Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köpråd: Allround-kamera för runt 3-4000:- Är Panasonic TZ70 alt. Sony A5000 ett bra val?

Permalänk

Köpråd: Allround-kamera för runt 3-4000:- Är Panasonic TZ70 alt. Sony A5000 ett bra val?

Tjena, till börja med så vill jag bara meddela att jag kan verkligen INGET om foto/ljud/bild/kameror osv..

Jag vill ha en kamera för ta foto med när jag är på semester (landskap, hus osv) och på familjen i inomhus och utomhus miljö på nära och lite avstånd (0-20m?) men även ta bra närbilder så jag ska kunna se porerna i huden haha =P

Jag vill inte lägga ner en förmögenhet

Jag har fått denna som en rekommendation av en bekant

Panasonic TZ70

Och denna hittade jag själv på NetOnNet

Sony A5000

Så utav min egen synpunkt så känns TZ70 bättre ut för mitt behov som den har zoom.
Medan A5000 är en systemkamera dvs att jag kan köpa till andra objektiv osv men det betyder också en jädrans massa mer cash $$$.

Så vilken rekommenderar ni, någon utav ovan eller någon annan?
Helst i denna prisklassen!!!!

Mvh Chris

Rubrik förtydligad /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

MSI Z370i Gaming Pro Carbon AC
I7 8700k 3.7 GHz 12mb
ASUS GeForce GTX 1080 TI 11GB Turbo
Ballistix 16gb DDR4 3200MHz CL15 Elite
AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=828456_1

Vet inte om denna är prisvärd men den verkar vara det.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Medan A5000 är en systemkamera dvs att jag kan köpa till andra objektiv osv men det betyder också en jädrans massa mer cash $$$.

Ehh, well, om du tycker 3500 för en kamera är mycket så är du ute i fel bransch.
Utav de två du länkat skulle jag valt Sonyn. Kanske går att hitta någon bättre begagnat också

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av solomon:

Ehh, well, om du tycker 3500 för en kamera är mycket så är du ute i fel bransch.
Utav de två du länkat skulle jag valt Sonyn. Kanske går att hitta någon bättre begagnat också

Jag är inte ute efter PRO grejer, men en kamera som kan ta bra bilder på familj inomhus och utomhus.
Så du menar alla kameror under 3000-4000kr inte kan ta bra bilder på personer?

Visa signatur

MSI Z370i Gaming Pro Carbon AC
I7 8700k 3.7 GHz 12mb
ASUS GeForce GTX 1080 TI 11GB Turbo
Ballistix 16gb DDR4 3200MHz CL15 Elite
AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Avstängd

Om du inte måste ha en ultrasmidig kamera, och inte vill ha en systemkamera så kolla på en canon powershot, har du inte råd så kolla på en begagnad, tror även en gammal G9 t.ex får nya ultrakompaktkameror med miljarders megapixlar att skämmas

Permalänk

Som sagt jag kan inget om kameror, jag vill bara kunna ta en bra bild på barnen och frugan.. ska väl inte behöva lägga ner en förmögenhet på det tycker man :S

Sen är det självklart att "bra bild" är upp till var och en.. en bra bild med bra upplösning imo kanske är rena rama skräpet för dig..

Som den Panasonic TZ70 verkar ha allt jag behöver imo.
Vill mest veta om t ex Sony har en bättre liknande modell för samma eller nån hundring mer?
EDIT: eller någon annan tillverkare..

Jag kan ej detta.. hade det varit en PC hade jag varit mer insatt i det..

Så om ni skulle köpt en kompakt kamera för runt 3,000kr vilken hade ni köpt?

En fotograf bekant tyckte jag skulle ta i kontakt med en som säljer en Canon EOS 550D Systemkamera

Visa signatur

MSI Z370i Gaming Pro Carbon AC
I7 8700k 3.7 GHz 12mb
ASUS GeForce GTX 1080 TI 11GB Turbo
Ballistix 16gb DDR4 3200MHz CL15 Elite
AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

Vad har du för mobiltelefon? de börjar ju bli riktigt bra kameror i dem.
https://www.dxomark.com/Mobiles

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk

Kan absolut tipsa om att leta efter begagnat. Det är många som köper instegs-DSLR:er och sedan inser att fotografi inte var något för dem. Leta efter D3300, A6000, eller liknande på blocket. Båda kamerorna jag nämnt är avsevärt bättre än dem du länkat och går ofta att hitta tillsammans med objektiv för runt 3000:-.

Visa signatur

MSI z170a SLI-Plus - i7 6700K @ 4,6GHz - RTX 2060 - 32GB HyperX Fury DDR4 2666Mhz - Fractal Design arc midi r2 - Noctua UH-14S

Permalänk
Skrivet av kriller007:

Vad har du för mobiltelefon? de börjar ju bli riktigt bra kameror i dem.
https://www.dxomark.com/Mobiles

Iphone 7

Skrivet av mortelsson:

Kan absolut tipsa om att leta efter begagnat. Det är många som köper instegs-DSLR:er och sedan inser att fotografi inte var något för dem. Leta efter D3300, A6000, eller liknande på blocket. Båda kamerorna jag nämnt är avsevärt bättre än dem du länkat och går ofta att hitta tillsammans med objektiv för runt 3000:-.

Det betvivlar jag definitivt inte, men dom är stora som as å gå å bära på en väska för ev ta en bild under dagen är inte lockande..
vi använder oss utav mobilerna just nu och det fungerar bra, bara att jag vill kunna ta snäppet bättre bilder på frugan å kidsen när tillfället dyker upp.. då borde du TZ70 vara jävligt stort steg ifrån Iphone 7?

Detta är den han rekommendera
https://www.blocket.se/bastad/Canon_EOS_550D___2_objektiv___V...

Visa signatur

MSI Z370i Gaming Pro Carbon AC
I7 8700k 3.7 GHz 12mb
ASUS GeForce GTX 1080 TI 11GB Turbo
Ballistix 16gb DDR4 3200MHz CL15 Elite
AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

För foto inomhus är ljusstarka objektiv att föredra, mindre behov av blixt.
Även om det strålande sol utomhus kan det samtidigt vara mycket mörkt i ett rum.

Inomhus är det också att föredra vidvinkelobjektiv då det kan vara trångt och fotografen inte kan backa tillräckligt för att få med allt i fotot.
Exempelvis behöver inte folk tränga ihop sig (lika mycket) i gruppfoton med vidvinkelobjektiv.

Vidvinkel- och ljusstarka objektiv fungerar även utomhus.
En långzoom kamera kanske bara kan fota med bredden på en trädstam vid max zoom. Vill man bara ha en trädstam med på en bild från ett vidvinkelobjektiv kan man redigera bilden i datorn efteråt.
Gäller såväl optisk som digital zoom.
Att fotografera med max zoom kräver ofta stativ för att inte få rörelse oskärpa (fotografens rörelser).

Canon har två dyra kompaktkameror som passar in på TS kravlista.
Canon Powershot G5 X
och
Canon Powershot G7X MKII
Passar in på TS kravlista.

För mindre pengar men större kamera har Nikon två modeller.
Nikon COOLPIX B500 något mindre ljusstarkt objektiv men större vidvinkel (låter som fisköga-effekt på bilderna, vid max vidvinkel men har inte testat kameran)
Samma gäller för den något dyrare Nikon COOLPIX B700

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Leta efter en begagnad fuji X100

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4ppy0137:

Det betvivlar jag definitivt inte, men dom är stora som as å gå å bära på en väska för ev ta en bild under dagen är inte lockande..
vi använder oss utav mobilerna just nu och det fungerar bra, bara att jag vill kunna ta snäppet bättre bilder på frugan å kidsen när tillfället dyker upp.. då borde du TZ70 vara jävligt stort steg ifrån Iphone 7?

Detta är den han rekommendera
https://www.blocket.se/bastad/Canon_EOS_550D___2_objektiv___V...

Du behöver nog först och främst bestämma dig för hur stor kameran får vara och om det ska vara en systemkamera eller inte.
Ovan dissar du D3300 och A6000 för att de är stora samtidigt som du länkar till en 550D som någon rekommenderat dig. D3300 och 550D är i ungefär samma storlek medan åtminstone själva kamerahuset på A6000 är mindre.

Systemkamerorna har ju fördelen, som du är inne på, att man kan byta objektiv och därför ha bästa möjliga verktyg för varje situation. Dock innebär det mer prylar att släpa på och mer pengar.
En annan fördel med systemkamerorna är att de har stora sensorer och därför ger bra bildkvalitet och tillsammans med ett ljusstarkt objektiv kan man fota ganska bra inomhus även utan blixt.

En kompaktkamera har ju fördelen att den är mer komplett direkt ur lådan. Den kan göra det mesta ganska hyggligt.
Nackdelen är att de har mindre sensorer (med några få undantag) än systemkamerorna och ger därför, generellt, sämre bildkvalitet.
Sensorstorleken varierar även en hel del och tex TZ70 som du länkade till tillhör de kameror som har minst sensor och bortsett från att den har optisk zoom är jag inte så övertygad om att bildkvaliteten är så himla mycket bättre än vad din telefon åstadkommer.

Jag tycker att du ska ställa dig frågan om du behöver så mycket zoom som TZ70 har. Visst kan det vara trevligt att kunna zooma in på saker på avstånd, men hur ofta finns behovet? Man förlorar bildkvalitet både pga att objektivet har jättestort zoomomfång och för att sensorn är ganska liten. Det är ffa när ljuset blir lite svagare som skillnaden blir ganska stor.

Jag återkommer ofta till denna kamera men jag tycker att du ska kolla på Sony RX100. Den finns i olika versioner men första versionen ligger i princip i samma prisklass som du kollat.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1302505

Den har större sensor (men mindre zoomomfång) än TZ70, vilket ger bättre bildkvalitet. Den har även en blixt som går att vinkla så att man kan studsa den i taket, vilket gör den förvånansvärt användbar, till skillnad från de flesta inbyggda blixtar.
Den ger användbara bilder upp till åtminstone ISO3200, kanske även ISO6400 beroende på hur petig man är, vilket, tillsammans med den vinklingsbara blixten gör den ganska användbar även inomhus, vilket var ett av dina kriterier.
TZ70 kommer, tyvärr, att vara ganska värdelös för det ändamålet. Dels ger liten sensor mycket brus och blixt rakt på ger fula bilder.
En systemkamera kan man ju para ihop med ett ljusstarkt objektiv och ev en extern blixt så blir den ännu bättre för inomhusbilder, men det blir inte lika kompakt (RX100 är ju en fickkamera) och det blir dyrare.

Kan du lägga mer pengar så har ju RX100 II blixtsko och RX100 III har ljusstarkare objektiv (fast ännu lite mindre zoomomfång).

Vill du tvunget har en superzoom så kolla på tex FZ1000, som har lika stor sensor som RX100. Det är ju dock en mycket större kamera än både TZ70 och RX100 (och den är dyrare).
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2700342

Permalänk

Dumbo, wow!!
menade inte att dissa, men som sagt jag kan inget om kameror eller tillbehör!

Jag vill bara kunna ta lite bättre bilder än med telefonen! men för det ändamålet bör ju inte storleken vara något beskymmer, vet man att man ev ska ta bilder under dagen å vill ha bättre än vad mobilen kan erbjuda så får man helt enkelt bära med sig den.

bara jag som är okunnig och pratar en massa om saker jag inte vet något om!

tz70 är ur frågan då!
super zoom är inget behov, bara tyckte det va en fint "extra tillbehör" men som det tydligen skadar bilderna även utan zoom jämtfört mot en annan utan zoom?¿

jag vill helt enkelt inte köpa katten i säcken!
jag hade säkert blivit nöjd med vilken jag än hade köpt för jag vet inte bättre liksom.

men om vi säger så här

Sony DSC-RX10
eller
Nikon COOLPIX B500 (hade tydligen superzoom)

för mina "basic allt-i-allo behov"

en systemkamera känns lite overkill för mitt ändamål och jag vet inte ens vad objektiven gör och skulle jag vilja förändra nåt så vet jag inte ens vart jag skulle börja med, så med massa olika objektiv känns "To Pro For Me"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370i Gaming Pro Carbon AC
I7 8700k 3.7 GHz 12mb
ASUS GeForce GTX 1080 TI 11GB Turbo
Ballistix 16gb DDR4 3200MHz CL15 Elite
AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4ppy0137:

Dumbo, wow!!
menade inte att dissa, men som sagt jag kan inget om kameror eller tillbehör!

Jag vill bara kunna ta lite bättre bilder än med telefonen! men för det ändamålet bör ju inte storleken vara något beskymmer, vet man att man ev ska ta bilder under dagen å vill ha bättre än vad mobilen kan erbjuda så får man helt enkelt bära med sig den.

bara jag som är okunnig och pratar en massa om saker jag inte vet något om!

tz70 är ur frågan då!
super zoom är inget behov, bara tyckte det va en fint "extra tillbehör" men som det tydligen skadar bilderna även utan zoom jämtfört mot en annan utan zoom?¿

jag vill helt enkelt inte köpa katten i säcken!
jag hade säkert blivit nöjd med vilken jag än hade köpt för jag vet inte bättre liksom.

men om vi säger så här

Sony DSC-RX10
eller
Nikon COOLPIX B500 (hade tydligen superzoom)

för mina "basic allt-i-allo behov"

en systemkamera känns lite overkill för mitt ändamål och jag vet inte ens vad objektiven gör och skulle jag vilja förändra nåt så vet jag inte ens vart jag skulle börja med, så med massa olika objektiv känns "To Pro For Me"

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inget fel med att dissa en kamera, det får du gärna göra, men du sade emot dig själv lite, det var mer det jag reagerade på.
Det är möjligt att en superzoomkamera är det som är rätt för dig det finns dock en risk att du kommer att bli lite besviken ffa över möjligheterna att ta bilder inomhus, tror jag, eftersom det var något som du nämnde.
Du får, som sagt, bättre möjligheter att zooma än med mobilen eftersom du har optisk zoom. Så om man zoomar in på något blir bildkvaliteten i princip oförändrad med en "riktig" kamera, medan man, med en mobil, snabbt får en mycket försämrad bildkvalitet när man zoomar.
Eventeullt är även bildstabiliseringen effektivare på en "riktig" kamera.

Jag tycker att du ska ta och läsa lite recensioner och titta på exempelbilder från olika kameror och det kan ju vara nyttigt även att jämföra olika brännvidder, som det kallas när man zoomar.
Här finns en "simulator".
https://www.sigma-imaging-uk.com/focal-length-simulator/
En RX100 (första versionen) har ju brännvidd mellan 28 och 100mm medan TZ70 är ganska extrem och har 24-720 mm. Så då kan du få en uppfattning om hur mycket "närmare" man kan komma genom att zooma. Vill man ta bilder på smådjur eller fåglar eller liknande kommer det ju inte att funka så bra med en RX100, tex, men för "vardagsbruk" tror jag att den kompletterar era mobiler på ett bättre sätt.
Jag har en RX100 (version 3) som har 24-70mm som komplement till min systemkamera och tycker den funkar fint för "familjefoto".

Här är en recension av RX100:
https://www.dpreview.com/reviews/sony-cybershot-dsc-rx100

Har lite begränsat med tid just nu så hinner inte leta upp någon bra recension på TZ70.
Nikon B500 har samma storlek på sensorn som TZ70. Den kan ha andra saker där den är bättre, tex bättre objektiv, men sett till sensorn har de ungefär samma potential.

Sedan är det ju, och det är naturligtvis inte det du vill höra, till vädligti stor del den som håller i kameran som påverkar hur bra bilderna blir och även med en jättefin kamera behöver man ju veta vad man gör.
Det kan ju finnas tekniska begränsningar, såklart, men med kunskap kan man många gånger jobba runt dessa. Att "se bilden" och att läsa ljuset är även det väldigt viktiga egenskaper.

Permalänk
Medlem

Saken är den att en bättre kamera än era mobiler inte nödvändigtvis kommer att ge bättre bilder. Visst de kan bli skarpare och ha bättre färgåtergivning och du kanske kan fota i något sämre ljus men för att ta "bättre" bilder krävs det ändå grundläggande kunskaper om optik (så att du kan påverka skärpedjup och storleksrelationer mellan olika objekt i motivet). Än viktigare är komposition: det vill säga vinkel, avstånd, motivens placering i bilden och dylikt.

Vad är det du vill ska vara "bättre" med dina mobilbilder?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Leta efter en begagnad fuji X100

Utsedd av Ken till världens bästa digitalkamera
http://www.kenrockwell.com/fuji/x100.htm

kan fås beggad för nån tusenlapp

Permalänk

Det blev en Sony DSC-RX100 från netonnet!

Som tack som fan, är nöjd!!!!

Visa signatur

MSI Z370i Gaming Pro Carbon AC
I7 8700k 3.7 GHz 12mb
ASUS GeForce GTX 1080 TI 11GB Turbo
Ballistix 16gb DDR4 3200MHz CL15 Elite
AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4ppy0137:

Det blev en Sony DSC-RX100 från netonnet!

Som tack som fan, är nöjd!!!!

Satans bra kamera för nybörjare men även för pro som inte orkar släpa på sin heffaklumpsDSLR.

Med en bältesväska följer den alltid med.