Det är dags för sweclockers att ta bort "faller efter i spel prestanda" För Ryzen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Hur i hela friden kan en processor vara en "smaksak"... :/ För avsedd uppgift och budget så finns det ett alternativ som är bäst även om skillnaden mellan alternativen är små. Det är inte en åsiktsfråga, det finns inget utrymme för meningslöst tyckande.

Lägger man till andra tveksamma argument som att man ska stödköpa AMD för konkurrens är bra1!! har man gjort saken nästan omöjlig att reda ut.

Menade såklart fanboy av något av lagen....

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns rimligen en underförstådd del när man säger "faller efter i spel", det är "där CPU-delen spelar en relevant roll". Tittar man bara på 4k resultat med höga inställningar hamnar ju faktiskt i3-modellerna på samma nivå som övriga CPUer vad det gäller spelprestanda, det även med GTX 1080Ti.

Och angåendee jämförelse, har nu haft tid att läsa själva artikeln, hade tidigare bara lyssnat på YouTube-klippet från Hardware Unboxed.

Steve gör faktiskt en rejäl blunder i sin sammanställning, sättet han räknar ut genomsnittlig skillnad är totalt fel!!!

Vad han gör är att räkna ut en genomsnittlig FPS över alla titlar, sedan jämförs detta genomsnitt med slutsatsen att i7-7700K är 14 % snabbare än R5-1600.

Varför är detta fel? Betänk fallet att man har två speltitlar, S1 och S2, som jämförs mellan två maskiner, M1 och M2. Antag att första maskinen får 60 resp 240 FPS i titel T1 och T2, medan den andra får 30 resp 240 FPS.

Hur mycket snabbare är då M1? Sättet Steve beräknar det ger (60+240)/(30+240) = 11 %. Rätt sätt ger (60/30 + 240/240) / 2 = 50 %...

Vad Steve lyckats göra i sin jämförelse är att vikta alla spel med väldigt hög FPS långt hårdare än de spel med lägre FPS, så det är inte ett genomsnitt av 30 spel! Typiskt är de spel med väldigt hög FPS de spel där GPUn är flaskhals (Tur att han gjorde fel åt "rätt" håll, annars hade han blivit korsfäst. Är övertygad att det är ett ärligt misstag).

Den korrekta jämförelsen, över alla 30 titlar, säger att i7-7700K är 17 % bättre än R5-1600 i genomsnitt (10 % bättre än i7-7800X). Den kanske mer relevanta jämförelsen är lägsta FPS, där är i7-770KK 21 % bättre än R5-1600 och 15 % bättre än i7-7800X.

Det glädjer mig att du har förstått vilken jämförelse som faktiskt diskuteras, då kan du gå vidare till att komma på svar till de frågor som faktiskt ställts.

Frågan var som sagt vart gränsen går, 1%, 10% eller 50%. Sen vill jag påstå att dina ekvationer är tagna ur luften och man kan vrida och vända på det för att få olika siffror hur mycket man vill - speciellt där t.ex. M1 får 150 fps och M2 får 130 fps i samma spel, vilket motsvarar 14% prestanda utan att ens vara märkbart när man väl spelar (kanske beror på genre, men det är underförstått att det i exemplet inte är ett jättesnabbt fps). Att då säga att M2 "faller efter i prestanda" känns lite pretentiöst.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Tänker inte säga emot kring 144 Hz (har faktiskt väldigt dålig koll på detta). Jag tillhör skaran som tycker 60 FPS räcker, däremot vill jag ha allt på max och att lägsta FPS är minst 60 FPS.

Ryzen 1600X må ha 6C/12T, men i7-7700K är så pass högt klockad och har så pass mycket högre IPC för heltal att saker som skalar perfekt med kärnor är lika snabbt på dessa CPUer. Det gör den senare till en bättre CPU, den är lika snabb eller snabbare rakt igenom. Men AMD har aldrig riktat Ryzen 5 mot i7, utan den är främst riktad mot i5.

i7-6800K och i7-7800X är redan idag rätt meningslösa då i7-7700K är lika snabb eller snabbare i princip allt. Med kommande 6C/12T S-serie är risken (risk för Intel, bra för oss) stor att även 8-kärnors varianterna blir meningslösa, beror på hur högt all-core turbo kommer gå.

Fler kärnor är i grunden en nackdel. Två CPU-modeller som har samma aggregerade prestanda men där den ena når detta med färre kärnor är den bättre CPUn sett till prestanda, det helt oavsett om det är desktop eller server. Fördelen är dock större i interaktiva applikationer, dessa är vanliga på skrivbordet.

Men nu går det inte att klocka speciellt mycket högre och vi börjar även nå gränsen för hur hög IPC kan bli. Enda som finns kvar är då fler kärnor (vilket verkar vara vägen PC främst tar) och att dedicera kisel för specifika funktioner (vilket är vägen mobiler/pekplattor tagit).

Poängen med att köra RAM på standardfrekvenser? Tester är totalt värdelösa om de inte kan reproduceras av andra samt om man inte begriper hur de är gjorda. Väldigt många youtuber har därför i min mening totalt värdelösa tester, är lite mer ordning på torpet hos de flesta webbplatser som skriver om datorteknik.

Självklart kan man testa effekten av att överklocka, men vettiga tester ska göras med konfigurationer som andra enkelt kan reproducera.

Är fullt medveten om att fler svaga kärnor är mindre effektivt än färre starka kärnor, har nog aldrig sagt någonting annat. Har länge påpekat det Linus Torvalds sa för längesedan om att fler än 4 kärnor är onödigt för desktop. Du predikar för kören så att säga
Men eftersom vi för längesedan har nått ett tak för hur högt kiseltekniken klockar så har vi inte så mycket till val när det gäller antal kärnor. Speciellt inte då framför allt spelutvecklarna i allt högre grad parallelliserar spelen.

Oavsett om man överklockar så kan man använda samma frekvenser och latenser när man jämför systemen sinsemellan. På vilket sätt är detta förkastligt? Youtube Tech kanaler håller över lag låg kvalitet på testerna ja, men det finns de som gör det föredömligt. Ta t.ex. digital foundry. De jämför mer än gärna överklockade komponenter och har väl varit bland pionjärerna som visat på hur pass mycket minnesklockan gör för spelprestandan.
Fast nu kanske du tycker de gör värdelösa tester med dålig ordning också?

Permalänk
Medlem

Hejsan candyraver,

Skrivet av candyraver:

SKa uppgradera speldatorn, fps/per kr är det som gäller (se sign.) vissa säger jag ska köpa Ryzen andra Intel. Lär väl ha datorn 5 år till.. kanske iskallt avvakta?

Det billigaste du kan göra är att köpa en begagnad CPU för den plattform du har, tänker på 3770, 3770K.
Då klarar du dig ett tag till.

När du väl bestämmer dig för att slå till bör ditt val bli en platform som kan erbjuda dig mer än 4C/8T. Det har skett en mindre explosion i kärnor, detta kommer att resultera i att spel och program inom en kort framtid kommer att börja nyttja system med mer än 4C/8T effektivare.

Permalänk
Medlem

Nu hettar det till här å det snackas om ipc å mhz å så, men faktum är att en i7 klockad ner till 3.5ghz slår ändå en Ryzen @4ghz i fps, så det handlar inte om att intel har frekvensövertag utan har en bättre lämpad arkitektur för spel just nu.

Sen så har jag själv haft en i7 6700 å både i överklockat å stock så uppvisade systemet stuttering trots att fpsen som visades var fin å jämn, medans en äldre cpu fast med fler kärnor å så klart mer cache led inte alls av samma stuttering även om fpsen som visades var i runda slängar upp till 20fps lägre. Detta uppkom oftast bara vid hög fps eller om spelet var modifierat för att kunna visa mer objekt på skärmen vilket gjorde det mer tungdrivet. Även bakgrunds program orsakade som ff å även skype(online spel) bidrog till ett å annat hack/stutter så att säga att 4kärnor som yoshman nu sade :

Skrivet av Yoshman:

Ryzen 1600X må ha 6C/12T, men i7-7700K är så pass högt klockad och har så pass mycket högre IPC för heltal att saker som skalar perfekt med kärnor är lika snabbt på dessa CPUer. Det gör den senare till en bättre CPU, den är lika snabb eller snabbare rakt igenom. Men AMD har aldrig riktat Ryzen 5 mot i7, utan den är främst riktad mot i5.

tycker jag inte stämmer riktigt för mig redan idag, å det kommer ju bli även verklighet för alla andra rätt så snart antar jag.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@candyraver:
Med coffe lake får du det bästa av båda lägren, intels högre prestanda med 6 kärnor och 12 trådar, så det lär bli ett självklart val över Ryzen för prestandasystem. Frågan är väl hur snabbt AMD kan pumpa ut nästa iteration av Ryzen och om det kan prestera mot Intels svar?

Blir inte pris/prestanda det den stora frågan?
Kommer det att vara värt att betala 100% mer för 30% mer prestanda?

Permalänk
Medlem

@_Merc_: swec testar alla cpuer mot alla i sina tester. Sedan är Ryzen mer för multitasking.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av scienta:

Det glädjer mig att du har förstått vilken jämförelse som faktiskt diskuteras, då kan du gå vidare till att komma på svar till de frågor som faktiskt ställts.

Frågan var som sagt vart gränsen går, 1%, 10% eller 50%. Sen vill jag påstå att dina ekvationer är tagna ur luften och man kan vrida och vända på det för att få olika siffror hur mycket man vill - speciellt där t.ex. M1 får 150 fps och M2 får 130 fps i samma spel, vilket motsvarar 14% prestanda utan att ens vara märkbart när man väl spelar (kanske beror på genre, men det är underförstått att det i exemplet inte är ett jättesnabbt fps). Att då säga att M2 "faller efter i prestanda" känns lite pretentiöst.

Hur är mina ekvationer "tagna ur luften"? Det är det helt normala sättet att beräkna aritmetiskt medelvärde.

Mitt exempel med M1/M2 var bara för att belysa att sättet Steve beräknade relativa skillnaden (med en metod som inte på något sätt är ett vedertaget sätt) kan ge rätt stor differens från det korrekta sättet att beräkna den genomsnittlig skillnaden definierad av det normala aritmetiska medelvärdet (vilket är det "medelvärde" de flesta tänker på när man pratar medelvärde).

I övrigt verkar vi vara helt överens kring att det spelar mindre roll när det är en skillnad mellan två system som båda har löjligt hög FPS jämfört med två system som kanske ligger runt 60 FPS sträcket.

Felet Steve gör är leder i praktiken till att resultaten för de spel med väldigt hög FPS viktas högre än spel med lägre FPS, vi verkar båda överens om att han då har viktat de mindre viktiga resultaten hårdare än de mer viktiga -> den relativa skillnad han beräknar har tvivelaktigt värde.

Om det var mina beräknande värde du ansåg vara "tagna ur luften" så vill jag bara understryka att jag använde värden rakt av från Hardware Unboxed / TechSpot. Enda jag gjorde var att beräkna det korrekta aritmetiska medelvärdet, d.v.s. jag inkluderade alla 30 spel på ett sätt som gör att varje spel bidrar med exakt 1/30 till medelvärdet (oavsett absolutvärde på FPS).

Resultatet blev att den relativa skillnaden mellan i7-7700K och både R5-1600 och i7-7800X ökade, d.v.s. fördelen i de 30 spel som testades är högre än vad Steve hävdade i sin sammanställning.

Och när är skillnaden relevant? Det statistiska kravet är: när skillnaden är större än osäkerheten i mätningen. Givet att fördelen är runt 20 % för i7-7700K så kan vi vara väldigt nära 100 % säkra på att det också är den bäst presterade modellen i spel, mot både R5-1600 och i7-7800X.

Skrivet av anon12433:

Är fullt medveten om att fler svaga kärnor är mindre effektivt än färre starka kärnor, har nog aldrig sagt någonting annat. Har länge påpekat det Linus Torvalds sa för längesedan om att fler än 4 kärnor är onödigt för desktop. Du predikar för kören så att säga
Men eftersom vi för längesedan har nått ett tak för hur högt kiseltekniken klockar så har vi inte så mycket till val när det gäller antal kärnor. Speciellt inte då framför allt spelutvecklarna i allt högre grad parallelliserar spelen.

Oavsett om man överklockar så kan man använda samma frekvenser och latenser när man jämför systemen sinsemellan. På vilket sätt är detta förkastligt? Youtube Tech kanaler håller över lag låg kvalitet på testerna ja, men det finns de som gör det föredömligt. Ta t.ex. digital foundry. De jämför mer än gärna överklockade komponenter och har väl varit bland pionjärerna som visat på hur pass mycket minnesklockan gör för spelprestandan.
Fast nu kanske du tycker de gör värdelösa tester med dålig ordning också?

Digital Foundry är ju en del av Eurogamer, de är väldigt bra på att beskriva sina testparameters. Nästan alltid tar de med "stock-resultat" som referens, d.v.s. de gör allt rätt.

Inte precis det jag menade med youtubers. För att nämna någon som ofta postas här i forumet, mindblank gör ofta saker som är totalt meningslöst. Är ofta väldigt dunkelt vilka inställningar han testat med, han drog också slutsatsen att Ryzen och Kaby Lake presterar i det närmaste identiskt i spel men visade sig sedan att han kör med GTX970 med inställningar som gjorde det hela i det närmaste 100 % GPU-bundent (något som inte var självklart givet den information som presenterades). Han är långt ifrån den enda som ligger på denna nivå, det är rätt normalt bland techtubers (är de så de kallas?).

Hardware Unboxed är inte heller vanliga "techtubers", dels är de knutna till TechSpot (där man kan läsa den skrivna varianten av många Youtube klipp), dels har de nu tillräckligt med kunskap om hur saker bör testas.

Nu finns det rätt okända techtubers som faktiskt kan en hel del, så man kan absolut inte dra alla över en kam. Medianen ligger dock på "vet inte riktigt vad jag gör".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DST:

tycker jag inte stämmer riktigt för mig redan idag, å det kommer ju bli även verklighet för alla andra rätt så snart antar jag.

Det är inte ett tyckande på något sätt, det är ett matematiskt faktum.

Om du har två CPUer, en med två kärnor som utför 2X per kärna och en med fyra kärnor som utför 1X per kärna kan den senare aldrig prestera bättre än den förra.

Faktisk prestanda för första är mellan 2X och 4X, faktisk prestanda för den andra är mellan X och 4X. Enda gången de prestera lika är för något som skalar perfekt med CPU-kärnor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@ThomasLidstrom:
Det är utan tvekan värt att betala 100% mer för 30% mer prestanda. Det beror på person till person. Ryzen faller efter i spelprestanda. Inte för folk som inte är så kräsna och inte jagar topp-prestanda och nöjer sig med OK prestanda. Men för folk som siktar på toppen är det inte en fråga om det ens. Det finns enbart en topp, och Ryzen står inte på den just nu. Inte SKL-X eller. i7 7700K är kungen på den tronen, och Ryzen halkar efter rätt rejält där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hur är mina ekvationer "tagna ur luften"? Det är det helt normala sättet att beräkna aritmetiskt medelvärde.

Mitt exempel med M1/M2 var bara för att belysa att sättet Steve beräknade relativa skillnaden (med en metod som inte på något sätt är ett vedertaget sätt) kan ge rätt stor differens från det korrekta sättet att beräkna den genomsnittlig skillnaden definierad av det normala aritmetiska medelvärdet (vilket är det "medelvärde" de flesta tänker på när man pratar medelvärde).

I övrigt verkar vi vara helt överens kring att det spelar mindre roll när det är en skillnad mellan två system som båda har löjligt hög FPS jämfört med två system som kanske ligger runt 60 FPS sträcket.

Felet Steve gör är leder i praktiken till att resultaten för de spel med väldigt hög FPS viktas högre än spel med lägre FPS, vi verkar båda överens om att han då har viktat de mindre viktiga resultaten hårdare än de mer viktiga -> den relativa skillnad han beräknar har tvivelaktigt värde.

Om det var mina beräknande värde du ansåg vara "tagna ur luften" så vill jag bara understryka att jag använde värden rakt av från Hardware Unboxed / TechSpot. Enda jag gjorde var att beräkna det korrekta aritmetiska medelvärdet, d.v.s. jag inkluderade alla 30 spel på ett sätt som gör att varje spel bidrar med exakt 1/30 till medelvärdet (oavsett absolutvärde på FPS).

Resultatet blev att den relativa skillnaden mellan i7-7700K och både R5-1600 och i7-7800X ökade, d.v.s. fördelen i de 30 spel som testades är högre än vad Steve hävdade i sin sammanställning.

Och när är skillnaden relevant? Det statistiska kravet är: när skillnaden är större än osäkerheten i mätningen. Givet att fördelen är runt 20 % för i7-7700K så kan vi vara väldigt nära 100 % säkra på att det också är den bäst presterade modellen i spel, mot både R5-1600 och i7-7800X.

Jag betvivlar inte din matematik, det jag menar är att det går att vinkla resultaten. Som din egen slutsats säger, i testet så används en formel som är mer eller mindre korrekt applicerad och ger ett annat resultat än formeln som du själv presenterade. Olika formler ger olika resultat.

Men ok, jag förstår hur du tänker kring definitionen av "faller efter". Jag försöker egentligen inte hävda att du har fel i frågan, men saken är att många troligen inte håller med om uttalandet - därav trådens uppkomst. Och testerna är fortfarande inte helt verklighetsförankrade, för jag känner personligen ingen som sitter och spelar ett spel utan några andra program som körs i bakgrunden, vilket var min andra poäng som jag väntat svar på. För att använda en bil-analogi, hästkrafter och vridmoment är olika saker.

Sen måste man fortfarande adressera frågan om kostnad - om du räknar på kr/fps, vad får du då fram för siffror?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är inte ett tyckande på något sätt, det är ett matematiskt faktum.

Om du har två CPUer, en med två kärnor som utför 2X per kärna och en med fyra kärnor som utför 1X per kärna kan den senare aldrig prestera bättre än den förra.

Faktisk prestanda för första är mellan 2X och 4X, faktisk prestanda för den andra är mellan X och 4X. Enda gången de prestera lika är för något som skalar perfekt med CPU-kärnor.

jag håller med dina argument när du försöker upplysa folk att ryzen verkligen hamnar på efterkälken i spel jämfört med intel fps-mässigt men du har fel där. Om du hade rätt så skulle jag inte se stuttering i spel, spec i spel där man färdas framåt å blir det något fps drops eller stuttering så blir det fatalt för spelupplevelsen, dvs ett faktum å inte ett tyckande.

om det är cpun(sky/kabylake-s) som drabbas av "prestations ångest" (höhö) när den matar gpun med data eller om det är gpun som är orsaken till dessa stutterings vet jag inte. Men vad jag vet är att om man begränsar fpsen en smula så försvinner dessa symptom. Om du hade haft rätt i det du säger så hade (flytet) inte blivit bättre med fler kärnor när det gäller streaming av spel, kolla bara att kolla när saiter gör streaming jämförelser mellan bla kabylake å ryzen för att konfirmera att jag har rätt i det jag säger. Behöver inte skala perfekt med cpu-kärnor alls.

Jag vet att du tycker att det är dumt att ha saker på i bakgrunden när man spelar, eller att man inte ska lägga till fler objekt i spel(modda) men det är typ så man märker skillnader i upplevd prestanda å inte bara i rena fps i några youtube recensioner.

men som sagt när det gäller rena fps diskussioner så håller jag 100% med dig, men eftersom jag själv har testat det jag pratar om(flytet) så kan jag inte hålla med dig alls ang detta:

Skrivet av Yoshman:

Ryzen 1600X må ha 6C/12T, men i7-7700K är så pass högt klockad och har så pass mycket högre IPC för heltal att saker som skalar perfekt med kärnor är lika snabbt på dessa CPUer. Det gör den senare till en bättre CPU, den är lika snabb eller snabbare rakt igenom. Men AMD har aldrig riktat Ryzen 5 mot i7, utan den är främst riktad mot i5.

inte när man verkligen pressar eller experimenterar eller bara är lat pratar inte om (fps)

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Måste bara älska Sweclockers ibland. I år och dar har det klankats ner på AMD. Mycket på grund av Bulldoozer, vilket jag kan förstå. Men nu när de har gjort en comeback med Zen, som faktiskt presterar väldigt bra, så duger inte det? Nu måste de tydligen vara bäst i 110% av fallen också? Intel har ju fan så mycket mer resurser än AMD, så hur ska AMD kunna komma med något som totalt krossar sönder Intel?

Jag menar, är ni inte glada över att Intel faktiskt börjat få konkurrens? Är ni inte glada över att AMD kommit tillbaka med processorer som faktiskt presterar relativt likvärdigt och till och med bättre i vissa fall? Det här är ju en väldigt bra start för AMD. Tänk när Zen+ kommer, det kommer ju säkert prestera mycket bättre och klocka högre.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Måste bara älska Sweclockers ibland. I år och dar har det klankats ner på AMD. Mycket på grund av Bulldoozer, vilket jag kan förstå. Men nu när de har gjort en comeback med Zen, som faktiskt presterar väldigt bra, så duger inte det? Nu måste de tydligen vara bäst i 110% av fallen också? Intel har ju fan så mycket mer resurser än AMD, så hur ska AMD kunna komma med något som totalt krossar sönder Intel?

Jag menar, är ni inte glada över att Intel faktiskt börjat få konkurrens? Är ni inte glada över att AMD kommit tillbaka med processorer som faktiskt presterar relativt likvärdigt och till och med bättre i vissa fall? Det här är ju en väldigt bra start för AMD. Tänk när Zen+ kommer, det kommer ju säkert prestera mycket bättre och klocka högre.

Jo klart vi är glada, tror inte en enda person på hela swec tycker att det är något dåligt att AMD har tagit sig tebax.
Men man bör la få diskutera vad man gillar å inte gillar med AMDs nya cpuer. Ex vad man tycker om ccx lösningen, prestanda tappet mot intel med snabba nvidia kort, å om det verkligen är så att det är infinity fabric som står för prestanda boosten när mankör med snabbare minnen, kan det inte vara så att Ryzen är begränsad av sin dual chan å att IF pratet är helt enkelt en bortförklaring? aja, hur som helst finns mycket man kan diskutera med ryzen å även intel utan att man ska klassas som en "hater"

jag menar swec är la inte r/amd väl eller?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@ThomasLidstrom:
Det är utan tvekan värt att betala 100% mer för 30% mer prestanda. Det beror på person till person. Ryzen faller efter i spelprestanda. Inte för folk som inte är så kräsna och inte jagar topp-prestanda och nöjer sig med OK prestanda. Men för folk som siktar på toppen är det inte en fråga om det ens. Det finns enbart en topp, och Ryzen står inte på den just nu. Inte SKL-X eller. i7 7700K är kungen på den tronen, och Ryzen halkar efter rätt rejält där.

Jättebra att du har dina inköpsparametrar klart definierade!
Det blir mycket enklare att välja då.
Vill man ha den CPU som ger mest FPS oavsett pris, finns det för tillfället bara en CPU som gör detta (överlag).
Vill man ha den CPU som ger mest FPS för pengarna, blir valet lite komplexare.
Likaså om man vill ha något som skall vara över genomsnittet om några år.

Permalänk
Medlem

@ThomasLidstrom:
Det som är över snittet nu är över snittet i framtiden med, det är inte ett svårt koncept. Att rekommendera Ryzen till folk som ska spela är kortsiktigt och fanboymässigt. Jag vet vad jag behöver, jag vet vad andra behöver när de beskriver vad de ska använda datorn till och vad deras budget är.

Problemet är att folk tycker att det är komplext när det är enkelt och alla kort ligger på borden, benchmarks är gjorda, priser är satta. Det är inget spekulerande och komplext kvar. Det är en balans mellan GPU och CPU och budget helt enkelt. Det komplexa är luftflöde, kylare, ljudnivå, chassifläktar. Att få allt rätt och fortfarande passa budgeten.

Sakerna man inte kan se genom att kolla på benchmarks och priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Jo klart vi är glada, tror inte en enda person på hela swec tycker att det är något dåligt att AMD har tagit sig tebax.
Men man bör la få diskutera vad man gillar å inte gillar med AMDs nya cpuer. Ex vad man tycker om ccx lösningen, prestanda tappet mot intel med snabba nvidia kort, å om det verkligen är så att det är infinity fabric som står för prestanda boosten när mankör med snabbare minnen, kan det inte vara så att Ryzen är begränsad av sin dual chan å att IF pratet är helt enkelt en bortförklaring? aja, hur som helst finns mycket man kan diskutera med ryzen å även intel utan att man ska klassas som en "hater"

jag menar swec är la inte r/amd väl eller?

Har sett i några trådar att det finns folk som säger att Ryzen är värdelöst. Att det fortfarande inte finns en anledning att köpa Ryzen hör/ser man också. Det tycker jag är att överdriva extremt.

Angående strukturen osv är jag inte så insatt i, så det kan jag inte tala något om.

Menar inte att man behöver fanboya som i r/amd, men vara neutral. Man behöver ju inte sänka ner AMD bara för att man tycker om Intel bäst. Samma sak gäller ju även för AMD-köpare.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Datavetare
Skrivet av scienta:

Jag betvivlar inte din matematik, det jag menar är att det går att vinkla resultaten. Som din egen slutsats säger, i testet så används en formel som är mer eller mindre korrekt applicerad och ger ett annat resultat än formeln som du själv presenterade. Olika formler ger olika resultat.

Men ok, jag förstår hur du tänker kring definitionen av "faller efter". Jag försöker egentligen inte hävda att du har fel i frågan, men saken är att många troligen inte håller med om uttalandet - därav trådens uppkomst. Och testerna är fortfarande inte helt verklighetsförankrade, för jag känner personligen ingen som sitter och spelar ett spel utan några andra program som körs i bakgrunden, vilket var min andra poäng som jag väntat svar på. För att använda en bil-analogi, hästkrafter och vridmoment är olika saker.

Sen måste man fortfarande adressera frågan om kostnad - om du räknar på kr/fps, vad får du då fram för siffror?

Av allt att döma var Steves syfte att göra ett medelvärde över alla spel. Sättet han faktiskt gör detta på ger matematiskt sett ett nonsensvärde, det sättet att definiera medelvärde finns liksom ingenstans.

Nu är han är inte ensam om att göra fel i sina statistiska beräkningar. GamersNexus gör lysande tester men deras 1% och 0,1 % low är inte percentiler som de lyfter fram dem som då percentiler är en form av median och GN tar medelvärdet av de 1 % och 0,1 % scener med lägst FPS vilket åter igen är ett värde normalt aldrig används i statistik). SweClockers lägsta FPS är däremot korrekt, de är verkligen 1 % percentilen.

Så om man ska ha en seriös (hur seriös nu en diskussion kring spelprestanda kan bli ) diskussion där man jämför olika CPU-modeller bör man väl ändå använda den korrekta definitionen av aritmetisk medelvärde. Tycker du inte det är något form av minikrav i alla fall?

20 % är genomsnittet. Man kan diskutera om det är signifikant eller ej, vissa här på SweC ryggar inte tillbaka för att använda ordet "krossar" i vissa lägen där produkt A är ~10 % snabbare än produkt B (är inte riktigt med på den beskrivningen själv).

Vad man ändå kan konstatera är att bland de 30 spel som testades finns det specifika fall där i7-7700K är över 50 % bättre i både genomsnittlig och lägsta FPS. TechPowerUp har också enstaka fall där skillnaden når denna nivå, de har också ungefär samma genomsnittliga skillnad (vilket styrker trovärdigheten i bådas resultat då de är koherenta med varandra). Om 20 % kan diskuteras tycker jag ändå 50 % är på en nivå när få tycker "faller efter" är fel beskrivning.

De spel där lägsta FPS är minst 50 % högre hos i7-7700K jämfört med R5-1600 är: Hitman, Deus Ex DX12, Gears of War 4.
De spel där lägsta FPS är minst 50 % högre hos i7-7700K jämfört med i7-7800X är: Warhammer DX12.

Lägger man gränsen vid t.ex. 20 % i stället är får man en lista på 14 spel mot R5-1600 och 8 spel mot i7-7800X.

För den som undrar: ja, har importerat alla värden i R så jag kan göra alla tänkbara statistiska uträkningar.

Om du kör något som är CPU-tungt i bakgrunden kommer spelupplevelsen suga, lägsta FPS kommer bli horribel (och är väldigt lite vi OS-utvecklare kan göra åt detta på ett generellt plan, finns lite användaren kan göra för att hjälpa OSet på traven dock). Har för mig Hardware Canucks testade att rendera film i bakgrunden medan de spelade, genomsnittlig FPS var långt bättre på Ryzen 7 jämfört med i7-7700K men lägsta FPS sög i båda fallen och i båda fallen var spelupplevelsen dålig. Visst kan man gradera nivån av skitlukt, men om spelupplevelsen är skit bryr i alla fall jag mig noll om det är mycket eller lite skit.

Att ha program i bakgrunden är inte samma sak som att de faktiskt gör något. Är i.o.f.s rätt extrem puritan när det kommer till "do one thing and do it well", men min speldator har innan man startar något spel ca 170 processer igång och strax över 2000 trådar. Ändå har den lysande lägsta FPS, det då ingen av dessa trådar är CPU-krävande. Det är i.o.f.s. en i7-5775C (valde mellan den och i7-6700K som är bättre på i princip allt utom spel, detta är ju en speldator så..) men finns ingen teknisk orsak varför ett i7-7700K skulle uppföra sig annorlunda.

Sist. Tycker egentligen det är roligt att göra olika former av statistiska beräkningar på alla möjliga formar av prestanda data, detta för att matcha det med min egen bild om hur olika CPU-modeller intuitivt borde prestera givet deras design. Vem som "vinner" är totalt irrelevant (om det är någon jag håller på är det i så fall saker som LowRISC projektet, äkta open source CPU!!!).

Är egentligen ingen större gamer (föredrar faktiskt konsol) och därmed inte jätteintresserad av spelprestanda som sådant. Är däremot datornörd ut i fingerspetsarna och intresserat mig för alla möjliga former av optimeringar relaterat till programmering i ~30 år nu, har varit spelprogrammerare (är skitkul men på den tiden uselt betalt...). Så inser att mina infallsvinklar kan te sig lite "udda" ibland.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det är väl väldigt självklart att Ryzen 1600X ska slå en i7 7700K? i7 7700K är bara 4C/8T mot 6C/12T i 1600X. Men när det gäller 7800K så tror jag inte att AMD kommer ifatt. Det är klart intressant att de ändå kan slåss mot Intel på ett högt plan. Men de som köper 7800K kommer fortsätta göra det. Det är inte människor som köper det billigaste ändå. Men, vem behöver 6 el. 8 kärnor idag? Inget spel drar någon speciell nytta av det. Utöver spel så ligger Intel fortfarande väldigt långt fram i fronten i det mesta. Speltester är inte allt.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@ThomasLidstrom:
Det som är över snittet nu är över snittet i framtiden med, det är inte ett svårt koncept. Att rekommendera Ryzen till folk som ska spela är kortsiktigt och fanboymässigt. Jag vet vad jag behöver, jag vet vad andra behöver när de beskriver vad de ska använda datorn till och vad deras budget är.

Problemet är att folk tycker att det är komplext när det är enkelt och alla kort ligger på borden, benchmarks är gjorda, priser är satta. Det är inget spekulerande och komplext kvar. Det är en balans mellan GPU och CPU och budget helt enkelt. Det komplexa är luftflöde, kylare, ljudnivå, chassifläktar. Att få allt rätt och fortfarande passa budgeten.

Sakerna man inte kan se genom att kolla på benchmarks och priser.

"Fanboymässigt", vilket lustigt uttryck ifrån någon som vägrar erkänna Ryzens starka potential. Varsågod och räkna ut fps/kr om du nu tror att Intel vinner den striden.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Datavetare
Skrivet av oTiuZ:

Måste bara älska Sweclockers ibland. I år och dar har det klankats ner på AMD. Mycket på grund av Bulldoozer, vilket jag kan förstå. Men nu när de har gjort en comeback med Zen, som faktiskt presterar väldigt bra, så duger inte det? Nu måste de tydligen vara bäst i 110% av fallen också? Intel har ju fan så mycket mer resurser än AMD, så hur ska AMD kunna komma med något som totalt krossar sönder Intel?

Jag menar, är ni inte glada över att Intel faktiskt börjat få konkurrens? Är ni inte glada över att AMD kommit tillbaka med processorer som faktiskt presterar relativt likvärdigt och till och med bättre i vissa fall? Det här är ju en väldigt bra start för AMD. Tänk när Zen+ kommer, det kommer ju säkert prestera mycket bättre och klocka högre.

Tror du inte rätt många som svansar runt på ett teknikforum som SweClockers ändå är på nivån: jag vill ha det bästa, inte det näst bästa eller det med bäst prestanda per (valbar egenskap). Det är trots allt datorer vi pratar om, prisnivån är på rätt fånigt låg nivå jämfört med rätt många andra hobbys där "det bästa" kan kosta en årslön (och vi pratar desktop, inte servers för där kan man absolut lägga ut en årslön på en dator).

Från det att Intel lanserade Pentium 4 fram till dess att Core2 släpptes var inte AMD bara mer prisvärd, de var bättre i absoluta termer i princip allt utanför ett par nischområden. Ryzen är inte på samma nivå.

Faktum är att vissa spåtanter, menar börsanalytiker, ändrade AMD från köp till håll/sälj när det gick upp för dem att Epyc inte riktigt är samma sak som Opteron. Med Opteron hade AMD en bättre produkt än Intel, punkt. Nu har man en produkt som ger bättre pris/prestanda i vissa segment men Intel kan alltid erbjuda något väsentligt snabbare (och väsentligt dyrare, dual socket Epyc är logiskt sett identiskt med Intels 8-socket lösningar som är LÅNGT kraftigare och episkt mycket dyrare).

Så om man inte tillhör de som "stödköper" eller har andra icke-tekniska parametrar i sitt CPU-val är det faktiskt bara en sak som räknas: vilken är den bästa CPUn för just mig, vilket som är näst bäst är irrelevant. Sedan kan man alltid diskutera hur "bästa" bör definieras i spaltmeter, är inte det orsaken till att det finns teknikforum

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Av allt att döma var Steves syfte att göra ett medelvärde över alla spel. Sättet han faktiskt gör detta på ger matematiskt sett ett nonsensvärde, det sättet att definiera medelvärde finns liksom ingenstans.

Nu är han är inte ensam om att göra fel i sina statistiska beräkningar. GamersNexus gör lysande tester men deras 1% och 0,1 % low är inte percentiler som de lyfter fram dem som då percentiler är en form av median och GN tar medelvärdet av de 1 % och 0,1 % scener med lägst FPS vilket åter igen är ett värde normalt aldrig används i statistik). SweClockers lägsta FPS är däremot korrekt, de är verkligen 1 % percentilen.

Så om man ska ha en seriös (hur seriös nu en diskussion kring spelprestanda kan bli ) diskussion där man jämför olika CPU-modeller bör man väl ändå använda den korrekta definitionen av aritmetisk medelvärde. Tycker du inte det är något form av minikrav i alla fall?

20 % är genomsnittet. Man kan diskutera om det är signifikant eller ej, vissa här på SweC ryggar inte tillbaka för att använda ordet "krossar" i vissa lägen där produkt A är ~10 % snabbare än produkt B (är inte riktigt med på den beskrivningen själv).

Vad man ändå kan konstatera är att bland de 30 spel som testades finns det specifika fall där i7-7700K är över 50 % bättre i både genomsnittlig och lägsta FPS. TechPowerUp har också enstaka fall där skillnaden når denna nivå, de har också ungefär samma genomsnittliga skillnad (vilket styrker trovärdigheten i bådas resultat då de är koherenta med varandra). Om 20 % kan diskuteras tycker jag ändå 50 % är på en nivå när få tycker "faller efter" är fel beskrivning.

De spel där lägsta FPS är minst 50 % högre hos i7-7700K jämfört med R5-1600 är: Hitman, Deus Ex DX12, Gears of War 4.
De spel där lägsta FPS är minst 50 % högre hos i7-7700K jämfört med i7-7800X är: Warhammer DX12.

Lägger man gränsen vid t.ex. 20 % i stället är får man en lista på 14 spel mot R5-1600 och 8 spel mot i7-7800X.

För den som undrar: ja, har importerat alla värden i R så jag kan göra alla tänkbara statistiska uträkningar.

Om du kör något som är CPU-tungt i bakgrunden kommer spelupplevelsen suga, lägsta FPS kommer bli horribel (och är väldigt lite vi OS-utvecklare kan göra åt detta på ett generellt plan, finns lite användaren kan göra för att hjälpa OSet på traven dock). Har för mig Hardware Canucks testade att rendera film i bakgrunden medan de spelade, genomsnittlig FPS var långt bättre på Ryzen 7 jämfört med i7-7700K men lägsta FPS sög i båda fallen och i båda fallen var spelupplevelsen dålig. Visst kan man gradera nivån av skitlukt, men om spelupplevelsen är skit bryr i alla fall jag mig noll om det är mycket eller lite skit.

Att ha program i bakgrunden är inte samma sak som att de faktiskt gör något. Är i.o.f.s rätt extrem puritan när det kommer till "do one thing and do it well", men min speldator har innan man startar något spel ca 170 processer igång och strax över 2000 trådar. Ändå har den lysande lägsta FPS, det då ingen av dessa trådar är CPU-krävande. Det är i.o.f.s. en i7-5775C (valde mellan den och i7-6700K som är bättre på i princip allt utom spel, detta är ju en speldator så..) men finns ingen teknisk orsak varför ett i7-7700K skulle uppföra sig annorlunda.

Sist. Tycker egentligen det är roligt att göra olika former av statistiska beräkningar på alla möjliga formar av prestanda data, detta för att matcha det med min egen bild om hur olika CPU-modeller intuitivt borde prestera givet deras design. Vem som "vinner" är totalt irrelevant (om det är någon jag håller på är det i så fall saker som LowRISC projektet, äkta open source CPU!!!).

Är egentligen ingen större gamer (föredrar faktiskt konsol) och därmed inte jätteintresserad av spelprestanda som sådant. Är däremot datornörd ut i fingerspetsarna och intresserat mig för alla möjliga former av optimeringar relaterat till programmering i ~30 år nu, har varit spelprogrammerare (är skitkul men på den tiden uselt betalt...). Så inser att mina infallsvinklar kan te sig lite "udda" ibland.

Ta mig inte fel, jag uppskattar diskussionen. Du är väldigt vettig i din argumentation och dina uträkningar. Jag vill bara hävda att allt är inte så enkelt. Vilken formel som bör användas som standard för att jämföra prestanda kan jag dessvärre inte yttra mig om.

CPU-tungt är nödvändigtvis inte det man har i bakgrunden, som nämnt kan det handla om en webbläsare med ett tiotal flikar igång, vilket borde räcka för att påverka prestandan åt något håll. Om snittet sen ligger på 17% så är 50% en rejäl avstickare och borde ju då handla om någon form av optimering(?).

Om du är så intresserad av statistik så är jag jättesugen på att höra fps/kr, för det är personligen det enda jag bryr mig om. Ryzen 1600 ser för mig idag ut som en processor med mest bang-for-the-buck i ett system som har något begränsad budget. Detta för den som inte enbart spelar på sin dator och det tror jag är väldigt få som faktiskt gör.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av anon12433:

Jag har aldrig förstått varför många säger att Ryzen's IPC ligger någonstans runt Haswell nivå. Av vad jag kan bedöma själv från min egen 1600 samt alla nyare tester jag hittar på nätet så har Ryzen genomgående bättre IPC än Intel, oftast extremt mycket bättre.

För att Ryzen får ca 28% prestandaökning med smt medans haswell får 10%, tror jag. Dvs enkeltrådat samma IPC, två trådar Ryzen vinner.
Om jag bara kunde minnas var jag läst det testet.... och det beror ju antagligen också på vad man testar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

OK, "2"vilka är AMD:s spelprocessorer då? Det jag menar är att AMD:s bästa spel-CPU mot Intels bästa spel-CPU i sämsta fall är en relevant jämförelse – och kanske till och med den mest relevanta – att använda som grund för att skriva att AMD halkar efter Intel i spelprestanda."

"1"Du har uppenbarligen funnit en tolkning av de inläggen som inte fanns där från början." Jag kan ana varför du har tolkat dem så, men om jag i all välmening får föreslå att du läser dem igen, gärna med intentionen att verkligen försöka förstå, kanske du ser att jag faktiskt inte har skrivit det du säger.

"1". När du säger att man lika bra jämför en 1600 med en Xeon CPU, Så antog jag att du antingen var 100% seriös eller trollade/ironi etc. så då frågade jag "vad ska vi jämför med" du svarade med "7700k och 7600k så klart" Vilket fick mig att anta att du ansåg att Jämförelsen mellan R5 1600 och i7-7800x inte var Legit.

Vilket på Punkt nummer "2" så började du prata om att i7-7800x endast var en Server CPU och där inte kunde jämföras med R5 1600 Vilket även då för mig bekräftade vad du har sagt tidigare och jag tog dig 100% seriöst på den punkten.
Jag svarade då med att säg att Ryzen är en server CPU som har sålts till mainstream och prestanda segmentet, Vilket är sant då alla Ryzen kärnor är indendiska och enda skillnaden mellan CPUerna är hur många CPUer som finns i Infinity fabrik (på plattan) och antalet core per CPU som är aktiverade etc. Vilket helt logiskt enligt dig borde göra 1600 och 7800x till jämlika motståndare och inte 7700k och 7600k för enligt dig vad jag förstår gör vi skillnad på Server CPUer och mainstream/prestanda CPUer.

Du måste förklara dig här för den logiken jag får ifrån dig är förvirrande.

Är R5 1600 vs 7800x Legit ? och om inte varför ska vi inte jämföra emot den, de har indentisk prestanda i spel men 1600 har halva priset. och om det inte är legit, inom Vilka parametrar är en jämförelse legit ? Pris - socket - Core count ?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Trodde att det fanns en tråd om nya skylake-x cpuer i intel delen men intel delen av forumet verkar vara dött jue

Iaf DF har lagt upp sin recension av x299 plattformen å jag måste säga att det är den bästa recensionen jag läst/sett. De tar ju upp saker som ingen annan ens orkar bry sig om, iof så e det ju inte precis lanseringsdagen de publicerar sin recension. Fortfarande impad hur bra siffror de får, antagligen pga 3200 minnen?

iaf tänkte lägga upp här ändå för de tar upp även en kortis där de jämför mot ryzen, å även här verkar ju ryzen falla efter intel fps mässigt, så frasen "faller efter i spelprestanda" är ju inte direkt fel, känns la som att det kommer en ryzen vs intel video snart från dem.

https://www.youtube.com/watch?v=UIGGSxHpuoE

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

@scienta:
Snarare är det skitdåligt av så många att inte förstå Ryzens potential och användningsområde.
Vem fan köper fps/krona ratio över allt annat? Då man man sitta med ett RX460 och en gammal bulldozer. Ryzen halkar efter i spel, det är ett faktum och det faktumet kommer inte att ändras. Däremot har Ryzen starkare områden som för folk som behöver flertrådad prestanda och spelprestanda i samma maskin, eller rå flertrådad prestanda enbart men inte har budget för toppen. Där är Ryzen ett fantastiskt val.

Folk försöker sälja Ryzen som framtiden och det bästa som finns, att det är dumt att köpa "endast fyra kärnor". Problemet är alla fanatiska fanboys som inte försöker sälja Ryzens starka punkter, utan ljuger om dess svaga punkter istället.

Vanliga lögner om Ryzen inkluderar
*Högre lägsta FPS (raka motsatsen)
*Snart kommer flertrådade spel (...)
*Högre prestanda (...)
*Högre prestanda med snabbare minnen (intel får identisk prestandaboost med snabbare minnen)
*Intel klarar inte av att köra program i bakgrunden när man spelar (vad gör du i bakgrunden egentligen?)
*Länkar till benchmarks där de använder GPU bottlenecks medvetet.

osv osv osv.
Varför inte sälja Ryzen på dess starka flertrådade punkter till folk som behöver/har nytta av det, istället för att ljuga för folk som endast spelar spel att Ryzens svaga punkter inte är så svaga? Hela den här tråden är en lögn om Ryzen, Ryzen halkar efter i spel, Ryzen kommer alltid att halka efter i spel. Det är ett prestandagap, det kommer inte att minska.

Ryzen är fantastisk, 1600X har plats i många byggen. Men 1600X halkar efter i spel, 1600X är ofta ett dåligt val för folk som spelar spel. Men om och om igen påstår folk att 1600X är mycket bättre än i7 7700K etc minsann! Och rekommenderar folk som siktar på toppen att köpa något som är sämre för dem för, för vad? För att din personliga åsikt är att du föredrar AMD så mycket att du börjar ljuga om produkten?

TL;DR, sälj Ryzen på dess starka sidor till folk som har användning för flertrådad prestanda, inte på lögner om dess svaga punkter för att försöka övertala folk som inte behöver den flertrådade prestandan som Ryzen erbjuder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@scienta:
Snarare är det skitdåligt av så många att inte förstå Ryzens potential och användningsområde.
Vem fan köper fps/krona ratio över allt annat?

***bort/mod*** Vanligt folk har annat att lägga pengar på, men om du nu bestämt vill betala det dubbla för några få extra procent högre prestanda specifikt i spel, så kör hårt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

@scienta:
1000:- skillnad och upp till 20-30FPS skillnad i 2560x1440 är en jävligt stor skillnad du. Inte de där enstaka procenten folk pratar om.

Det handlar om en balans mellan ens upplösning, grafikkort och processor, vad som spelas, vad datorn används till osv. Du kanske nöjer dig med medioker prestanda, men en person som redan köpt ett 1080Ti tänker väl fan inte köpa en billigare processor med lägre prestanda för att spara en tusenlapp?

Ni dömer ut er själva genom att fullständigt skita i att inse att folk behöver olika saker, folk vill ha olika saker. Men ändå ska Ryzen köpas till allt minsann eller hur?

btw jag har rekommenderat Ryzen till fler personer än vad jag har Intel. Vet du varför? För att personerna behövde den flertrådade prestanda från Ryzen, eller inte brydde sig om spel särskilt mycket och Ryzen är ett bättre val. Till folk som har skakig historia med datorer så Skylake/Kaby lake då plattformen är en pansarvagn medans Ryzen är ett glashus(omogen plattform med problem) eftersom de är känsliga och behöver stabilitet.

Ja det finns en hel till faktor ni fullständigt skiter i, personen systemet är till. Vem är det? Vad är deras bakgrund? Vad gillar de? Vad vill de ha? Vad behöver de som är viktigare än rå prestanda?

Folk är olika, Ryzen är långt ifrån ett bra val för alla, sluta tänka för dig själv. Tänk för andra, speciellt personen du rekommenderar saker till, varje unikt fall där folk behöver hjälp att bestämma sig är olika.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

@scienta:
Snarare är det skitdåligt av så många att inte förstå Ryzens potential och användningsområde.
Vem fan köper fps/krona ratio över allt annat? Då man man sitta med ett RX460 och en gammal bulldozer. Ryzen halkar efter i spel, det är ett faktum och det faktumet kommer inte att ändras. Däremot har Ryzen starkare områden som för folk som behöver flertrådad prestanda och spelprestanda i samma maskin, eller rå flertrådad prestanda enbart men inte har budget för toppen. Där är Ryzen ett fantastiskt val.

Folk försöker sälja Ryzen som framtiden och det bästa som finns, att det är dumt att köpa "endast fyra kärnor". Problemet är alla fanatiska fanboys som inte försöker sälja Ryzens starka punkter, utan ljuger om dess svaga punkter istället.

Vanliga lögner om Ryzen inkluderar
*Högre lägsta FPS (raka motsatsen)
*Snart kommer flertrådade spel (...)
*Högre prestanda (...)
*Högre prestanda med snabbare minnen (intel får identisk prestandaboost med snabbare minnen)
*Intel klarar inte av att köra program i bakgrunden när man spelar (vad gör du i bakgrunden egentligen?)
*Länkar till benchmarks där de använder GPU bottlenecks medvetet.

osv osv osv.
Varför inte sälja Ryzen på dess starka flertrådade punkter till folk som behöver/har nytta av det, istället för att ljuga för folk som endast spelar spel att Ryzens svaga punkter inte är så svaga? Hela den här tråden är en lögn om Ryzen, Ryzen halkar efter i spel, Ryzen kommer alltid att halka efter i spel. Det är ett prestandagap, det kommer inte att minska.

Ryzen är fantastisk, 1600X har plats i många byggen. Men 1600X halkar efter i spel, 1600X är ofta ett dåligt val för folk som spelar spel. Men om och om igen påstår folk att 1600X är mycket bättre än i7 7700K etc minsann! Och rekommenderar folk som siktar på toppen att köpa något som är sämre för dem för, för vad? För att din personliga åsikt är att du föredrar AMD så mycket att du börjar ljuga om produkten?

TL;DR, sälj Ryzen på dess starka sidor till folk som har användning för flertrådad prestanda, inte på lögner om dess svaga punkter för att försöka övertala folk som inte behöver den flertrådade prestandan som Ryzen erbjuder.

Jag upplevde uttalandet att "Ryzen halkar efter i spelprestanda" som falskt. Det stämde säkert vid release men definitivt inte nu längre. I de CPU tunga multi-trådade spel jag spelat på sistone så orkade inte Intel med. Men efter bytet till Ryzen så är det endast mitt GTX 1080 som begränsar.
Intel CPUn i fråga var en 6600K @4.5GHz, Battlefield 1 (multiplayer, max antal spelare), Ghost Recon: Wildlands samt Black Desert Online så slog i5an hela tiden i taket på 100% användning. Detta resulterade i att mitt GTX 1080 ofta endast utnyttjades till 70-80%. Med Ryzen så ligger GPUn nära max eller på max hela tiden med bättre framerate och mindre dippar överlag. Allting flyter bättre.

Så med andra ord så var det Intel som föll efter i spelprestanda för mig och Ryzen var lösningen. När jag byggde Ryzen riggen så var det med förväntningen att jag skulle få samma eller lite sämre spelprestanda. Men jag gillar att bygga datorer så gjorde det mest för skojs skull. Det var en ganska glad överraskning när den visade sig leverera bättre prestanda i spel

Permalänk
Medlem

@anon12433:
Men den halkar efter CPUer med hyperthreading (i7'or) fortfarande, även med fler kärnor och trådar. I andra ord skulle du fått än ännu bättre upplevelse med en i7 6700K alternativt i7 7700K. Om du inte redan låg rätt nära ditt 1080's tak i prestanda så som du använder det med inställningarna du föredrar. Och med en i7 6700K kunde du sparat rejält med pengar, var är spara pengarna logiken nu?

Var Ryzen ett dåligt val för dig? Nej, du är nöjd, skulle Ryzen varit ett dåligt val om du var en annan person? Utan tvekan. Det är den där personliga faktorn som åker rakt ut genom fönstret bland AMD fanatiker. Du är nöjd, fantastiskt, skulle du inte blivit ännu mer nöjd med en CPU som har ännu högre prestanda i ditt användningsområde däremot? Som dessutom skulle varit ett billigare val. Men du ville testa på Ryzen eller hur? (det smarta valet var inget för dig i andra ord vilket är helt okej!). Eller är du ett offer för AMD fanatikers lögner om Ryzen och inte fick reda på att det fanns ett smartare billigare och bättre val för din specifika situation?

Som folk som aldrig har suttit med paneler som har högre än 60Hz, de är nöjda, de vet inte vad de missar med 100-144Hz i spel. De är nöjda ja, men det gör inte automatiskt till att samtliga ska ha samma låga tak på sina förväntningar.