Windows-splashskärm visas två gånger

Permalänk
Inaktiv

Windows-splashskärm visas två gånger

För ett halvår sen ungefär var jag tvungen att installera om Windows 10 med en USB-sticka, och då får man Signature Edition (dvs. inga extra program installerade.). Från när jag installerade det tills nu syns splashskärmen två gånger. Först den vanliga Komplett-loggan, och sen den vanliga Windows-loggan. Det är inget problem, det är bara lite mystiskt.

Finns det någon anledning till att det är såhär?

Permalänk
Medlem

Kompletts logga bör vara inladdad i uefi och visas innan windows bootar, den går sen över till windowsloggan när windows laddats tillräckligt. Jag gissar, men det kanske är så att bootordningen eller någon ändring i uefi/bios gör att datorn tar längre tid på sig att boota nu och det är därför du märker av loggan nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Antagligen är inte Windows installerat i UEFI läge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@petabyte: Den tar inte längre tid på sig att boota dock.

Permalänk
Inaktiv

@Azodan: UEFI-läge?

Permalänk
Inaktiv

Det står i MSInfo att BIOS-läge är "Äldre", hm...

Permalänk
Inaktiv

Kollade nyss boot-ordningen i BIOS, och den första är USB någonting. Vågade inte ändra det eftersom min SSD (Kingston SUV400) inte fanns med av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon261279:

Kollade nyss boot-ordningen i BIOS, och den första är USB någonting. Vågade inte ändra det eftersom min SSD (Kingston SUV400) inte fanns med av någon anledning.

Asså det är inget problem egentligen bara det när man kör legacy så visas först moderkortets bild sedan Windows-loggan. När du kör UEFI så kan Windows på nått sätt ta över moderkort bilden så den kan visa en 'loading-snurra' under bilden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Okej, då vet jag. Men min SSD syns inte i bootprioriteringen?

Permalänk
Medlem

Hmm, det borde den. Hur ser det ut i UEFI (bios) då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Det beror på vad du menar.

EDIT: Jag tror jag vet varför SSD:n inte syns i bootprioriteringen. I diskhantering är SSD:n satt som "Systemstart", så det är kanske därför. Enligt http://www.boot-disk.com/boot_priority.htm är boot-prioriteringen till för att boota från andra saker än systemstart-disken.

Permalänk
Inaktiv

Problemet löst. Testade nyss och var tvungen att gå in i boot BBS och sätta SSD:n som #1, och sedan sätta SSD:n som första i bootprioriteringen.