Sommardator 2017 för cirka 17 000

Permalänk

Sommardator 2017 för cirka 17 000

Hej!

Funderar starkt på att skaffa en ny speldator då den jag sitter på nu sjunger på sista versen. Det jag tänkte göra är att behålla chassi, nätagg och min HDD.

Chassi: Fractal Design Define R3
Nätagg: FSP Group Aurum 500W
HDD: SeaGate Barracuda 1 TB

Det som jag funderar på att köpa är det som är listat i enligt länken:

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3402986&view=l

Min fråga är om detta är en bra och optimerad kombo eller om jag sitter på någon "flaskhals" någonstans? Räcker det med 500W? Går det att använda ett så gammalt nätagg?

Tack på förhand!

bad link
Permalänk
Medlem
Skrivet av vinterutantomte:

Hej!

Funderar starkt på att skaffa en ny speldator då den jag sitter på nu sjunger på sista versen. Det jag tänkte göra är att behålla chassi, nätagg och min HDD.

Chassi: Fractal Design Define R3
Nätagg: FSP Group Aurum 500W
HDD: SeaGate Barracuda 1 TB

Det som jag funderar på att köpa är det som är listat i enligt länken:

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3402986&view=l

Min fråga är om detta är en bra och optimerad kombo eller om jag sitter på någon "flaskhals" någonstans? Räcker det med 500W? Går det att använda ett så gammalt nätagg?

Tack på förhand!

Listan funkar iaf inte för mig.

Permalänk
Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av vinterutantomte:

Aa den funkar nu. 500W bör räcka, men är väl på gränsen. Hur gammalt är nätaggregatet? Är det förbi sin garanti-tid? Hur lång var garanti-tiden? Vilket 80+ Certifikat har modellen? Nätaggregat har ju möjligheten att ta med sig andra komponenter i graven. Det blir inte så kul för dig att köpa nya dyra komponenter och sedan sabba allt genom att man sparade in och använde ett väldigt gammalt nätaggregat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lejonkung:

Aa den funkar nu. 500W bör räcka, men är väl på gränsen. Hur gammalt är nätaggregatet? Är det förbi sin garanti-tid? Hur lång var garanti-tiden? Vilket 80+ Certifikat har modellen? Nätaggregat har ju möjligheten att ta med sig andra komponenter i graven. Det blir inte så kul för dig att köpa nya dyra komponenter och sedan sabba allt genom att man sparade in och använde ett väldigt gammalt nätaggregat.

Det jag hittade om nätagget är att det är 80+ Gold. Så det borde vara bra kvalité på grejjerna i det.

500W räcker, även för överklock. Grejjerna han valt drar väl runt 350W under MAX-load (100% syntetisk load) stock. Vill tillägga att det kommer närma sig 500W om han överklockar både processorn och grafikkortet fullt ut..

Men jag hade också velat haft ett ordentligt nytt nätagg så jag slipper ligga vaken och oroa mig över ett gammalt nätagg. Nätagg är inget man vill vara dumsnål över, eftersom det kan ta med sig grejjer ner i graven (precis som du säger).

Det är väl upp till TS att avgöra om det är i bra skick och om han "vågar" köra vidare på det

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Skrivet av lejonkung:

Aa den funkar nu. 500W bör räcka, men är väl på gränsen. Hur gammalt är nätaggregatet? Är det förbi sin garanti-tid? Hur lång var garanti-tiden? Vilket 80+ Certifikat har modellen? Nätaggregat har ju möjligheten att ta med sig andra komponenter i graven. Det blir inte så kul för dig att köpa nya dyra komponenter och sedan sabba allt genom att man sparade in och använde ett väldigt gammalt nätaggregat.

Skrivet av Keffmode:

Det jag hittade om nätagget är att det är 80+ Gold. Så det borde vara bra kvalité på grejjerna i det.

500W räcker, även för överklock. Grejjerna han valt drar väl runt 350W under MAX-load (100% syntetisk load) stock. Vill tillägga att det kommer närma sig 500W om han överklockar både processorn och grafikkortet fullt ut..

Men jag hade också velat haft ett ordentligt nytt nätagg så jag slipper ligga vaken och oroa mig över ett gammalt nätagg. Nätagg är inget man vill vara dumsnål över, eftersom det kan ta med sig grejjer ner i graven (precis som du säger).

Det är väl upp till TS att avgöra om det är i bra skick och om han "vågar" köra vidare på det

Tack för inputs och ni har mycket rätt i det ni säger. Känner nu att det kanske är dumt att inte gå "the extra mile" och köpa ett nytt nätagg om jag ändå ska lägga 15 000+ på en ny dator. Vad säger ni om delarna? Något speciellt jag ska tänka på eller ser det bra ut?

Permalänk
Medlem

@vinterutantomte: Det ser bra ut ^^
Funderat på en billigare Ryzen och ett 1080Ti kanske?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinterutantomte:

Tack för inputs och ni har mycket rätt i det ni säger. Känner nu att det kanske är dumt att inte gå "the extra mile" och köpa ett nytt nätagg om jag ändå ska lägga 15 000+ på en ny dator. Vad säger ni om delarna? Något speciellt jag ska tänka på eller ser det bra ut?

Ser okej ut! Jag har byggt ihop en dator åt en polare med väldigt snarlika grejjer. Samma moderkort, processor och RAM. Det konstiga var det började coilwhin:a från datorn något fruktansvärt när jag försökte överklocka processorn. Vet inte om det var moderkortets fel eller inte... men hade inte valt det moderkortet igen pga den anledningen. Det lät som om en mindre arme av gräshoppor lekte runt i chassit

Kan _MYCKET VÄL_ ha varit något knäppt med grafikkortet också.. men coilwhine:t startade när processorn blev överklockad och coilwhinet fanns där hela tiden. Det är ovanligt att grafikkort coilwhine:ar så högt när man bara surfar eller är i windows. Så jag vet inte.

Hade jag varit du så hade jag valt https://www.inet.se/produkt/1900172/asus-prime-z270-a#merinfo som moderkort om det estetiska inte är någon faktor. Även bytt till https://www.inet.se/produkt/6900004/evga-gq-650w#specs om du vill ha ett bättre nätagg som inte kostar sate.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Medlem

Något sånt där hade jag också kört om jag hade snickrat ihop en dator åt mig själv. Mycket roligare med Ryzen och bättre grafikkort

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440