Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ersätta Gtx670 mot vilket?

Permalänk
Medlem

Ersätta Gtx670 mot vilket?

Tjena!
Hoppas allt är fint:)

Jag har fram till nu lirat med ett ASUS GeForce GTX 670 2GB. Dessvärre har detta grafikkortet halvt lagt av, funkar en stund tills det blir varmare då ger den ifrån sig en grön skärm & en bränd doft. Strunt samma, poängen är att jag vill ersätta detta mot ett nytt och hyfsat liknande prestanda kort och undrar då vilket som liknar sig till 670 kortet.
Mvh

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem

GTX 1050 TI kan väl vara alternativ?

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

GTX 1050 TI kan väl vara alternativ?

Skulle de prestera lika bra i spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk

Instämmer, 1050Ti är dessutom relativt opåverkat av mining.

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorian Gray:

Instämmer, 1050Ti är dessutom relativt opåverkat av mining.

https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/259881-asus_... Detta då typ eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollBolt:

Skulle de prestera lika bra i spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja. Enligt ska väl princip prestera som gamla GTX 680.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Ja. Enligt ska väl princip prestera som gamla GTX 680.

https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/259881-asus_... Detta eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk

@RollBolt: Blir säkert jättebra, annars finns detta för strax under 300 kr billigare, dock med en till synes enklare kylare. Bedöm själv vad som är viktigast. Den kraftigare kylaren kan säkert hålla lägre temperaturer, vilket leder till högre klockfrekvenser, kanske också en lägre ljudnivå. Finns lite fler modeller att välja bland hos Inet om du bryr dig mycket om saker såsom kylare och bildutgångar.

https://www.inet.se/produkt/5403222/asus-geforce-gtx-1050-ti-...

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk
Medlem

Vad har du för processor? Märkesdator?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollBolt:

Skulle de prestera lika bra i spel?

Skickades från m.sweclockers.com

GTX 1050 Ti ger till och med GTX 780 en match, det vinner till och med i vissa spel
https://www.techspot.com/review/1418-geforce-gtx-780-four-yea...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Vad har du för processor? Märkesdator?

En i7, specs vet jag inte exakt. Det är en asus med rätt bra innehåll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorian Gray:

@RollBolt: Blir säkert jättebra, annars finns detta för strax under 300 kr billigare, dock med en till synes enklare kylare. Bedöm själv vad som är viktigast. Den kraftigare kylaren kan säkert hålla lägre temperaturer, vilket leder till högre klockfrekvenser, kanske också en lägre ljudnivå. Finns lite fler modeller att välja bland hos Inet om du bryr dig mycket om saker såsom kylare och bildutgångar.

https://www.inet.se/produkt/5403222/asus-geforce-gtx-1050-ti-...

Men detta fungerar lika bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk

Se till att uppdatera ditt bios innan du köper nytt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollBolt:

En i7, specs vet jag inte exakt. Det är en asus med rätt bra innehåll.

Skickades från m.sweclockers.com

I7 3770k har du om du inte bytt sedan du skrev detta inlägget.
#16513466

Och en sån här dator fast med ett GTX 670 istället

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

@RollBolt: Det du länkade? Ja, det kortet är antagligen bland de bättre 1050 Ti-korten. Det jag länkade är bara att föredra om du känner att du vill snåla in på kylningen. Jag skulle personligen hellre välja ditt förslag, bör vara tystare, svalare och ge bättre möjligheter till överklockning.

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk
Medlem

Hejsan RollBolt,

Skrivet av RollBolt:

Tjena!
Hoppas allt är fint:)

Jag har fram till nu lirat med ett ASUS GeForce GTX 670 2GB. Dessvärre har detta grafikkortet halvt lagt av, funkar en stund tills det blir varmare då ger den ifrån sig en grön skärm & en bränd doft. Strunt samma, poängen är att jag vill ersätta detta mot ett nytt och hyfsat liknande prestanda kort och undrar då vilket som liknar sig till 670 kortet.
Mvh

Har du provat att sätta på ny kylpasta?

Permalänk

välj och vraka.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s326181691&o=produkt_p...

skillnaderna i priset är till 90% för olika kylarlösningar och några futtiga Mhz överklockning av gpuchippet från fabriken som de tar ut extra betalt för.

i övrigt ska korten vara i stort sett identiska.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollBolt:

En i7, specs vet jag inte exakt. Det är en asus med rätt bra innehåll.

Skickades från m.sweclockers.com

En i7-3770 enligt inlägg ovan alltså. Och en Asus märkesdator. DÅ är risken väldigt stor att moderkortet i datorn inte fungerar med nVidia 700-serien eller nyare och ej heller med nya AMD grafikkort. Det är nog bäst att testa om den fungerar med nya grafikkort innan du köper ett nytt grafikkort men om du köper online så har du förstås öppet köp om det inte skulle fungera. Annars är det begagnatmarknaden som gäller.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

ja som föregående skriver kolla upp om bios/uefi stödjer funktionerna som nyare kort kräver av bios/uefi.

ser ju lite halvbrunt ut iom att senaste till den datorn du har kom 2013 vilket är samma år eller nått åt hållet som gtx700 serien släptes men kan vara tillräkligt nytt om du har tur.
https://www.asus.com/se/Tower-PCs/CG8270/HelpDesk_Download/

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Eftersom 670 funkar så bör även nyare kort funka. Var vid just 600-serien som biosuppdatering verkade krävas i många fall. Skadar inte att lägga in det senaste dock även om det kommer göra varken till eller från med grafikkortskompabilitet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Eftersom 670 funkar så bör även nyare kort funka. Var vid just 600-serien som biosuppdatering verkade krävas i många fall. Skadar inte att lägga in det senaste dock även om det kommer göra varken till eller från med grafikkortskompabilitet.

Det är betydligt vanligare att BIOS-uppdatering behövs när man går över till 700-serien eller nyare. Många märkesdatorer med t.ex. GTX 660 fungerar inte med 700-serien eller nyare.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Hade nog köpt ett begagnat 970

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Eftersom att du har dig ett 670 som var ett high-end kort från 2012, så skulle jag letat efter ett kort i samma segment i dagens high-end kort. 1050 Ti är ett GTX 680 och det ligger i budget segmentet.

Varför inte ta ett 1060 3GB

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollBolt:

Skulle de prestera lika bra i spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Presterar något bättre än ett GTX 680 om jag inte missminner mig, dessutom får du ju 2GB extra VRAM på köpet.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Ser du ingen lapp med modellbeteckning om du granskar chassit?
Kan du se något namn om du kollar på moderkortet?
Testa ladda ner CPU-Z och kolla "mainboard" för att se om den identifierar korrekt moderkort.

Som sagts tidigare finns risken att nya grafikkort inte fungerar med för gammalt BIOS, men chansen är att Asus har släppt uppdaterat BIOS. Kollade Asus hemsida lite snabbt och flera av deras färdigbyggda datorer har fått flera BIOS-uppdateringar, så de verkar ha mycket bättre stöd än andra märkesdatorer.

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Hade nog köpt ett begagnat 970

Begagnat 970 kan du hitta billgare än ett nytt 1050ti, och presterar bättre.

Permalänk
Medlem

Vart skulle man kunna hitta ett beggat 970 ?

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem

@RollBolt: Marknaden här är ett utmärkt ställe att leta på!

T.ex.

http://www.sweclockers.com/marknad/143437-asus-gtx-970-strix-...

Lycka till!

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem

@Kenta42: Tack!

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Har testat ett 950 kort!

Visa signatur

Varför inte?

[Citera för svar]