas resultat då de är koherenta med varandra). Om 20 % kan diskuteras tycker jag ändå 50 % är på en nivå när få tycker "faller efter" är fel beskrivning.
De spel där lägsta FPS är minst 50 % högre hos i7-7700K jämfört med R5-1600 är: Hitman, Deus Ex DX12, Gears of War 4.
De spel där lägsta FPS är minst 50 % högre hos i7-7700K jämfört med i7-7800X är: Warhammer DX12.
Lägger man gränsen vid t.ex. 20 % i stället är får man en lista på 14 spel mot R5-1600 och 8 spel mot i7-7800X.
För den som undrar: ja, har importerat alla värden i R så jag kan göra alla tänkbara statistiska uträkningar.
Om du kör något som är CPU-tungt i bakgrunden kommer spelupplevelsen suga, lägsta FPS kommer bli horribel (och är väldigt lite vi OS-utvecklare kan göra åt detta på ett generellt plan, finns lite användaren kan göra för att hjälpa OSet på traven dock). Har för mig Hardware Canucks testade att rendera film i bakgrunden medan de spelade, genomsnittlig FPS var långt bättre på Ryzen 7 jämfört med i7-7700K men lägsta FPS sög i båda fallen och i båda fallen var spelupplevelsen dålig. Visst kan man gradera nivån av skitlukt, men om spelupplevelsen är skit bryr i alla fall jag mig noll om det är mycket eller lite skit.
Att ha program i bakgrunden är inte samma sak som att de faktiskt gör något. Är i.o.f.s rätt extrem puritan när det kommer till "do one thing and do it well", men min speldator har innan man startar något spel ca 170 processer igång och strax över 2000 trådar. Ändå har den lysande lägsta FPS, det då ingen av dessa trådar är CPU-krävande. Det är i.o.f.s. en i7-5775C (valde mellan den och i7-6700K som är bättre på i princip allt utom spel, detta är ju en speldator så..) men finns ingen teknisk orsak varför ett i7-7700K skulle uppföra sig annorlunda.
Sist. Tycker egentligen det är roligt att göra olika former av statistiska beräkningar på alla möjliga formar av prestanda data, detta för att matcha det med min egen bild om hur olika CPU-modeller intuitivt borde prestera givet deras design. Vem som "vinner" är totalt irrelevant (om det är någon jag håller på är det i så fall saker som LowRISC projektet, äkta open source CPU!!!).
Är egentligen ingen större gamer (föredrar faktiskt konsol) och därmed inte jätteintresserad av spelprestanda som sådant. Är däremot datornörd ut i fingerspetsarna och intresserat mig för alla möjliga former av optimeringar relaterat till programmering i ~30 år nu, har varit spelprogrammerare (är skitkul men på den tiden uselt betalt...). Så inser att mina infallsvinklar kan te sig lite "udda" ibland.