Är detta en vettig konfiguration?

Permalänk

Är detta en vettig konfiguration?

Har byggt ihop en hel drös datorer själv, men nu var det en hel bunt år sedan så har inte full koll på vilka komponenter som gäller just nu. Givetvis har jag läst igenom en del här först, så tror inte det är så tokig konfiguration

Det jag är ute efter är en tyst, relativt liten burk som klarar det mesta.
Spelar inte speciellt mycket spel (har en PS4), men jag vill att den ska klara även sådant om något dyker upp.
Har tröttnat på knattrandet från hårddisken på min nuvarande dator.
Valde det chassi som jag gillade bäst och utgick ifrån det.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10572651/namnlos

Permalänk

@Kryptoniten: Om du planerar att överklocka processorn (vilket det inte verkar som) lär processorn bli rätt varm. Annars ser det bra ut. Däremot skulle du eventuellt kunna skippa NVMe-disken och köra på en vanlig 2.5" istället. Det är en marginell skillnad prestandamässigt för vanliga konsumenter och du lär spara några hundringar.

Permalänk
Avstängd

@Kryptoniten: Skulle dock överväga en vanlig S-ATA SSD, då ventilationen under moderkortet kan eventuellt ställa till det.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10572914/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Grishnackh:

@Kryptoniten: Om du planerar att överklocka processorn (vilket det inte verkar som) lär processorn bli rätt varm. Annars ser det bra ut. Däremot skulle du eventuellt kunna skippa NVMe-disken och köra på en vanlig 2.5" istället. Det är en marginell skillnad prestandamässigt för vanliga konsumenter och du lär spara några hundringar.

Skrivet av Peppar2014:

@Kryptoniten: Skulle dock överväga en vanlig S-ATA SSD, då ventilationen under moderkortet kan eventuellt ställa till det.

Tackar. Då verkar jag inte vara helt ute och cyklar vad gäller komponenterna

Hade inte tänkt överklocka.

Får se om jag beslutar mig för en vanlig SSD istället eller om jag kör på den värre trots att jag inte lär märka någon direkt skillnad.

Vad gäller ventilationen så har ASUS-kortet två M.2-anslutningar och bara den ena av dem är på undersidan.
Det mest logiska borde väl vara att montera disken i den på ovansidan då jag bara hade tänkt ha 1 disk. Då borde det inte vara något problem.

Permalänk
Avstängd

@Kryptoniten: Ta en vanlig SSD, antingen M.2 eller S-ATA du vinner inget på att slösa pengar på en NVMe disk. Mellanskillnaden kan du lägga på ett ASUS Strix Z270I Gaming

Så något liknande detta, https://www.inet.se/kundvagn/visa/10573125/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|